(in Polish) Antropologia filozoficzna
General data
Course ID: | WSR-NRN-1-AFx |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Antropologia filozoficzna |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | family studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) podstawowe pojęcia etyki tomistycznej |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii, dla: a) łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka (człowieka w rodzinie), b) rozumienia struktury ontycznej człowieka, c) zasad przyczynowości i celowości działania; d) rozumienia zasady prawdy i dobra w działaniu człowieka; e) poznania głównych koncepcji człowieka w historii filozofii (antropologia redukcjonistyczna i antropologia personalistyczna). |
Full description: |
(in Polish) Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii filozoficznej (katolickiej. Wszystko to dla łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka: tj. społeczeństwa wielokulturowego, w którym absolwent nauk o rodzinie będzie musiał umieć odnaleźć się, egzystować, działać itp. Znaczy to, że zajęcia polegać będą na analizie złożoności istniejących poglądów filozoficznych, odnoszących się do genezy człowieka, mających wpływ na uprzednie i obecne relacje społeczności, a co za tym idzie - na kształtowanie się różnych nowych postaw etycznych, moralnych i w ogóle - światopoglądów. Chodzi o poznanie ich genezy (tj. ich najważniejszych reprezentantów), mechanizmów działania, ale i konsekwencji w perspektywie możności budowania pokojowych relacji międzyludzkich. Poruszane będą takie kwestie jak: człowiek jako byt osobowy, człowiek a wartości i uczucia, człowiek i jego egzystencja (śmierć) a wiara w Boga, itp. Wszystko to powinno nadto sprawić, że student będzie miał możność poznania określonego zasobu pojęciowego z antropologii, ułatwiającą jemu przejście poprzez studia o kierunku nauki o rodzinie. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Ł. Kwiatek, Ludzie tacy jak my, "Tygodnik Powszechny" 13.01.2020, .https://www.tygodnikpowszechny.pl/ludzie-tacy-jak-my-161682. (dostęp: 29.12.2023). 2. S. Biały, Odpowiedzialność w zakresie wychowania do wartości. Analiza w relacji do kanonu 226 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku, "Teka Komisji Prawniczej. PAN Oddział w Lublinie" 1 (2020), s. 21-32. 3. W. Skoczny, Miłość stworzenia, w: Wybrane zagadnienia w edukacji ekologicznej,. Refleksje wokół encykliki Laudato si, Kraków 2016, s. 25-34. 4. W. Szewczyk, Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Tarnów 1998. 5. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 2002. 5. A.B. Stępień, Wstęp do filozofii, Lublin 2001. 6.W. Szewczyk, Kim jest człowiek?, Tarnów 2009. 7.. G. Allen, Ufologia. Kompletny przewodnik po sprawach pozaziemskich, Bielsko Biała 2016. 8. R. Stupnicki, Antropologia. Krótki konspekt zajęć, https://www. wskfit.pl/PDF/artykuly/antropologia1.pdf (dostęp: 29.12.2023), |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) NRL_W02 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym znaczenie pojęć z zakresu nauk o rodzinie oraz dyscyplin pokrewnych z zakresie małżeństwa i życia rodzinnego, szczególnie rodzicielstwa i wychowania oraz form wsparcia rodziny. NRL_U03 Student potrafi w stopniu zaawansowanym krytycznie korzystać z różnych źródeł wiedzy pedagogicznej oraz nauk o rodzinie, przedstawiać zróżnicowane poznawczo stanowiska i krytycznie je porównywać. NRL_U07 Student potrafi w stopniu zaawansowanym planować własne uczenie się i rozwój zawodowy. NRL_K02. Student jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych. NRL_K08 Student jest w stopniu zaawansowanym gotów do wypełniania roli zawodowej zgodnie z etyką zawodową. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody formalne: 1. Dialog, dyskusja dydaktyczna. 2. Informacja zwrotna. 3. Lektura esejów. 4. Kolokwium ustne. Kryteria merytoryczne stopniowania oceny: Ocena 3: Student ma zaliczone obecności, wykazał się konieczną (opisaną w efektach kształcenia) wiedzą na końcowym kolokwium ustnym, prezentuje (tak samo opisane w efektach) - umiejętności i kompetencje, na bazie podejmowanych, pytań, dyskusji, jak i np. napisanych esejów. Ocena 4: Jak powyżej, z tym że chodzi już o wyższy poziom wiedzy, kompetencji i umiejętności. Ocena 5: Jak powyżej, a wykazany przez studenta poziom, jest bardzo dobry. Kryteria procentowe oceny końcowej: Do 30% - aktywna obecność na wykładzie. Do 30% - opublikowanie esejów na MOODLE (poprawność merytoryczna i formalna, jeden obowiązkowy) Do 40% - wykazanie się posiadaniem wiedzy z zakresu omawianych zagadnień z antropologii filozoficznej (kolokwium ustne). Zaliczenie dokonuje się po uzyskaniu > niż 65%. Przelicznik: 65%> dostateczny 70%> dostateczny plus 80%> dobry 91%> dobry plus 100% b.dobry |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
|
Type of class: |
Lectures, 18 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Stanisław Biały | |
Group instructors: | Stanisław Biały | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 1. p. ECTS - aktywne uczestnictwo w wykładach, które są wyznaczone planem zajęć (30 GODZ.). 1. p. ECTS - przygotowanie się do kolokwium ustnego, końcowego, i zaliczenie go na co najmniej dost. (25 GODZ.) 1. p. ECTS - opublikowanie eseju na MOODLE, zaliczonego przez prof. na ocenę najmniej dostateczną (25 GODZ.) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii, dla: a) łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka (człowieka w rodzinie), b) rozumienia struktury ontycznej człowieka, c) zasad przyczynowości i celowości działania; d) rozumienia zasady prawdy i dobra w działaniu człowieka; e) poznania głównych koncepcji człowieka w historii filozofii (antropologia redukcjonistyczna i antropologia personalistyczna). |
|
Full description: |
(in Polish) Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii filozoficznej (katolickiej. Wszystko to dla łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka: tj. społeczeństwa wielokulturowego, w którym absolwent nauk o rodzinie będzie musiał umieć odnaleźć się, egzystować, działać itp. Znaczy to, że zajęcia polegać będą na analizie złożoności istniejących poglądów filozoficznych, odnoszących się do genezy człowieka, mających wpływ na uprzednie i obecne relacje społeczności, a co za tym idzie - na kształtowanie się różnych nowych postaw etycznych, moralnych i w ogóle - światopoglądów. Chodzi o poznanie ich genezy (tj. ich najważniejszych reprezentantów), mechanizmów działania, ale i konsekwencji w perspektywie możności budowania pokojowych relacji międzyludzkich. Poruszane będą takie kwestie jak: człowiek jako byt osobowy, człowiek a wartości i uczucia, człowiek i jego egzystencja (śmierć) a wiara w Boga, itp. Wszystko to powinno nadto sprawić, że student będzie miał możność poznania określonego zasobu pojęciowego z antropologii, ułatwiającą jemu przejście poprzez studia o kierunku nauki o rodzinie. |
|
Bibliography: |
(in Polish) OBOWIĄZKOWA: 1. Ł. Kwiatek, Ludzie tacy jak my, "Tygodnik Powszechny" 13.01.2020, .https://www.tygodnikpowszechny.pl/ludzie-tacy-jak-my-161682. 2. D. Graeber - D. Wengrow, Narodziny wszystkiego. Nowa historia ludzkości, Poznań 2023. 3. W. Skoczny, Miłość stworzenia, w: _Wybrane zagadnienia w edukacji ekologicznej,. Refleksje wokół encykliki Laudato si, Kraków 2016, s. 5-24 4. S. Biały, Odpowiedzialność w zakresie wychowania do wartości. Analiza w relacji do kanonu 226 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku, "Teka Komisji Prawniczej. PAN Oddział w Lublinie" 1 (2020), s. 21-32. 5. 5.. W. Szewczyk, Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Tarnów 1998. 6. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 2002. 7.. W. Szewczyk, Kim jest człowiek?, Tarnów 2009. 8. G. Allen, Ufologia. Kompletny przewodnik po sprawach pozaziemskich, Bielsko Biała 2016. UZUPEŁNIAJĄCA: 1. R. Stupnicki, Antropologia. Krótki konspekt zajęć, https://www.wskfit.pl/PDF/artykuly/antropologia1.pdf (dostęp: 29.12.2023), 2. C. Lambroso, Tatuaż przestępcy, Gdańsk 2020. 3. V.N. Harari, Homo Deus (język angielski), Wyd. Vintage 2023. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aE6XiRppQ6DL0f66WLdUXAwXUto9Le4q2PqlBL2PDGLI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=470bf6c9-c924-420d-a279-ebcd45629ba7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.