Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Antropologia filozoficzna

General data

Course ID: WSR-NRN-1-AFx
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Antropologia filozoficzna
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

family studies

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) podstawowe pojęcia etyki tomistycznej

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii, dla:

a) łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka (człowieka w rodzinie),

b) rozumienia struktury ontycznej człowieka,

c) zasad przyczynowości i celowości działania;

d) rozumienia zasady prawdy i dobra w działaniu człowieka;

e) poznania głównych koncepcji człowieka w historii filozofii (antropologia redukcjonistyczna i antropologia personalistyczna).

Full description: (in Polish)

Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii filozoficznej (katolickiej. Wszystko to dla łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka: tj. społeczeństwa wielokulturowego, w którym absolwent nauk o rodzinie będzie musiał umieć odnaleźć się, egzystować, działać itp.

Znaczy to, że zajęcia polegać będą na analizie złożoności istniejących poglądów filozoficznych, odnoszących się do genezy człowieka, mających wpływ na uprzednie i obecne relacje społeczności, a co za tym idzie - na kształtowanie się różnych nowych postaw etycznych, moralnych i w ogóle - światopoglądów. Chodzi o poznanie ich genezy (tj. ich najważniejszych reprezentantów), mechanizmów działania, ale i konsekwencji w perspektywie możności budowania pokojowych relacji międzyludzkich.

Poruszane będą takie kwestie jak: człowiek jako byt osobowy, człowiek a wartości i uczucia, człowiek i jego egzystencja (śmierć) a wiara w Boga, itp. Wszystko to powinno nadto sprawić, że student będzie miał możność poznania określonego zasobu pojęciowego z antropologii, ułatwiającą jemu przejście poprzez studia o kierunku nauki o rodzinie.

Bibliography: (in Polish)

1. Ł. Kwiatek, Ludzie tacy jak my, "Tygodnik Powszechny" 13.01.2020, .https://www.tygodnikpowszechny.pl/ludzie-tacy-jak-my-161682. (dostęp: 29.12.2023).

2. S. Biały, Odpowiedzialność w zakresie wychowania do wartości. Analiza w relacji do kanonu 226 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku, "Teka Komisji Prawniczej. PAN Oddział w Lublinie" 1 (2020), s. 21-32.

3. W. Skoczny, Miłość stworzenia, w: Wybrane zagadnienia w edukacji ekologicznej,. Refleksje wokół encykliki Laudato si, Kraków 2016, s. 25-34.

4. W. Szewczyk, Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Tarnów 1998.

5. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 2002.

5. A.B. Stępień, Wstęp do filozofii, Lublin 2001.

6.W. Szewczyk, Kim jest człowiek?, Tarnów 2009.

7.. G. Allen, Ufologia. Kompletny przewodnik po sprawach pozaziemskich, Bielsko Biała 2016.

8. R. Stupnicki, Antropologia. Krótki konspekt zajęć, https://www. wskfit.pl/PDF/artykuly/antropologia1.pdf (dostęp: 29.12.2023),

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

NRL_W02 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym znaczenie pojęć z zakresu nauk o rodzinie oraz dyscyplin pokrewnych z zakresie małżeństwa i życia rodzinnego, szczególnie rodzicielstwa i wychowania oraz form wsparcia rodziny.

NRL_U03 Student potrafi w stopniu zaawansowanym krytycznie korzystać z różnych źródeł wiedzy pedagogicznej oraz nauk o rodzinie, przedstawiać zróżnicowane poznawczo stanowiska i krytycznie je porównywać.

NRL_U07 Student potrafi w stopniu zaawansowanym planować własne uczenie się i rozwój zawodowy.

NRL_K02. Student jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych.

NRL_K08 Student jest w stopniu zaawansowanym gotów do wypełniania roli zawodowej zgodnie z etyką zawodową.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody formalne:

1. Dialog, dyskusja dydaktyczna.

2. Informacja zwrotna.

3. Lektura esejów.

4. Kolokwium ustne.

Kryteria merytoryczne stopniowania oceny:

Ocena 3: Student ma zaliczone obecności, wykazał się konieczną (opisaną w efektach kształcenia) wiedzą na końcowym kolokwium ustnym, prezentuje (tak samo opisane w efektach) - umiejętności i kompetencje, na bazie podejmowanych, pytań, dyskusji, jak i np. napisanych esejów.

Ocena 4: Jak powyżej, z tym że chodzi już o wyższy poziom wiedzy, kompetencji i umiejętności.

Ocena 5: Jak powyżej, a wykazany przez studenta poziom, jest bardzo dobry.

Kryteria procentowe oceny końcowej:

Do 30% - aktywna obecność na wykładzie.

Do 30% - opublikowanie esejów na MOODLE (poprawność merytoryczna i formalna, jeden obowiązkowy)

Do 40% - wykazanie się posiadaniem wiedzy z zakresu omawianych zagadnień z antropologii filozoficznej (kolokwium ustne).

Zaliczenie dokonuje się po uzyskaniu > niż 65%.

Przelicznik:

65%> dostateczny

70%> dostateczny plus

80%> dobry

91%> dobry plus

100% b.dobry

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 18 hours, 30 places more information
Coordinators: Stanisław Biały
Group instructors: Stanisław Biały
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 1. p. ECTS - aktywne uczestnictwo w wykładach, które są wyznaczone planem zajęć (30 GODZ.).

1. p. ECTS - przygotowanie się do kolokwium ustnego, końcowego, i zaliczenie go na co najmniej dost. (25 GODZ.)

1. p. ECTS - opublikowanie eseju na MOODLE, zaliczonego przez prof. na ocenę najmniej dostateczną (25 GODZ.)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii, dla:

a) łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka (człowieka w rodzinie),

b) rozumienia struktury ontycznej człowieka,

c) zasad przyczynowości i celowości działania;

d) rozumienia zasady prawdy i dobra w działaniu człowieka;

e) poznania głównych koncepcji człowieka w historii filozofii (antropologia redukcjonistyczna i antropologia personalistyczna).

Full description: (in Polish)

Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii filozoficznej (katolickiej. Wszystko to dla łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka: tj. społeczeństwa wielokulturowego, w którym absolwent nauk o rodzinie będzie musiał umieć odnaleźć się, egzystować, działać itp.

Znaczy to, że zajęcia polegać będą na analizie złożoności istniejących poglądów filozoficznych, odnoszących się do genezy człowieka, mających wpływ na uprzednie i obecne relacje społeczności, a co za tym idzie - na kształtowanie się różnych nowych postaw etycznych, moralnych i w ogóle - światopoglądów. Chodzi o poznanie ich genezy (tj. ich najważniejszych reprezentantów), mechanizmów działania, ale i konsekwencji w perspektywie możności budowania pokojowych relacji międzyludzkich.

Poruszane będą takie kwestie jak: człowiek jako byt osobowy, człowiek a wartości i uczucia, człowiek i jego egzystencja (śmierć) a wiara w Boga, itp. Wszystko to powinno nadto sprawić, że student będzie miał możność poznania określonego zasobu pojęciowego z antropologii, ułatwiającą jemu przejście poprzez studia o kierunku nauki o rodzinie.

Bibliography: (in Polish)

OBOWIĄZKOWA:

1. Ł. Kwiatek, Ludzie tacy jak my, "Tygodnik Powszechny" 13.01.2020, .https://www.tygodnikpowszechny.pl/ludzie-tacy-jak-my-161682.

2. D. Graeber - D. Wengrow, Narodziny wszystkiego. Nowa historia ludzkości, Poznań 2023.

3. W. Skoczny, Miłość stworzenia, w: _Wybrane zagadnienia w edukacji ekologicznej,. Refleksje wokół encykliki Laudato si, Kraków 2016, s. 5-24

4. S. Biały, Odpowiedzialność w zakresie wychowania do wartości. Analiza w relacji do kanonu 226 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku, "Teka Komisji Prawniczej. PAN Oddział w Lublinie" 1 (2020), s. 21-32.

5. 5.. W. Szewczyk, Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Tarnów 1998.

6. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 2002.

7.. W. Szewczyk, Kim jest człowiek?, Tarnów 2009.

8. G. Allen, Ufologia. Kompletny przewodnik po sprawach pozaziemskich, Bielsko Biała 2016.

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. R. Stupnicki, Antropologia. Krótki konspekt zajęć, https://www.wskfit.pl/PDF/artykuly/antropologia1.pdf (dostęp: 29.12.2023),

2. C. Lambroso, Tatuaż przestępcy, Gdańsk 2020.

3. V.N. Harari, Homo Deus (język angielski), Wyd. Vintage 2023.

Wymagania wstępne: (in Polish)

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aE6XiRppQ6DL0f66WLdUXAwXUto9Le4q2PqlBL2PDGLI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=470bf6c9-c924-420d-a279-ebcd45629ba7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)