(in Polish) Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka
General data
Course ID: | WSR-NRN-1-BMPRCZx |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak wymagań wstępnych. |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju człowieka w aspekcie wybranych uwarunkowań genetycznych, fizjologicznych oraz środowiskowych z uwzględnieniem biopsychospołecznej koncepcji rozwoju człowieka. Zajęcia są wzmacniane częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/ |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematyczny: 1. Zagadnienia wprowadzające. 2. Rozwój ontogenetyczny człowieka. 3. Holistyczne podejście do zdrowia i rozwoju człowieka. 4. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych człowieka. 5. Budowa i funkcja układu nerwowego i dokrewnego. 6. Budowa i funkcja układu pokarmowego. 7. Budowa i funkcja układu oddechowego. 8. Budowa i funkcja układu moczowo-płciowego. 9. Budowa i funkcja układu krwionośnego. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Jopkiewicz A., Suliga E., Biologiczne podstawy rozwoju człowieka, Wyd. Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom – Kielce, 2005. 2. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2012. 3. Wolański N., Ekologia człowieka. Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze T.1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012. 4. Lichtenberg-Kokoszka E., Ciąża zagadnieniem biomedycznym i psychopedagogicznym, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2008. 5. Mięsowicz I. ( red ), Auksologia. Rozwój biologiczny człowieka i metody jego oceny od urodzenia do dorosłości, Wyd. APS. Warszawa, 2001. 6. Świderska M., Budzyńska – Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, 2008. 7. Stępkowska JK, Wpływ żywności modyfikowanej genetycznie na zdrowie człowieka, Alma Mater, 2011/79, s. 140-143. 8. Doleżych B., Łaszczyca P. ( red ), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 2003. 9. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, 2001. 10. Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/ Literatura uzupełniająca: 11. Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, PWN, Warszawa, 2017. 12. Kalat J., Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011. 13. Stępkowska J.K., Dmoch-Gajzlerska E., Niepłodność a biopsychospołeczny paradygmat zdrowia człowieka, [w]: D. Mikuličková, A. Mrázová, M. Štepanovská, Z. Mikulička, I. Hnát, Človekakobio - psycho - sociálnabytosť Pracovný podnázov: Zdravotná, sociálna, psychologická a pedagogická starostlivosť o ľudívy ššiehoveku, Vydalo: Občianske združenie Elisabeth v Skalici, s. 111-123 (2014). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) NRL_W01 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym historię pedagogiki jako dyscypliny naukowej, jej interdyscyplinarną i praktyczną specyfikę, subdyscypliny i kluczowe paradygmaty oraz powiązania pedagogiki z innymi dyscyplinami i dziedzinami nauk: nauką o rodzinie, filozofią, psychologią, socjologią, naukami prawnymi, teologią i medycyną NRL_W02 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym znaczenie pojęć z zakresu nauk o rodzinie oraz dyscyplin pokrewnych z zakresie małżeństwa i życia rodzinnego, szczególnie rodzicielstwa i wychowania oraz form wsparcia rodziny NRL_W06 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym prawidłowości rozwoju osobistego, psychicznego, seksualnego, biologicznego i zdrowotnego człowieka oraz sformułowane na tej podstawie metody wspierania tego rozwoju NRL_U02 potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować stan oraz problemy życia rodzinnego wykorzystując właściwą terminologię oraz poznane teorie z zakresu nauk o rodzinie NRL_U04 potrafi w stopniu zaawansowanym diagnozować oraz interpretować problemy osobiste bliskich związków, małżonków i członków rodziny (szczególnie w zakresie interakcji, rodzicielstwa, ochrony zdrowia, uzależnień, prokreacji i przechodzenia poszczególnych etapów życia); potrafi w stopniu zaawansowanym wskazać rozwiązania prawne i instytucie wsparcia w sytuacjach kryzysu i zagrożeń, prawidłowo prognozować ich dynamikę i skutki zastosowanych celowościowych rozwiązań, a także dokonać oceny etycznej i ewaluacji podjętych działań NRL_K02 jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych ECTS: Udział w wykładach: 18 godz. Przygotowanie do zajęć: 25 godz. Lektura literatury przedmiotu: 25 godz. Przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Liczba ECTS: 3 1 ECTS~25/30 h 88/30(25)~3 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcjonowania organizmu człowieka, nie ma wiedzy dotyczącej rozwoju ontogenetycznego człowieka, odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów, nie zna okresów rozwoju człowieka od poczęcia do wieku starczego, nie zna odmienności poszczególnych okresów życia człowieka, nie posiada wiedzy o holistycznej koncepcji rozwoju człowieka oraz wiedzy dotyczącej zachowań prozdrowotnych. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi scharakteryzować budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą rozwoju ontogenetycznego człowieka, odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka od poczęcia do wieku starczego, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą odmienności poszczególnych okresów życia człowieka, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą o holistycznej koncepcji rozwoju człowieka oraz wiedzę dotyczącą zachowań prozdrowotnych. Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą rozwoju ontogenetycznego człowieka, odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka od poczęcia do wieku starczego, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą odmienności poszczególnych okresów życia człowieka, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą o holistycznej koncepcji rozwoju człowieka oraz wiedzę dotyczącą zachowań prozdrowotnych. Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka, posiada wiedzę dotyczącą rozwoju ontogenetycznego człowieka, odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów, posiada wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka od poczęcia do wieku starczego, posiada wiedzę dotyczącą odmienności poszczególnych okresów życia człowieka, posiada wiedzę dotyczącą o holistycznej koncepcji rozwoju człowieka oraz wiedzę dotyczącą zachowań prozdrowotnych. Umiejętności: Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi nazwać i scharakteryzować czynników warunkujących prawidłowy rozwój człowieka nie potrafi zdefiniować rozwoju ontogenetycznego człowieka oraz scharakteryzować poszczególne okresy życia oraz nie zna koncepcji holistycznego rozwoju człowieka, a także nie potrafi identyfikować czynników protekcyjnych dla zdrowia człowieka, wskazywać i promować zachowania prozdrowotne. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi nazwać i scharakteryzować czynniki warunkujące prawidłowy rozwój człowieka, w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować rozwój ontogenetyczny człowieka oraz scharakteryzować poszczególne okresy życia oraz w ograniczonym stopniu zna koncepcję holistyczną rozwoju człowieka, a także w ograniczonym stopniu potrafi identyfikować czynniki protekcyjne dla zdrowia człowieka, wskazywać i promować zachowania prozdrowotne. Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie nazwać i scharakteryzować czynniki warunkujące prawidłowy rozwój człowieka, w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować rozwój ontogenetyczny człowieka oraz scharakteryzować poszczególne okresy życia oraz stopniu zna koncepcję holistycznego rozwoju człowieka, a także w ograniczonym stopniu potrafi identyfikować czynniki protekcyjne dla zdrowia człowieka, wskazywać i promować zachowania prozdrowotne. Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi nazwać i scharakteryzować czynniki warunkujące prawidłowy rozwój człowieka, w pełni potrafi zdefiniować rozwój ontogenetyczny człowieka oraz scharakteryzować poszczególne okresy życia oraz bardzo dobrze zna koncepcję holistycznego rozwoju człowieka, a także w pełni potrafi identyfikować czynniki protekcyjne dla zdrowia człowieka, wskazywać i promować zachowania prozdrowotne. Kompetencje społeczne: Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, nie posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rozwojem człowieka i odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia ludzkiego. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, w ograniczonym stopniu posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rozwojem człowieka i odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia ludzkiego. Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rozwojem człowieka i odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia ludzkiego. Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rozwojem człowieka i odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia ludzkiego. Do zaliczenia przedmiotu wymagane są: 1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie obowiązkowej literatury. 2. Zaliczenie egzaminu pisemnego (test pytań zamkniętych, półotwartych, otwartych). 3. Wykonanie zadań w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle - jeśli dotyczy. Zaliczenie przedmiotu: egzamin. Egzamin pisemny w formie testu na podstawie treści wykładu i lektur. Do egzaminu końcowego dopuszczeni są jedynie studenci, którzy spełnią łącznie następujące warunki: (1) wykonali zadania w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle - jeśli dotyczy (2) ich nazwiska znajdują się na liście egzaminacyjnej, sporządzonej przez Dziekanat Wydziału Studiów nad Rodziną UKSW w Warszawie. Punktacja (%) i odpowiadająca jej ocena końcowa: 91 – 100 % - (5) 81 -90 % - (4,5) 71 -80 % - (4) 66 – 70 % - (3,5) 60 – 65 % - (3) < 60% - (2) Możliwe jest fakultatywne przygotowanie (po uprzednim zgłoszeniu się) merytoryczne opracowanie i zaprezentowanie jednego zagadnienia przez Studenta, chcącego podwyższyć ocenę końcową o jeden stopień. Efekt pracy fakultatywnej zamieszczany jest na platformie Moodle. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: opracowane zadanie, obserwacja aktywności studentów w czasie wykładu, egzamin końcowy Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, wykład problemowy, case study Weryfikacja: obserwacja aktywności studentów w czasie wykładu, egzamin końcowy Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja Weryfikacja – obserwacja aktywności studentów w czasie wykładu, bieżąca informacja zwrotna. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
|
Type of class: |
Lectures, 18 hours
|
|
Coordinators: | Justyna Stępkowska | |
Group instructors: | Justyna Stępkowska | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3agWQ_eJw0S6q6LaavfqMSQB5_XYYirNLKm3_HsJBTVe01%40thread.tacv2/conversations?groupId=d6967686-a886-4a78-aac3-07915c0c454a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | examination | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS: Udział w wykładach: 18 godz. Przygotowanie do zajęć: 25 godz. Lektura literatury przedmiotu: 25 godz. Przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Liczba ECTS: 3 1 ECTS~25/30 h 88/30(25)~3 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju człowieka w aspekcie wybranych uwarunkowań genetycznych, fizjologicznych oraz środowiskowych z uwzględnieniem biopsychospołecznej koncepcji rozwoju człowieka. |
|
Full description: |
(in Polish) Zakres tematyczny: 1. Zagadnienia wprowadzające. 2. Rozwój ontogenetyczny człowieka. 3. Holistyczne podejście do zdrowia i rozwoju człowieka. 4. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych człowieka. 5. Budowa i funkcja układu nerwowego i dokrewnego. 6. Budowa i funkcja układu pokarmowego. 7. Budowa i funkcja układu oddechowego. 8. Budowa i funkcja układu moczowo-płciowego. 9. Budowa i funkcja układu krwionośnego. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Jopkiewicz A., Suliga E., Biologiczne podstawy rozwoju człowieka, Wyd. Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom – Kielce, 2005. 2. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2012. 3. Wolański N., Ekologia człowieka. Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze T.1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012. 4. Lichtenberg-Kokoszka E., Ciąża zagadnieniem biomedycznym i psychopedagogicznym, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2008. 5. Mięsowicz I. ( red ), Auksologia. Rozwój biologiczny człowieka i metody jego oceny od urodzenia do dorosłości, Wyd. APS. Warszawa, 2001. 6. Świderska M., Budzyńska – Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, 2008. 7. Stępkowska JK, Wpływ żywności modyfikowanej genetycznie na zdrowie człowieka, Alma Mater, 2011/79, s. 140-143. 8. Doleżych B., Łaszczyca P. ( red ), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 2003. 9. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, 2001. 10. Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/ Literatura uzupełniająca: 11. Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, PWN, Warszawa, 2017. 12. Kalat J., Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011. 13. Stępkowska J.K., Dmoch-Gajzlerska E., Niepłodność a biopsychospołeczny paradygmat zdrowia człowieka, [w]: D. Mikuličková, A. Mrázová, M. Štepanovská, Z. Mikulička, I. Hnát, Človekakobio - psycho - sociálnabytosť Pracovný podnázov: Zdravotná, sociálna, psychologická a pedagogická starostlivosť o ľudívy ššiehoveku, Vydalo: Občianske združenie Elisabeth v Skalici, s. 111-123 (2014). |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.