Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka

General data

Course ID: WSR-NRN-1-BMPRCZx
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Brak wymagań wstępnych.

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju człowieka w aspekcie wybranych uwarunkowań genetycznych, fizjologicznych oraz środowiskowych z uwzględnieniem biopsychospołecznej koncepcji rozwoju człowieka.

Zajęcia są wzmacniane częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/

Full description: (in Polish)

Zakres tematyczny:

1. Zagadnienia wprowadzające.

2. Rozwój ontogenetyczny człowieka.

3. Holistyczne podejście do zdrowia i rozwoju człowieka.

4. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych człowieka.

5. Budowa i funkcja układu nerwowego i dokrewnego.

6. Budowa i funkcja układu pokarmowego.

7. Budowa i funkcja układu oddechowego.

8. Budowa i funkcja układu moczowo-płciowego.

9. Budowa i funkcja układu krwionośnego.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Jopkiewicz A., Suliga E., Biologiczne podstawy rozwoju człowieka, Wyd. Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom – Kielce, 2005.

2. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2012.

3. Wolański N., Ekologia człowieka. Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze T.1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012.

4. Lichtenberg-Kokoszka E., Ciąża zagadnieniem biomedycznym i psychopedagogicznym, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2008.

5. Mięsowicz I. ( red ), Auksologia. Rozwój biologiczny człowieka i metody jego oceny od urodzenia do dorosłości, Wyd. APS. Warszawa, 2001.

6. Świderska M., Budzyńska – Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, 2008.

7. Stępkowska JK, Wpływ żywności modyfikowanej genetycznie na zdrowie człowieka, Alma Mater, 2011/79, s. 140-143.

8. Doleżych B., Łaszczyca P. ( red ), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 2003.

9. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, 2001.

10. Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/

Literatura uzupełniająca:

11. Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, PWN, Warszawa, 2017.

12. Kalat J., Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011.

13. Stępkowska J.K., Dmoch-Gajzlerska E., Niepłodność a biopsychospołeczny paradygmat zdrowia człowieka, [w]: D. Mikuličková, A. Mrázová, M. Štepanovská, Z. Mikulička, I. Hnát, Človekakobio - psycho - sociálnabytosť Pracovný podnázov: Zdravotná, sociálna, psychologická a pedagogická starostlivosť o ľudívy ššiehoveku, Vydalo: Občianske združenie Elisabeth v Skalici, s. 111-123 (2014).

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

NRL_W01 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym historię pedagogiki jako dyscypliny naukowej, jej interdyscyplinarną i praktyczną specyfikę, subdyscypliny i kluczowe paradygmaty oraz powiązania pedagogiki z innymi dyscyplinami i dziedzinami nauk: nauką o rodzinie, filozofią, psychologią, socjologią, naukami prawnymi, teologią i medycyną

NRL_W02 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym znaczenie pojęć z zakresu nauk o rodzinie oraz dyscyplin pokrewnych z zakresie małżeństwa i życia rodzinnego, szczególnie rodzicielstwa i wychowania oraz form wsparcia rodziny

NRL_W06 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym prawidłowości rozwoju osobistego, psychicznego, seksualnego, biologicznego i zdrowotnego człowieka oraz sformułowane na tej podstawie metody wspierania tego rozwoju

NRL_U02 potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować stan oraz problemy życia rodzinnego wykorzystując właściwą terminologię oraz poznane teorie z zakresu nauk o rodzinie

NRL_U04 potrafi w stopniu zaawansowanym diagnozować oraz interpretować problemy osobiste bliskich związków, małżonków i członków rodziny (szczególnie w zakresie interakcji, rodzicielstwa, ochrony zdrowia, uzależnień, prokreacji i przechodzenia poszczególnych etapów życia); potrafi w stopniu zaawansowanym wskazać rozwiązania prawne i instytucie wsparcia w sytuacjach kryzysu i zagrożeń, prawidłowo prognozować ich dynamikę i skutki zastosowanych celowościowych rozwiązań, a także dokonać oceny etycznej i ewaluacji podjętych działań

NRL_K02 jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych

ECTS:

Udział w wykładach: 18 godz.

Przygotowanie do zajęć: 25 godz.

Lektura literatury przedmiotu: 25 godz.

Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

Liczba ECTS: 3

1 ECTS~25/30 h

88/30(25)~3 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcjonowania organizmu człowieka, nie ma wiedzy dotyczącej rozwoju ontogenetycznego człowieka, odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów, nie zna okresów rozwoju człowieka od poczęcia do wieku starczego, nie zna odmienności poszczególnych okresów życia człowieka, nie posiada wiedzy o holistycznej koncepcji rozwoju człowieka oraz wiedzy dotyczącej zachowań prozdrowotnych.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi scharakteryzować budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą rozwoju ontogenetycznego człowieka, odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka od poczęcia do wieku starczego, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą odmienności poszczególnych okresów życia człowieka, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą o holistycznej koncepcji rozwoju człowieka oraz wiedzę dotyczącą zachowań prozdrowotnych.

Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą rozwoju ontogenetycznego człowieka, odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka od poczęcia do wieku starczego, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą odmienności poszczególnych okresów życia człowieka, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą o holistycznej koncepcji rozwoju człowieka oraz wiedzę dotyczącą zachowań prozdrowotnych.

Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka, posiada wiedzę dotyczącą rozwoju ontogenetycznego człowieka, odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów, posiada wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka od poczęcia do wieku starczego, posiada wiedzę dotyczącą odmienności poszczególnych okresów życia człowieka, posiada wiedzę dotyczącą o holistycznej koncepcji rozwoju człowieka oraz wiedzę dotyczącą zachowań prozdrowotnych.

Umiejętności:

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi nazwać i scharakteryzować czynników warunkujących prawidłowy rozwój człowieka nie potrafi zdefiniować rozwoju ontogenetycznego człowieka oraz scharakteryzować poszczególne okresy życia oraz nie zna koncepcji holistycznego rozwoju człowieka, a także nie potrafi identyfikować czynników protekcyjnych dla zdrowia człowieka, wskazywać i promować zachowania prozdrowotne.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi nazwać i scharakteryzować czynniki warunkujące prawidłowy rozwój człowieka, w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować rozwój ontogenetyczny człowieka oraz scharakteryzować poszczególne okresy życia oraz w ograniczonym stopniu zna koncepcję holistyczną rozwoju człowieka, a także w ograniczonym stopniu potrafi identyfikować czynniki protekcyjne dla zdrowia człowieka, wskazywać i promować zachowania prozdrowotne.

Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie nazwać i scharakteryzować czynniki warunkujące prawidłowy rozwój człowieka, w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować rozwój ontogenetyczny człowieka oraz scharakteryzować poszczególne okresy życia oraz stopniu zna koncepcję holistycznego rozwoju człowieka, a także w ograniczonym stopniu potrafi identyfikować czynniki protekcyjne dla zdrowia człowieka, wskazywać i promować zachowania prozdrowotne.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi nazwać i scharakteryzować czynniki warunkujące prawidłowy rozwój człowieka, w pełni potrafi zdefiniować rozwój ontogenetyczny człowieka oraz scharakteryzować poszczególne okresy życia oraz bardzo dobrze zna koncepcję holistycznego rozwoju człowieka, a także w pełni potrafi identyfikować czynniki protekcyjne dla zdrowia człowieka, wskazywać i promować zachowania prozdrowotne.

Kompetencje społeczne:

Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, nie posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rozwojem człowieka i odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia ludzkiego.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, w ograniczonym stopniu posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rozwojem człowieka i odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia ludzkiego.

Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rozwojem człowieka i odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia ludzkiego.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rozwojem człowieka i odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia ludzkiego.

Do zaliczenia przedmiotu wymagane są:

1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie obowiązkowej literatury.

2. Zaliczenie egzaminu pisemnego (test pytań zamkniętych, półotwartych, otwartych).

3. Wykonanie zadań w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle - jeśli dotyczy.

Zaliczenie przedmiotu: egzamin.

Egzamin pisemny w formie testu na podstawie treści wykładu i lektur. Do egzaminu końcowego dopuszczeni są jedynie studenci, którzy spełnią łącznie następujące warunki: (1) wykonali zadania w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle - jeśli dotyczy (2) ich nazwiska znajdują się na liście egzaminacyjnej, sporządzonej przez Dziekanat Wydziału Studiów nad Rodziną UKSW w Warszawie.

Punktacja (%) i odpowiadająca jej ocena końcowa:

91 – 100 % - (5)

81 -90 % - (4,5)

71 -80 % - (4)

66 – 70 % - (3,5)

60 – 65 % - (3)

< 60% - (2)

Możliwe jest fakultatywne przygotowanie (po uprzednim zgłoszeniu się) merytoryczne opracowanie i zaprezentowanie jednego zagadnienia przez Studenta, chcącego podwyższyć ocenę końcową o jeden stopień. Efekt pracy fakultatywnej zamieszczany jest na platformie Moodle.

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

Weryfikacja: opracowane zadanie, obserwacja aktywności studentów w czasie wykładu, egzamin końcowy

Efekty umiejętności:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, wykład problemowy, case study

Weryfikacja: obserwacja aktywności studentów w czasie wykładu, egzamin końcowy

Efekty kompetencji społecznych:

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja

Weryfikacja – obserwacja aktywności studentów w czasie wykładu, bieżąca informacja zwrotna.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 18 hours more information
Coordinators: Justyna Stępkowska
Group instructors: Justyna Stępkowska
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3agWQ_eJw0S6q6LaavfqMSQB5_XYYirNLKm3_HsJBTVe01%40thread.tacv2/conversations?groupId=d6967686-a886-4a78-aac3-07915c0c454a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS:


Udział w wykładach: 18 godz.

Przygotowanie do zajęć: 25 godz.

Lektura literatury przedmiotu: 25 godz.

Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

Liczba ECTS: 3

1 ECTS~25/30 h

88/30(25)~3 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju człowieka w aspekcie wybranych uwarunkowań genetycznych, fizjologicznych oraz środowiskowych z uwzględnieniem biopsychospołecznej koncepcji rozwoju człowieka.

Full description: (in Polish)

Zakres tematyczny:

1. Zagadnienia wprowadzające.

2. Rozwój ontogenetyczny człowieka.

3. Holistyczne podejście do zdrowia i rozwoju człowieka.

4. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych człowieka.

5. Budowa i funkcja układu nerwowego i dokrewnego.

6. Budowa i funkcja układu pokarmowego.

7. Budowa i funkcja układu oddechowego.

8. Budowa i funkcja układu moczowo-płciowego.

9. Budowa i funkcja układu krwionośnego.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Jopkiewicz A., Suliga E., Biologiczne podstawy rozwoju człowieka, Wyd. Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom – Kielce, 2005.

2. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2012.

3. Wolański N., Ekologia człowieka. Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze T.1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012.

4. Lichtenberg-Kokoszka E., Ciąża zagadnieniem biomedycznym i psychopedagogicznym, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2008.

5. Mięsowicz I. ( red ), Auksologia. Rozwój biologiczny człowieka i metody jego oceny od urodzenia do dorosłości, Wyd. APS. Warszawa, 2001.

6. Świderska M., Budzyńska – Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, 2008.

7. Stępkowska JK, Wpływ żywności modyfikowanej genetycznie na zdrowie człowieka, Alma Mater, 2011/79, s. 140-143.

8. Doleżych B., Łaszczyca P. ( red ), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 2003.

9. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, 2001.

10. Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/

Literatura uzupełniająca:

11. Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, PWN, Warszawa, 2017.

12. Kalat J., Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011.

13. Stępkowska J.K., Dmoch-Gajzlerska E., Niepłodność a biopsychospołeczny paradygmat zdrowia człowieka, [w]: D. Mikuličková, A. Mrázová, M. Štepanovská, Z. Mikulička, I. Hnát, Človekakobio - psycho - sociálnabytosť Pracovný podnázov: Zdravotná, sociálna, psychologická a pedagogická starostlivosť o ľudívy ššiehoveku, Vydalo: Občianske združenie Elisabeth v Skalici, s. 111-123 (2014).

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)