Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja w zakresie płodności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NRN-1-EP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja w zakresie płodności
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRL_W06, NRL_W10, NRL_W12, NRL_U01, NRL_U02, NRL_U06, NRL_U08, NRL_U11, NRL_K01, NRL_K06

Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest opanowanie:

- podstawowych zagadnień z zakresu fizjologii płodności, metod rozpoznawania i obserwacji jej wskaźników

- podstawowych informacji o czynnikach wpływających na płodność człowieka.

Zajęcia są wzmacniane częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/

Pełny opis:

Zakres tematyczny:

Zagadnienia wprowadzające.

Pojęcie płodności. Płodność jako objaw zdrowotny.

Płodność a poczęcie. Uwarunkowania płodności małżeńskiej.

Fizjologia cyklu miesiączkowego i regulacja hormonalna cyklu miesiączkowego.

Wskaźniki płodności w cyklu. Rozpoznawanie, obserwacja i interpretacja wskaźników płodności.

Metody rozpoznawania płodności w zarysie.

Żywienie a płodność człowieka.

Aktywność fizyczna a płodność człowieka.

Bio-psycho-społeczne aspekty płodności.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Troszyński, Rozpoznawanie płodności, Warszawa 2006

2. Stępkowska J., Przygodzka J., 2020. Metody rozpoznawania płodności jako narzędzie profilaktyki zdrowotnej wspierające proces diagnostyczny zaburzeń zdrowia prokreacyjnego w opinii kobiet w wieku rozrodczym, Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio Życie i Płodność. Ujęcie interdyscyplinarne. 3(43)2020, 211-222.

3. R. Lehmann, Problemy planowania rodziny. Antykoncepcja i jej skutki, Gdańsk 1994

4. Z. Szymański (red.), Płodność i planowanie rodziny, Szczecin 2004

5. Stępkowska J.K., Dmoch-Gajzlerska E., Niepłodność a biopsychospołeczny paradygmat zdrowia człowieka, [w]: D. Mikuličková, A. Mrázová, M. Štepanovská, Z. Mikulička, I. Hnát, Človekakobio - psycho - sociálnabytosť Pracovný podnázov: Zdravotná, sociálna, psychologická a pedagogická starostlivosť o ľudívy ššiehoveku, Vydalo: Občianske združenie Elisabeth v Skalici, s. 111-123 (2014).

6. Stępkowska JK, Stępkowska KM, Dmoch E, An analysis of motives to using hormonal contraception: a study on polish women of child-bearing age, International Journal of Arts & Sciences, 08(05):23–28 (2015), ISSN: 1944-6934.

7. Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/

Literatura uzupełniająca:

7. L. Speroff i F. D. Darney, Antykoncepcja, Kraków 2007

8. P. Skałba, Endokrynologia ginekologiczna, Warszawa 2003

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

NRL_W06 - student ma podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym

NRL_W10 - student zna rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada elementarną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń

NRL_W12 - student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących

Umiejętności:

NRL_U01 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

NRL_U02 - student potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji rodziny, proponować działania profilaktyczne i pomocowe

NRL_U06 - student posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie

NRL_U08 - student posiada umiejętność przygotowania i przedstawienia projektów działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej

NRL_U11 - student posiada umiejętność analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie, wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych

Kompetencje społeczne:

NRL_K01 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego)

NRL_K06 - student docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i wykazuje zdolność do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie

ECTS:

udział w zajęciach: 18 godz.

lektura literatury przedmiotu: 30 godz.

przygotowanie i realizacja zadań: 40 godz.

Liczba ECTS: 3

1 ECTS=30(25)h

88/25(30)=3ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcjonowania układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposobów diagnozowania płodności oraz nie ma podstawowej wiedzy w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada dobrą znajomość podstawowej wiedzy w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada bardzo dobrą znajomość uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Umiejętności:

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi student nazwać i scharakteryzować podstawowych struktur anatomicznych i procesów fizjologicznych warunkujących płodność kobiety i mężczyzny. Nie potrafi analizować i przedstawiać podstawowych czynników służących zdrowiu prokreacyjnemu nie zna podstawowych sposobów promocji i ochrony tego zdrowia oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe struktury anatomiczne i procesy fizjologiczne warunkujące płodność kobiety i mężczyzny. W ograniczonym stopniu potrafi analizować i przedstawiać podstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz w ograniczonym stopniu zna podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie nazwać i charakteryzować podstawowe struktury anatomiczne i procesy fizjologiczne warunkujące płodność kobiety i mężczyzny. Poprawnie analizuje i przedstawia podstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz poprawnie przedstawia podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni wykazuje się podstawową znajomością i zrozumieniem anatomii oraz funkcjonowania układu rozrodczego kobiety i mężczyzny oraz znajomością podstawowych czynników sprzyjających zdrowiu prokreacyjnemu oraz poprawnie przedstawia podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia

Kompetencje społeczne:

Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, nie widzi potrzeby podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, w ograniczonym stopniu widzi potrzeby podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją;

Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, widzi potrzebę podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, w pełni widzi potrzebę podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją.

Do zaliczenia przedmiotu wymagane są:

1. Przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia w formie zadań (zajęcia częściowo wzmacniane kontaktem asynchronicznym na platformie moodle) i prezentacji. Ocenianie w skali 1-5.

Kryteria oceniania prac:

Ocenianie zadań w skali 1-5. Ocenie podlega warstwa merytoryczna opracowanego zagadnienia oraz zaprezentowanie tematyki podczas zajęć w następujących kategoriach:

*Zawartość merytoryczna prezentacji (zgodność z tematem, odpowiedni dobór informacji, obszerność merytoryczna prezentacji).

*Forma graficzna oraz ustna prezentacji (kompozycja, oryginalność, pomysłowość, czytelność, estetyka, stopień wizualizacji, zaprezentowanie materiału w sposób interesujący, staranne i twórcze omawianie slajdów a nie tylko ich odczytywanie).

*Wykorzystanie źródeł literaturowych (literatura przedmiotu w tym recenzowane artykuły naukowe opublikowane w ostatnich 5 latach)

Ocenianie w skali 1-5 gdzie:

1: brak wykonanego zadania.

2: zadanie wykonane na słabym poziomie merytorycznym (wysoki stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia, błędy merytoryczne, źródła literaturowe ubogie, o znikomej wartości merytorycznej).

3: zadanie wykonane na dość dobrym poziomie merytorycznym, zaprezentowane na poziomie dość dobrym (średni stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia; wykorzystane źródła literaturowe ubogie, o średniej wartości merytorycznej; błędy ortograficzne i stylistyczne; prezentacja mało estetyczna, szablonowa, nieczytelna np. zły dobór czcionki, kolorów, uboga lub brak grafik, niespójna kompozycja).

4: zadanie wykonane na dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (informacje poprawne merytorycznie, ale nie wyczerpujące tematu; dobór literatury prawidłowy, o dobrej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie; dobry dobór czcionek, kolorystyki i grafiki; spójna kompozycja).

5: zadanie wykonane na bardzo dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (zadanie wykonane w pełni, informacje poprawne merytorycznie, właściwy dobór źródeł literaturowych, o wysokiej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie, oryginalna prezentacja treści; przemyślana i spójna kompozycja; prezentacja uporządkowana i zrozumiała dla słuchaczy zachęcająca do dyskusji).

Zadania wykonane w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego oraz prezentacje w formacie PDF/PowerPoint są realizowane i/lub archiwizowane na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/

2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Ocenianie w skali: 1-3 gdzie: (1) brak aktywności lub aktywność na niskim poziomie; (2) aktywność na średnim poziomie; (3) aktywność na wyróżniającym się poziomie.

Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa:

87 – 100 % - (5)

80 -86 % - (4,5)

70 -79 % - (4)

66 – 69 % - (3,5)

60 – 65 % - (3)

< 60% - (2)

Zaliczenie przedmiotu na ocenę.

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu, ćwiczenia praktyczne

Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach

Efekty umiejętności:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, case study, praca z materiałem edukacyjnym, ćwiczenia praktyczne

Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, prezentacja w formie ustnej

Efekty kompetencji społecznych:

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, case study

Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Stępkowska
Prowadzący grup: Justyna Stępkowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aRB5TEMhoyPEXWh5Kd1bE_LSJ9NSI8W0Jh2CSY8BzkeA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=aa1cfc99-7c9f-463e-b68c-6e403411aeb6&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS:


udział w zajęciach: 18 godz.

lektura literatury przedmiotu: 30 godz.

przygotowanie i realizacja zadań: 40 godz.



Liczba ECTS: 3

1 ECTS=30(25)h

88/25(30)=3ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest opanowanie:

- podstawowych zagadnień z zakresu fizjologii płodności, metod rozpoznawania i obserwacji jej wskaźników

- podstawowych informacji o czynnikach wpływających na płodność człowieka.

Pełny opis:

Zakres tematyczny:

Zagadnienia wprowadzające.

Pojęcie płodności. Płodność jako objaw zdrowotny.

Płodność a poczęcie. Uwarunkowania płodności małżeńskiej.

Fizjologia cyklu miesiączkowego i regulacja hormonalna cyklu miesiączkowego.

Wskaźniki płodności w cyklu. Rozpoznawanie, obserwacja i interpretacja wskaźników płodności.

Metody rozpoznawania płodności w zarysie.

Żywienie a płodność człowieka.

Aktywność fizyczna a płodność człowieka.

Bio-psycho-społeczne aspekty płodności.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Troszyński, Rozpoznawanie płodności, Warszawa 2006

2. Stępkowska J., Przygodzka J., 2020. Metody rozpoznawania płodności jako narzędzie profilaktyki zdrowotnej wspierające proces diagnostyczny zaburzeń zdrowia prokreacyjnego w opinii kobiet w wieku rozrodczym, Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio Życie i Płodność. Ujęcie interdyscyplinarne. 3(43)2020, 211-222.

3. R. Lehmann, Problemy planowania rodziny. Antykoncepcja i jej skutki, Gdańsk 1994

4. Z. Szymański (red.), Płodność i planowanie rodziny, Szczecin 2004

5. Stępkowska J.K., Dmoch-Gajzlerska E., Niepłodność a biopsychospołeczny paradygmat zdrowia człowieka, [w]: D. Mikuličková, A. Mrázová, M. Štepanovská, Z. Mikulička, I. Hnát, Človekakobio - psycho - sociálnabytosť Pracovný podnázov: Zdravotná, sociálna, psychologická a pedagogická starostlivosť o ľudívy ššiehoveku, Vydalo: Občianske združenie Elisabeth v Skalici, s. 111-123 (2014).

6. Stępkowska JK, Stępkowska KM, Dmoch E, An analysis of motives to using hormonal contraception: a study on polish women of child-bearing age, International Journal of Arts & Sciences, 08(05):23–28 (2015), ISSN: 1944-6934.

7. Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/

Literatura uzupełniająca:

7. L. Speroff i F. D. Darney, Antykoncepcja, Kraków 2007

8. P. Skałba, Endokrynologia ginekologiczna, Warszawa 2003

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)