Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of psychological research

General data

Course ID: WSR-NRN-1-MBP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Methodology of psychological research
Name in Polish: Metodologia badań psychologicznych
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

NRL_W01, NRL_W06, NRL_W10, NRL_W14, NRL_W18, NRL_W20, NRL_U02, NRL_U04, NRL_U06, NRL_U11, NRL_U14

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodologią badań psychologicznych oraz wykształcenie u nich umiejętności posługiwania się wybranymi metodami psychologicznymi w badaniach.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodologią badań psychologicznych, z uwzględnieniem ich w badaniach społecznych. Ponadto celem badań jest wykształcenie u studentów umiejętności posługiwania się wybranymi metodami psychologicznymi w badaniach. Szczególna uwaga w ramach zajęć zwracana będzie na kształtowanie u studentów umiejętności posługiwania się metodą genogramu.

Tematyka zajęć:

1. Wprowadzenie do metodologii badań, powtórzenie podstawowych zagadnień. Omówienie zasad i warunków prowadzenia badań psychologicznych.

2. Podstawowe metody badań - obserwacja i wywiad w psychologii.

3. Genogram.

4. Metody kwestionariuszowe.

5. Metody projekcyjne na podstawie testu projekcyjnego rysunkowego - Rysunek Rodziny

6. Studium przypadku – praca z artykułami naukowymi.

Bibliography: (in Polish)

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Warszawa: 2004.

M. Braun-Gałkowska, Test Rysunku Rodziny. Lublin 1985, Wyd. KUL.

J. Brzeziński, Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1996, PWN.

A. Frydrychowicz, Test stosunków rodzinnych E. Bene, J. Anthony badania walidacyjne na populacji polskiej. Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo - Zawodowego MEN.

Bene E., Anthony J., Warszawa 1993.

I. Kołbik, Wywiad rodzinny z użyciem genogramu, w: Bogdan de Barbaro, Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1994, s. 97-109.

M. McGoldeick, R. Gerson, S. Shellenberger (2008). Genogramy - rozpoznawanie i interwencja. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Siek, S. Wybrane metody badania osobowości, Warszawa 1993, ATK.

Siek, S., Grochowska, A. Wybrane metody badania osobowości, Warszawa 2001, UKSW.

Ślaski, S. Opis metody "studium przypadku", w: Studia z Psychologii, tom V, Warszawa 1985, s. 99-106.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Metody weryfikacji efektów kształcenia:

1. Kolokwium pisemne obowiązuje materiał przedstawiony na zajęciach i znajomość literatury.

2. Ocenianie ciągłe (aktywności w trakcie zajęć).

Wiedza:

- na ocenę 5 (bdb): w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu metodologii badań psychologicznych, bardzo dobrze rozumie, opisuje i wyjaśnia poznane prawidłowości, sprawnie i poprawnie posługuje się symbolami niezbędnymi do stworzenia genogramu rodziny z zaznaczeniem relacji.

- na ocenę 4 (db): w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu metodologii badań psychologicznych, dobrze rozumie, opisuje i wyjaśnia poznane prawidłowości, poprawnie posługuje się symbolami niezbędnymi do stworzenia genogramu rodziny.

- na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 50%) opanował wiedzę z zakresu metodologii badań psychologicznych, rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości, posługuje się symbolami niezbędnymi do stworzenia genogramu rodziny.

- na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy z metodologii badań psychologicznych.

Umiejętności:

- na ocenę 5 (bdb): w stopniu dobrym ma elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie badań psychologicznych, potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki podstawowej analizy genogramu rodziny, posiada podstawowe umiejętność analizy struktury i funkcji rodziny na podstawie genogramu i historii rodziny.

- na ocenę 4 (db): posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie badań psychologicznych, potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki podstawowej analizy genogramu rodziny w stopniu wystarczającym (dostatecznym), dobrze analizuje struktury rodziny na podstawie genogramu i historii rodziny.

- na ocenę 3 (dst): radzi sobie z zastosowaniem symboli niezbędnych do tworzenia genogramu na podstawie historii rodziny, w stopniu wystarczającym (dostatecznym) ma elementarne umiejętności pozwalające na analizowanie badań psychologicznych, potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki podstawowej analizy genogramu rodziny.

- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi zastosować właściwych symboli niezbędnych do tworzenia genogramu na podstawie historii rodziny, nietrafnie analizuje badania psychologiczne, nietrafnie formułuje wnioski, nie potrafi samodzielnie opracować wyników podstawowej analizy genogramu rodziny.

Wiedza:

NRL_W01 zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła

NRL_W06 ma podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym

NRL_W10 zna rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada elementarną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń

NRL_W14 ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności formułowaniu problemów badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych

NRL_W18 ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju, edukacji i ustawicznego rozwoju

NRL_W20 ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw psychoterapii

Umiejętności:

NRL_U02 potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji rodziny, proponować działania profilaktyczne i pomocowe

NRL_U04 posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT)

NRL_U06 posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie

NRL_U11 posiada umiejętność analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie, wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych

NRL_U14 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę końcową składa się:

ocena z kolokwium treści zajęć (w tym ze znajomości symboli z genogramu)

ocena za prace semestralną (genogram i historia własnej rodziny)

Lista obecności sprawdzana będzie na każdych zajęciach.

Dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwione nieobecności.

Każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o 0,5 stopnia.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 12 hours more information
Coordinators: Katarzyna Kwiatkowska
Group instructors: Katarzyna Kwiatkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS:

udział w ćwiczeniach: 12 godz.

lektura literatury przedmiotu: 20 godz.

przygotowanie pracy zaliczeniowej: 10 godz.

przygotowanie do kolokwium: 13 godz.

Konsultacje 5 godzin.

Suma: 60 godz.

Liczba ECTS: 2

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zajęcia odbywają się na platformie MS Teams, a materiały dostępne są na stronie kursu na e.uksw.edu.pl.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)