(in Polish) Podstawy płodności
General data
Course ID: | WSR-NRN-1-PPł |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Podstawy płodności |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak wymagań wstępnych. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest opanowanie: - podstawowych zagadnień z zakresu fizjologii płodności, metod rozpoznawania i obserwacji jej wskaźników - podstawowych informacji o czynnikach wpływających na płodność człowieka. Zajęcia są wzmacniane częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/ |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematyczny: Zagadnienia wprowadzające. Pojęcie płodności. Płodność jako objaw zdrowotny. Płodność a poczęcie. Uwarunkowania płodności małżeńskiej. Fizjologia cyklu miesiączkowego i regulacja hormonalna cyklu miesiączkowego. Wskaźniki płodności w cyklu. Rozpoznawanie, obserwacja i interpretacja wskaźników płodności. Metody rozpoznawania płodności w zarysie. Żywienie a płodność człowieka. Aktywność fizyczna a płodność człowieka. Bio-psycho-społeczne aspekty płodności. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. M. Troszyński, Rozpoznawanie płodności, Warszawa 2006 2. Stępkowska J., Przygodzka J., 2020. Metody rozpoznawania płodności jako narzędzie profilaktyki zdrowotnej wspierające proces diagnostyczny zaburzeń zdrowia prokreacyjnego w opinii kobiet w wieku rozrodczym, Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio Życie i Płodność. Ujęcie interdyscyplinarne. 3(43)2020, 211-222. 3. R. Lehmann, Problemy planowania rodziny. Antykoncepcja i jej skutki, Gdańsk 1994 4. Z. Szymański (red.), Płodność i planowanie rodziny, Szczecin 2004 5. Stępkowska J.K., Dmoch-Gajzlerska E., Niepłodność a biopsychospołeczny paradygmat zdrowia człowieka, [w]: D. Mikuličková, A. Mrázová, M. Štepanovská, Z. Mikulička, I. Hnát, Človekakobio - psycho - sociálnabytosť Pracovný podnázov: Zdravotná, sociálna, psychologická a pedagogická starostlivosť o ľudívy ššiehoveku, Vydalo: Občianske združenie Elisabeth v Skalici, s. 111-123 (2014). 6. Stępkowska JK, Stępkowska KM, Dmoch E, An analysis of motives to using hormonal contraception: a study on polish women of child-bearing age, International Journal of Arts & Sciences, 08(05):23–28 (2015), ISSN: 1944-6934. 7. Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/ Literatura uzupełniająca: 7. L. Speroff i F. D. Darney, Antykoncepcja, Kraków 2007 8. P. Skałba, Endokrynologia ginekologiczna, Warszawa 2003 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) NRL_W08, NRL_W13, NRL_W21, NRL_U09, NRL_K09 Wiedza: NRL_W08 - student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego, jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych, zna zasady ochrony i promocji zdrowia oraz zdrowego trybu życia NRL_W13 - student ma podstawową wiedzą o etapach uczenia się i edukacji, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. NRL_W21 - student ma wiedzę na temat zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia NRL_U09 - student posiada umiejętności towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji ochrony zdrowia a szczególnie w zakresie prokreacji i rodzicielstwa m.in. poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności NRL_K09 - student jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego. specjalisty pracy z rodziną/ pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych/kuratora społecznego, pracownika w instytucjach opiekuńczo wychowawczych. ECTS: udział w zajęciach: 18 godz. lektura literatury przedmiotu: 30 godz. przygotowanie i realizacja zadań: 40 godz. Liczba ECTS: 3 1 ECTS=30(25)h 88/25(30)=3ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcjonowania układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposobów diagnozowania płodności oraz nie ma podstawowej wiedzy w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia. Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada dobrą znajomość podstawowej wiedzy w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia. Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada bardzo dobrą znajomość uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia. Umiejętności: Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi student nazwać i scharakteryzować podstawowych struktur anatomicznych i procesów fizjologicznych warunkujących płodność kobiety i mężczyzny. Nie potrafi analizować i przedstawiać podstawowych czynników służących zdrowiu prokreacyjnemu nie zna podstawowych sposobów promocji i ochrony tego zdrowia oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe struktury anatomiczne i procesy fizjologiczne warunkujące płodność kobiety i mężczyzny. W ograniczonym stopniu potrafi analizować i przedstawiać podstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz w ograniczonym stopniu zna podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia. Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie nazwać i charakteryzować podstawowe struktury anatomiczne i procesy fizjologiczne warunkujące płodność kobiety i mężczyzny. Poprawnie analizuje i przedstawia podstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz poprawnie przedstawia podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia. Ocena 5 (bdb) – student w pełni wykazuje się podstawową znajomością i zrozumieniem anatomii oraz funkcjonowania układu rozrodczego kobiety i mężczyzny oraz znajomością podstawowych czynników sprzyjających zdrowiu prokreacyjnemu oraz poprawnie przedstawia podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia Kompetencje społeczne: Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, nie widzi potrzeby podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, w ograniczonym stopniu widzi potrzeby podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją; Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, widzi potrzebę podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją. Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, w pełni widzi potrzebę podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją. Do zaliczenia przedmiotu wymagane są: 1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie (w przypadku prezentacji) zadanych zagadnień w formie zadań (w ramach zajęć wzmacnianych częściowo kontaktem asynchronicznym na platformie Moodle) i prezentacji. Ocenianie w skali 1-5. Kryteria oceniania prac: Ocenianie zadań w skali 1-5. Ocenie podlega warstwa merytoryczna opracowanego zagadnienia oraz zaprezentowanie tematyki podczas zajęć w następujących kategoriach: *Zawartość merytoryczna prezentacji (zgodność z tematem, odpowiedni dobór informacji, obszerność merytoryczna prezentacji). *Forma graficzna oraz ustna prezentacji (kompozycja, oryginalność, pomysłowość, czytelność, estetyka, stopień wizualizacji, zaprezentowanie materiału w sposób interesujący, staranne i twórcze omawianie slajdów a nie tylko ich odczytywanie). *Wykorzystanie źródeł literaturowych (literatura przedmiotu w tym recenzowane artykuły naukowe opublikowane w ostatnich 5 latach) Ocenianie w skali 1-5 gdzie: 1: brak wykonanego zadania. 2: zadanie wykonane na słabym poziomie merytorycznym (wysoki stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia, błędy merytoryczne, źródła literaturowe ubogie, o znikomej wartości merytorycznej). 3: zadanie wykonane na dość dobrym poziomie merytorycznym, zaprezentowane na poziomie dość dobrym (średni stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia; wykorzystane źródła literaturowe ubogie, o średniej wartości merytorycznej; błędy ortograficzne i stylistyczne; prezentacja mało estetyczna, szablonowa, nieczytelna np. zły dobór czcionki, kolorów, uboga lub brak grafik, niespójna kompozycja). 4: zadanie wykonane na dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (informacje poprawne merytorycznie, ale nie wyczerpujące tematu; dobór literatury prawidłowy, o dobrej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie; dobry dobór czcionek, kolorystyki i grafiki; spójna kompozycja). 5: zadanie wykonane na bardzo dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (zadanie wykonane w pełni, informacje poprawne merytorycznie, właściwy dobór źródeł literaturowych, o wysokiej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie, oryginalna prezentacja treści; przemyślana i spójna kompozycja; prezentacja uporządkowana i zrozumiała dla słuchaczy zachęcająca do dyskusji). Zadania wykonane w przypadku zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i prezentacje w formacie PDF/PowerPoint są realizowane i/lub archiwizowane na platformie Moodle. 2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Wyróżniająca się aktywność może być uwzględniona przy ocenie końcowej (podwyższenie oceny o 0,5 stopnia). Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa: 91 – 100 % - (5) 81 -90 % - (4,5) 71 -80 % - (4) 66 – 70 % - (3,5) 60 – 65 % - (3) < 60% - (2) Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu, ćwiczenia praktyczne Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – case study, praca z materiałem edukacyjnym, ćwiczenia praktyczne Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, prezentacja w formie ustnej Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, case study Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA CW
|
Type of class: |
Classes, 18 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Justyna Stępkowska | |
Group instructors: | Justyna Stępkowska | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aqWqy2TobXdYT6PnqWqy9cGdQNTIcKlKQa8zxCK0vtbs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d57a9971-f82d-4635-95e9-fcb21ae3a4b8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS: udział w zajęciach: 18 godz. lektura literatury przedmiotu: 30 godz. przygotowanie i realizacja zadań: 40 godz. Liczba ECTS: 3 1 ECTS=30(25)h 88/25(30)=3ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest opanowanie: - podstawowych zagadnień z zakresu fizjologii płodności, metod rozpoznawania i obserwacji jej wskaźników - podstawowych informacji o czynnikach wpływających na płodność człowieka. Zajęcia są wzmacniane częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/ |
|
Full description: |
(in Polish) Zakres tematyczny: Zagadnienia wprowadzające. Pojęcie płodności. Płodność jako objaw zdrowotny. Płodność a poczęcie. Uwarunkowania płodności małżeńskiej. Fizjologia cyklu miesiączkowego i regulacja hormonalna cyklu miesiączkowego. Wskaźniki płodności w cyklu. Rozpoznawanie, obserwacja i interpretacja wskaźników płodności. Metody rozpoznawania płodności w zarysie. Żywienie a płodność człowieka. Aktywność fizyczna a płodność człowieka. Bio-psycho-społeczne aspekty płodności. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. M. Troszyński, Rozpoznawanie płodności, Warszawa 2006 2. Stępkowska J., Przygodzka J., 2020. Metody rozpoznawania płodności jako narzędzie profilaktyki zdrowotnej wspierające proces diagnostyczny zaburzeń zdrowia prokreacyjnego w opinii kobiet w wieku rozrodczym, Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio Życie i Płodność. Ujęcie interdyscyplinarne. 3(43)2020, 211-222. 3. R. Lehmann, Problemy planowania rodziny. Antykoncepcja i jej skutki, Gdańsk 1994 4. Z. Szymański (red.), Płodność i planowanie rodziny, Szczecin 2004 5. Stępkowska J.K., Dmoch-Gajzlerska E., Niepłodność a biopsychospołeczny paradygmat zdrowia człowieka, [w]: D. Mikuličková, A. Mrázová, M. Štepanovská, Z. Mikulička, I. Hnát, Človekakobio - psycho - sociálnabytosť Pracovný podnázov: Zdravotná, sociálna, psychologická a pedagogická starostlivosť o ľudívy ššiehoveku, Vydalo: Občianske združenie Elisabeth v Skalici, s. 111-123 (2014). 6. Stępkowska JK, Stępkowska KM, Dmoch E, An analysis of motives to using hormonal contraception: a study on polish women of child-bearing age, International Journal of Arts & Sciences, 08(05):23–28 (2015), ISSN: 1944-6934. 7. Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/ Literatura uzupełniająca: 7. L. Speroff i F. D. Darney, Antykoncepcja, Kraków 2007 8. P. Skałba, Endokrynologia ginekologiczna, Warszawa 2003 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.