Family in Polish Culture
General data
Course ID: | WSR-NRN-1-RKP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Family in Polish Culture |
Name in Polish: | Rodzina w kulturze polskiej |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | NRL_W01 P6S_WG NRL_W04 P6S_WG NRM_U01 P7S_UW NRM_U02 P7S_UW NRM_K01 P7U_K NRM_K04 P7S_KO |
Short description: |
(in Polish) Wykład ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi procesami i czynnikami wpływającymi na przemiany kulturowe w kręgu rodziny na przestrzeni wieków oraz ukazanie ideałów wychowawczych w rozwijającej się na przestrzeni wieków myśli pedagogicznej i ich recepcję w kręgu rodzin polskich; uporządkowana wiedza na temat małżeństwa i rodziny oraz zadań, które wypełniają w kształtowaniu kultury. |
Full description: |
(in Polish) 1. Chrystianizacja tradycji rodzinnych w średniowieczu. 2. Ideały wychowawcze w średniowieczu. 3. Kulturotwórcza rola rodziny w epoce renesansu. 4. Wychowanie dzieci i młodzieży w dobie humanizmu. 5. Tradycje rodzinne w polskim wychowaniu szlacheckim (XVI i XVII wiek). 6. Kulturotwórcza rola rodziny w dobie oświecenia 7. Rola rodziny w zachowaniu kultury polskiej w epoce zaborów 8. Wychowanie dzieci w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XIX wieku 9. Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej. |
Bibliography: |
(in Polish) J. Wilk, Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, w: J. Jundziłł (red. ), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, Bydgoszcz 1994, s. 137-151. K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze, Bydgoszcz 1995. H. Skawiński, Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczpospolitej, Warszawa 2000. K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. A. Bołdyrew, Wzorce wychowania dzieci i młodzieży jako element integrujący kulturę życia rodzinnego polskiego ziemiaństwa w dobie zaborów, "Wychowanie w Rodzinie 1 (2011), s. 53-85. S. Walasek, L. Albański, Przekaz tradycji i kultury na przestrzeni wieków, Jelenia Góra 2011. K. Jakubiak, Życie i wychowanie w rodzinach polskich w XIX i na początku XX wieku, "Kultura -Przemiany-Edukacja" 5 (2017), s. 77-91. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza Student zna podstawową terminologię używaną w naukach o rodzinie i naukach o kulturze i posiada uporządkowaną wiedze o uwarunkowaniach historyczno-kulturowych wpływających na przemiany w rodzinach polskich. Umiejętności Potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie na przestrzeni wieków w celu rozpoznawania i analizowania problemów wychowawczych w rodzinach, ponadto potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny i zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe. Kompetencje społeczne student ma pogłębiona świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego (intelektualnego i religijno-duchowego) Student aktywnie uczestniczy w promocji i pomocy rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. udział w wykładzie 30 udział w ćwiczeniach przygotowanie do wykładu 30 konsultacje 5 czas na napisanie referatu/eseju/pracy 30 przygotowanie do egzaminu 15 SUMA GODZIN 110 LICZBA ECTS: 110 godz. = 4 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) wychowawczych w poszczególnych epokach historycznych. - na ocenę dobrą (4 -db.) student poprawnie ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych. - na ocenę bardzo dobrą (5 - bdb) student doskonale w swobodnej wypowiedzi ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych. Umiejętności: - na ocenę niedostateczną (2- ndst.): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować tekstów dotyczących problematyki rodziny w kontekście przemian kulturowych. - na ocenę dostateczną (3- dst.): student słabo teksty dotyczące roli rodziny i problematyki przemian kulturowych w kręgu rodziny, nie potrafi jednak ocenić ich wartości poznawczej. - na ocenę dobrą (4-db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany zachodzące w kręgu rodziny, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów dotyczących przemian kulturowych w rodzinie i potrafi docenić ich wartość merytoryczną. - na ocenę bardzo dobrą (5- bdb): student doskonale i merytorycznie interpretuje przeczytane teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany w kręgu rodziny, zna i potrafi ocenić racjonalność i wartość poznawczą argumentów prezentowanych w mowie lub na piśmie dotyczących problematyki rodziny. Kompetencje: - na ocenę niedostateczną (2-ndst) nie ma świadomości odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy - na ocenę dostateczną (3-dst) ma małą świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy - na ocenę dobrą (4-db) ma wystarczającą świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy na ocenę bardzo dobrą (5-bdb) ma wielką świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy Student jest otwarty na dyskusję w kwestii przemian kulturowych zachodzących w rodzinach polskich i znaczenia tych przemian w zachowaniu dziedzictwa kulturowego. Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów a weryfikowane egzaminem lub kolokwium. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi jak samodzielna lektura tekstów z zakresu historii kultury, problematyki ideałów wychowawczych; wykład informacyjny, prezentacja, a weryfikowane ustnym lub pisemnym egzaminem. Efekty w obszarze kompetencji społecznych osiągane są za pomocą przygotowanych w grupach prezentacji o poszczególnych problemach o w dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej. Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej, a weryfikacją jest kolokwium. Końcowa ocena jest uśrednioną z ocen w obszarze wiedzy (1/3), umiejętności (1/3) i kompetencji (1/3). |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
|
Type of class: |
Lectures, 18 hours
|
|
Coordinators: | Stanisław Strękowski | |
Group instructors: | Stanisław Strękowski | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aFj7FdoM3vE3T2h8mX4qGEjZM7pXF5qqVW3goW_2by5k1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=9f80c066-787d-4a2f-b6e9-9fb56714cfde&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem jest ukazanie podstawowych procesów i głównych czynników decydujących o przemianach w kręgu rodziny. Pokazuje ideały wychowawcze w rozwijającej się myśli pedagogicznej w społeczeństwie polskim. Student uzyskawszy ogólną orientację w problematyce historyczno-wychowawczej, może za pomocą samodzielnej lektury pogłębić problem, który go szczególnie zainteresuje. - Celem jest również aby student potrafił wskazać zagrożenia i szanse dla chrześcijan płynące z kultury. - Celem jest też uporządkowana wiedza na temat małżeństwa i rodziny, ich podstaw historycznych i społeczno-kulturowych. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1. Chrystianizacja tradycji rodzinnych w średniowieczu. 2. Ideał wychowawczy w średniowieczu. 3. Kulturotwórcza rola rodziny w epoce renesansu 4. Wychowanie dzieci i młodzieży w dobie humanizmu 5. Tradycje rodzinne w polskim wychowaniu szlacheckim (XVI i XVII wiek). 6. Kulturotwórcza rola rodziny w dobie oświecenia 7. Rola rodziny w zachowaniu kultury polskiej w epoce zaborów 8. Wychowanie dzieci w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XIX wieku. 9. Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: J. Wilk, Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, w: J. Jundziłł (Red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, Bydgoszcz 1994, s. 137-151; K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz 1995; H. Sławiński, Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2000; K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. A. Bołdyrew, Wzorce wychowania dzieci i młodzieży jako element integrujący kulturę życia rodzinnego polskiego ziemiaństwa w dobie zaborów, "Wychowanie w Rodzinie 1 (2011), s. 53-85. S. Walasek, L. Albański, Przekaz tradycji i kultury na przestrzeni wieków, Jelenia Góra 2011. K. Jakubiak, Życie i wychowanie w rodzinach polskich w XIX i na początku XX wieku, "Kultura -Przemiany-Edukacja" 5 (2017), s. 77-91. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) bez wymagań wstępnych |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.