Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Family in Polish Culture

General data

Course ID: WSR-NRN-1-RKP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Family in Polish Culture
Name in Polish: Rodzina w kulturze polskiej
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

NRL_W01 P6S_WG

NRL_W04 P6S_WG

NRM_U01 P7S_UW

NRM_U02 P7S_UW

NRM_K01 P7U_K

NRM_K04 P7S_KO

Short description: (in Polish)

Wykład ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi procesami i czynnikami wpływającymi na przemiany kulturowe w kręgu rodziny na przestrzeni wieków oraz ukazanie ideałów wychowawczych w rozwijającej się na przestrzeni wieków myśli pedagogicznej i ich recepcję w kręgu rodzin polskich; uporządkowana wiedza na temat małżeństwa i rodziny oraz zadań, które wypełniają w kształtowaniu kultury.

Full description: (in Polish)

1. Chrystianizacja tradycji rodzinnych w średniowieczu.

2. Ideały wychowawcze w średniowieczu.

3. Kulturotwórcza rola rodziny w epoce renesansu.

4. Wychowanie dzieci i młodzieży w dobie humanizmu.

5. Tradycje rodzinne w polskim wychowaniu szlacheckim (XVI i XVII wiek).

6. Kulturotwórcza rola rodziny w dobie oświecenia

7. Rola rodziny w zachowaniu kultury polskiej w epoce zaborów

8. Wychowanie dzieci w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XIX wieku

9. Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej.

Bibliography: (in Polish)

J. Wilk, Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, w: J. Jundziłł (red. ), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, Bydgoszcz 1994, s. 137-151.

K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze, Bydgoszcz 1995.

H. Skawiński, Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczpospolitej, Warszawa 2000.

K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001.

A. Bołdyrew, Wzorce wychowania dzieci i młodzieży jako element integrujący kulturę życia rodzinnego polskiego ziemiaństwa w dobie zaborów, "Wychowanie w Rodzinie 1 (2011), s. 53-85.

S. Walasek, L. Albański, Przekaz tradycji i kultury na przestrzeni wieków, Jelenia Góra 2011.

K. Jakubiak, Życie i wychowanie w rodzinach polskich w XIX i na początku XX wieku, "Kultura -Przemiany-Edukacja" 5 (2017), s. 77-91.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

Student zna podstawową terminologię używaną w naukach o rodzinie i naukach o kulturze i posiada uporządkowaną wiedze o uwarunkowaniach historyczno-kulturowych wpływających na przemiany w rodzinach polskich.

Umiejętności

Potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie na przestrzeni wieków w celu rozpoznawania i analizowania problemów wychowawczych w rodzinach, ponadto potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny i zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe.

Kompetencje społeczne

student ma pogłębiona świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego (intelektualnego i religijno-duchowego)

Student aktywnie uczestniczy w promocji i pomocy rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.

udział w wykładzie 30

udział w ćwiczeniach

przygotowanie do wykładu 30

konsultacje 5

czas na napisanie referatu/eseju/pracy 30

przygotowanie do egzaminu 15

SUMA GODZIN 110

LICZBA ECTS: 110 godz. = 4 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

wychowawczych w poszczególnych epokach historycznych.

- na ocenę dobrą (4 -db.) student poprawnie ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych.

- na ocenę bardzo dobrą (5 - bdb) student doskonale w swobodnej wypowiedzi ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych.

Umiejętności:

- na ocenę niedostateczną (2- ndst.): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować tekstów dotyczących problematyki rodziny w kontekście przemian kulturowych.

- na ocenę dostateczną (3- dst.): student słabo teksty dotyczące roli rodziny i problematyki przemian kulturowych w kręgu rodziny, nie potrafi jednak ocenić ich wartości poznawczej.

- na ocenę dobrą (4-db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany zachodzące w kręgu rodziny, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów dotyczących przemian kulturowych w rodzinie i potrafi docenić ich wartość merytoryczną.

- na ocenę bardzo dobrą (5- bdb): student doskonale i merytorycznie interpretuje przeczytane teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany w kręgu rodziny, zna i potrafi ocenić racjonalność i wartość poznawczą argumentów prezentowanych w mowie lub na piśmie dotyczących problematyki rodziny.

Kompetencje:

- na ocenę niedostateczną (2-ndst) nie ma świadomości odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

- na ocenę dostateczną (3-dst) ma małą świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

- na ocenę dobrą (4-db) ma wystarczającą świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

na ocenę bardzo dobrą (5-bdb) ma wielką świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

Student jest otwarty na dyskusję w kwestii przemian kulturowych zachodzących w rodzinach polskich i znaczenia tych przemian w zachowaniu dziedzictwa kulturowego.

Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów a weryfikowane egzaminem lub kolokwium.

Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi jak samodzielna lektura tekstów z zakresu historii kultury, problematyki ideałów wychowawczych; wykład informacyjny, prezentacja, a weryfikowane ustnym lub pisemnym egzaminem.

Efekty w obszarze kompetencji społecznych osiągane są za pomocą przygotowanych w grupach prezentacji o poszczególnych problemach o w dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej.

Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej, a weryfikacją jest kolokwium.

Końcowa ocena jest uśrednioną z ocen w obszarze wiedzy (1/3), umiejętności (1/3) i kompetencji (1/3).

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 18 hours more information
Coordinators: Stanisław Strękowski
Group instructors: Stanisław Strękowski
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aFj7FdoM3vE3T2h8mX4qGEjZM7pXF5qqVW3goW_2by5k1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=9f80c066-787d-4a2f-b6e9-9fb56714cfde&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem jest ukazanie podstawowych procesów i głównych czynników decydujących o przemianach w kręgu rodziny. Pokazuje ideały wychowawcze w rozwijającej się myśli pedagogicznej w społeczeństwie polskim. Student uzyskawszy ogólną orientację w problematyce historyczno-wychowawczej, może za pomocą samodzielnej lektury pogłębić problem, który go szczególnie zainteresuje.

- Celem jest również aby student potrafił wskazać zagrożenia i szanse dla chrześcijan płynące z kultury.

- Celem jest też uporządkowana wiedza na temat małżeństwa i rodziny, ich podstaw historycznych i społeczno-kulturowych.

Full description: (in Polish)

Treści programowe:

1. Chrystianizacja tradycji rodzinnych w średniowieczu.

2. Ideał wychowawczy w średniowieczu.

3. Kulturotwórcza rola rodziny w epoce renesansu

4. Wychowanie dzieci i młodzieży w dobie humanizmu

5. Tradycje rodzinne w polskim wychowaniu szlacheckim (XVI i XVII wiek).

6. Kulturotwórcza rola rodziny w dobie oświecenia

7. Rola rodziny w zachowaniu kultury polskiej w epoce zaborów

8. Wychowanie dzieci w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XIX wieku.

9. Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

J. Wilk, Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, w: J. Jundziłł (Red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, Bydgoszcz 1994, s. 137-151;

K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz 1995;

H. Sławiński, Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2000;

K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001.

A. Bołdyrew, Wzorce wychowania dzieci i młodzieży jako element integrujący kulturę życia rodzinnego polskiego ziemiaństwa w dobie zaborów, "Wychowanie w Rodzinie 1 (2011), s. 53-85.

S. Walasek, L. Albański, Przekaz tradycji i kultury na przestrzeni wieków, Jelenia Góra 2011.

K. Jakubiak, Życie i wychowanie w rodzinach polskich w XIX i na początku XX wieku, "Kultura -Przemiany-Edukacja" 5 (2017), s. 77-91.

Wymagania wstępne: (in Polish)

bez wymagań wstępnych

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)