Rodzina w różnych kulturach i religiach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NRN-1-RKR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rodzina w różnych kulturach i religiach |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W05, NRL_W10, NRL_W12, NRL_W19, NRL_K03, NRL_K04. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiuotu jest zapoznanie Studentów/ek z zasadmi funkcjonowania rodzin w różnych kulturach i religiach. |
Pełny opis: |
W czase zajęć Student/ka poznają rodzinę w różnych kulturach i religiach: pozycje kobiety i meżczyzny, dziecka, sposoby zawiązywania małzeństwa, isntytucje rozwodów, opiekę nad starszymi, intymnmośc w związkach. 4 ECTS |
Literatura: |
F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002. Rodzina w wielkich religiach świata, red. Z.J. Kijas, Kraków 1999. M.J. Żmichrowska, Małzeństwo i rodzina w chrześcijaństwie i islamie. Wspólne tradycje, Czestochowa 2007. A. Unterman, Żydzi - wiara i życiue, Warszawa 2015.Z. Wróbel, Erotyzm w religiach swiata, Łodź 1990. Zawieranie małzeństwa w różnych systemeach prawnych, religiach i kulturach, red. R. Sztychmiler, Olsztyn2009. Literatura do pracy pisemnej: B. Malinowski, Życie seksualne dzikich, Warszawa 1957. D.A. Sikorski, Religie dawnych Słowian, Poznań 2018. W. Dworczyk, My, dzicy Papuasi, Warszawa 1985. I. Przewłocka, Czcicierla Kojota i kruka, Gdynia 1968. A. Fidler, kanada pachnaca żywicą, Pelplin 2009. J. Ganecki, Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 2011. K. Szwob, Kultury i religie świata w opowieściach, mitach i faktach, Kraków 2014. R.H. Nocuń, Kobieta w życiu Indian Ameryki Południowej, Katowice 1967. M. paradowska, Wśród Indian i Metysów, Wrocław 1989. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
NRL_W05, Student/Studentka - zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła NRL_W10, - zna rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada elementarną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń. NRL_W12, - zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. NRL_K03, - docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych. NRL_K04. - ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. WIEDZA: Student zna miejsce rodziny/rodzin i życia rodzinnego w systemach społecznych wybranych kultur i religii. Zna elementarną terminologię służącą ww. kulturach i religiach do opisu rytuałów, znaczeń i mechanizmów życia rodzinnego. Zna usytuowanie kobiety, meżczyzny, dziecka w systemie społecznym w ww. kulturach i religiach. KOMPETENCJE: Ma świadomość róznorodnosci form życia rodzinnego. Ma swaidomość zmian zachodzących w życiu rodzinnym w perspektywie historycznej i kulturowej. Student/ka ma szacunek do innych kultur i religii. ECTS=4 pkt 1. Wykład - 30 godz 2. Przygotowanie do egzaminu - 30 godz. 3. Samodzielna lektura wybranej literatury - 30 godz. 4. Pisanie eseju - 10godz. 5. Egzamnin - 3 godz. 6. Konsultacje - 2 godz. SUMA - 105 godz = 4 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zaliczeniowe ustne lub pisemne - wedle decyzji ze studentami. (70% oceny) Esej nt wybranej rodziny w wybranej kulturze (zagadnienie poza temetami podejmowanymi na zajęciach) - na podstawie dodatkowej literatury.(30% oceny) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.