Family in multicultural conditions
General data
Course ID: | WSR-NRN-1-RWK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Family in multicultural conditions |
Name in Polish: | Rodzina w warunkach wielokulturowości |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | education |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) brak |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studenta z funkcjonowaniem rodziny w warunkach powszechnego obecnie zróżnicowania kulturowego i migracji oraz przygotowanie go do pracy z rodziną doświadczoną migracją. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studenta z funkcjonowaniem rodziny w warunkach powszechnego obecnie zróżnicowania kulturowego i migracji oraz przygotowanie go do pracy z rodziną doświadczoną migracją. Problematyka zajęć dotyczy zarówno rodziny polskiej bądź rodziców w sytuacji migracji, jak również funkcjonowania rodzin z doświadczeniem migracji w Polsce (m.in. migracja zarobkowa, powrotna, uchodźctwo). Zajęcia mają dać studentowi wiedzę z zakresu wielo- i międzykulturowości, funkcjonowania rodziny, możliwości jej wsparcia na poziomie instytucjonalnym (z uwzględnieniem roli Kościoła Katolickiego) oraz uwrażliwić na potrzeby rodziny z doświadczeniem migracyjnym i problemy wynikające z wielokulturowości. Treści programowe: 1. Rodzina w warunkach wielokulturowości – wprowadzenie 2. Ustalenia terminologiczne, edukacja wielo- i międzykulturowa 3. Elementy komunikacji międzykulturowej 4. Cudzoziemcy w Polsce – podstawowe informacje, typy migracji 5. Rodzina wielokulturowa 6. Rodzina migracyjna, „eurosieroctwo” 7. Migracje powrotne w kontekście funkcjonowania rodziny 8. Repatriacja jako szczególny przypadek migracji 9. Rodzina uchodźcza w Polsce 10. System wsparcia rodziny w dobie migracji, rola szkoły we wsparciu integracji rodziny 11. Podsumowanie, implikacje praktyczne dla pracy familiologa |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: • Danilewicz W. (2008), Migracje zagraniczne jako obszar zainteresowań pedagogiki społecznej, „Pedagogika Społeczna” nr 3, s. 9-22. • Kawczyńska-Butrym Z., Kruk M. (2015), Wsparcie społeczne dla rodzin migracyjnych w Polsce, [w:] I. Taranowicz, S. Grotowska, (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, Wrocław. • Kukołowicz T. (2001), Sytuacja wychowawcza w nowych kategoriach rodzin w okresie transformacji ustrojowej, [w:] M. Ziemska (red.), Rodzina współczesna, Warszawa. • Lalak D. (red.) (2007), Migracja – uchodźstwo – wielokulturowość. Zderzenie kultur we współczesnym świecie, Warszawa (wybrane teksty). • Stankiewicz K., Żurek A.(2022), Edukacja dzieci uchodźczych w Polsce, „Infos. Zagadnienia Społeczno-Gospodarcze” nr 5 (297), Warszawa: Biura Analiz Sejmowych. • Ślusarczyk M. (2014), Migracje rodziców, migracje dzieci – wyzwania dla instytucji opiekuńczych, pomocowych oraz edukacyjnych, „Zeszyty pracy socjalnej” nr 3, s. 75-89. • Fragmenty artykułów, prezentacje i wykłady udostępnione na portalu E-learningowym. Literatura uzupełniająca: • Błeszyńska K. (2010), Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły. Raport z badań, Warszawa. • Danilewicz W. (2010), Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok. • Fedas A., Siciarek M., Olech P. (red.) (2016), Model integracji imigrantów, Gdańsk. • Giżycka D., Gorbaniuk J., Szyszka M. (2010), Rodzina w sytuacji rozłąki migracyjnej, Lublin. • Grzymała-Moszczyńska H., Grzymała-Moszczyńska J., Durlik J., Szydłowska P. (2015), (Nie)łatwe powroty do domu? Funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji, Warszawa. • Skałbania B. (2017), Dziecko z rodziny migracyjnej w systemie oświaty, Warszawa. • Sowa-Behtane E. (2016), Rodziny wielokulturowe, Kraków. • Stankiewicz K. (2011), Repatriacja ze Wschodu – stan obecny i perspektywy, „Infos. Zagadnienia Społeczno-Gospodarcze” 2011, nr 1, Biuro Analiz Sejmowych. • Stankiewicz K. (2019), Międzykulturowe otwarcie szkoły jako odpowiedź na potrzeby ucznia z doświadczeniem migracyjnym. Na przykładzie migracji powrotnych, „Kultura i Edukacja”, nr 1, s. 248-262. • Walczak B. (2008), Migracje rodzicielskie – skala zjawiska oraz jego wychowawcze i edukacyjne implikacje, „Pedagogika Społeczna” nr 3, s. 143-162. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: NRL_W11 Student ma elementarną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego związanych ze służbą małżeństwu i rodzinie, w tym Kościoła katolickiego oraz prawnych i administracyjnych podstawach ich funkcjonowania NRL_W12 Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących UMIEJĘTNOŚCI: NRL_U12 Student posiada umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie NRL_U14 Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie KOMPETENCJE SPOŁECZNE NRL_K04 Student ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy NRL_K11 Student jest wrażliwy na potrzeby przedstawicieli grup zagrożonych wykluczeniem społecznym, np. migrantów oraz osób niepełnosprawnych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywny udział, przygotowanie do zajęć, przygotowanie prezentacji/eseju (50% oceny), terminowe wykonywanie zadań na platformie E-learningowej (50% oceny) Metody weryfikacji efektów uczenia się: WIEDZA - prezentacja/esej, zadania na Moodlu UMIEJĘTNOŚCI - zadania na Moodlu, ocenianie ciągłe podczas zajęć KOMPETENCJE - ocenianie ciągłe |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA KON
|
Type of class: |
Conversatorium, 18 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Stankiewicz | |
Group instructors: | Katarzyna Stankiewicz | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a_U_Yxifq4a3uhttps://teams.microsoft.com/l/team/19%3a_WODP0Eh62c2ywGUkSqZApn6spRbDiDSWO0LvEF5JnM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1414a898-c37a-4580-aa17-8f340eebd960&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3JokJK55RQYR1-gGhIdk27yHdxNP0WMw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2ccd39be-5554-491c-bb6f-371097202454&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) OPIS ECTS: Aktywność studenta i nakład pracy w godzinach: - udział w zajęciach - 18 godz. - wykonywanie zadań na Moodlu - 25 godz. - przygotowanie do zajęć - 12 godz. - przygotowanie prezentacji/eseju - 25 godz. ECTS: 3 Suma godzin: 80 = 3 ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.] |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.