System świadczeń pomocy społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NRN-1-SSPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | System świadczeń pomocy społecznej |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W01, NRL_W11, NRL_W15, NRL_U05, NRL_U07, NRL_K01, NRL_K06 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie rozważań teoretycznych z zakresu pomocy społecznej oraz dokonanie analizy świadczeń, które pozwolą przybliżyć studentom podstawowe pojęcia omawianej dyscypliny, ocenić miejsce i znaczenie pomocy społecznej w systemie prawnym oraz wyposażyć studentów w wiedzę z zakresu socjalnej problematyki ochrony rodzinnej. |
Pełny opis: |
1. Pomoc społeczna – geneza pomocy społecznej, definicja, miejsce pomocy społecznej w systemie prawa polskiego 2. Cele pomocy społecznej 3. Zasady pomocy społecznej 4. Zadania samorządu terytorialnego w zakresie pomocy społecznej 5. Zadania administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej oraz podmiotów niepublicznych 6. Pozycja prawna świadczeniobiorcy, kryteria ustalania uprawnień do świadczeń 7. Świadczenia pieniężne 8. Świadczenia niepieniężne 9. Postępowanie administracyjne w sprawie świadczeń z pomocy społecznej 10. Kryteria ustalania uprawnień do świadczenia 11. Zwrot świadczeń 12. Organizacja pomocy społecznej 13. Status zawodowy pracowników socjalnych 14. Opieka nad rodziną w systemie pomocy społecznej 15. Formy pomocy realizowane na podstawie przepisów odrębnych |
Literatura: |
Wykaz literatury podstawowej S. Nitecki, Prawo do pomocy społecznej w polskim systemie prawnym, Warszawa 2008. S.Nitecki, Pomoc społeczna. Procedury i tryb przyznawania świadczeń. Wrocław 2010 I. Sierpowska, Prawo pomocy społecznej, Warszawa 2011 Literatura uzupełniająca I. Sierpowska, Ustawa o pomocy społecznej. Komentarz, Warszawa 2017. B. Kołaczkowski, M. Ratajczak, Pomoc społeczna. Wybrane instytucje pomocy rodzinie i dziecku, Warszawa 2013. R. Krajewski, A. Mielczarek, Polskie prawo pomocy społecznej. Zarys problematyki, Kutno 2006 W.Maciejko, Instytucje pomocy społecznej, Warszawa 2009 Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK_1 - student zna elementarną terminologię z zakresu pomocy społecznej oraz potrafi wskazać podstawowe świadczenia z zakresu pomocy społecznej. EK_2 - student posiada elementarna wiedzę o zadaniach podmiotów publicznych i prywatnych z zakresu świadczeń z pomocy społecznej Umiejętności EK_3 – potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, w szczególności poprzez świadczenia pomocy społecznej Umiejętności: EK_4 -potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny EK - 5 -posiada umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie Kompetencje społeczne: EK - 6 – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) EK - 7 – docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i wykazuje zdolność do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie ECTS: Liczba ECTS: 3 udział w zajęciach: 12 godz. przygotowanie do kolokwium pisemnego: 30 godz. lektura literatury przedmiotu: 35 godz. Suma godzin: 77 godz. = 3 ECTS [1 ECTS = 30/25 godz.] |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: Efekty wiedzy (EK 1-3): metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności (EK 4-5): metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 6-7): metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna Kryteria oceniania: Do zaliczenia wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; 2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne składające się z testu jednokrotnego wyboru oraz pytań otwartych. Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Ocena 2 (ndst) Wiedza: (Ek 1 – Ek 3) - student nie zna elementarnej terminologii z zakresu pomocy społecznej oraz nie potrafi wskazać podstawowych świadczeń z zakresu pomocy społecznej, nie posiada elementarnej wiedzy o zadaniach podmiotów publicznych i prywatnych z zakresu świadczeń z pomocy społecznej Umiejętności (Ek4 – Ek5) – nie potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, w szczególności poprzez świadczenia pomocy społecznej, nie potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, nie posiada umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie Kompetencje społeczne (Ek – 6 – Ek – 7) – student nie ma nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, nie docenia roli współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; nie jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i nie wykazuje zdolności do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie Ocena 3 (dst) Wiedza: (Ek 1 – Ek 3) – student w ograniczonym stopniu zna elementarną terminologię z zakresu pomocy społecznej oraz w ograniczonym stopniu potrafi wskazać podstawowe świadczenia z zakresu pomocy społecznej, nie posiada pełnej, elementarnej wiedzy o zadaniach podmiotów publicznych i prywatnych z zakresu świadczeń z pomocy społecznej Umiejętności (Ek3 – Ek5) – nie potrafi w pełnym zakresie posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, w szczególności poprzez świadczenia pomocy społecznej, nie potrafi w pełnym zakresie wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, nie posiada w pełnym stopniu umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie Kompetencje społeczne (Ek – 6 – Ek – 7) – student nie ma pełnej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie w pełni potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, nie docenia w pełnym stopniu roli współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; nie w pełnym zakresie jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i nie wykazuje pełnych zdolności do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie Ocena 4 (db) Wiedza: (Ek 1 – Ek 3) – student zna elementarną terminologię z zakresu pomocy społecznej oraz potrafi wskazać podstawowe świadczenia z zakresu pomocy społecznej, posiada elementarną wiedzę o zadaniach podmiotów publicznych i prywatnych z zakresu świadczeń z pomocy społecznej Umiejętności (Ek3 – Ek5) – potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, w szczególności poprzez świadczenia pomocy społecznej, potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, posiada umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie Kompetencje społeczne (Ek – 6 – Ek – 7) – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i wykazuje zdolności do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie Ocena 5 (bdb) Wiedza: (Ek 1 – Ek 3) – student bardzo dobrze zna elementarną terminologię z zakresu pomocy społecznej oraz potrafi precyzyjnie wskazać podstawowe świadczenia z zakresu pomocy społecznej, posiada dokładną, elementarną wiedzę o zadaniach podmiotów publicznych i prywatnych z zakresu świadczeń z pomocy społecznej Umiejętności (Ek3 – Ek5) – bardzo dobrze potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, w szczególności poprzez świadczenia pomocy społecznej, potrafi precyzyjnie wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, posiada bardzo dobrze rozwinięte umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie Kompetencje społeczne (Ek – 6 – Ek – 7) – student ma pełną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, docenia w pełnym stopniu rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest bardzo dobrze przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i wykazuje bardzo dobrze rozwinięte zdolności do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Młyński | |
Prowadzący grup: | Józef Młyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.