(in Polish) Samowychowanie zdrowotne i profilaktyka
General data
Course ID: | WSR-NRN-1-SZP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Samowychowanie zdrowotne i profilaktyka |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Przygotowanie merytoryczne i praktyczne do identyfikowania potrzeb z zakresu edukacji zdrowotnej, promocji zdrowia i profilaktyki. Planowanie i podejmowanie skutecznych działań, służących umacnianiu zdrowia w określonych społecznościach oraz dokonywania ewaluacji podjętych działań. |
Full description: |
(in Polish) 1. Promocja zdrowia a profilaktyka chorób - podobieństwa i różnice, 2. Obszary działań promocji zdrowia, 3. Narodowy Program Zdrowia, 4. Profilaktyka (wczesna, pierwotna, wtórna, trzeciorzędowa), 5. Modele edukacji zdrowotnej, 6. Istotne populacyjnie problemy zdrowotne: - zapobieganie chorobom zakaźnym i zakażeniom; - nadużywanie alkoholu; - palenie tytoniu; - substancje psychoaktywne; - nadwaga i otyłość; - cukrzyca; - nadciśnienie tętnicze; - próchnica i wady zgryzu; - wady postawy; - przewlekłe schorzenia układu kostno-stawowego; - choroby sercowo-naczyniowe; - zaburzenia psychiczne; - przewlekłe choroby układu oddechowego; - nowotwory 7. Zalecane badania profilaktyczne dla wybranych grup społecznych, 8. Rola ochrony zdrowia w kształtowaniu prawidłowego stylu życia, |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Zalewski D.: Sztuka samowychowania. Poradnik praktyczny,Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowe, Lublin 2019, 2. Chruściak P.,Ciechaniewicz W.: Edukacja zdrowotna z elementami teorii wychowania. Wydawnictwo PZWL,2018. 3. Borzucka-Sitkiewicz K.,Kowalczewska-Grabowska K.: Profilaktyka wybranych problemów zdrowotnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2013. 4. Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. 5. Błajet P. Progi i bariery promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, Zdrowie Publiczne, Supl.1, 112, 2002. 6. Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/ Literatura uzupełniająca: 8. Stępkowska J., Przygodzka J., 2020. Metody rozpoznawania płodności jako narzędzie profilaktyki zdrowotnej wspierające proces diagnostyczny zaburzeń zdrowia prokreacyjnego w opinii kobiet w wieku rozrodczym, Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio Życie i Płodność. Ujęcie interdyscyplinarne. 3(43)2020, 211-222. 9. Wojnarowska B.: Edukacja Zdrowotna. Podręcznik akademicki, Wyd. Lider. Warszawa 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: NRL_W07 - posiada ogólną znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka, zna metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych, NRL_W08 - ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego, jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych; zna zasady ochrony i promocji zdrowia oraz zdrowego trybu życia. Umiejętności: NRL_U15 - posiada umiejętności w zakresie promocji zdrowia oraz opieki zdrowotnej nad osobami starszymi, chorymi i niepełnosprawnymi. Kompetencje: NRL_K04 - ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy Opis ECTS Udział w konwersatorium - 18 godzin Przygotowanie do zajęć, lektura literatury przedmiotu - 15 godzin Opracowanie zagadnienia - 15 godzin ECTS: 2 Suma godzin: 60 = 2 ECTS [1ECTS=30(25) godz.] |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: Ocena 2 (ndst) - student nie zna podstawowych pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia. Ocena 3 (dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma miernie uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia. Ocena 4 (db) - student dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia. Ocena 5 (bdb) - student potrafi poprawnie stosować adekwatną terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; potrafi dokładnie wyjaśnić relacje psychika-zachowanie- zdrowie i choroba. Umiejętności: Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi analizować, streszczać ani przedstawiać tekstu z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny). Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i przedstawiać tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny). Ocena 4 (db) - student potrafi trafnie analizować, streszczać i przedstawiać tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny). Ocena 5 (bdb) - student trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny). Kompetencje: Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi zaplanować i podjąć działań samokształcących celem nabycia wiedzy z promocji i profilaktyki zdrowia, nie wykazuje zainteresowania dyskusją podejmowaną w tych obszarach. Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia. Ocena 4 (db) - student potrafi właściwie zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach. Ocena 5 (bdb) - student bardzo dobrze planuje i podejmuje pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, często bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach. Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności wymagane są: 1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia w formie zadań i prezentacji. Ocenianie w skali 1-5. Zadania wykonane w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i prezentacje w formacie PDF/PowerPoint są realizowane i archiwizowane na platformie Moodle. 2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Ocenianie w skali: 1-3 gdzie: (1) brak aktywności lub aktywność na niskim poziomie; (2) aktywność na średnim poziomie; (3) aktywność na wyróżniającym się poziomie. Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa: 91 – 100 % - (5) 81 -90 % - (4,5) 71 -80 % - (4) 66 – 70 % - (3,5) 60 – 65 % - (3) < 60% - (2) Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, case study, praca z materiałem źródłowym Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, prezentacja w formie ustnej Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, case study Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.