Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Seminarium licencjackie

General data

Course ID: WSR-NRN-1-Sli
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Seminarium licencjackie
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla III roku - niestacjonarne I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 OR 8.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) aksjologia katolicka, adekwatna motywacja do pisania pracy lic.

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest to, aby adekwatnie umiejętnie, praktycznie i skutecznie uświadomić studentowi, że:

a) twierdzenia naukowe mogą być udowodnione, potwierdzone i uznane za prawdziwe tylko za sprawą wyników badań naukowych.

b) że, po skończonym przeglądzie literatury, należy zabrać się za pisanie pracy, na którą składać się będzie rozdział teoretyczny (część metodologiczna), nakreślenie problemów badawczych, za odnajdywanie - na ich podstawie - narzędzi badawczych.

Student powinien w wyniku powyższego zdobyć świadomość, że: problemy badawcze wyłaniają się w trakcie analizowania literatury naukowej, a celem pracy naukowej jest uzupełnienie lub poprawa teorii oraz przedstawienie możliwych zastosowań praktycznych (podobnie - jak rozbudowa uzasadnień teoretycznych) - dla nowo zdobytej wiedzy.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest to, aby adekwatnie umiejętnie, praktycznie i skutecznie uświadomić studentowi, że:

a) twierdzenia naukowe mogą być udowodnione, potwierdzone i uznane za prawdziwe tylko za sprawą wyników badań naukowych.

b) że, po skończonym przeglądzie literatury, należy zabrać się za pisanie pracy, na którą składać się będzie rozdział teoretyczny (część metodologiczna), nakreślenie problemów badawczych, za odnajdywanie - na ich podstawie - narzędzi badawczych.

Student powinien w wyniku powyższego zdobyć świadomość, że: problemy badawcze wyłaniają się w trakcie analizowania literatury naukowej, a celem pracy naukowej jest uzupełnienie lub poprawa teorii oraz przedstawienie możliwych zastosowań praktycznych (podobnie - jak rozbudowa uzasadnień teoretycznych) - dla nowo zdobytej wiedzy.

Natomiast na merytoryczną treść, która jest przekazywana, w formie wykładu lub konwersacji (konsultacji), i w obrębie której dokonywana jest indywidualna lektura literatury (wskazanej przez prof.), składają się następujące tematy:

1. Znajomość podstaw prawnych pracy naukowej (kwestia plagiatu itp.).

2. Cel i sens pisania pracy dyplomowej (adekwatna motywacja).

3. Charakterystyka poszczególnych typów prac dyplomowych (teoretyczne i praktyczne).

4. Praca licencjacka z nauk o rodzinie i jej cele.

5. Badania z nauk o rodzinie - metodyka.

6. Sformułowania tez, założeń, tematów oraz celów.

7. Sztuka wystąpienia publicznego o charakterze naukowym (zdawanie egzaminu lic. przed komisją).

8. Struktura pracy naukowej (przejrzystość, terminologia, styl, język, logika, analiza i wnioskowanie)..

9. Strona tytułowa, spis treści, stosowane skróty.

10. Wprowadzenie (wstęp) do pracy lic. (redagowanie i formatowanie).

11. Rozdziały pracy lic. i analiza podejmowanej problematyki (strona merytoryczna i formalna)

13. Co powinno zawierać zakończenie pracy lic.

14. Bibliografia i jej konsekwentne formatowanie (style).

15. Przygotowanie tekstu do publikacji. Końcowe zalecenia edytorskie.

Bibliography: (in Polish)

PODSTAWOWA:

1. Biały S., Normatywne aspekty konstytucji apostolskiej papieża Franciszka Feritatis Gaudium o uniwersytetach i wydziałach kościelnych, Roczniki Nauk Prawnych XXX/4 (2020), s. 213-228.

2. Pawlik K., Zenderowski R., Dyplom z internetu. Jak korzystać z internetu pisząc prace dyplomowe?, Warszawa 2013.

3. Struzik Z., Metodyka pisemnych prac naukowych, Warszawa 2019.

4. Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań 2005.

5. Tułowiecki D., Wzór edycji prac dyplomowych na WSR UKSW, 2019 [wersja w pdf].

UZUPEŁNIAJĄCA:

6. Wojciechowska R., Przewodnik metodyczny pisania pracy dyplomowej, Warszawa 2010.

7. Walczak A., Poradnik edytorski prac dyplomowych, Szczecin 2012.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

NRL_W14

Student - ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności formułowaniu problemów badawczych,

metodach, technikach i narzędziach badawczych.

NRL_U04

posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie

przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań

pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych; potrafi sformułować

wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT),

NRL_K02

posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i

profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne

związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań,

postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego

wymiaru w badaniach naukowych.

K03; docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej

rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i

zawodowych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie

Warunki formalne:

1. Student brał udział w zajęciach (stacjonarnie lub online). Nieobecności - usprawiedliwienie wg. zasad standard - np. choroba itp.)

2. Student samodzielnie napisał oraz przedstawił do oceny część pracy (dyplomowej lub esej), na którą umówił się z profesorem.

Warunki merytoryczne:

3. Student prezentuje w dyskusji (lub na bazie informacji zwrotnej), adekwatne i proporcjonalnie - co do podanych treści na zajęciach - przyswojenie wiedzy aksjologicznej, merytorycznej - w zakresie podjętego zagadnienia, oraz metodologicznej, koniecznej do pisania pracy dyplomowej.

Student napisał i przedstawił prof. wg. tego co ustalił z promotorem (tj. część lub całość pracy), treściowo, metodologicznie, starannie, sumiennie, asertywnie wg. wartości katolickich, zgodnie z profilem UKSW.

Zasady stopniowania oceny:

4. Stopniowanie oceny końcowej uwzględnia poziom zaangażowania się studenta, efektów jego pracy oraz poziom zdobytych przez niego umiejętności oraz kwalifikacji społecznych.

Weryfikacja następuje wg. zasad podanych powyżej. Ważna jest informacja zwrotna oraz konkretne postępy w pisaniu pracy dyplomowej.

Brak zaliczenia:

Student nie spełnił żadnego z wyżej wskazanych warunków.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 10 hours more information
Coordinators: Justyna Stępkowska
Group instructors: Justyna Stępkowska
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aXo6FWjERKcmaCvlkQ7UkmxMcfqqihhCbDPPjRPuSxgs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=358ca527-ec20-4995-bf8b-52d7bdca2b67&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Seminar - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Seminarium dyplomowe przygotowujące do napisania oraz obrony pracy licencjackiej.

Full description: (in Polish)

Zakres tematyczny i warsztatowy:

1. Podstawy prawne pracy naukowej. Zasady pisania pracy dyplomowej. Poprawność metodologiczna.

2. Wybór zagadnień badawczych. Opracowanie tematu pracy dyplomowej.

3. Zasady prowadzenia badań literaturowych. Bazy czasopism naukowych. Dobre praktyki cytowań.

4. Analiza struktury i układu pracy dyplomowej.

5. Rodzaje i zasady sporządzania przypisów, odniesień i bibliografii.

6. Konstrukcja założeń pracy badawczej.

7. Zaplanowanie i opracowanie projektu badawczego (m.in. dobór grupy, metoda i technika badawcza, poprawność metodologiczna narzędzia).

8. Realizacja badań właściwych.

9. Opracowanie i analiza statystyczna otrzymanych wyników.

10. Indywidualna pomoc oraz kontrola nad tokiem pisania pracy dyplomowej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. M. Ozorowski, Przewodnik pisania pracy naukowej, Warszawa 2002

2. J. Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001

3. J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Gdynia 2002

4. J.W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2009

5. Struzik Z., Metodyka pisemnych prac naukowych, Warszawa 2019.

6. Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań 2005.

Literatura uzupełniająca:

7. J. Bornat, Biographical methods, in: The Sage Handbook of Social Research Methods. Alasuutari, Pertti, eds. L. Bickman, J. Brannen, London 2008

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
BA Seminar, 10 hours more information
Coordinators: Justyna Stępkowska
Group instructors: Justyna Stępkowska
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aXo6FWjERKcmaCvlkQ7UkmxMcfqqihhCbDPPjRPuSxgs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=358ca527-ec20-4995-bf8b-52d7bdca2b67&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
BA Seminar - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Seminarium dyplomowe przygotowujące do napisania oraz obrony pracy licencjackiej.

Full description: (in Polish)

Zakres tematyczny i warsztatowy:

1. Podstawy prawne pracy naukowej. Zasady pisania pracy dyplomowej. Poprawność metodologiczna.

2. Wybór zagadnień badawczych. Opracowanie tematu pracy dyplomowej.

3. Zasady prowadzenia badań literaturowych. Bazy czasopism naukowych. Dobre praktyki cytowań.

4. Analiza struktury i układu pracy dyplomowej.

5. Rodzaje i zasady sporządzania przypisów, odniesień i bibliografii.

6. Konstrukcja założeń pracy badawczej.

7. Zaplanowanie i opracowanie projektu badawczego (m.in. dobór grupy, metoda i technika badawcza, poprawność metodologiczna narzędzia).

8. Realizacja badań właściwych.

9. Opracowanie i analiza statystyczna otrzymanych wyników.

10. Indywidualna pomoc oraz kontrola nad tokiem pisania pracy dyplomowej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. M. Ozorowski, Przewodnik pisania pracy naukowej, Warszawa 2002

2. J. Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001

3. J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Gdynia 2002

4. J.W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2009

5. Struzik Z., Metodyka pisemnych prac naukowych, Warszawa 2019.

6. Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań 2005.

Literatura uzupełniająca:

7. J. Bornat, Biographical methods, in: The Sage Handbook of Social Research Methods. Alasuutari, Pertti, eds. L. Bickman, J. Brannen, London 2008

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)