Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Adopcja i system pieczy zastępczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NRN-2-APZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Adopcja i system pieczy zastępczej
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

pedagogika

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRM_W01, NRM_W12, NRM_U01, NRM_U12, NRM_K01, NRM_K03

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu zostaną omówione podstawowe pojęcia dotyczące instytucji przysposobienia oraz systemu pieczy zastępczej.

Pełny opis:

Zakres tematów:

1. Dziecko poza rodziną naturalną.

2. System pieczy zastępczej nad dzieckiem.

3. Istota i rodzaje adopcji.

4. Zadania Ośrodków Adopcyjnych.

5. Zasady ustanawiania pieczy zastępczej nad dzieckiem.

6. Istota i rodzaje rodzin zastępczych.

7. Zadania rodzin zastępczych spokrewnionych, niespokrewnionych, zawodowych

8. Rodzinne Domy Dziecka.

9. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej nad dzieckiem.

Literatura:

A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018.

- A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s.

211-224.

- A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny

naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48.

- A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią

rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251.

J.J. Błeszyński, Kluczowe zagadnienia przysposobienia i funkcjonowania rodzin adopcyjnych, Kraków 2003.

M. Joachimowska, Rodzicielstwo zastępcze : idea, problemy, analizy, kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008.

A. Gutowska, Rodzicielstwo adopcyjne : wybrane aspekty funkcjonowania rodzin adopcyjnych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

Ek-1 - zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła

Ek- 2 - ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą wychowania, różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących

Umiejętności:

Ek - 3 - potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych,

opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

Ek - 4 - posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej,

rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie

Kompetencje społecznej:

Ek - 5 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego)

Ek - 6 - docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i ma pozytywne nastawienie do ustawicznego

nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu

pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny

ECTS:

Liczba ECTS: 2

udział w zajęciach: 18 godz.

przygotowanie do kolokwium pisemnego: 15 godz.

lektura literatury przedmiotu: 17 godz.

Suma godzin: 50 godz. = 2 ECTS

[1 ECTS = 30/25 godz.]

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

Efekty wiedzy (EK 1-2):

metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział

Efekty umiejętności (EK 3-4):

metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa

weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):

metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów

weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna

Kryteria oceniania:

Do zaliczenia wymagane jest:

1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności;

2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne.

Zaliczenie przedmiotu na ocenę.

Ocena 2 (ndst)

Wiedza:

(Ek-1- Ek-2) – nie zna rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie w szczególności z zakresu instytucji przysposobienia i pieczy zastępczej i nie rozumie jej źródła, nie zna pogłębionych teorii dotyczących wychowania, nie ma rozszerzonej wiedzy na temat różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących

Umiejętności:

(Ek - 3 – Ek – 4) – nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, nie posiada pogłębionych umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, zwłaszcza w kontekście instytucji przysposobienia oraz pieczy zastępczej.

Kompetencje społecznej:

(Ek - 5 – Ek – 6) – nie ma pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i nie ma pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny

Ocena 3 (dst)

Wiedza:

(Ek-1- Ek-2) – nie zna w pełnym zakresie rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie w szczególności z zakresu instytucji przysposobienia i pieczy zastępczej i nie w pełnym stopniu rozumie jej źródła, nie zna w pełnym zakresie rozszerzonych teorii dotyczących wychowania, nie posiada pełnej, rozszerzonej wiedzy na temat różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących

Umiejętności:

(Ek - 3 – Ek – 4) – nie w pełnym zakresie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, nie w pełnym zakresie posiada pogłębionych umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, zwłaszcza w kontekście instytucji przysposobienia oraz pieczy zastępczej.

Kompetencje społecznej:

(Ek - 5 – Ek – 6) – nie ma pełnej, pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w niepełnym stopniu rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), nie w pełni docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej, nie posiada w pełni pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny

Ocena 4 (db)

Wiedza:

(Ek-1- Ek-2) – zna rozszerzoną terminologię dotyczącą przysposobienia i pieczy zastępczej i rozumie jej źródła, zna rozszerzone teorie dotyczące wychowania, posiada rozszerzoną wiedzę na temat różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących

Umiejętności:

(Ek - 3 – Ek – 4) - potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, posiada pogłębioną umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, zwłaszcza w kontekście instytucji przysposobienia oraz pieczy zastępczej.

Kompetencje społecznej:

(Ek - 5 – Ek – 6) – ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, posiada pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny

Ocena 5 (bdb)

Wiedza:

(Ek-1- Ek-2) – zna w pełni rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie, w szczególności z zakresu instytucji przysposobienia i pieczy zastępczej i w pełni rozumie jej źródła, zna w stopniu bardzo dobrym rozszerzone teorie dotyczące wychowania, posiada precyzyjną, rozszerzoną wiedzę na temat różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących

Umiejętności:

(Ek - 3 – Ek – 4) – bardzo dobrze potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, posiada wykształcone w stopniu bardzo dobrym pogłębione umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, zwłaszcza w kontekście instytucji przysposobienia oraz pieczy zastępczej.

Kompetencje społecznej:

(Ek - 5 – Ek – 6) – ma pełną i pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), docenia w pełni znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych, posiada w pełni pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-01 - 2020-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Czekalski
Prowadzący grup: Piotr Czekalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu zostaną omówione podstawowe pojęcia dotyczące instytucji przysposobienia oraz systemu pieczy zastępczej.

Pełny opis:

Zakres tematów:

1. Piecza zastępcza - wprowadzenie, pojęcie

2. Źródła prawa krajowego i międzynarodowego

3. Rodzinne formy pieczy zastępczej

4. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej

5. Rodzina pomocowa

6. Ośrodki adopcyjno – opiekuńcze

7. Przysposobienie - przesłanki

8. Przysposobienie pełne

9. Przysposobienie niepełne

10. Przysposobienie całkowite

11. Adopcja zagraniczna

12. Rozwiązanie adopcji

13. Procedura adopcji krajowej

14. Procedura adopcji zagranicznej

15. Zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej

Literatura:

A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018.

J.J. Błeszyński, Kluczowe zagadnienia przysposobienia i funkcjonowania rodzin adopcyjnych, Kraków 2003.

M. Joachimowska, Rodzicielstwo zastępcze : idea, problemy, analizy, kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008.

A. Gutowska, Rodzicielstwo adopcyjne : wybrane aspekty funkcjonowania rodzin adopcyjnych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Regulska
Prowadzący grup: Agnieszka Regulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedmiot dotyczy problemów dzieci pozbawionych rodzin naturalnych i funkcjonowania rodzin adopcyjnych oraz rodzin

zastępczych.

Pełny opis:

1. Dziecko poza rodziną naturalną.

2. System pieczy zastępczej nad dzieckiem.

3. Istota i rodzaje adopcji.

4. Zadania Ośrodków Adopcyjnych.

5. Zasady ustanawiania pieczy zastępczej nad dzieckiem.

6. Istota i rodzaje rodzin zastępczych.

7. Zadania rodzin zastępczych spokrewnionych, niespokrewnionych, zawodowych

8. Rodzinne Domy Dziecka.

9. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej nad dzieckiem.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki

politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018.

- A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s.

211-224.

Literatura uzupełniająca:

- A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny

naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48.

- A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią

rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251.

- Joachimowska M., Rodzicielstwo zastępcze. Idea, Problemy, Analizy, Kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu

Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008.

- Andrzejewski M, Gąsiorek P., Ławrynowicz P., Synoradzka M. (red.), Rodziny zastępcze. Problematyka prawna,

Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2006.

Wymagania wstępne:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0-5 (2022-09-30)