Adopcja i system pieczy zastępczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NRN-2-APZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Adopcja i system pieczy zastępczej |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W16, NRM_U13, NRM_K03 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i nauk o rodzinie. |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu zostaną omówione podstawowe pojęcia dotyczące instytucji przysposobienia oraz systemu pieczy zastępczej. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Dziecko poza rodziną naturalną. 2. System pieczy zastępczej nad dzieckiem. 3. Istota i rodzaje adopcji. 4. Zadania Ośrodków Adopcyjnych. 5. Zasady ustanawiania pieczy zastępczej nad dzieckiem. 6. Istota i rodzaje rodzin zastępczych. 7. Zadania rodzin zastępczych spokrewnionych, niespokrewnionych, zawodowych 8. Rodzinne Domy Dziecka. 9. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej nad dzieckiem. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018. - A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s. 211-224. - A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48. Literatura uzupełniająca: - A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251. - J.J. Błeszyński, Kluczowe zagadnienia przysposobienia i funkcjonowania rodzin adopcyjnych, Kraków 2003. - M. Joachimowska, Rodzicielstwo zastępcze : idea, problemy, analizy, kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008. - A. Gutowska, Rodzicielstwo adopcyjne : wybrane aspekty funkcjonowania rodzin adopcyjnych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą adopcji i systemu pieczy zastępczej, wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących; Umiejętności: - potrafi nawiązać i utrzymywać współpracę z różnymi podmiotami działalności społecznej zwłaszcza z obszaru systemu pieczy zastępczej i adopcji; Kompetencje społeczne: - docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, a także systemu pieczy zastępczej i adopcji; ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny. ECTS: Liczba ECTS: 2 udział w zajęciach: 18 godz. przygotowanie do kolokwium pisemnego: 15 godz. lektura literatury przedmiotu: 17 godz. Suma godzin: 50 godz. = 2 ECTS [1 ECTS = 30/25 godz.] |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: Efekty wiedzy: metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności: metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych: metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna Kryteria oceniania: Do zaliczenia wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; 2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne. Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Ocena 2 (ndst) Wiedza: – nie ma uporządkowanej wiedzy dotyczącej adopcji i systemu pieczy zastępczej, wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących; Umiejętności: – nie potrafi nawiązać i utrzymywać współpracy z różnymi podmiotami działalności społecznej zwłaszcza z obszaru systemu pieczy zastępczej i adopcji; Kompetencje społecznej: – nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, a także systemu pieczy zastępczej i adopcji; nie ma pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny. Ocena 3 (dst) Wiedza: – nie ma w pełni uporządkowanej wiedzy dotyczącej adopcji i systemu pieczy zastępczej, wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących; Umiejętności: – nie w pełnym zakresie potrafi nawiązać i utrzymywać współpracę z różnymi podmiotami działalności społecznej zwłaszcza z obszaru systemu pieczy zastępczej i adopcji; Kompetencje społeczne: – nie w pełni docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, a także systemu pieczy zastępczej i adopcji; nie ma w pełni pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny. Ocena 4 (db) Wiedza: – ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą adopcji i systemu pieczy zastępczej, wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących; Umiejętności: - potrafi nawiązać i utrzymywać współpracę z różnymi podmiotami działalności społecznej zwłaszcza z obszaru systemu pieczy zastępczej i adopcji; Kompetencje społeczne: – docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, a także systemu pieczy zastępczej i adopcji; ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny. Ocena 5 (bdb) Wiedza: – ma w pełni uporządkowanej wiedzę dotyczącą adopcji i systemu pieczy zastępczej, wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących; Umiejętności: – bardzo dobrze potrafi nawiązać i utrzymywać współpracę z różnymi podmiotami działalności społecznej zwłaszcza z obszaru systemu pieczy zastępczej i adopcji; Kompetencje społecznej: – w pełni docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, a także systemu pieczy zastępczej i adopcji; ma w pełni pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Regulska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Regulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy problemów dzieci pozbawionych rodzin naturalnych i funkcjonowania rodzin adopcyjnych oraz rodzin zastępczych. |
|
Pełny opis: |
1. Dziecko poza rodziną naturalną. 2. System pieczy zastępczej nad dzieckiem. 3. Istota i rodzaje adopcji. 4. Zadania Ośrodków Adopcyjnych. 5. Zasady ustanawiania pieczy zastępczej nad dzieckiem. 6. Istota i rodzaje rodzin zastępczych. 7. Zadania rodzin zastępczych spokrewnionych, niespokrewnionych, zawodowych 8. Rodzinne Domy Dziecka. 9. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej nad dzieckiem. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018. - A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s. 211-224. Literatura uzupełniająca: - A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48. - A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251. - Joachimowska M., Rodzicielstwo zastępcze. Idea, Problemy, Analizy, Kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008. - Andrzejewski M, Gąsiorek P., Ławrynowicz P., Synoradzka M. (red.), Rodziny zastępcze. Problematyka prawna, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2006. |
|
Wymagania wstępne: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Regulska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Regulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy problemów dzieci pozbawionych rodzin naturalnych i funkcjonowania rodzin adopcyjnych oraz rodzin zastępczych. |
|
Pełny opis: |
1. Dziecko poza rodziną naturalną. 2. System pieczy zastępczej nad dzieckiem. 3. Istota i rodzaje adopcji. 4. Zadania Ośrodków Adopcyjnych. 5. Zasady ustanawiania pieczy zastępczej nad dzieckiem. 6. Istota i rodzaje rodzin zastępczych. 7. Zadania rodzin zastępczych spokrewnionych, niespokrewnionych, zawodowych 8. Rodzinne Domy Dziecka. 9. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej nad dzieckiem. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018. - A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s. 211-224. Literatura uzupełniająca: - A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48. - A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251. - Joachimowska M., Rodzicielstwo zastępcze. Idea, Problemy, Analizy, Kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008. - Andrzejewski M, Gąsiorek P., Ławrynowicz P., Synoradzka M. (red.), Rodziny zastępcze. Problematyka prawna, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2006. |
|
Wymagania wstępne: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.