Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Diagnosis and assistance in child development problems

General data

Course ID: WSR-NRN-2-DPPR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Diagnosis and assistance in child development problems
Name in Polish: Diagnoza i pomoc w problemach rozwojowych dziecka
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

family studies

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest: ukazanie podstawowych wskaźników prawidłowego rozwoju dziecka oraz jego przebiegu w wymiarze psychoruchowym, poznawczym i psychospołecznym; zapoznanie z podstawowymi metodami pozwalającymi na ocenę rozwoju dziecka, jak również metodami wspierającymi tempo i przebieg rozwoju na kolejnych jego etapach; ważne jest także ukazanie środowiska rodzinnego w aspekcie jego oddziaływań w zakresie osobowego i psychospołecznego rozwoju wzrastającego w nim dziecka.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Dlaczego zgłębiamy rozwój człowieka? Zajęcia wprowadzające w podstawowe zagadnienia związane z rozwojem człowieka.

2. Podstawy teoretyczne diagnozy psychologicznej. Metody i techniki diagnozowania problemów rozwojowych dziecka.

3. Metody projekcyjne w diagnozie rozwoju psychospołecznego dziecka.

4. Rozwój fizyczny, sensoryczny i ruchowy w okresie niemowlęctwa i dzieciństwa - metody diagnozy i pomocy w problemach rozwojowych.

5. Rozwój poznawczy w okresie niemowlęctwa i dzieciństwa - wybrane metody diagnozy i pomocy w problemach rozwojowych.

6. Podstawy logopedii

7. Rozwój psychospołeczny w okresie niemowlęctwa i dzieciństwa - wybrane metody diagnozy i pomocy w problemach rozwojowych dziecka.

8. Integracja sensoryczna

9. Ogólna charakterystyka okresu dojrzewania - diagnoza i pomoc w problemach rozwojowych nastolatków

Bibliography: (in Polish)

I. Podstawowa:

- Baker S.M. (2007), Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat, Gdańsk: GWP.

- Cytowska B., Wilczura B. (2006), Dziecko z zaburzeniami rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, Kraków:Impuls.

II. Uzupełniająca:

- Brzezińska A.I., Apelt K., Ziółkowska B. (2015), Psychologia rozwoju dziecka, Sopot: GWP.

- Cytowska B., Wilczura B., (2006), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków: Impuls.

- Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Gruszczyńska K. (2015), Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

- Minczakiewicz E.M. (2009), Psychoruchowy rozwój dziecka, Kraków: Impuls.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK 1 - student zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania;

EK 2 - student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym i społecznym;

EK 3 - student posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania;

EK 4 - student ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;

EK 5 - student ma pogłębioną wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie i potrafi uwzględnić różnorodne uwarunkowania tych procesów;

EK 6 - student ma usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o metodach, technikach i narzędziach badawczych;

EK 7 - student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych.

Umiejętności:

EK 8 - student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;

EK 9 - student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe;

EK 10 - student potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł;

EK 11 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów;

EK 12 - student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz rodziny.

ECTS:

Liczba ECTS: 3

Udział w zajęciach - 18

Przygotowanie do zajęć i lektura testów - 30

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 25

Konsultacje - 2

W sumie:

Suma godzin: 75 godzin = 3 ECTS

[1 ECTS = 25 godzin]

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceniania:

- efektów wiedzy: raport z przeprowadzonego badania/prezentacja multimedialna, przygotowanie do kolejnych zajęć;

- efektów umiejętności: raport z przeprowadzonego badania/prezentacja multimedialna, obserwacja aktywności studentów w czasie zajęć.

Kryteria oceniania:

Do zaliczenia wymagane jest:

1. obecność na zajęciach (warunek przystąpienia do zaliczenia) - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności

2. dokonanie obserwacji diagnostycznej dziecka oraz sporządzenie raportu badawczego lub prezentacja multimedialna na temat jednego z zaburzeń rozwojowych dziecka

Zaliczenie przedmiotu na ocenę

Na ocenę końcową składają się:

- ocena z raportu badawczego/prezentacji multimedialnej (100% oceny końcowej)

- terminowość (w przypadku nienadesłania pracy w terminie ocena jest obniżona o 0,5 stopnia)

Kryteria oceniania raportu badawczego:

- poprawna edycja strony tytułowej (0-5pk)

- zachowanie standardu badawczego oraz poprawna struktura raportu z uwzględnieniem wszystkich istotnych elementów (0-20pk)

- treść merytoryczna sporządzona w oparciu o wystandaryzowane wskaźniki (0-25pk)

bdb - 50-46 pk

db+ - 45-41 pk

db - 40-36 pk

dst+ - 35-31 pk

dst - 30-26 pk

ndst - 25 pk i poniżej

Kryteria oceniania prezentacji:

- poprawna edycja strony tytułowej (0-5pk)

- bibliografia (co najmniej 4 pozycje naukowe) (0-5pk)

- wyczerpująca i poprawna treść merytoryczna przedstawiona wg następujących punktów: a) opis, objawy i klasyfikacja, b) przyczyny, c) diagnoza, d) leczenie/pomoc (0-40)

bdb - 50-46 pk

db+ - 45-41 pk

db - 40-36 pk

dst+ - 35-31 pk

dst - 30-26 pk

ndst - 25 pk i poniżej

Ocena końcowa:

bdb - 100-91%

db+ - 90-81%

db - 80-71%

dst+ - 70-61%

dst - 60-51%

ndst - 50% i poniżej

Kryteria oceniania:

Ocena 2 (ndst)

- Wiedza (EK 1-7): student nie zna rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie oraz jej zastosowań; student nie posiada pogłębionej wiedzy na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym i społecznym; student nie posiada uszczegółowionej wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, nie posiada pogłębionej wiedzy dotyczącej psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania; student nie ma uporządkowanej wiedzy na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; student nie ma pogłębionej wiedzy o etapach uczenia się i edukacji, nie rozumie i nie potrafi uwzględnić różnorodnych uwarunkowań tych procesów; student nie ma usystematyzowanej wiedzy o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o metodach, technikach i narzędziach badawczych; student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych.

- Umiejętności (EK 8-12): student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student nie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działań profilaktycznych i pomocowych; student nie potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać swoich umiejętności, korzystając z różnych źródeł; student nie potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student nie potrafi wybrać i zastosować metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz rodziny.

Ocena 3 (dst)

- Wiedza (EK 1-7): student w ograniczonym stopniu zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student częściowo posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym i społecznym; student w stopniu elementarnym posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, częściowo posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania; student w ograniczonym stopniu ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; student ma podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, częściowo rozumie i potrafi uwzględnić różnorodne uwarunkowania tych procesów; student w stopniu podstawowym ma usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o metodach, technikach i narzędziach badawczych; student posiada zręby podstawowej wiedzy dotyczącej zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych.

- Umiejętności (EK 8-12): student częściowo potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student częściowo potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działań profilaktycznych i pomocowych; student w elementarnym stopniu potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł; student w podstawowym stopniu potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student częściowo potrafi wybrać i zastosować metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz rodziny.

Ocena 4 (db)

- Wiedza (EK 1-7): student w znacznym stopniu zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student w ogólnym zarysie posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym i społecznym; student w znacznym stopniu posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, w ogólnym zarysie posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania; student w ogólnym zakresie ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; student w znacznym stopniu posiada podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, poprawnie rozumie i potrafi uwzględnić różnorodne uwarunkowania tych procesów; student w stopniu znacznym ma usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o metodach, technikach i narzędziach badawczych; student w ogólnym zakresie posiada podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych.

- Umiejętności (EK 8-12): student poprawnie potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student w znacznym stopniu potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student w ogólnym zakresie potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł; student poprawnie potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student dobrze potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz rodziny.

Ocena 5 (bdb)

- Wiedza (EK 1-7): student doskonale zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student w wysokim stopniu posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym i społecznym; student posiada bardzo uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania; student w szczegółowym zakresie ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; student w wysokim stopniu posiada podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, bardzo dobrze rozumie i potrafi uwzględnić różnorodne uwarunkowania tych procesów; student doskonale ma usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o metodach, technikach i narzędziach badawczych; student posiada podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych.

- Umiejętności (EK 8-12): student doskonale potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student bezbłędnie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student bardzo dobrze potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł; student doskonale potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student bardzo dobrze potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz rodziny.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 18 hours more information
Coordinators: Adam Grabowski
Group instructors: Adam Grabowski
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6f9cc942b26543d9a7c25e2df7ec3fe6%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d4ee2bcf-5b7f-48bd-8149-332c7f92b2c7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS:

Liczba ECTS: 3

Udział w zajęciach - 18

Przygotowanie do zajęć i lektura testów - 30

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 25

Konsultacje - 2

W sumie:

Suma godzin: 75 godzin = 3 ECTS

[1 ECTS = 25 godzin]

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest: ukazanie podstawowych wskaźników prawidłowego rozwoju dziecka oraz jego przebiegu w wymiarze psychoruchowym, poznawczym i psychospołecznym; zapoznanie z podstawowymi metodami pozwalającymi na ocenę rozwoju dziecka, jak również metodami wspierającymi tempo i przebieg rozwoju na kolejnych jego etapach; ważne jest także ukazanie środowiska rodzinnego w aspekcie jego oddziaływań w zakresie osobowego i psychospołecznego rozwoju wzrastającego w nim dziecka.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Dlaczego zgłębiamy rozwój człowieka? Zajęcia wprowadzające w podstawowe zagadnienia związane z rozwojem człowieka.

2. Podstawy teoretyczne diagnozy psychologicznej. Metody i techniki diagnozowania problemów rozwojowych dziecka.

3. Metody projekcyjne w diagnozie rozwoju psychospołecznego dziecka.

4. Rozwój fizyczny, sensoryczny i ruchowy w okresie niemowlęctwa i dzieciństwa - metody diagnozy i pomocy w problemach rozwojowych.

5. Rozwój poznawczy w okresie niemowlęctwa i dzieciństwa - wybrane metody diagnozy i pomocy w problemach rozwojowych.

6. Podstawy logopedii

7. Rozwój psychospołeczny w okresie niemowlęctwa i dzieciństwa - wybrane metody diagnozy i pomocy w problemach rozwojowych dziecka.

8. Integracja sensoryczna

9. Ogólna charakterystyka okresu dojrzewania - diagnoza i pomoc w problemach rozwojowych nastolatków

Bibliography: (in Polish)

I. Podstawowa:

- Baker S.M. (2007), Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat, Gdańsk: GWP.

- Cytowska B., Wilczura B. (2006), Dziecko z zaburzeniami rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, Kraków:Impuls.

II. Uzupełniająca:

- Brzezińska A.I., Apelt K., Ziółkowska B. (2015), Psychologia rozwoju dziecka, Sopot: GWP.

- Cytowska B., Wilczura B., (2006), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków: Impuls.

- Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Gruszczyńska K. (2015), Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

- Minczakiewicz E.M. (2009), Psychoruchowy rozwój dziecka, Kraków: Impuls.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)