Diagnosis and assistance in child development problems
General data
Course ID: | WSR-NRN-2-DPPR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Diagnosis and assistance in child development problems |
Name in Polish: | Diagnoza i pomoc w problemach rozwojowych dziecka |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | family studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest: ukazanie podstawowych wskaźników prawidłowego rozwoju dziecka oraz jego przebiegu w wymiarze psychoruchowym, poznawczym i psychospołecznym; zapoznanie z podstawowymi metodami pozwalającymi na ocenę rozwoju dziecka, jak również metodami wspierającymi tempo i przebieg rozwoju na kolejnych jego etapach; ważne jest także ukazanie środowiska rodzinnego w aspekcie jego oddziaływań w zakresie osobowego i psychospołecznego rozwoju wzrastającego w nim dziecka. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Dlaczego zgłębiamy rozwój człowieka? Zajęcia wprowadzające w podstawowe zagadnienia związane z rozwojem człowieka. 2. Podstawy teoretyczne diagnozy psychologicznej. Metody i techniki diagnozowania problemów rozwojowych dziecka. 3. Metody projekcyjne w diagnozie rozwoju psychospołecznego dziecka. 4. Rozwój fizyczny, sensoryczny i ruchowy w okresie niemowlęctwa i dzieciństwa - metody diagnozy i pomocy w problemach rozwojowych. 5. Rozwój poznawczy w okresie niemowlęctwa i dzieciństwa - wybrane metody diagnozy i pomocy w problemach rozwojowych. 6. Podstawy logopedii 7. Rozwój psychospołeczny w okresie niemowlęctwa i dzieciństwa - wybrane metody diagnozy i pomocy w problemach rozwojowych dziecka. 8. Integracja sensoryczna 9. Ogólna charakterystyka okresu dojrzewania - diagnoza i pomoc w problemach rozwojowych nastolatków |
Bibliography: |
(in Polish) I. Podstawowa: - Baker S.M. (2007), Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat, Gdańsk: GWP. - Cytowska B., Wilczura B. (2006), Dziecko z zaburzeniami rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, Kraków:Impuls. II. Uzupełniająca: - Brzezińska A.I., Apelt K., Ziółkowska B. (2015), Psychologia rozwoju dziecka, Sopot: GWP. - Cytowska B., Wilczura B., (2006), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków: Impuls. - Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Gruszczyńska K. (2015), Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. - Minczakiewicz E.M. (2009), Psychoruchowy rozwój dziecka, Kraków: Impuls. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 - student zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; EK 2 - student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym i społecznym; EK 3 - student posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania; EK 4 - student ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; EK 5 - student ma pogłębioną wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie i potrafi uwzględnić różnorodne uwarunkowania tych procesów; EK 6 - student ma usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o metodach, technikach i narzędziach badawczych; EK 7 - student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych. Umiejętności: EK 8 - student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; EK 9 - student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; EK 10 - student potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł; EK 11 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; EK 12 - student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz rodziny. ECTS: Liczba ECTS: 3 Udział w zajęciach - 18 Przygotowanie do zajęć i lektura testów - 30 Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 25 Konsultacje - 2 W sumie: Suma godzin: 75 godzin = 3 ECTS [1 ECTS = 25 godzin] |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceniania: - efektów wiedzy: raport z przeprowadzonego badania/prezentacja multimedialna, przygotowanie do kolejnych zajęć; - efektów umiejętności: raport z przeprowadzonego badania/prezentacja multimedialna, obserwacja aktywności studentów w czasie zajęć. Kryteria oceniania: Do zaliczenia wymagane jest: 1. obecność na zajęciach (warunek przystąpienia do zaliczenia) - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności 2. dokonanie obserwacji diagnostycznej dziecka oraz sporządzenie raportu badawczego lub prezentacja multimedialna na temat jednego z zaburzeń rozwojowych dziecka Zaliczenie przedmiotu na ocenę Na ocenę końcową składają się: - ocena z raportu badawczego/prezentacji multimedialnej (100% oceny końcowej) - terminowość (w przypadku nienadesłania pracy w terminie ocena jest obniżona o 0,5 stopnia) Kryteria oceniania raportu badawczego: - poprawna edycja strony tytułowej (0-5pk) - zachowanie standardu badawczego oraz poprawna struktura raportu z uwzględnieniem wszystkich istotnych elementów (0-20pk) - treść merytoryczna sporządzona w oparciu o wystandaryzowane wskaźniki (0-25pk) bdb - 50-46 pk db+ - 45-41 pk db - 40-36 pk dst+ - 35-31 pk dst - 30-26 pk ndst - 25 pk i poniżej Kryteria oceniania prezentacji: - poprawna edycja strony tytułowej (0-5pk) - bibliografia (co najmniej 4 pozycje naukowe) (0-5pk) - wyczerpująca i poprawna treść merytoryczna przedstawiona wg następujących punktów: a) opis, objawy i klasyfikacja, b) przyczyny, c) diagnoza, d) leczenie/pomoc (0-40) bdb - 50-46 pk db+ - 45-41 pk db - 40-36 pk dst+ - 35-31 pk dst - 30-26 pk ndst - 25 pk i poniżej Ocena końcowa: bdb - 100-91% db+ - 90-81% db - 80-71% dst+ - 70-61% dst - 60-51% ndst - 50% i poniżej Kryteria oceniania: Ocena 2 (ndst) - Wiedza (EK 1-7): student nie zna rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie oraz jej zastosowań; student nie posiada pogłębionej wiedzy na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym i społecznym; student nie posiada uszczegółowionej wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, nie posiada pogłębionej wiedzy dotyczącej psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania; student nie ma uporządkowanej wiedzy na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; student nie ma pogłębionej wiedzy o etapach uczenia się i edukacji, nie rozumie i nie potrafi uwzględnić różnorodnych uwarunkowań tych procesów; student nie ma usystematyzowanej wiedzy o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o metodach, technikach i narzędziach badawczych; student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych. - Umiejętności (EK 8-12): student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student nie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działań profilaktycznych i pomocowych; student nie potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać swoich umiejętności, korzystając z różnych źródeł; student nie potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student nie potrafi wybrać i zastosować metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz rodziny. Ocena 3 (dst) - Wiedza (EK 1-7): student w ograniczonym stopniu zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student częściowo posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym i społecznym; student w stopniu elementarnym posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, częściowo posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania; student w ograniczonym stopniu ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; student ma podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, częściowo rozumie i potrafi uwzględnić różnorodne uwarunkowania tych procesów; student w stopniu podstawowym ma usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o metodach, technikach i narzędziach badawczych; student posiada zręby podstawowej wiedzy dotyczącej zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych. - Umiejętności (EK 8-12): student częściowo potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student częściowo potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działań profilaktycznych i pomocowych; student w elementarnym stopniu potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł; student w podstawowym stopniu potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student częściowo potrafi wybrać i zastosować metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz rodziny. Ocena 4 (db) - Wiedza (EK 1-7): student w znacznym stopniu zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student w ogólnym zarysie posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym i społecznym; student w znacznym stopniu posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, w ogólnym zarysie posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania; student w ogólnym zakresie ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; student w znacznym stopniu posiada podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, poprawnie rozumie i potrafi uwzględnić różnorodne uwarunkowania tych procesów; student w stopniu znacznym ma usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o metodach, technikach i narzędziach badawczych; student w ogólnym zakresie posiada podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych. - Umiejętności (EK 8-12): student poprawnie potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student w znacznym stopniu potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student w ogólnym zakresie potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł; student poprawnie potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student dobrze potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz rodziny. Ocena 5 (bdb) - Wiedza (EK 1-7): student doskonale zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student w wysokim stopniu posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym i społecznym; student posiada bardzo uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania; student w szczegółowym zakresie ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; student w wysokim stopniu posiada podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, bardzo dobrze rozumie i potrafi uwzględnić różnorodne uwarunkowania tych procesów; student doskonale ma usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o metodach, technikach i narzędziach badawczych; student posiada podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych. - Umiejętności (EK 8-12): student doskonale potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student bezbłędnie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student bardzo dobrze potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł; student doskonale potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student bardzo dobrze potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz rodziny. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU CW
|
Type of class: |
Classes, 18 hours
|
|
Coordinators: | Adam Grabowski | |
Group instructors: | Adam Grabowski | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6f9cc942b26543d9a7c25e2df7ec3fe6%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d4ee2bcf-5b7f-48bd-8149-332c7f92b2c7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS: Liczba ECTS: 3 Udział w zajęciach - 18 Przygotowanie do zajęć i lektura testów - 30 Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 25 Konsultacje - 2 W sumie: Suma godzin: 75 godzin = 3 ECTS [1 ECTS = 25 godzin] |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest: ukazanie podstawowych wskaźników prawidłowego rozwoju dziecka oraz jego przebiegu w wymiarze psychoruchowym, poznawczym i psychospołecznym; zapoznanie z podstawowymi metodami pozwalającymi na ocenę rozwoju dziecka, jak również metodami wspierającymi tempo i przebieg rozwoju na kolejnych jego etapach; ważne jest także ukazanie środowiska rodzinnego w aspekcie jego oddziaływań w zakresie osobowego i psychospołecznego rozwoju wzrastającego w nim dziecka. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Dlaczego zgłębiamy rozwój człowieka? Zajęcia wprowadzające w podstawowe zagadnienia związane z rozwojem człowieka. 2. Podstawy teoretyczne diagnozy psychologicznej. Metody i techniki diagnozowania problemów rozwojowych dziecka. 3. Metody projekcyjne w diagnozie rozwoju psychospołecznego dziecka. 4. Rozwój fizyczny, sensoryczny i ruchowy w okresie niemowlęctwa i dzieciństwa - metody diagnozy i pomocy w problemach rozwojowych. 5. Rozwój poznawczy w okresie niemowlęctwa i dzieciństwa - wybrane metody diagnozy i pomocy w problemach rozwojowych. 6. Podstawy logopedii 7. Rozwój psychospołeczny w okresie niemowlęctwa i dzieciństwa - wybrane metody diagnozy i pomocy w problemach rozwojowych dziecka. 8. Integracja sensoryczna 9. Ogólna charakterystyka okresu dojrzewania - diagnoza i pomoc w problemach rozwojowych nastolatków |
|
Bibliography: |
(in Polish) I. Podstawowa: - Baker S.M. (2007), Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat, Gdańsk: GWP. - Cytowska B., Wilczura B. (2006), Dziecko z zaburzeniami rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, Kraków:Impuls. II. Uzupełniająca: - Brzezińska A.I., Apelt K., Ziółkowska B. (2015), Psychologia rozwoju dziecka, Sopot: GWP. - Cytowska B., Wilczura B., (2006), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków: Impuls. - Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Gruszczyńska K. (2015), Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. - Minczakiewicz E.M. (2009), Psychoruchowy rozwój dziecka, Kraków: Impuls. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.