Ethics in mediation and negotiations
General data
Course ID: | WSR-NRN-2-EMN |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Ethics in mediation and negotiations |
Name in Polish: | Etyka w mediacjach i negocjacjach |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | (unknown) |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | family studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Zakłada się, że studenci poznali już podstawowe pojęcia moralne, mają ogólną zdolność krytycznego myślenia i podstawową orientację w wartościowaniu moralnym. |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zaprezentowanie najważniejszych wyzwań etycznych, związanych z mediacjami i negocjacjami, zwłaszcza w kontekście życia małżeńskiego i rodzinnego. Zostaną zaprezentowane niektóre ujęcia etyczne dotyczące mediacji i negocjacji, a w wyniku pracy konwersatoryjnej będą podjęte praktyczne wyzwania z nich wynikające. Studenci dzięki udziałowi w przedmiocie nabędą umiejętności krytycznego oceniania pewnych zjawisk, dostrzegania metod manipulacji w działalności mediacyjnej i stosowania zasad etyki w pracy zawodowej. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot prowadzony jest jako konwersatorium. Pierwsza część obejmuje wykład kursoryczny, prezentowany przez wykładowcę. W drugiej części studenci wybierają w środkach społecznego przekazu, dziele artystycznym lub literackim sytuacje, w których mieliby do czynienia z mediacjami bądź negocjacjami, a następnie referują je, poddając krytycznej ocenie. Wymagania do prezentacji: 1. Przedstawienie problemu 2. Cel mediacji, problem, co chcemy osiągnąć, jaką drogą dojść. 3. Elementy etyki w omawianym problemie – od strony mediatora, negocjatora, stron danej mediacji czy konfliktu. 4. Zmotywowanie do dyskusji w grupie. Studenci składają pracę pisemną w oparciu o przygotowaną prezentację na 1 stronę A4, marginesy: 2,5 cm, czcionka Times New Roman 12 pkt, odstępy 1,0 do zakończenia wykładów. W pracy pisemnej należy zwrócić szczególną uwagę na wskazanie, jakie wartości, zasady etyczne zostały zastosowane lub nie w danym procesie mediacji albo negocjacji. Zagadnienia kursoryczne: 1. ABC mediacji i negocjacji. 2. Etyka słowa a język negocjacji. 3. Negocjacje jako proces etyczny. 4. Standardy negocjacji. 5. Wykorzystanie dwuznacznych etycznie praktyk negocjacyjnych. 6. Negocjacje w świetle różnych etyk. Zagadnienia do przygotowania przez studentów: 7. Negocjacje w świecie młodzieży - wyzwania etyczne. 8. Mediacje w małżeństwie - aspekty etyczne. 9. Mediacje w małżeństwach w separacji - problemy etyczne. 10. Negocjacje na uniwersytecie. 11. Mediacje i negocjacje w biznesie - czy jest miejsce na etykę? 12. Negocjacje w handlu - wyzwania moralne. 13. Mediacje i negocjacje w Kościele. 14. Negocjacje w świecie medycznym - między dobrem pacjenta a korzyściami materialnymi. 15. Negocjacje w pracy asystenta rodziny. 16. Negocjacje w procesie wychowania dzieci. 17. Negocjacje w czasie pandemii. |
Bibliography: |
(in Polish) Antas J., O kłamstwie i kłamaniu, Kraków 2000. Carson T.L., Second thoughts about bluffing, „Bussiness Ethics Quarterly” 1993, nr 4, s. 283–289. Jabłońska-Bonca J., Prawnik a sztuka negocjacji i retoryki, Warszawa 2002. Kamiński J., "Negocjacje jako proces etyczny", w: "Biuletyn Informacyjny Zespołu Etyki Biznesu" 2002, nr 65, s. 2-31. Koszowski M., "Prawno-etyczne aspekty wykonywania zawodu mediatora (zasady etyki mediatora) z uwzględnieniem standardów europejskich", w: "Studia Prawno-Ekonomiczne" 2008, nr 77, s. 29-47. Kucharski J., Usprawiedliwione kłamstwo we współczesnej etyce stosowanej, Kraków 2014. Kućko W., „Braterstwo w nauczaniu papieża Franciszka”, Collectanea Theologica 90 (2020) nr 3, s. 123-162. DOI: http://doi.org/10.21697/ct.2020.90.3.06. Kućko W., „Poszukiwanie wskazań dla profesji asystenta rodziny w świetle adhortacji Amoris laetitia papieża Franciszka”, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 43 (2020) 3, s. 88-101. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v43i3.337. Polskie Centrum Mediacji, Kodeks Etyki Mediatora, Warszawa 2006. Puzynina J., Język wartości, Warszawa 1992. Wierzbicka-Piotrowska E., "Etyka słowa a język negocjacji", w: "Media Biznes Kultura" 2018, nr 1, s. 11-24. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) PUNKTY ECTS: udział w wykładzie: 8 godzin przygotowanie prezentacji i pracy pisemnej: 42 godziny Razem: 50 godzin / 25 = 2 pkt ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przedmiot prowadzony jest jako konwersatorium. Pierwsza część obejmuje wykład kursoryczny, prezentowany przez wykładowcę. W drugiej części studenci wybierają w środkach społecznego przekazu, dziele artystycznym lub literackim sytuacje, w których mieliby do czynienia z mediacjami bądź negocjacjami, a następnie referują je, poddając krytycznej ocenie. Studenci składają pracę pisemną na 1 stronę A4, marginesy: 2,5 cm, czcionka Times New Roman, odstępy 1,0 do zakończenia wykładów. W pracy pisemnej należy zwrócić szczególną uwagę na wskazanie, jakie wartości, zasady etyczne zostały zastosowane lub nie w danym procesie mediacji albo negocjacji. Praca powinna być przesłana za pomocą USOS mail. 2 ECTS: 1 pkt - obecność na zajęciach 1 pkt - prezentacja i praca pisemna Przedmiot prowadzony jest jako konserwatorium. Pierwsza część obejmuje wykład kursoryczny, prezentowany przez wykładowcę. W drugiej części studenci wybierają w środkach społecznego przekazu, dziele artystycznym lub literackim sytuacje, w których mieliby do czynienia z mediacjami bądź negocjacjami, a następnie referują je, poddając krytycznej ocenie. Studenci składają następnie pracę pisemną na 1 stronę A4, marginesy: 2,5 cm, czcionka Times New Roman, odstępy 1,0 do zakończenia wykładów. W pracy pisemnej należy zwrócić szczególną uwagę na wskazanie, jakie wartości, zasady etyczne zostały zastosowane lub nie w danym procesie mediacji albo negocjacji. Można mieć maksymalnie 3 nieobecności w semestrze. Obecność weryfikowana jest za pomocą listy obecności. Praca pisemna - ocena: Ocena ndst (2) - student nie przygotował w terminie prezentacji. Ocena dst (3) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób dostateczny. Ocena db (4) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób dobry, logiczny. Ocena bdb (5) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób wyczerpujący, logiczny, interesujący, zaktualizowany do problemów współczesnych. Ocena końcowa: 50% ocena z prezentacji + 50% ocena z pracy pisemnej. Efekty uczenia się: WIEDZA (EK 1-2): Ocena niedostateczna (2): student ma więcej niż trzy nieobecności na wykładach; student nie ma elementarnej wiedzy na temat mediacji i negocjacji w różnych aspektach życia społecznego; student nie posiada wystarczającej wiedzy dotyczącej psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń. Ocena dostateczna (3): student ma mniej niż trzy nieobecności na wykładach; student ma dostateczną wiedzę na temat mediacji i negocjacji w różnych aspektach życia społecznego; student posiada elementarną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń. Ocena dobra (4): student ma mniej niż trzy nieobecności na wykładach; student ma dobrą wiedzę na temat mediacji i negocjacji w różnych aspektach życia społecznego; student posiada dobrą wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń. Ocena bardzo dobra (5): student ma mniej niż trzy nieobecności na wykładach; student ma bardzo dobrą, ugruntowaną wiedzę na temat mediacji i negocjacji w różnych aspektach życia społecznego; student posiada doskonałą wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń. UMIEJĘTNOŚCI (EK 3-4): Ocena niedostateczna (2): student nie potrafi na poziomie podstawowym analizować źródeł na temat mediacji i negocjacji, nie weryfikuje przyczyn i skutków różnych procesów w tej sferze; w sposób dość nieprecyzyjny i niespójny wypowiada się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z mediacji i negocjacji; student nie posiada elementarnej umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji, przedstawia to w sposób chaotyczny i niewystarczający czasie prezentacji. Ocena dostateczna (3): student na poziomie podstawowym analizuje źródła na temat mediacji i negocjacji, weryfikuje przyczyny i skutki różnych procesów w tej sferze; w sposób dość precyzyjny i spójny wypowiada się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z mediacji i negocjacji; student posiada elementarną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji, przedstawia to w sposób wystarczający czasie prezentacji. Ocena dobra (4): student na poziomie średnim analizuje źródła na temat mediacji i negocjacji, weryfikuje przyczyny i skutki różnych procesów w tej sferze; w sposób precyzyjny i spójny wypowiada się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z mediacji i negocjacji; student posiada dobrą umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji, przedstawia to w sposób zadowalający czasie prezentacji. Ocena bardzo dobra (5): student na poziomie bardzo dobrym analizuje źródła na temat mediacji i negocjacji, weryfikuje przyczyny i skutki różnych procesów w tej sferze; w sposób precyzyjny, logiczny i spójny wypowiada się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z mediacji i negocjacji; student posiada ugruntowaną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji, przedstawia to w sposób pełny i wyczerpujący czasie prezentacji. KOMEPTENCJE SPOŁECZNE (EK 5): Ocena niedostateczna (2): student nie jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego. Ocena dostateczna (3): student na poziomie podstawowym jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego. Ocena dobra (4): student na poziomie średnim jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego. Ocena bardzo dobra (5): student na poziomie bardzo dobrym jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA KON
KON
|
Type of class: |
Conversatorium, 8 hours
|
|
Coordinators: | Wojciech Kućko | |
Group instructors: | Wojciech Kućko | |
Course homepage: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=28678 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zaprezentowanie najważniejszych wyzwań etycznych, związanych z mediacjami i negocjacjami, zwłaszcza w kontekście życia małżeńskiego i rodzinnego. Zostaną zaprezentowane niektóre ujęcia etyczne dotyczące mediacji i negocjacji, a w wyniku pracy konwersatoryjnej będą podjęte praktyczne wyzwania z nich wynikające. Studenci dzięki udziałowi w przedmiocie nabędą umiejętności krytycznego oceniania pewnych zjawisk, dostrzegania metod manipulacji w działalności mediacyjnej i stosowania zasad etyki w pracy zawodowej. |
|
Full description: |
(in Polish) Zagadnienia kursoryczne: 1. ABC mediacji i negocjacji. 2. Etyka słowa a język negocjacji. 3. Negocjacje jako proces etyczny. 4. Standardy negocjacji. 5. Wykorzystanie dwuznacznych etycznie praktyk negocjacyjnych. 6. Negocjacje w świetle różnych etyk. Zagadnienia do przygotowania przez studentów: 7. Negocjacje w świecie młodzieży - wyzwania etyczne. 8. Mediacje w małżeństwie - aspekty etyczne. 9. Mediacje w małżeństwach w separacji - problemy etyczne. 10. Negocjacje na uniwersytecie. 11. Mediacje i negocjacje w biznesie - czy jest miejsce na etykę? 12. Negocjacje w handlu - wyzwania moralne. 13. Mediacje i negocjacje w Kościele. 14. Negocjacje w świecie medycznym - między dobrem pacjenta a korzyściami materialnymi. 15. Negocjacje w pracy asystenta rodziny. 16. Negocjacje w procesie wychowania dzieci. 17. Negocjacje w czasie pandemii. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Antas J., O kłamstwie i kłamaniu, Kraków 2000. Carson T.L., Second thoughts about bluffing, „Bussiness Ethics Quarterly” 1993, nr 4, s. 283–289. Jabłońska-Bonca J., Prawnik a sztuka negocjacji i retoryki, Warszawa 2002. Kamiński J., "Negocjacje jako proces etyczny", w: "Biuletyn Informacyjny Zespołu Etyki Biznesu" 2002, nr 65, s. 2-31. Koszowski M., "Prawno-etyczne aspekty wykonywania zawodu mediatora (zasady etyki mediatora) z uwzględnieniem standardów europejskich", w: "Studia Prawno-Ekonomiczne" 2008, nr 77, s. 29-47. Kucharski J., Usprawiedliwione kłamstwo we współczesnej etyce stosowanej, Kraków 2014. Polskie Centrum Mediacji, Kodeks Etyki Mediatora, Warszawa 2006. Puzynina J., Język wartości, Warszawa 1992. Wierzbicka-Piotrowska E., "Etyka słowa a język negocjacji", w: "Media Biznes Kultura" 2018, nr 1, s. 11-24. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aawTMcHts63O_oq3KdYNB-F3uF_SI-oDLVN2mxZ-VDZI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e1b0aba3-8915-4775-87ee-9e492d8d4765&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA KON
|
Type of class: |
Conversatorium, 8 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Wojciech Kućko | |
Group instructors: | Wojciech Kućko | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) PUNKTY ECTS: udział w wykładzie: 8 godzin przygotowanie prezentacji i pracy pisemnej: 42 godziny Razem: 50 godzin / 25 = 2 pkt ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zaprezentowanie najważniejszych wyzwań etycznych, związanych z mediacjami i negocjacjami, zwłaszcza w kontekście życia małżeńskiego i rodzinnego. Zostaną zaprezentowane niektóre ujęcia etyczne dotyczące mediacji i negocjacji, a w wyniku pracy konwersatoryjnej będą podjęte praktyczne wyzwania z nich wynikające. Studenci dzięki udziałowi w przedmiocie nabędą umiejętności krytycznego oceniania pewnych zjawisk, dostrzegania metod manipulacji w działalności mediacyjnej i stosowania zasad etyki w pracy zawodowej. |
|
Full description: |
(in Polish) Zagadnienia kursoryczne: 1. ABC mediacji i negocjacji. 2. Etyka słowa a język negocjacji. 3. Negocjacje jako proces etyczny. 4. Standardy negocjacji. 5. Wykorzystanie dwuznacznych etycznie praktyk negocjacyjnych. 6. Negocjacje w świetle różnych etyk. Zagadnienia do przygotowania przez studentów: 7. Negocjacje w świecie młodzieży - wyzwania etyczne. 8. Mediacje w małżeństwie - aspekty etyczne. 9. Mediacje w małżeństwach w separacji - problemy etyczne. 10. Negocjacje na uniwersytecie. 11. Mediacje i negocjacje w biznesie - czy jest miejsce na etykę? 12. Negocjacje w handlu - wyzwania moralne. 13. Mediacje i negocjacje w Kościele. 14. Negocjacje w świecie medycznym - między dobrem pacjenta a korzyściami materialnymi. 15. Negocjacje w pracy asystenta rodziny. 16. Negocjacje w procesie wychowania dzieci. 17. Negocjacje w czasie pandemii. 18. Negocjacje na wojnie. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Antas J., O kłamstwie i kłamaniu, Kraków 2000. Carson T.L., Second thoughts about bluffing, „Bussiness Ethics Quarterly” 1993, nr 4, s. 283–289. Jabłońska-Bonca J., Prawnik a sztuka negocjacji i retoryki, Warszawa 2002. Kamiński J., "Negocjacje jako proces etyczny", w: "Biuletyn Informacyjny Zespołu Etyki Biznesu" 2002, nr 65, s. 2-31. Koszowski M., "Prawno-etyczne aspekty wykonywania zawodu mediatora (zasady etyki mediatora) z uwzględnieniem standardów europejskich", w: "Studia Prawno-Ekonomiczne" 2008, nr 77, s. 29-47. Kucharski J., Usprawiedliwione kłamstwo we współczesnej etyce stosowanej, Kraków 2014. Kućko W., „Braterstwo w nauczaniu papieża Franciszka”, Collectanea Theologica 90 (2020) nr 3, s. 123-162. DOI: http://doi.org/10.21697/ct.2020.90.3.06. Kućko W., „Poszukiwanie wskazań dla profesji asystenta rodziny w świetle adhortacji Amoris laetitia papieża Franciszka”, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 43 (2020) 3, s. 88-101. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v43i3.337. Polskie Centrum Mediacji, Kodeks Etyki Mediatora, Warszawa 2006. Puzynina J., Język wartości, Warszawa 1992. Wierzbicka-Piotrowska E., "Etyka słowa a język negocjacji", w: "Media Biznes Kultura" 2018, nr 1, s. 11-24. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.