Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Ethics in mediation and negotiations

General data

Course ID: WSR-NRN-2-EMN
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Ethics in mediation and negotiations
Name in Polish: Etyka w mediacjach i negocjacjach
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

family studies

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Zakłada się, że studenci poznali już podstawowe pojęcia moralne, mają ogólną zdolność krytycznego myślenia i podstawową orientację w wartościowaniu moralnym.

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zaprezentowanie najważniejszych wyzwań etycznych, związanych z mediacjami i negocjacjami, zwłaszcza w kontekście życia małżeńskiego i rodzinnego. Zostaną zaprezentowane niektóre ujęcia etyczne dotyczące mediacji i negocjacji, a w wyniku pracy konwersatoryjnej będą podjęte praktyczne wyzwania z nich wynikające. Studenci dzięki udziałowi w przedmiocie nabędą umiejętności krytycznego oceniania pewnych zjawisk, dostrzegania metod manipulacji w działalności mediacyjnej i stosowania zasad etyki w pracy zawodowej.

Full description: (in Polish)

Przedmiot prowadzony jest jako konwersatorium.

Pierwsza część obejmuje wykład kursoryczny, prezentowany przez wykładowcę.

W drugiej części studenci wybierają w środkach społecznego przekazu, dziele artystycznym lub literackim sytuacje, w których mieliby do czynienia z mediacjami bądź negocjacjami, a następnie referują je, poddając krytycznej ocenie.

Wymagania do prezentacji:

1. Przedstawienie problemu

2. Cel mediacji, problem, co chcemy osiągnąć, jaką drogą dojść.

3. Elementy etyki w omawianym problemie – od strony mediatora, negocjatora, stron danej mediacji czy konfliktu.

4. Zmotywowanie do dyskusji w grupie.

Studenci składają pracę pisemną w oparciu o przygotowaną prezentację na 1 stronę A4, marginesy: 2,5 cm, czcionka Times New Roman 12 pkt, odstępy 1,0 do zakończenia wykładów. W pracy pisemnej należy zwrócić szczególną uwagę na wskazanie, jakie wartości, zasady etyczne zostały zastosowane lub nie w danym procesie mediacji albo negocjacji.

Zagadnienia kursoryczne:

1. ABC mediacji i negocjacji.

2. Etyka słowa a język negocjacji.

3. Negocjacje jako proces etyczny.

4. Standardy negocjacji.

5. Wykorzystanie dwuznacznych etycznie praktyk negocjacyjnych.

6. Negocjacje w świetle różnych etyk.

Zagadnienia do przygotowania przez studentów:

7. Negocjacje w świecie młodzieży - wyzwania etyczne.

8. Mediacje w małżeństwie - aspekty etyczne.

9. Mediacje w małżeństwach w separacji - problemy etyczne.

10. Negocjacje na uniwersytecie.

11. Mediacje i negocjacje w biznesie - czy jest miejsce na etykę?

12. Negocjacje w handlu - wyzwania moralne.

13. Mediacje i negocjacje w Kościele.

14. Negocjacje w świecie medycznym - między dobrem pacjenta a korzyściami materialnymi.

15. Negocjacje w pracy asystenta rodziny.

16. Negocjacje w procesie wychowania dzieci.

17. Negocjacje w czasie pandemii.

Bibliography: (in Polish)

Antas J., O kłamstwie i kłamaniu, Kraków 2000.

Carson T.L., Second thoughts about bluffing, „Bussiness Ethics Quarterly” 1993, nr 4, s. 283–289.

Jabłońska-Bonca J., Prawnik a sztuka negocjacji i retoryki, Warszawa 2002.

Kamiński J., "Negocjacje jako proces etyczny", w: "Biuletyn Informacyjny Zespołu Etyki Biznesu" 2002, nr 65, s. 2-31.

Koszowski M., "Prawno-etyczne aspekty wykonywania zawodu mediatora (zasady etyki mediatora) z uwzględnieniem standardów europejskich", w: "Studia Prawno-Ekonomiczne" 2008, nr 77, s. 29-47.

Kucharski J., Usprawiedliwione kłamstwo we współczesnej etyce stosowanej, Kraków 2014.

Kućko W., „Braterstwo w nauczaniu papieża Franciszka”, Collectanea Theologica 90 (2020) nr 3, s. 123-162. DOI: http://doi.org/10.21697/ct.2020.90.3.06.

Kućko W., „Poszukiwanie wskazań dla profesji asystenta rodziny w świetle adhortacji Amoris laetitia papieża Franciszka”, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 43 (2020) 3, s. 88-101. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v43i3.337.

Polskie Centrum Mediacji, Kodeks Etyki Mediatora, Warszawa 2006.

Puzynina J., Język wartości, Warszawa 1992.

Wierzbicka-Piotrowska E., "Etyka słowa a język negocjacji", w: "Media Biznes Kultura" 2018, nr 1, s. 11-24.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

PUNKTY ECTS:

udział w wykładzie: 8 godzin

przygotowanie prezentacji i pracy pisemnej: 42 godziny

Razem: 50 godzin / 25 = 2 pkt ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przedmiot prowadzony jest jako konwersatorium.

Pierwsza część obejmuje wykład kursoryczny, prezentowany przez wykładowcę.

W drugiej części studenci wybierają w środkach społecznego przekazu, dziele artystycznym lub literackim sytuacje, w których mieliby do czynienia z mediacjami bądź negocjacjami, a następnie referują je, poddając krytycznej ocenie.

Studenci składają pracę pisemną na 1 stronę A4, marginesy: 2,5 cm, czcionka Times New Roman, odstępy 1,0 do zakończenia wykładów.

W pracy pisemnej należy zwrócić szczególną uwagę na wskazanie, jakie wartości, zasady etyczne zostały zastosowane lub nie w danym procesie mediacji albo negocjacji. Praca powinna być przesłana za pomocą USOS mail.

2 ECTS:

1 pkt - obecność na zajęciach

1 pkt - prezentacja i praca pisemna

Przedmiot prowadzony jest jako konserwatorium.

Pierwsza część obejmuje wykład kursoryczny, prezentowany przez wykładowcę.

W drugiej części studenci wybierają w środkach społecznego przekazu, dziele artystycznym lub literackim sytuacje, w których mieliby do czynienia z mediacjami bądź negocjacjami, a następnie referują je, poddając krytycznej ocenie.

Studenci składają następnie pracę pisemną na 1 stronę A4, marginesy: 2,5 cm, czcionka Times New Roman, odstępy 1,0 do zakończenia wykładów. W pracy pisemnej należy zwrócić szczególną uwagę na wskazanie, jakie wartości, zasady etyczne zostały zastosowane lub nie w danym procesie mediacji albo negocjacji.

Można mieć maksymalnie 3 nieobecności w semestrze. Obecność weryfikowana jest za pomocą listy obecności.

Praca pisemna - ocena:

Ocena ndst (2) - student nie przygotował w terminie prezentacji.

Ocena dst (3) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób dostateczny.

Ocena db (4) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób dobry, logiczny.

Ocena bdb (5) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób wyczerpujący, logiczny, interesujący, zaktualizowany do problemów współczesnych.

Ocena końcowa: 50% ocena z prezentacji + 50% ocena z pracy pisemnej.

Efekty uczenia się:

WIEDZA (EK 1-2):

Ocena niedostateczna (2): student ma więcej niż trzy nieobecności na wykładach; student nie ma elementarnej wiedzy na temat mediacji i negocjacji w różnych aspektach życia społecznego; student nie posiada wystarczającej wiedzy dotyczącej psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń.

Ocena dostateczna (3): student ma mniej niż trzy nieobecności na wykładach; student ma dostateczną wiedzę na temat mediacji i negocjacji w różnych aspektach życia społecznego; student posiada elementarną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń.

Ocena dobra (4): student ma mniej niż trzy nieobecności na wykładach; student ma dobrą wiedzę na temat mediacji i negocjacji w różnych aspektach życia społecznego; student posiada dobrą wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń.

Ocena bardzo dobra (5): student ma mniej niż trzy nieobecności na wykładach; student ma bardzo dobrą, ugruntowaną wiedzę na temat mediacji i negocjacji w różnych aspektach życia społecznego; student posiada doskonałą wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń.

UMIEJĘTNOŚCI (EK 3-4):

Ocena niedostateczna (2): student nie potrafi na poziomie podstawowym analizować źródeł na temat mediacji i negocjacji, nie weryfikuje przyczyn i skutków różnych procesów w tej sferze; w sposób dość nieprecyzyjny i niespójny wypowiada się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z mediacji i negocjacji; student nie posiada elementarnej umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji, przedstawia to w sposób chaotyczny i niewystarczający czasie prezentacji.

Ocena dostateczna (3): student na poziomie podstawowym analizuje źródła na temat mediacji i negocjacji, weryfikuje przyczyny i skutki różnych procesów w tej sferze; w sposób dość precyzyjny i spójny wypowiada się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z mediacji i negocjacji; student posiada elementarną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji, przedstawia to w sposób wystarczający czasie prezentacji.

Ocena dobra (4): student na poziomie średnim analizuje źródła na temat mediacji i negocjacji, weryfikuje przyczyny i skutki różnych procesów w tej sferze; w sposób precyzyjny i spójny wypowiada się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z mediacji i negocjacji; student posiada dobrą umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji, przedstawia to w sposób zadowalający czasie prezentacji.

Ocena bardzo dobra (5): student na poziomie bardzo dobrym analizuje źródła na temat mediacji i negocjacji, weryfikuje przyczyny i skutki różnych procesów w tej sferze; w sposób precyzyjny, logiczny i spójny wypowiada się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z mediacji i negocjacji; student posiada ugruntowaną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji, przedstawia to w sposób pełny i wyczerpujący czasie prezentacji.

KOMEPTENCJE SPOŁECZNE (EK 5):

Ocena niedostateczna (2): student nie jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego.

Ocena dostateczna (3): student na poziomie podstawowym jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego.

Ocena dobra (4): student na poziomie średnim jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego.

Ocena bardzo dobra (5): student na poziomie bardzo dobrym jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 8 hours more information
Coordinators: Wojciech Kućko
Group instructors: Wojciech Kućko
Course homepage: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=28678
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zaprezentowanie najważniejszych wyzwań etycznych, związanych z mediacjami i negocjacjami, zwłaszcza w kontekście życia małżeńskiego i rodzinnego. Zostaną zaprezentowane niektóre ujęcia etyczne dotyczące mediacji i negocjacji, a w wyniku pracy konwersatoryjnej będą podjęte praktyczne wyzwania z nich wynikające. Studenci dzięki udziałowi w przedmiocie nabędą umiejętności krytycznego oceniania pewnych zjawisk, dostrzegania metod manipulacji w działalności mediacyjnej i stosowania zasad etyki w pracy zawodowej.

Full description: (in Polish)

Zagadnienia kursoryczne:

1. ABC mediacji i negocjacji.

2. Etyka słowa a język negocjacji.

3. Negocjacje jako proces etyczny.

4. Standardy negocjacji.

5. Wykorzystanie dwuznacznych etycznie praktyk negocjacyjnych.

6. Negocjacje w świetle różnych etyk.

Zagadnienia do przygotowania przez studentów:

7. Negocjacje w świecie młodzieży - wyzwania etyczne.

8. Mediacje w małżeństwie - aspekty etyczne.

9. Mediacje w małżeństwach w separacji - problemy etyczne.

10. Negocjacje na uniwersytecie.

11. Mediacje i negocjacje w biznesie - czy jest miejsce na etykę?

12. Negocjacje w handlu - wyzwania moralne.

13. Mediacje i negocjacje w Kościele.

14. Negocjacje w świecie medycznym - między dobrem pacjenta a korzyściami materialnymi.

15. Negocjacje w pracy asystenta rodziny.

16. Negocjacje w procesie wychowania dzieci.

17. Negocjacje w czasie pandemii.

Bibliography: (in Polish)

Antas J., O kłamstwie i kłamaniu, Kraków 2000.

Carson T.L., Second thoughts about bluffing, „Bussiness Ethics Quarterly” 1993, nr 4, s. 283–289.

Jabłońska-Bonca J., Prawnik a sztuka negocjacji i retoryki, Warszawa 2002.

Kamiński J., "Negocjacje jako proces etyczny", w: "Biuletyn Informacyjny Zespołu Etyki Biznesu" 2002, nr 65, s. 2-31.

Koszowski M., "Prawno-etyczne aspekty wykonywania zawodu mediatora (zasady etyki mediatora) z uwzględnieniem standardów europejskich", w: "Studia Prawno-Ekonomiczne" 2008, nr 77, s. 29-47.

Kucharski J., Usprawiedliwione kłamstwo we współczesnej etyce stosowanej, Kraków 2014.

Polskie Centrum Mediacji, Kodeks Etyki Mediatora, Warszawa 2006.

Puzynina J., Język wartości, Warszawa 1992.

Wierzbicka-Piotrowska E., "Etyka słowa a język negocjacji", w: "Media Biznes Kultura" 2018, nr 1, s. 11-24.

Wymagania wstępne: (in Polish)

MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aawTMcHts63O_oq3KdYNB-F3uF_SI-oDLVN2mxZ-VDZI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e1b0aba3-8915-4775-87ee-9e492d8d4765&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 8 hours, 30 places more information
Coordinators: Wojciech Kućko
Group instructors: Wojciech Kućko
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) PUNKTY ECTS:

udział w wykładzie: 8 godzin

przygotowanie prezentacji i pracy pisemnej: 42 godziny

Razem: 50 godzin / 25 = 2 pkt ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zaprezentowanie najważniejszych wyzwań etycznych, związanych z mediacjami i negocjacjami, zwłaszcza w kontekście życia małżeńskiego i rodzinnego. Zostaną zaprezentowane niektóre ujęcia etyczne dotyczące mediacji i negocjacji, a w wyniku pracy konwersatoryjnej będą podjęte praktyczne wyzwania z nich wynikające. Studenci dzięki udziałowi w przedmiocie nabędą umiejętności krytycznego oceniania pewnych zjawisk, dostrzegania metod manipulacji w działalności mediacyjnej i stosowania zasad etyki w pracy zawodowej.

Full description: (in Polish)

Zagadnienia kursoryczne:

1. ABC mediacji i negocjacji.

2. Etyka słowa a język negocjacji.

3. Negocjacje jako proces etyczny.

4. Standardy negocjacji.

5. Wykorzystanie dwuznacznych etycznie praktyk negocjacyjnych.

6. Negocjacje w świetle różnych etyk.

Zagadnienia do przygotowania przez studentów:

7. Negocjacje w świecie młodzieży - wyzwania etyczne.

8. Mediacje w małżeństwie - aspekty etyczne.

9. Mediacje w małżeństwach w separacji - problemy etyczne.

10. Negocjacje na uniwersytecie.

11. Mediacje i negocjacje w biznesie - czy jest miejsce na etykę?

12. Negocjacje w handlu - wyzwania moralne.

13. Mediacje i negocjacje w Kościele.

14. Negocjacje w świecie medycznym - między dobrem pacjenta a korzyściami materialnymi.

15. Negocjacje w pracy asystenta rodziny.

16. Negocjacje w procesie wychowania dzieci.

17. Negocjacje w czasie pandemii.

18. Negocjacje na wojnie.

Bibliography: (in Polish)

Antas J., O kłamstwie i kłamaniu, Kraków 2000.

Carson T.L., Second thoughts about bluffing, „Bussiness Ethics Quarterly” 1993, nr 4, s. 283–289.

Jabłońska-Bonca J., Prawnik a sztuka negocjacji i retoryki, Warszawa 2002.

Kamiński J., "Negocjacje jako proces etyczny", w: "Biuletyn Informacyjny Zespołu Etyki Biznesu" 2002, nr 65, s. 2-31.

Koszowski M., "Prawno-etyczne aspekty wykonywania zawodu mediatora (zasady etyki mediatora) z uwzględnieniem standardów europejskich", w: "Studia Prawno-Ekonomiczne" 2008, nr 77, s. 29-47.

Kucharski J., Usprawiedliwione kłamstwo we współczesnej etyce stosowanej, Kraków 2014.

Kućko W., „Braterstwo w nauczaniu papieża Franciszka”, Collectanea Theologica 90 (2020) nr 3, s. 123-162. DOI: http://doi.org/10.21697/ct.2020.90.3.06.

Kućko W., „Poszukiwanie wskazań dla profesji asystenta rodziny w świetle adhortacji Amoris laetitia papieża Franciszka”, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 43 (2020) 3, s. 88-101. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v43i3.337.

Polskie Centrum Mediacji, Kodeks Etyki Mediatora, Warszawa 2006.

Puzynina J., Język wartości, Warszawa 1992.

Wierzbicka-Piotrowska E., "Etyka słowa a język negocjacji", w: "Media Biznes Kultura" 2018, nr 1, s. 11-24.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)