Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych z elementami statystyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NRN-2-MIJs
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych z elementami statystyki
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRM_W01, NRM_W02, NRM_W13, NRM_W14, NRM_U03, NRM_U04, NRM_U06, NRM_K02

Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań społecznych, w tym technikami ilościowymi i jakościowymi, zasadami interpretowania wyników badań empirycznych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań społecznych, w tym technikami ilościowymi i jakościowymi, zasadami interpretowania wyników badań empirycznych. Zapoznanie studentów z procedurami przygotowania, prowadzenia i analizowania wyników badań, uwrażliwienie na określone problemy na poziomie ogólnym, wynikające z natury nauk społecznych oraz na poziomie szczegółowym konstruowania hipotez, zmiennych i pytań badawczych. Treści zajęć uzupełnione będą o elementy statystyki komputerowej. Uczestnicy poznają także zasady sporządzania raportu i prezentacji danych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Nachmias, C. Nachmias , D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka.

Literatura uzupełniająca

Bedyńska, S. Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.

Miński, R. (2017). Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 13(3), 30–51. https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.3.02

Nowak S. (2006). Metodologia nauk społecznych. Warszawa: PWN.

Oppenheim A. N. (2004). Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Poznań: Zysk i S-ka.

Tarka, P. (2017). Specyfika i komplementarność badań ilościowych i jakościowych. Wiadomości Statystyczne, LXII, 2 (670), s. 16-27. ISSN 0043-518X

Yin, R.K. (2015). Studium przypadku w badaniach naukowych: projektowanie i metody (tł. J. Gilewicz). Wydawnictwo UJ.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

Student potrafi scharakteryzować znaczenia podstawowych terminów dotyczących metodologii badań naukowych, posiada wiedzę na temat podstawowych rodzajów badań i etapów postępowania badawczego.

Umiejętności

Student posiada umiejętności zapisu bibliograficznego pozycji źródłowych, potrafi analizować przykłady badań; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań; potrafi analizować i prezentować własne poglądów i pomysłów oraz popierać ich argumentacją z określonych perspektyw teoretycznych.

Efekty kształcenia – wiedza:

Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań społecznych i etapy planowania badania w naukach społecznych

Student potrafi scharakteryzować proces konceptualizacji i operacjonalizacji pojęć w badaniach społecznych

Student analizuje podstawowe zasady konstrukcji kwestionariusza i fundamentalne błędy jego konstrukcji

Student zna probabilistyczne i nieporobabilistyczne sposoby doboru próby oraz problemy i błędy doboru próby

Efekty kształcenia – umiejętności:

Student potrafi zaplanować badanie, przeprowadzić proces konceptualizacji i operacjonalizacji wybranego pojęcia

Student buduje zróżnicowany kwestionariusz badawczy

Student wskazuje podstawowe błędy w analizowanych badaniach

Student projektuje dobór próby adekwatny do planowanego badania

Efekty kształcenia – kompetencje:

Student jest wrażliwy na problem wieloprzyczynowości w badaniach społecznych

Student prezentuje podejście krytyczne w stosunku do badań społecznych i ich wiarygodności

Student stosuje podejście interdyscyplinarne do analizy wybranych problemów społecznych

Metody i kryteria oceniania:

wymagana jest od studenta obecność na zajęciach odbywających się w trakcie czterech zjazdów (4 x 4 x 45min). Każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o 0,5 stopnia.

Lista obecności sprawdzana będzie na każdych zajęciach.

Uwaga: Student jest zobowiązany do uzupełnienia spowodowanych nieobecnością braków w wiedzy i umiejętnościach w terminie oraz w sposób określony podczas pierwszych zajęć przez prowadzącego zajęcia.

Student powinien:

• brać aktywny udział w zajęciach;

• zapoznać się z fragmentami literatur obowiązkowych (dokładne informacje o fragmentach przekazuje prowadzący w trakcie zajęć);

• przygotować się do kolokwium;

• przygotować prace zaliczeniowe.

Na ocenę końcową składa się: 1) obecność na zajęciach; 2) lektura lektur obowiązkowych; 3) ocena z kolokwium; 4) ocena z pracy zaliczeniowej.

Na podstawie wylosowanego problemu badawczego i postawionych przez studenta (w trakcie zajęć) hipotez i/lub pytań badawczych należy wykonać następujące prace semestralne:

-Stworzyć autorską ankietę badawczą (minimum 15 pytań z propozycjami odpowiedzi)

-Stworzyć autorski scenariusz wywiadu (minimum 10 pytań podstawowych + pytania pomocnicze)

Maksymalna liczba punktów: 30 punktów

1) 30 pkt za pracę semestralne, w tym:

15 pkt za stworzenie ankiety

15 pkt za scenariusz wywiadu

90-100% –bardzo dobry – 5,0

80-89% – dobry plus – 4,5

70-79% – dobry – 4,0

60-69% – dostateczny plus – 3,5

51-59% – dostateczny – 3,0

poniżej 50% – niedostateczny – 2,0

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kwiatkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Kwiatkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

• Udział w zajęciach = 18 h

• Pracy z lekturami pomiędzy zajęciami = 40 h

• Udział w konsultacjach = 12 h

• Przygotowanie do zaliczenia zajęć = 35 h

• Przygotowanie pracy zaliczeniowej = 35 h

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kwiatkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Kwiatkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

• Udział w zajęciach = 9 h

• Pracy z lekturami pomiędzy zajęciami = 40 h

• Udział w konsultacjach = 21 h

• Przygotowanie do zaliczenia zajęć = 35 h

• Przygotowanie pracy zaliczeniowej = 35 h

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań społecznych, w tym technikami ilościowymi i jakościowymi, zasadami interpretowania wyników badań empirycznych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań społecznych, w tym technikami ilościowymi i jakościowymi, zasadami interpretowania wyników badań empirycznych. Zapoznanie studentów z procedurami przygotowania, prowadzenia i analizowania wyników badań, uwrażliwienie na określone problemy na poziomie ogólnym, wynikające z natury nauk społecznych oraz na poziomie szczegółowym konstruowania hipotez, zmiennych i pytań badawczych. Treści zajęć uzupełnione będą o elementy statystyki komputerowej. Uczestnicy poznają także zasady sporządzania raportu i prezentacji danych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Nachmias, C. Nachmias , D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka.

Literatura uzupełniająca

Bedyńska, S. Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.

Miński, R. (2017). Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 13(3), 30–51. https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.3.02

Nowak S. (2006). Metodologia nauk społecznych. Warszawa: PWN.

Oppenheim A. N. (2004). Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Poznań: Zysk i S-ka.

Tarka, P. (2017). Specyfika i komplementarność badań ilościowych i jakościowych. Wiadomości Statystyczne, LXII, 2 (670), s. 16-27. ISSN 0043-518X

Yin, R.K. (2015). Studium przypadku w badaniach naukowych: projektowanie i metody (tł. J. Gilewicz). Wydawnictwo UJ.

Wymagania wstępne:

Przedmiot realizowany w ramach małej grupy tutoringowej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)