Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych z elementami statystyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NRN-2-MIJs |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych z elementami statystyki |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W01, NRM_W02, NRM_W13, NRM_W14, NRM_U03, NRM_U04, NRM_U06, NRM_K02 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań społecznych, w tym technikami ilościowymi i jakościowymi, zasadami interpretowania wyników badań empirycznych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań społecznych, w tym technikami ilościowymi i jakościowymi, zasadami interpretowania wyników badań empirycznych. Zapoznanie studentów z procedurami przygotowania, prowadzenia i analizowania wyników badań, uwrażliwienie na określone problemy na poziomie ogólnym, wynikające z natury nauk społecznych oraz na poziomie szczegółowym konstruowania hipotez, zmiennych i pytań badawczych. Treści zajęć uzupełnione będą o elementy statystyki komputerowej. Uczestnicy poznają także zasady sporządzania raportu i prezentacji danych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Nachmias, C. Nachmias , D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka. Literatura uzupełniająca Bedyńska, S. Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno. Miński, R. (2017). Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 13(3), 30–51. https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.3.02 Nowak S. (2006). Metodologia nauk społecznych. Warszawa: PWN. Oppenheim A. N. (2004). Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Poznań: Zysk i S-ka. Tarka, P. (2017). Specyfika i komplementarność badań ilościowych i jakościowych. Wiadomości Statystyczne, LXII, 2 (670), s. 16-27. ISSN 0043-518X Yin, R.K. (2015). Studium przypadku w badaniach naukowych: projektowanie i metody (tł. J. Gilewicz). Wydawnictwo UJ. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student potrafi scharakteryzować znaczenia podstawowych terminów dotyczących metodologii badań naukowych, posiada wiedzę na temat podstawowych rodzajów badań i etapów postępowania badawczego. Umiejętności Student posiada umiejętności zapisu bibliograficznego pozycji źródłowych, potrafi analizować przykłady badań; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań; potrafi analizować i prezentować własne poglądów i pomysłów oraz popierać ich argumentacją z określonych perspektyw teoretycznych. Efekty kształcenia – wiedza: Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań społecznych i etapy planowania badania w naukach społecznych Student potrafi scharakteryzować proces konceptualizacji i operacjonalizacji pojęć w badaniach społecznych Student analizuje podstawowe zasady konstrukcji kwestionariusza i fundamentalne błędy jego konstrukcji Student zna probabilistyczne i nieporobabilistyczne sposoby doboru próby oraz problemy i błędy doboru próby Efekty kształcenia – umiejętności: Student potrafi zaplanować badanie, przeprowadzić proces konceptualizacji i operacjonalizacji wybranego pojęcia Student buduje zróżnicowany kwestionariusz badawczy Student wskazuje podstawowe błędy w analizowanych badaniach Student projektuje dobór próby adekwatny do planowanego badania Efekty kształcenia – kompetencje: Student jest wrażliwy na problem wieloprzyczynowości w badaniach społecznych Student prezentuje podejście krytyczne w stosunku do badań społecznych i ich wiarygodności Student stosuje podejście interdyscyplinarne do analizy wybranych problemów społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
wymagana jest od studenta obecność na zajęciach odbywających się w trakcie czterech zjazdów (4 x 4 x 45min). Każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o 0,5 stopnia. Lista obecności sprawdzana będzie na każdych zajęciach. Uwaga: Student jest zobowiązany do uzupełnienia spowodowanych nieobecnością braków w wiedzy i umiejętnościach w terminie oraz w sposób określony podczas pierwszych zajęć przez prowadzącego zajęcia. Student powinien: • brać aktywny udział w zajęciach; • zapoznać się z fragmentami literatur obowiązkowych (dokładne informacje o fragmentach przekazuje prowadzący w trakcie zajęć); • przygotować się do kolokwium; • przygotować prace zaliczeniowe. Na ocenę końcową składa się: 1) obecność na zajęciach; 2) lektura lektur obowiązkowych; 3) ocena z kolokwium; 4) ocena z pracy zaliczeniowej. Na podstawie wylosowanego problemu badawczego i postawionych przez studenta (w trakcie zajęć) hipotez i/lub pytań badawczych należy wykonać następujące prace semestralne: -Stworzyć autorską ankietę badawczą (minimum 15 pytań z propozycjami odpowiedzi) -Stworzyć autorski scenariusz wywiadu (minimum 10 pytań podstawowych + pytania pomocnicze) Maksymalna liczba punktów: 30 punktów 1) 30 pkt za pracę semestralne, w tym: 15 pkt za stworzenie ankiety 15 pkt za scenariusz wywiadu 90-100% –bardzo dobry – 5,0 80-89% – dobry plus – 4,5 70-79% – dobry – 4,0 60-69% – dostateczny plus – 3,5 51-59% – dostateczny – 3,0 poniżej 50% – niedostateczny – 2,0 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | • Udział w zajęciach = 18 h • Pracy z lekturami pomiędzy zajęciami = 40 h • Udział w konsultacjach = 12 h • Przygotowanie do zaliczenia zajęć = 35 h • Przygotowanie pracy zaliczeniowej = 35 h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | • Udział w zajęciach = 9 h • Pracy z lekturami pomiędzy zajęciami = 40 h • Udział w konsultacjach = 21 h • Przygotowanie do zaliczenia zajęć = 35 h • Przygotowanie pracy zaliczeniowej = 35 h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań społecznych, w tym technikami ilościowymi i jakościowymi, zasadami interpretowania wyników badań empirycznych. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań społecznych, w tym technikami ilościowymi i jakościowymi, zasadami interpretowania wyników badań empirycznych. Zapoznanie studentów z procedurami przygotowania, prowadzenia i analizowania wyników badań, uwrażliwienie na określone problemy na poziomie ogólnym, wynikające z natury nauk społecznych oraz na poziomie szczegółowym konstruowania hipotez, zmiennych i pytań badawczych. Treści zajęć uzupełnione będą o elementy statystyki komputerowej. Uczestnicy poznają także zasady sporządzania raportu i prezentacji danych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Nachmias, C. Nachmias , D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka. Literatura uzupełniająca Bedyńska, S. Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno. Miński, R. (2017). Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 13(3), 30–51. https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.3.02 Nowak S. (2006). Metodologia nauk społecznych. Warszawa: PWN. Oppenheim A. N. (2004). Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Poznań: Zysk i S-ka. Tarka, P. (2017). Specyfika i komplementarność badań ilościowych i jakościowych. Wiadomości Statystyczne, LXII, 2 (670), s. 16-27. ISSN 0043-518X Yin, R.K. (2015). Studium przypadku w badaniach naukowych: projektowanie i metody (tł. J. Gilewicz). Wydawnictwo UJ. |
|
Wymagania wstępne: |
Przedmiot realizowany w ramach małej grupy tutoringowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.