(in Polish) Promocja zdrowia i profilaktyka jego zaburzeń w rodzinie i społeczeństwie
General data
Course ID: | WSR-NRN-2-PZPZx |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Promocja zdrowia i profilaktyka jego zaburzeń w rodzinie i społeczeństwie |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak wymagań wstępnych. |
Short description: |
(in Polish) Celem nauczania przedmiotu jest nabycie przez studenta podstawowej wiedzy w zakresie promocji zdrowia oraz profilaktyki zdrowotnej realizowanej w rodzinie oraz w szerszym aspekcie - promocji i profilaktyki zdrowotnej prowadzonej na poziomie społecznym, w tym również w ramach wybranych programów zdrowotnych opartych na promocji zdrowia oraz prewencji chorób cywilizacyjnych. Zajęcia są wzmacniane częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/ |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot obejmuje treści dotyczące promocji zdrowia (m.in. definicji podstawowych pojęć, obszarów promocji zdrowia) oraz podstawowych zagadnień z zakresu epidemiologii i etiologii najczęstszych rodzajów zaburzeń zdrowia człowieka o znaczeniu cywilizacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki zdrowotnej. Treści obejmują wiedzę na temat zachowań pro- i antyzdrowotnych, związku między zachowaniami i wyborami zdrowotnymi a zdrowiem w wymiarze indywidualnym i społecznym. Celem przedmiotu jest również nabycie umiejętności praktycznych poradnictwa ukierunkowanego na promocję zdrowia i profilaktykę zdrowotną w rodzinie i społeczeństwie. Zagadnienia: 1. Wprowadzenie do promocji zdrowia, modele i strategie promocji zdrowia. 2. Profilaktyka zdrowotna: zdefiniowanie pojęć, rodzaje profilaktyki zdrowotnej. 3. Promocja zdrowia a profilaktyka zdrowotna. 4. Edukacja zdrowotna. 5. Wychowanie zdrowotne. 6. Wybrane choroby cywilizacyjne i profilaktyka ich występowania. 7. Zaburzenia zdrowia psychicznego i profilaktyka ich występowania. 8. Choroby zakaźne (w tym przenoszone drogą płciową) i profilaktyka ich występowania. Znaczenie higieny. 9. Choroby nowotworowe i profilaktyka ich wstępowania. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Karski J. B.: Praktyka i teoria promocji zdrowia. Wybrane zagadnienia. Wyd. CeDeWu, Warszawa, 2007. 2. Stępkowska, J. ., Królak, A. ., & Stępkowska, K. (2021). Professionalization of non-medical support of women in perinatal period: the significance of the doula profession. Teologia I Moralność, 16(2(30), 231–245. 3. Andruszkiewicz, M. Banaszkiewicz. red. Promocja zdrowia dla studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwo i położnictwo. Wyd. Czelej, Lublin, 2008. 4. Karski J.B. red. Promocja zdrowia. Wyd. IGNIS, Warszawa, 1999. 5. Miller M. Wybrane zagadnienia promocji zdrowia. Warszawa, 2002. 6. Błajet P. Progi i bariery promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, Zdrowie Publiczne, Supl.1, 112, 2002. 7. Karski J. B.: Postępy promocji zdrowia. Przegląd międzynarodowy. Wyd. CeDeWu, Warszawa, 2006. 8. Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/ 9. Stępkowska, J., (2022), Miejsce ziołolecznictwa w społeczeństwie i we współczesnej medycynie, Studia Łomżyńskie, XXXIIa, 183-192. 10. Stępkowska, J., Work – Family Life Balance na przykładzie kobiet w grupie zawodowej lekarzy w Polsce [w]: Kultúrne a sociálne vplyvy na stabilitu rodiny, 63-72. Literatura uzupełniająca: 11. Stępkowska J., Przygodzka J., 2020. Metody rozpoznawania płodności jako narzędzie profilaktyki zdrowotnej wspierające proces diagnostyczny zaburzeń zdrowia prokreacyjnego w opinii kobiet w wieku rozrodczym, Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio Życie i Płodność. Ujęcie interdyscyplinarne. 3(43)2020, 211-222. 12. Wojnarowska B.: Edukacja Zdrowotna. Podręcznik akademicki, Wyd. Lider. Warszawa 2007. 13. Stępkowska, J., Bogusz, M., & Stępkowska, K. (2022). Selected aspects of perceiving and experiencing birth - study of men participating in hospital childbirth and men with an experience of home childbirth. Teologia i Moralność, 17(2(32), 243–259. 14. Stępkowska, J., Health safety in the perinatal period during the covid-19 pandemic – selected experience in Poland [w]: Health security in the area of the Poland-Belarus-Ukraine Cross-Border Cooperation Programme, 137-151. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) NRM_W02 zna i rozumie w stopniu pogłębionym źródła i usytuowanie pedagogiki w systemie nauk mających za przedmiot małżeństwo, życie rodzinne i wychowanie oraz jej relacje z innymi dyscyplinami nauki, szczególnie: naukami o rodzinie, psychologią, socjologią, polityką społeczną, demografią, prawem, a także: naukami o zdrowiu, naukami o kulturach i religiach, mikroekonomią, filozofią i teologią. NRM_W05 zna i rozumie w stopniu pogłębionym terminologię polską i obcojęzyczną dotyczącą rodziny i życia rodzinnego stosowaną w naukach o rodzinie NRM_W06 zna i rozumie w stopniu pogłębionym procesy ontogenetycznego rozwoju człowieka, socjalizacji i wychowania, teorie procesów kształcenia, wychowania i edukacji oraz wsparcia w rozwoju NRM_U06 potrafi w stopniu zaawansowanym pracować w zespole i zarządzać nim oraz współpracować z instytucjami diagnozującymi i wspierającymi życie rodzinne współtworząc i współrealizując wyznaczone cele, a także rozwiązywać problemy życia rodzinnego i podejmować działania wsparcia NRM_U07 potrafi w stopniu zaawansowanym rozpoznać poziom oraz zakres swojej wiedzy i umiejętności oraz samodzielnie planować i realizować uczenie się przez całe życie, mając na uwadze rozwój osobisty i zawodowy, a także wspieranie rozwoju innych osób w ramach działań wsparcia członków życia rodzinnego NRM_U09 potrafi w stopniu zaawansowanym identyfikować obszary rozwoju osobistego i zawodowego, podejmować działania rozwojowe w procesie całożyciowego uczenia się oraz wspierania i wspomagania rozwoju innych osób uczestniczących w procesach edukacyjnych; myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, projektować i podejmować działania sprzyjające realizacji własnej kariery zawodowej NRM_K01 jest w stopniu zaawansowanym gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności, rozszerzonego o wymiar interdyscyplinarny z pedagogiki, nauk o rodzinie, psychologii, socjologii, prawa, polityki społecznej, demografii, nauk o zdrowiu, teologii i filozofii w odniesieniu do małżeństwa i życia rodzinnego NRM_K05 jest w stopniu zaawansowanym gotów do systematycznego rozwijania własnego potencjału rozwojowego, podnoszenia wiedzy i rozwoju umiejętności niezbędnych w pracy z małżeństwami i rodzinami oraz realizacji własnej kariery zawodowej Opis ECTS Udział w konwersatorium - 18 godzin Przygotowanie do zajęć, lektura literatury przedmiotu - 20 godzin Opracowanie zagadnienia - 12 godzin ECTS: 2 Suma godzin: 50 = 2 ECTS [1ECTS=30(25) godz.] |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: Ocena 2 (ndst) - student nie zna podstawowych pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia. Ocena 3 (dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma miernie uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia. Ocena 4 (db) - student dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia. Ocena 5 (bdb) - student potrafi poprawnie stosować adekwatną terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; potrafi dokładnie wyjaśnić relacje psychika-zachowanie- zdrowie i choroba. Umiejętności: Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi analizować, streszczać ani przedstawiać zagadnień z zakresu promocji zdrowia. Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i przedstawiać zagadnień z zakresu promocji zdrowia. Ocena 4 (db) - student potrafi trafnie analizować, streszczać i przedstawiać zagadnień z zakresu promocji zdrowia. Ocena 5 (bdb) - student trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować zagadnień z zakresu promocji zdrowia. Kompetencje: Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi zaplanować i podjąć działań samokształcących celem nabycia wiedzy z promocji i profilaktyki zdrowia, nie wykazuje zainteresowania dyskusją podejmowaną w tych obszarach. Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia. Ocena 4 (db) - student potrafi właściwie zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach. Ocena 5 (bdb) - student bardzo dobrze planuje i podejmuje pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, często bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach. Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest: 1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanych zagadnień w formie zadań (zajęcia częściowo wzmacnianie kontaktem asynchronicznym moodle) i prezentacji. Ocenianie w skali 1-5. Zadania wykonane w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i prezentacje w formacie PDF/PowerPoint są realizowane i archiwizowane na platformie Moodle. Kryteria oceniania prac: Ocenianie zadań w skali 1-5. Ocenie podlega warstwa merytoryczna opracowanego zagadnienia oraz zaprezentowanie tematyki podczas zajęć w następujących kategoriach: *Zawartość merytoryczna prezentacji (zgodność z tematem, odpowiedni dobór informacji, obszerność merytoryczna prezentacji). *Forma graficzna oraz ustna prezentacji (kompozycja, oryginalność, pomysłowość, czytelność, estetyka, stopień wizualizacji, zaprezentowanie materiału w sposób interesujący, staranne i twórcze omawianie slajdów a nie tylko ich odczytywanie). *Wykorzystanie źródeł literaturowych (literatura przedmiotu w tym recenzowane artykuły naukowe opublikowane w ostatnich 5 latach) Ocenianie w skali 1-5 gdzie: 1: brak wykonanego zadania. 2: zadanie wykonane na słabym poziomie merytorycznym (wysoki stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia, błędy merytoryczne, źródła literaturowe ubogie, o znikomej wartości merytorycznej). 3: zadanie wykonane na dość dobrym poziomie merytorycznym, zaprezentowane na poziomie dość dobrym (średni stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia; wykorzystane źródła literaturowe ubogie, o średniej wartości merytorycznej; błędy ortograficzne i stylistyczne; prezentacja mało estetyczna, szablonowa, nieczytelna np. zły dobór czcionki, kolorów, uboga lub brak grafik, niespójna kompozycja). 4: zadanie wykonane na dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (informacje poprawne merytorycznie, ale nie wyczerpujące tematu; dobór literatury prawidłowy, o dobrej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie; dobry dobór czcionek, kolorystyki i grafiki; spójna kompozycja). 5: zadanie wykonane na bardzo dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (zadanie wykonane w pełni, informacje poprawne merytorycznie, właściwy dobór źródeł literaturowych, o wysokiej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie, oryginalna prezentacja treści; przemyślana i spójna kompozycja; prezentacja uporządkowana i zrozumiała dla słuchaczy zachęcająca do dyskusji). 2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Wyróżniająca się aktywność może stanowić podstawę podwyższenia oceny końcowej o 0,5 stopnia w sytuacji uzyskania granicznej punktacji z całości zajęć. Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa (do punktacji wliczają się noty uzyskane za prezentacje i zadania): 91 – 100 % - (5) 81 -90 % - (4,5) 71 -80 % - (4) 66 – 70 % - (3,5) 60 – 65 % - (3) < 60% - (2) Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu, zajęcia warsztatowe Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, case study, praca z materiałem źródłowym Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, prezentacja w formie ustnej Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, case study Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU KON
|
Type of class: |
Conversatorium, 18 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Justyna Stępkowska | |
Group instructors: | Justyna Stępkowska | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ahY_9wY1n9H5nDyIQCpSM1k1E8DVRSHsFPnejc3O4c6M1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b5058bd5-0aa8-4187-aafe-83d22ef52311&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ECTS Udział w konwersatorium - 18 godzin Przygotowanie do zajęć, lektura literatury przedmiotu - 20 godzin Opracowanie zagadnienia - 12 godzin ECTS: 2 Suma godzin: 50 = 2 ECTS [1ECTS=30(25) godz.] |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem nauczania przedmiotu jest nabycie przez studenta podstawowej wiedzy w zakresie promocji zdrowia oraz profilaktyki zdrowotnej realizowanej w rodzinie oraz w szerszym aspekcie - promocji i profilaktyki zdrowotnej prowadzonej na poziomie społecznym, w tym również w ramach wybranych programów zdrowotnych opartych na promocji zdrowia oraz prewencji chorób cywilizacyjnych. Zajęcia są wzmacniane częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/ |
|
Full description: |
(in Polish) Przedmiot obejmuje treści dotyczące promocji zdrowia (m.in. definicji podstawowych pojęć, obszarów promocji zdrowia) oraz podstawowych zagadnień z zakresu epidemiologii i etiologii najczęstszych rodzajów zaburzeń zdrowia człowieka o znaczeniu cywilizacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki zdrowotnej. Treści obejmują wiedzę na temat zachowań pro- i antyzdrowotnych, związku między zachowaniami i wyborami zdrowotnymi a zdrowiem w wymiarze indywidualnym i społecznym. Celem przedmiotu jest również nabycie umiejętności praktycznych poradnictwa ukierunkowanego na promocję zdrowia i profilaktykę zdrowotną w rodzinie i społeczeństwie. Przedmiot obejmuje treści dotyczące promocji zdrowia (m.in. definicji podstawowych pojęć, obszarów promocji zdrowia) oraz podstawowych zagadnień z zakresu epidemiologii i etiologii najczęstszych rodzajów zaburzeń zdrowia człowieka o znaczeniu cywilizacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki zdrowotnej. Treści obejmują wiedzę na temat zachowań pro- i antyzdrowotnych, związku między zachowaniami i wyborami zdrowotnymi a zdrowiem w wymiarze indywidualnym i społecznym. Celem przedmiotu jest również nabycie umiejętności praktycznych poradnictwa ukierunkowanego na promocję zdrowia i profilaktykę zdrowotną w rodzinie i społeczeństwie. Zagadnienia: 1. Wprowadzenie do promocji zdrowia, modele i strategie promocji zdrowia. 2. Profilaktyka zdrowotna: zdefiniowanie pojęć, rodzaje profilaktyki zdrowotnej. 3. Promocja zdrowia a profilaktyka zdrowotna. 4. Edukacja zdrowotna. 5. Wychowanie zdrowotne. 6. Wybrane choroby cywilizacyjne i profilaktyka ich występowania. 7. Zaburzenia zdrowia psychicznego i profilaktyka ich występowania. 8. Choroby zakaźne (w tym przenoszone drogą płciową) i profilaktyka ich występowania. Znaczenie higieny. 9. Choroby nowotworowe i profilaktyka ich wstępowania. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Karski J. B.: Praktyka i teoria promocji zdrowia. Wybrane zagadnienia. Wyd. CeDeWu, Warszawa, 2007. 2. Stępkowska, J. ., Królak, A. ., & Stępkowska, K. (2021). Professionalization of non-medical support of women in perinatal period: the significance of the doula profession. Teologia I Moralność, 16(2(30), 231–245. 3. Andruszkiewicz, M. Banaszkiewicz. red. Promocja zdrowia dla studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwo i położnictwo. Wyd. Czelej, Lublin, 2008. 4. Karski J.B. red. Promocja zdrowia. Wyd. IGNIS, Warszawa, 1999. 5. Miller M. Wybrane zagadnienia promocji zdrowia. Warszawa, 2002. 6. Błajet P. Progi i bariery promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, Zdrowie Publiczne, Supl.1, 112, 2002. 7. Karski J. B.: Postępy promocji zdrowia. Przegląd międzynarodowy. Wyd. CeDeWu, Warszawa, 2006. 8. Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/ 9. Stępkowska, J., (2022), Miejsce ziołolecznictwa w społeczeństwie i we współczesnej medycynie, Studia Łomżyńskie, XXXIIa, 183-192. 10. Stępkowska, J., Work – Family Life Balance na przykładzie kobiet w grupie zawodowej lekarzy w Polsce [w]: Kultúrne a sociálne vplyvy na stabilitu rodiny, 63-72. Literatura uzupełniająca: 11. Stępkowska J., Przygodzka J., 2020. Metody rozpoznawania płodności jako narzędzie profilaktyki zdrowotnej wspierające proces diagnostyczny zaburzeń zdrowia prokreacyjnego w opinii kobiet w wieku rozrodczym, Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio Życie i Płodność. Ujęcie interdyscyplinarne. 3(43)2020, 211-222. 12. Wojnarowska B.: Edukacja Zdrowotna. Podręcznik akademicki, Wyd. Lider. Warszawa 2007. 13. Stępkowska, J., Bogusz, M., & Stępkowska, K. (2022). Selected aspects of perceiving and experiencing birth - study of men participating in hospital childbirth and men with an experience of home childbirth. Teologia i Moralność, 17(2(32), 243–259. 14. Stępkowska, J., Health safety in the perinatal period during the covid-19 pandemic – selected experience in Poland [w]: Health security in the area of the Poland-Belarus-Ukraine Cross-Border Cooperation Programme, 137-151. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.