Upbringing and caring for a child
General data
Course ID: | WSR-NRN-2-WOD |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Upbringing and caring for a child |
Name in Polish: | Wychowanie i opieka nad dzieckiem |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | education |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | NRM_W12, NRM_W13, NRM_U01, NRM_U12, NRM_K08 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak |
Short description: |
(in Polish) Wykłady przybliżają oraz porządkują wiedzą na temat procesów wychowania i opieki nad dziećmi. Przedstawione i dyskutowane zostają podstawowe kategorie pojęciowe, osadzane w kontekstach rodzinnych i pozarodzinnych oddziaływań wychowawczych i opiekuńczych, z uwzględnieniem dynamiki cyklu rozwoju dziecka oraz rodziny oraz historii wychowania. Przedstawione zostają również ważniejsze zagadnienia związane z instytucjonalnymi, pozarodzinnymi formami opieki i wychowania. |
Full description: |
(in Polish) Cykl wykładowy realizowany jest w następujących blokach tematycznych: (1) Blok organizacyjny - cele i założenia przedmiotu. Organizacja zajęć i zasady komunikacji. Warunki zaliczenia. Szczegółowa tematyka zajęć oraz wymagania. Literatura i sposoby jej wykorzystania. (2) Podstawowe pojęcia - zbliżenia definicyjne: dziecko (rozumienie, definiowanie, granice). Rodzina - rodzice - wychowanie i opieka w rodzinie. Potrzeby i ich zaspakajanie. Cele wychowania i ich źródła. (3) Oddziaływania rodzicielskie i ich charakterystyka. Możliwości ujęcia oddziaływań rodzicielskich - style wychowania, postawy rodzicielskie, kompetencje rodzicielskie. Opis, pomiar, operacjonalizacja. (4) Wychowanie i opieka w ujęciu historycznym. Dzieci, rodzice i wychowanie w różnych epokach. Zmiany w postrzeganiu dziecka, dzieciństwa i roli rodziców. Dzieci i ich prawa. (5) Wychowanie i opieka w ujęciu rozwojowym. Rozwój i zmiany rozwojowe; Kierunki i dylematy badań nad rozwojem; Modele rozwojowe – pytania o ciągłość oraz ukierunkowanie rozwoju; Wychowanie i opieka a rozwój i zmiany rozwojowe – różne perspektywy; Rodzina jako system rozwijający się – cykl rozwoju rodziny; Najważniejsze kierunki zmian rozwojowych w fazie wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa. (6) Podsumowanie materiału, utrwalenie, przygotowanie do egzaminu. Egzamin. |
Bibliography: |
(in Polish) • Całusińska, M. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Dla rodziców i specjalistów. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sopot • Faber, A., Mazlish, E. (2001). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Nasza drukarnia. Poznań • Gordon, T. (2001). Wychowanie bez porażek. Instytut Wydawniczy PAX. Warszawa • Jarosz, E. Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją. Monitoring Rzecznika Praw Dziecka. RPD, Warszawa 2015. • Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. • Kołakowski, A.; Pisuła, A. Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. GWP, Sopot 2016. • Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): Ozorowski, M., Najda, A. (red.) Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, 175–198. • Łobocki, M. (2014). Teorie wychowania. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls” • Śliwerski, B. (2005). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls” • Jundził E., Pawłowska R. (red.) (2008), Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, Gdańsk, Wydawnictwo „Harmonia”. • Wosik-Kawala D. (red.), (2011), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin, Wyd. UMC-S. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_1- wyjaśnia mechanizmy wpływu wychowawczego oraz oddziaływań rodzicielskich, odwołując się do podstawowych koncepcji pedagogicznych i psychologicznych EK_2- wskazuje aspekty środowiska rodzinnego ważne dla rozwoju dziecka EK_3 - opisuje typologie postaw i stylów wychowawczych rodziców i nauczycieli EK_4 - wymienia środowiskowe i podmiotowe czynniki warunkujące funkcjonowanie i rozwój dziecka w rodzinie EK_5 - wskazuje rodzaje i przyczyny trudności wychowawczych w rodzinie EK_6 - zna podstawowe techniki i narzędzia diagnostyczne używane przy badaniu środowiska wychowawczego Umiejętności: EK_7- wykorzystuje wiedzę o mechanizmach wpływu wychowawczego do wyjaśniania konkretnych zachowań dzieci i młodzieży EK_8 - planuje oddziaływania wychowawcze EK_9 - ma podstawowe umiejętności w zakresie rozpoznania i diagnozy problemów wychowawczych i opiekuńczych w rodzinie Kompetencje społeczne EK_10 – student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki EK_11 – student docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w szczególności pomocy w wypełnianiu funkcji rodzicielskich i opiekuńczych przez rodziców |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: Wiedza (EK 1-6): Ocena 2 (ndst) – student nie posiada podstawowej wiedzy na temat głównych mechanizmów wpływu rodzicielskiego, sposobów definiowania i rozumienia umiejętności i kompetencji wychoawczych, typologii stylów i postaw rodzicielskich; nie potrafi scharakteryzować uwarunkowań podstawowych elementów środowiska wychowawczego rodziny, podstawowych technik diagnozowania oddziaływań rodzicielskich oraz czynników warunkujących funkcjonowania dziecka w rodzinie. Ocena 3 (dst) – student posiada podstawową wiedzę na temat głównych mechanizmów wpływu rodzicielskiego, sposobów definiowania i rozumienia umiejętności i kompetencji rodzicielskich, typologii stylów i postaw rodzicielskich; nie potrafi scharakteryzować uwarunkowań podstawowych elementów środowiska wychowawczego rodziny, podstawowych technik diagnozowania oddziaływań rodzicielskich oraz czynników warunkujących funkcjonowania dziecka w rodzinie. Ocena 4 (db) – student posiada ugruntowaną i dobrą wiedzę na temat głównych mechanizmów wpływu rodzicielskiego, sposobów definiowania i rozumienia umiejętności i kompetencji rodzicielskich, typologii stylów i postaw rodzicielskich; nie potrafi scharakteryzować uwarunkowań podstawowych elementów środowiska wychowawczego rodziny, podstawowych technik diagnozowania oddziaływań rodzicielskich oraz czynników warunkujących funkcjonowania dziecka w rodzinie. Ocena 5 (bdb) – student posiada pełną i szczegółową wiedzę na temat głównych mechanizmów wpływu rodzicielskiego, sposobów definiowania i rozumienia umiejętności i kompetencji rodzicielskich, typologii stylów i postaw rodzicielskich; nie potrafi scharakteryzować uwarunkowań podstawowych elementów środowiska wychowawczego rodziny, podstawowych technik diagnozowania oddziaływań rodzicielskich oraz czynników warunkujących funkcjonowania dziecka w rodzinie.. Umiejętności (EK 7-9): Ocena 2 (ndst) – student nie posiada umiejętności analizowania mechanizmów wpływu rodzicielskiego w rodzinie oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy do wyjaśniania postaw i zachowań dzieci i młodzieży w rodzinie oraz planowania oddziaływań wychowawczych; nie posiada podstawowych umiejętności niesienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom Ocena 3 (dst) – student częściowo posiada umiejętności analizowania mechanizmów wpływu rodzicielskiego w rodzinie oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy do wyjaśniania postaw i zachowań dzieci i młodzieży w rodzinie oraz planowania oddziaływań wychowawczych; nie posiada podstawowych umiejętności niesienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom Ocena 4 (db) – student wykazuje umiejętności analizowania mechanizmów wpływu rodzicielskiego w rodzinie oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy do wyjaśniania postaw i zachowań dzieci i młodzieży w rodzinie oraz planowania oddziaływań wychowawczych; nie posiada podstawowych umiejętności niesienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom Ocena 5 (bdb) – student posiada wysokie umiejętności analizowania mechanizmów wpływu rodzicielskiego w rodzinie oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy do wyjaśniania postaw i zachowań dzieci i młodzieży w rodzinie oraz planowania oddziaływań wychowawczych; nie posiada podstawowych umiejętności niesienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom Kompetencje społeczne (EK 10-11) Ocena 2 (ndst) – student nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) w kontekście mechanizmów funkcjonowania rodziny i rodziców; student nie docenia rpli współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w szczególności pomocy w wypełnianiu funkcji rodzicielskich i opiekuńczych przez rodziców Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu wykazuje świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) w kontekście mechanizmów funkcjonowania rodziny i rodziców; w podstawowy sposób docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w szczególności pomocy w wypełnianiu funkcji rodzicielskich i opiekuńczych przez rodziców Ocena 4 (db) – student wykazuje świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) w kontekście mechanizmów funkcjonowania rodziny i rodziców; docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w szczególności pomocy w wypełnianiu funkcji rodzicielskich i opiekuńczych przez rodziców Ocena 5 (bdb) – student wykazuje wysoką świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w pełni rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) w kontekście mechanizmów funkcjonowania rodziny i rodziców; całkowicie docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w szczególności pomocy w wypełnianiu funkcji rodzicielskich i opiekuńczych przez rodziców. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
|
Type of class: |
Lectures, 18 hours
|
|
Coordinators: | Marek Kulesza | |
Group instructors: | Marek Kulesza | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Liczba punktów ECTS: 3 Oczekiwany nakład pracy studenta: 78 godzin w tym: Zajęcia stacjonarne/zdalne z prowadzącym - 18 godzin Samodzielna lektura literatury - 35 godzin Przygotowanie się do egzaminu oraz egzamin - 25 godzin |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.