Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Upbringing and caring for a child

General data

Course ID: WSR-NRN-2-WOD
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Upbringing and caring for a child
Name in Polish: Wychowanie i opieka nad dzieckiem
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

education

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

NRM_W12, NRM_W13, NRM_U01, NRM_U12, NRM_K08

Preliminary Requirements:

(in Polish) Brak

Short description: (in Polish)

Wykłady przybliżają oraz porządkują wiedzą na temat procesów wychowania i opieki nad dziećmi. Przedstawione i dyskutowane zostają podstawowe kategorie pojęciowe, osadzane w kontekstach rodzinnych i pozarodzinnych oddziaływań wychowawczych i opiekuńczych, z uwzględnieniem dynamiki cyklu rozwoju dziecka oraz rodziny oraz historii wychowania. Przedstawione zostają również ważniejsze zagadnienia związane z instytucjonalnymi, pozarodzinnymi formami opieki i wychowania.

Full description: (in Polish)

Cykl wykładowy realizowany jest w następujących blokach tematycznych:

(1) Blok organizacyjny - cele i założenia przedmiotu. Organizacja zajęć i zasady komunikacji. Warunki zaliczenia. Szczegółowa tematyka zajęć oraz wymagania. Literatura i sposoby jej wykorzystania.

(2) Podstawowe pojęcia - zbliżenia definicyjne: dziecko (rozumienie, definiowanie, granice). Rodzina - rodzice - wychowanie i opieka w rodzinie. Potrzeby i ich zaspakajanie. Cele wychowania i ich źródła.

(3) Oddziaływania rodzicielskie i ich charakterystyka. Możliwości ujęcia oddziaływań rodzicielskich - style wychowania, postawy rodzicielskie, kompetencje rodzicielskie. Opis, pomiar, operacjonalizacja.

(4) Wychowanie i opieka w ujęciu historycznym. Dzieci, rodzice i wychowanie w różnych epokach. Zmiany w postrzeganiu dziecka, dzieciństwa i roli rodziców. Dzieci i ich prawa.

(5) Wychowanie i opieka w ujęciu rozwojowym. Rozwój i zmiany rozwojowe; Kierunki i dylematy badań nad rozwojem; Modele rozwojowe – pytania o ciągłość oraz ukierunkowanie rozwoju; Wychowanie i opieka a rozwój i zmiany rozwojowe – różne perspektywy; Rodzina jako system rozwijający się – cykl rozwoju rodziny; Najważniejsze kierunki zmian rozwojowych w fazie wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa.

(6) Podsumowanie materiału, utrwalenie, przygotowanie do egzaminu. Egzamin.

Bibliography: (in Polish)

• Całusińska, M. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Dla rodziców i specjalistów. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sopot

• Faber, A., Mazlish, E. (2001). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Nasza drukarnia. Poznań

• Gordon, T. (2001). Wychowanie bez porażek. Instytut Wydawniczy PAX. Warszawa

• Jarosz, E. Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją. Monitoring Rzecznika Praw Dziecka. RPD, Warszawa 2015.

• Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

• Kołakowski, A.; Pisuła, A. Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. GWP, Sopot 2016.

• Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): Ozorowski, M., Najda, A. (red.) Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, 175–198.

• Łobocki, M. (2014). Teorie wychowania. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”

• Śliwerski, B. (2005). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”

• Jundził E., Pawłowska R. (red.) (2008), Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, Gdańsk, Wydawnictwo „Harmonia”.

• Wosik-Kawala D. (red.), (2011), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin, Wyd. UMC-S.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK_1- wyjaśnia mechanizmy wpływu wychowawczego oraz oddziaływań rodzicielskich, odwołując się do podstawowych koncepcji pedagogicznych i psychologicznych

EK_2- wskazuje aspekty środowiska rodzinnego ważne dla rozwoju dziecka

EK_3 - opisuje typologie postaw i stylów wychowawczych rodziców i nauczycieli

EK_4 - wymienia środowiskowe i podmiotowe czynniki warunkujące funkcjonowanie i rozwój dziecka w rodzinie

EK_5 - wskazuje rodzaje i przyczyny trudności wychowawczych w rodzinie

EK_6 - zna podstawowe techniki i narzędzia diagnostyczne używane przy badaniu środowiska wychowawczego

Umiejętności:

EK_7- wykorzystuje wiedzę o mechanizmach wpływu wychowawczego do wyjaśniania konkretnych zachowań dzieci i młodzieży

EK_8 - planuje oddziaływania wychowawcze

EK_9 - ma podstawowe umiejętności w zakresie rozpoznania i diagnozy problemów wychowawczych i opiekuńczych w rodzinie

Kompetencje społeczne

EK_10 – student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki

EK_11 – student docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w szczególności pomocy w wypełnianiu funkcji rodzicielskich i opiekuńczych przez rodziców

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania:

Wiedza (EK 1-6):

Ocena 2 (ndst) – student nie posiada podstawowej wiedzy na temat głównych mechanizmów wpływu rodzicielskiego, sposobów definiowania i rozumienia umiejętności i kompetencji wychoawczych, typologii stylów i postaw rodzicielskich; nie potrafi scharakteryzować uwarunkowań podstawowych elementów środowiska wychowawczego rodziny, podstawowych technik diagnozowania oddziaływań rodzicielskich oraz czynników warunkujących funkcjonowania dziecka w rodzinie.

Ocena 3 (dst) – student posiada podstawową wiedzę na temat głównych mechanizmów wpływu rodzicielskiego, sposobów definiowania i rozumienia umiejętności i kompetencji rodzicielskich, typologii stylów i postaw rodzicielskich; nie potrafi scharakteryzować uwarunkowań podstawowych elementów środowiska wychowawczego rodziny, podstawowych technik diagnozowania oddziaływań rodzicielskich oraz czynników warunkujących funkcjonowania dziecka w rodzinie.

Ocena 4 (db) – student posiada ugruntowaną i dobrą wiedzę na temat głównych mechanizmów wpływu rodzicielskiego, sposobów definiowania i rozumienia umiejętności i kompetencji rodzicielskich, typologii stylów i postaw rodzicielskich; nie potrafi scharakteryzować uwarunkowań podstawowych elementów środowiska wychowawczego rodziny, podstawowych technik diagnozowania oddziaływań rodzicielskich oraz czynników warunkujących funkcjonowania dziecka w rodzinie.

Ocena 5 (bdb) – student posiada pełną i szczegółową wiedzę na temat głównych mechanizmów wpływu rodzicielskiego, sposobów definiowania i rozumienia umiejętności i kompetencji rodzicielskich, typologii stylów i postaw rodzicielskich; nie potrafi scharakteryzować uwarunkowań podstawowych elementów środowiska wychowawczego rodziny, podstawowych technik diagnozowania oddziaływań rodzicielskich oraz czynników warunkujących funkcjonowania dziecka w rodzinie..

Umiejętności (EK 7-9):

Ocena 2 (ndst) – student nie posiada umiejętności analizowania mechanizmów wpływu rodzicielskiego w rodzinie oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy do wyjaśniania postaw i zachowań dzieci i młodzieży w rodzinie oraz planowania oddziaływań wychowawczych; nie posiada podstawowych umiejętności niesienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom

Ocena 3 (dst) – student częściowo posiada umiejętności analizowania mechanizmów wpływu rodzicielskiego w rodzinie oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy do wyjaśniania postaw i zachowań dzieci i młodzieży w rodzinie oraz planowania oddziaływań wychowawczych; nie posiada podstawowych umiejętności niesienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom

Ocena 4 (db) – student wykazuje umiejętności analizowania mechanizmów wpływu rodzicielskiego w rodzinie oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy do wyjaśniania postaw i zachowań dzieci i młodzieży w rodzinie oraz planowania oddziaływań wychowawczych; nie posiada podstawowych umiejętności niesienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom

Ocena 5 (bdb) – student posiada wysokie umiejętności analizowania mechanizmów wpływu rodzicielskiego w rodzinie oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy do wyjaśniania postaw i zachowań dzieci i młodzieży w rodzinie oraz planowania oddziaływań wychowawczych; nie posiada podstawowych umiejętności niesienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom

Kompetencje społeczne (EK 10-11)

Ocena 2 (ndst) – student nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) w kontekście mechanizmów funkcjonowania rodziny i rodziców; student nie docenia rpli współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w szczególności pomocy w wypełnianiu funkcji rodzicielskich i opiekuńczych przez rodziców

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu wykazuje świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) w kontekście mechanizmów funkcjonowania rodziny i rodziców; w podstawowy sposób docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w szczególności pomocy w wypełnianiu funkcji rodzicielskich i opiekuńczych przez rodziców

Ocena 4 (db) – student wykazuje świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) w kontekście mechanizmów funkcjonowania rodziny i rodziców; docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w szczególności pomocy w wypełnianiu funkcji rodzicielskich i opiekuńczych przez rodziców

Ocena 5 (bdb) – student wykazuje wysoką świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w pełni rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) w kontekście mechanizmów funkcjonowania rodziny i rodziców; całkowicie docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w szczególności pomocy w wypełnianiu funkcji rodzicielskich i opiekuńczych przez rodziców.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 18 hours more information
Coordinators: Marek Kulesza
Group instructors: Marek Kulesza
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Liczba punktów ECTS: 3

Oczekiwany nakład pracy studenta: 78 godzin w tym:

Zajęcia stacjonarne/zdalne z prowadzącym - 18 godzin

Samodzielna lektura literatury - 35 godzin

Przygotowanie się do egzaminu oraz egzamin - 25 godzin

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)