Contemporary Polish Family
General data
Course ID: | WSR-NRN-2-WRPx |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Contemporary Polish Family |
Name in Polish: | Współczesna rodzina polska |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Wiedza na temet życia społecznego i społeczeństwa na poziomie Socjologia dla nie-socjologów. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów/ek z problematyką przemian, jakich doświadcza współczesna rodzina polska poprzez dyskurs naukowy na bazie wskazanych tekstów i wyników badań. Konwersacja dokonuje się na poziomie analizy socjologicznej oraz stanowi utrwalenie naukowych dróg i nardzędzi komunikacji (terminologia naukowa, także obcojezyczna) W czasie zajęć omówione zostaną tematy dotyczące sposobów socjologicznego (jako odrębnego od pedagogicznego) definiowania rodziny oraz wybranych w demokratyczny sposób aspektów zycia rodzinnego. Wybór zależny jest od zainteresowań naukowych i problemowych studentów/ek oraz toku przebytych studiów I stopnia. Dialog konwersatoryjny odbywać się będzie na bazie wskazanych tekstów naukowych oraz danych empirycznych z zakresu polskich i europejskich badań nad małżeństwem, rodziną i życiem rodzinnym. |
Full description: |
(in Polish) Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów/ek z problematyką przemian, jakich doświadcza współczesna rodzina polska na poziomie analizy socjologicznej. W czasie zajęć omówione zostaną tematy dotyczące sposobów socjologicznego (jako odrębnego od pedagogicznego) definiowania rodziny, jej funkcji, rodzajów, przemian w sposobach definiowania, zmian w strukturze i nastawieniu natalistycznym, nowych form życia małżeńsko-rodzinnego, powiązaniu życia rodzinnego z różnego rodzaju strukturami społecznymi i instytucjami życia społecznego związanego ze wsparciem małżeństwa i rodziny. Ujęcia teoretyczne uzupełnione zostają wynikami badań empirycznych w poszczególnych segmentach życia rodzinnego, diagnozami oraz proponowanymi w ramach narzędzi polityki społecznej, formami wsparcia. Podczas każdych zajęć przewidziana jest praca w grupie dyskusyjnej/grupach, a następnie prowadzona jest dyskusja ogólna dotycząca omawianej w grupach problematyki i zróżnicowanych stanowisk. Na pierwszych zajeciach odbywa sie demokratyczna korekta zagadnień na konwersacje. Wóbór zależny jest od zainteresowań naukowych i problemowych studentów/ek oraz toku przebytych studiów I stopnia. |
Bibliography: |
(in Polish) T. Szlendak, Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010. Obrazy życia rodzinnego i intymności. Książka dedykowana Profesor Annie Kwak, red. Bieńko, M. Rosochacka-Gmitrzak, E. Wideł, Wydawnictwo UW, Warszawa 2020. A. Rychłowska-Niesporek, Rodzina i życie intymne w procesie globalizacji, "Journal of Modern Science" 2023, nr 1 (50), s. 234-257. F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Wydawnictwo Petrus, Kraków 2021. [także poprzednie wydanie] Co nam daje równość? Wpływ równości płci na jakość życia i rozwój społeczny w Polsce, red. E. Krzaklewska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2018. K. Szafraniec, Pokolenia i polskie zmiany. 45 lat badań wzdłuż czasu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022. A. Dembek, O obecności ideału romantycznej miłości we współczesnych związkach miłosnych, "Kultura i Społeczeństwo" 2011, nr 1, s. 147-166. M. Gawrońska, M. Sikorska, Rodziny na widoku - koncepcja demonstrowania rodzinności jako narzędzie użyteczne do analizowania życia rodzinnego, "Studia Socjologiczne" 2022, nr 1 (244), s. 137-164. M. Musiał, Poznań Intymność a kultura. Czysta relacja Giddensa w perspektywie społeczno-regulacyjnej koncepcji kultury, "Filo–Sofija" 2011, nr 1(12), s. 347-360. F. Schmidt, Nieczyste relacje. Ambiwalencja i napięcia w dzisiejszych związkach intymnych - krytyczna analiza koncepcji Anthony'ego Giddensa, "Kultura i Społeczeństwo" 2011, nr 1 (55), s. 121-146. A. Śniegulska, Przemoc wobec kobiet i osób starszych w środowisku rodziny, "Journal of Modern Science" 2016, nr 4(31), s. 101–124. P. Bodzon, Mężczyzna - ofiara kobiecej przemocy, "Fides et Ratio" 2013, nr 2 (13), s. 153-159. Z. Majchrzyk, Konsekwencje przemocy wobec kobiet. Kobiety – zabójczynie, w: Konferencja Rzecznika Praw Obywatelskich „Przeciw przemocy domowej. Ręce są do przytulania” zorganizowana 22 lutego 2010 r., Biuletyn RPO, Warszawa 2010, s. 69-111. D. Duch-Krzystoszek, Kto rządzi w rodzinie. Socjologiczna analiza relacji w rodzinie, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2007. Emocje a kultura i życie społeczne, red. P. Binder, H. Palska, W. Pawlik, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2009. K. Walentynowicz-Moryl, Kobiety o doświadczeniu utrudnionej prokreacji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2020. D. Tułowiecki, Życie rodzinne w kulturze polskiej – trwałość i przemiany, w: Wsparcie i ochrona rodziny w ujęciu interdyscyplinarnym, red. B.M. Kałdon, B. Krajewska, J. Niewęgłowski, Sandomierz 2022, s. 89-135. T. Szlendak, Rodzina, w: Encyklopedia socjologii. T. 2, red. H. Domański i in., Warszawa 1999, s. 312-321. Role rodzinne. Między przystosowaniem a kreacją, red. I. Przybył, A. Żurek, Poznań 2016, s. 77-96. J. Mizielińska, Odmienne czy zwyczajne? Rodziny z wyboru w Polsce, Warszawa 2017. K. Slany, Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Zakład Naukowy Nomos, Warszawa 2002. Co nam daje równość? Wpływ równości płci na jakość życia i rozwój społeczny w Polsce, red. E. Krzaklewska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2018. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) E_01_W: Student/ka potrafi nazywać zróżnicowane formy życia rodzinnego, uwarunkowania społeczne wybranych zagadnień życia rodzinnego, formować sądy o ich uwarunkowaniach, diagnozować przyczyny i proponować działania zaradcze. E_02_U: Student/ka posługując się terminami społecznymi potrafi komunikować się w grupie w ramach wymiany poglądów i sądów, zachowywać kulturę dialogu szczególnie wobec wyrażających odmienne stanowiska i podejścia. E_03_K: Student/ka potrafi dokonywać oceny źródeł wiedzy, odnosić się krytycznie do danych statystycznych, samodzielnie poszukiwać źródeł wiedzy. 3 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Znajomość tekstów. 2. Aktywność w czasie zajęć - udział w dyskusji (merytoryczność wypowiedzi, jezyk naukowy, zdolność wyrazania sądów, kultura dialogu). 3. Krótkie raporty z zajęć (Moodle). [W sytuacji nazdwyczaj wysokiej oceny przygotowania i aktywności studentów prowadzacy może zwolnić poszczególnych uczestników dyskusji z zadania przypisanego do konkretnych zajęć]. 4.W sytuacji nieobecności na zajeciach: Szczególowy raport ze wskazanych lektur (Moodle). 5. W sytuacji zajęć odbywanych systemem zadaniowym: Szczególowy raport ze wskazanych lektur (Moodle). KRYTERIA OCENY ZADAŃ CZĄSTKOWYCH (zadań na Moodle): WIEDZA: 1. Korzystanie z właściwej terminologii z zakresu socjologii rodziny 2. Stan wiedzy i zakres języka naukowego, który pozwala formować sądy o ich uwarunkowaniach, diagnozować przyczyny i proponować działania zaradcze UMIEJĘTNOŚCI: 3. Posługiwanie się terminami społecznymi, umiejętność prezentacji wiedzy i własnych poglądów, zdolność do dialogu w sytuacji posiadania odmiennego stanowiska czy też podejścia badawczego. 4. Jasność, precyzyjność, naukowość języka. KOMPETENCJE: 5. Ocena podejść teoretycznych, zdolność uzasadniania swoich poglądów i poszukiwań innych źródeł wiedzy. OCENA KOŃCOWA: jest wypadkową powyższych czynników wedle proporcji 33% / 33% / 33% W sytuacji nazwyczaj dobrze ocenianej aktywności (wybitnie twórczego wkłądu w dyskusję), ocena moze byc podniesiona o 10 do 30 %. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA KON
|
Type of class: |
Conversatorium, 18 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Dariusz Tułowiecki | |
Group instructors: | Dariusz Tułowiecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) - 18 godz. - udział w konwersatorium - 42 godz. - przygotowanie do zajęć - 17 godz. - realizacja zadań przypisanych do zajęć. SUMA: 3 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką przemian, jakich doświadcza współczesna rodzina polska na poziomie analizy socjologicznej. W czasie zajęć omówione zostaną tematy dotyczące sposobów socjologicznego (jako odrębnego od pedagogicznego) definiowania rodziny, jej funkcji, rodzajów, przemian w sposobach definiowania, zmian w strukturze i nastawieniu natalistycznym, nowych form życia małżeńsko-rodzinnego, powiązaniu życia rodzinnego z różnego rodzaju strukturami społecznymi i instytucjami życia społecznego związanego ze wsparciem małżeństwa i rodziny. Ujęcia teoretyczne uzupełnione zostają wynikami badań empirycznych w poszczególnych segmentach życia rodzinnego, diagnozami oraz proponowanymi w ramach narzędzi polityki społecznej, formami wsparcia. Podczas każdych zajęć przewidziana jest praca w grupie dyskusyjnej/grupach, a następnie prowadzona jest dyskusja ogólna dotycząca omawianej w grupach problematyki i zróżnicowanych stanowisk. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Rodzina, życie rodzinne - trudności definicyjne i sposoby definiowania 2. Przemiany życia rodzinnego 3. Alternatywne modele życia rodzinnego 4/5. Klasyczne i współczesne podejścia teoretyczne do badań nad rodziną 6. Rodzina - instytucja, grupa, funkcje społeczne 7. Miłość i rodzina w aksjologii młodzieży 8. Konstruowanie relacji w związku w oparciu o typy miłości 9. Demonstrowanie rodzinności (displaying families) 10. Intymność (w ujęciu A. Giddensa) 11. Przemoc w rodzinie: kobiety i mężczyźni jako obiekty przemocy 12. Podział prac domowych a równość ról w związku 13. Władza w rodzinie i wizerunek głowy domu 14. Panika moralna wobec związków nieheteroseksualnych 15. Utrudniona prokreacja |
|
Bibliography: |
(in Polish) T. Szlendak, Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010. Obrazy życia rodzinnego i intymności. Książka dedykowana Profesor Annie Kwak, red. Bieńko, M. Rosochacka-Gmitrzak, E. Wideł, Wydawnictwo UW, Warszawa 2020. A. Rychłowska-Niesporek, Rodzina i życie intymne w procesie globalizacji, "Journal of Modern Science" 2023, nr 1 (50), s. 234-257. F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Wydawnictwo Petrus, Kraków 2021. [także poprzednie wydanie] Co nam daje równość? Wpływ równości płci na jakość życia i rozwój społeczny w Polsce, red. E. Krzaklewska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2018. K. Szafraniec, Pokolenia i polskie zmiany. 45 lat badań wzdłuż czasu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022. A. Dembek, O obecności ideału romantycznej miłości we współczesnych związkach miłosnych, "Kultura i Społeczeństwo" 2011, nr 1, s. 147-166. M. Gawrońska, M. Sikorska, Rodziny na widoku - koncepcja demonstrowania rodzinności jako narzędzie użyteczne do analizowania życia rodzinnego, "Studia Socjologiczne" 2022, nr 1 (244), s. 137-164. M. Musiał, Poznań Intymność a kultura. Czysta relacja Giddensa w perspektywie społeczno-regulacyjnej koncepcji kultury, "Filo–Sofija" 2011, nr 1(12), s. 347-360. F. Schmidt, Nieczyste relacje. Ambiwalencja i napięcia w dzisiejszych związkach intymnych - krytyczna analiza koncepcji Anthony'ego Giddensa, "Kultura i Społeczeństwo" 2011, nr 1 (55), s. 121-146. A. Śniegulska, Przemoc wobec kobiet i osób starszych w środowisku rodziny, "Journal of Modern Science" 2016, nr 4(31), s. 101–124. P. Bodzon, Mężczyzna - ofiara kobiecej przemocy, "Fides et Ratio" 2013, nr 2 (13), s. 153-159. Z. Majchrzyk, Konsekwencje przemocy wobec kobiet. Kobiety – zabójczynie, w: Konferencja Rzecznika Praw Obywatelskich „Przeciw przemocy domowej. Ręce są do przytulania” zorganizowana 22 lutego 2010 r., Biuletyn RPO, Warszawa 2010, s. 69-111. D. Duch-Krzystoszek, Kto rządzi w rodzinie. Socjologiczna analiza relacji w rodzinie, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2007. Emocje a kultura i życie społeczne, red. P. Binder, H. Palska, W. Pawlik, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2009. K. Walentynowicz-Moryl, Kobiety o doświadczeniu utrudnionej prokreacji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2020. D. Tułowiecki, Życie rodzinne w kulturze polskiej – trwałość i przemiany, w: Wsparcie i ochrona rodziny w ujęciu interdyscyplinarnym, red. B.M. Kałdon, B. Krajewska, J. Niewęgłowski, Sandomierz 2022, s. 89-135. T. Szlendak, Rodzina, w: Encyklopedia socjologii. T. 2, red. H. Domański i in., Warszawa 1999, s. 312-321. Role rodzinne. Między przystosowaniem a kreacją, red. I. Przybył, A. Żurek, Poznań 2016, s. 77-96. J. Mizielińska, Odmienne czy zwyczajne? Rodziny z wyboru w Polsce, Warszawa 2017. K. Slany, Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Zakład Naukowy Nomos, Warszawa 2002. Co nam daje równość? Wpływ równości płci na jakość życia i rozwój społeczny w Polsce, red. E. Krzaklewska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2018. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Zajęcia prowadzone w systemie stacjonarnym lub on-line MS Teams lub Moodle. Z racji na ograniczony zakres zajęć bezpośrednich część zadań realizowanych jest bezpośrednio na zajęciach, część - poprzez zadania na Moodle. Prace umieszczane i archiwizowane na Moodle. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.