(in Polish) Podstawy bioetyki
General data
Course ID: | WSR-NRN-N-BIO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Podstawy bioetyki |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest przekazanie studentom adekwatnej wiedzy w zakresie rozmiaru i istoty zagrożeń życia ludzkiego (ze szczególnym uwzględnieniem jego początków), skutkowanych ingerencją biotechnologiczną i cywilizacyjną (tj. prawną, kulturową, ideologiczną); W myśl etyki katolickiej (tomistycznej) - istnieje konieczna potrzeba obrony życia ludzkiego i jego godności. Ważne jest tym samym osiągnięcie właściwego poziomu wiedzy, umiejętności i kompetencji w podejmowaniu (w społeczeństwie demokratycznym i wielokulturowym) obrony życia osoby ludzkiej i jej godności. Chodzi o umiejętność działań, które będą podejmowane z uwzględnieniem antropologii chrześcijańskiej: chodzi o odniesienie do życia w małżeństwie sakramentalnym i rodzinie katolickiej. Wymagania wstępne: znajomość antropologii chrześcijańskiej na poziomie podstawowych pojęć etycznych. |
Full description: |
(in Polish) Bioetyka jest nauką, która w zamyśle jej twórcy, powinna zajmować się przetrwaniem gatunku ludzkiego. Zatem w swym przedmiocie materialnym powinna oceniać, w obliczu podstawowych przyjętych społecznie wartości, ingerencje w życie biologiczne człowieka, które dokonywane są w różnych poziomach zastosowania i funkcjonowania biotechnologii, prawa, kultury, cywilizacji, czyli rozumienia godności człowieka, jego powołania itp. Dziś jednak definicję bioetyki (jej zakres i cel) bardzo często sprowadza się do metodologicznej analizy ingerencji biotechnologicznych, które są uskutecznianie w medycynie. Ważne zatem jest, aby student został wprowadzony w powyższą problematykę w kontekście pozytywów i zagrożeń takich ingerencji. Ma się tutaj na myśli aspekty oceny normatywnej, bazującej na antropologii katolickiej, która bierze w szczególną ochronę życie w rodzinie ludzkiej, jako jedną z najwyższych wartości. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa: 1. Biały S., Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme"55 (2006) nn. 2. Wsparcie rodziny wyzwaniem dla społeczeństwa i Kościoła, red. W. Guzewicz, Ełk 2016. Uzupełniająca: 1. Melina L., Corso di bioetica. Il Vangelo della vita, Casale Monferrato 1996; 2. Tettamanzi D., Bioetica. Difendere le frontiere della vita, Casale Monferrato 1996; 3. W imieniu dziecka poczętego, red. Gałkowski J.W. - Gula J., Rzym - Lublin 1991; 4. Bołoz W., Pierwotne i wtórne cele diagnostyki prenatalnej, w: Ekologia rodziny ludzkiej, "Episteme" 7 (2000) s. 59-79; 5. Laun A., Współczesne zagadnienia teologii moralnej, Kraków 2002; 6. Sawicki D., Moralność a "in vitro", Łomża 2002; 7. Katolo A.J., Embrion ludzki osoba czy rzecz?, Lublin - Sandomierz 2000; 8. Nowacka M., Etyka a transplantacje, Warszawa 2003. 9. Etyka w medycynie. Ujęcie interdyscyplinarne, red. M. Monge, Warszawa 2012. 10. Światopogląd i ekologia. Materiały III olsztyńskiego sympozjum ekologicznego. Olsztyn - Waplewo 11-13 września 1996 roku, Olsztyn 1997. 11. Meandry etyki, red. Z. Sareło, "Episteme" 17 (2001). 12. Żyć godnie w zmieniającym się świecie, red, Z. Sareło, Ząbki 2004. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_1 - Posiada uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm bioetycznych, obowiązujących w życiu małżeńskim, rodzinnym i społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia. EK_2 - Zna bioetyczną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowanie na poziomie rozszerzonym, w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. Umiejętności: EK_3 - Posiada pogłębioną sprawność obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania bioetycznych informacji (dotyczących zagadnień bioetyki rodziny). Kompetencje społeczne: EK_4 - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz ochrony małżeństwa i rodziny w środowisku społecznym, eklezjalnym i w polityce; EK_5 - Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych na rzecz małżeństwa i rodziny; EK_6 - Angażuje się we współpracę z innymi podmiotami w obronie praw rodziny i małżeństwa. ECTS: 2. 10 godzin: udział w wykładach - 1 ECTS 10 godzi: przygotowanie się do kolokwium - 1 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Formy zaliczania: 1. Kolokwium końcowe (ustne): ocena studenta pod kątem wiedzy i kompetencji. 2. Aktywność na wykładach (podejmowanie dyskusji i zadawanie pytań profesorowi); ocenianie tzw. ciągłe pod kątem umiejętności. 3. Opublikowanie na platformie e-learningu pisemnych prac (esejów); ocenianie ich pod kątem wrażliwości etycznej studenta co do omawianej problematyki; kompetencje. Kryteria co do stopniowania oceny: Ocena 2. student nie był na wykładach, nie napisał eseju; nie był na kolokwium lub wykazał na nim brak adekwatnej wiedzy i kompetencji w omawianym zakresie zagadnień z bioetyki. Ocena 3: student uczestniczył na zajęciach w ustalonych kryteriach; wykazał na kolokwium ustnym posiadanie podstawowej terminologicznej wiedzy z norm bioetycznych, mających zastosowanie w życiu małżeńskim i rodzinnym; napisał przynajmniej jeden esej, w którym także wykazał swoją wrażliwość etyczną we wspomnianym zakresie. Ocena 4: Student chodził na zajęcia i był na nich aktywny (brał udział w dyskusji dydaktycznej); wykazał na kolokwium ustnym posiadanie adekwatnej wiedzy z zasad bioetycznych dotyczących życia małżeńskiego i rodzinnego, napisał przynajmniej dwa eseje - wykazując merytoryczną wiedzę, ale i swoją wrażliwość etyczną wobec niniejszej problematyki. Ocena - 5: Jak wyżej, ale wykonanie na poziomie bardzo dobrym (błyskotliwym). Kryteria procentowe oceny: Kolokwium ustne - 40% oceny. Zaangażowanie się na zajęciach - 30 % oceny. Napisanie poprawnie eseju (merytorycznie i formalnie) - 30 % oceny. Minimum zaliczeniowe < 65 % itp. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.