(in Polish) Rodzina wobec choroby i śmierci dziecka
General data
Course ID: | WSR-NRN-Z-RCHS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Rodzina wobec choroby i śmierci dziecka |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla III roku - niestacjonarne I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest rozpoczęcie dyskusji na temat sytuacji kryzysowych po doświadczeniu strat w rodzinie, jakimi są choroba i śmierć. Jak stawić czoła tak trudnym życiowym zadaniom. Jakie cechy rodziny są w tym pomocne. Jak wspierać rodziny w sytuacji choroby czy śmierci jej członka. Jak im towarzyszyć w przedłużającej się sytuacji trudnej, której nie da się zmienić. Co można zrobić, gdy nic nie można zrobić. Ważne jest także, aby student nabył wiedzy niezbędnej w pracy w poradnictwie, w pracy z małżeństwami oraz rodzinami doświadczającymi straty. |
Full description: |
(in Polish) Pełny opis: 1. Psychologiczne doświadczenie straty - nie tak miało być. Cykl reakcji na stratę wg Elizabeth Kubler-Ross. 2. Niepłodność - małżonkowie wobec niemożności zajścia w ciążę 3. Poronienie - małżonkowie wobec straty ciąży 4. Aborcja - małżonkowie wobec decyzji o usunięciu ciąży 5. Śmierć w rodzinie - proces żałoby 6. Choroba somatyczna w rodzinie 7. Choroba psychiczna w rodzinie |
Bibliography: |
(in Polish) Bidzan, M. (2010). Niepłodność w ujęciu bio-psycho-spełecznycm. Wyd. Impuls Cozza, G. (2013). Przerwane oczekiwanie. Poradnik dla kobiet po poronieniu. Wyd. Mamania Cytowska, B., Winczura, B. (2007). Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Kraków: Wyd. Impuls Czabała, C., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN Dembińska, A. (2018). Psychologiczne aspekty zmagania się kobiet z niepłodnością. Wyd. Difin Herbert, M. (2005). Żałoba w rodzinie. Gdańsk: GWP Jędrzejewska, A.B. (2015). Opuszczeni rodzice. Nagła śmierć dziecka. Jak dalej żyć? Kraków: Wyd. Impuls Klahs, C. (2010). Poronienie. Zrozumieć rodziców po stracie. Wyd. W Drodze Kreeft, P. (2007). Aborcja? Trzy punkty widzenia. Kraków: Wyd. Fronda. Lichtenberg-Kokoszka, E., Janiuk, E., Dzierżanowski, J. 2009). Niepłodność. Zagadnienie interdyscyplinarne. raków: Wyd. Impuls |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA Student posiada wiedzę o psychologicznym doświadczeniu straty, potrafi określić typowy przebieg reakcji na sytuację straty w rodzinie. Zna problematykę dotyczącą: niepłodności, poronienia, aborcji, żałoby, choroby w rodzinie. Potrafi wskazać możliwości pomocy rodzinom z różnego typu kryzysami powiązanymi ze stratą. UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi identyfikować typy strat w rodzinie, przeanalizować główne wątki treści tekstów źródłowych w obszarze poruszanych zagadnień, potrafi interpretować zjawiska społeczne odnoszące się do problematyki kryzysu i straty w rodzinie, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych procesów i zjawisk związanych ze stratą, identyfikując ich przyczyny i przebieg, wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy proponowanych form pomocy w obszarze różnego typu strat, potrafi zaproponować odpowiednie formy pomocy rodzinom po stracie. KOMPETENCJE/POSTAWY: Student krytycznie i logicznie posługuje się zdobytą wiedzą w zakresie typów strat w rodzinie. Formułuje problemy i rozróżnia rozmaite typy strat psychologicznych w rodzinie, jest świadomy potrzeby stałego uaktualniania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie pracy z rodzinami, zachowuje krytycyzm i skłonność do weryfikowania pozyskiwanych informacji, jest skłonny do podjęcia dyskusji na tematy związane z problematyką strat w rodzinie, ich diagnozą oraz metodami pomocy rodzinie, potrafi samodzielnie dokonywać rozpoznania problemu, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. ECTS: udział w zajęciach: 15h przygotowanie do testu: 15h Suma: 30h |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących strat w rodzinie, potrafi przeanalizować typy poszczególnych strat, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące pracy ze stratą w rodzinie - na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących strat w rodzinie, potrafi wskazać typy poszczególnych strat, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe dotyczące pracy ze stratą w rodzinie - na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać straty w rodzinie i wskazać na ich typy, potrafi omówić podejścia naukowe dotyczące pracy ze stratą w rodzinie - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi przeanalizować problematyki strat w rodzinie, nie potrafi wskazać typów strat w rodzinie oraz sposobów pracy z nimi Metody: Efekty wiedzy metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: Kolokwium pisemne, aktywne uczestnictwo w zajęciach Efekty umiejętności metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja weryfikacja - Kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych: metody dydaktyczne – dyskusja weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna Oceną końcową jest ocena z egzaminu pisemnego (test). |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU KON
KON
|
Type of class: |
Conversatorium, 12 hours
|
|
Coordinators: | Anna Czyżkowska | |
Group instructors: | Anna Czyżkowska | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJV_JLE0lxrTcMlmY7jrFlc_ordig8rSbVrcnT6DmPB41%40thread.tacv2/conversations?groupId=8c02a6db-e313-4393-bd03-9a9fbc07ec27&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest rozpoczęcie dyskusji na temat sytuacji kryzysowych po doświadczeniu strat w rodzinie, jakimi są choroba i śmierć. Jak stawić czoła tak trudnym życiowym zadaniom. Jakie cechy rodziny są w tym pomocne. Jak wspierać rodziny w sytuacji choroby czy śmierci jej członka. Jak im towarzyszyć w przedłużającej się sytuacji trudnej, której nie da się zmienić. Co można zrobić, gdy nic nie można zrobić. Ważne jest także, aby student nabył wiedzy niezbędnej w pracy w poradnictwie, w pracy z małżeństwami oraz rodzinami doświadczającymi straty. |
|
Full description: |
(in Polish) Pełny opis - treści: 1. Psychologiczne doświadczenie straty - nie tak miało być. Cykl reakcji na stratę wg Elizabeth Kubler-Ross. 2. Niepłodność - małżonkowie wobec niemożności zajścia w ciążę 3. Poronienie - małżonkowie wobec straty ciąży 4. Aborcja - małżonkowie wobec decyzji o usunięciu ciąży 5. Śmierć w rodzinie - proces żałoby 6. Choroba somatyczna w rodzinie 7. Choroba psychiczna w rodzinie |
|
Bibliography: |
(in Polish) Bidzan, M. (2010). Niepłodność w ujęciu bio-psycho-spełecznycm. Wyd. Impuls Cozza, G. (2013). Przerwane oczekiwanie. Poradnik dla kobiet po poronieniu. Wyd. Mamania Cytowska, B., Winczura, B. (2007). Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Kraków: Wyd. Impuls Czabała, C., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN Dembińska, A. (2018). Psychologiczne aspekty zmagania się kobiet z niepłodnością. Wyd. Difin Herbert, M. (2005). Żałoba w rodzinie. Gdańsk: GWP Jędrzejewska, A.B. (2015). Opuszczeni rodzice. Nagła śmierć dziecka. Jak dalej żyć? Kraków: Wyd. Impuls Klahs, C. (2010). Poronienie. Zrozumieć rodziców po stracie. Wyd. W Drodze Kreeft, P. (2007). Aborcja? Trzy punkty widzenia. Kraków: Wyd. Fronda. Lichtenberg-Kokoszka, E., Janiuk, E., Dzierżanowski, J. 2009). Niepłodność. Zagadnienie interdyscyplinarne. raków: Wyd. Impuls |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.