Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Wybrane zagadnienia bioetyczne

General data

Course ID: WSR-P-BIOM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Wybrane zagadnienia bioetyczne
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Wykłady są z bioetyki. Poruszane są podstawowe zagadnienia z zakresu etycznej oceny biotechnologicznych ingerencji w życie osoby ludzkiej.

Studenci zainteresowani tą problematyką mogą pogłębić swoją wiedzę w zakresie pośrednich ingerencji w prawo do życia oraz w życie ludzkie - w szczególności kiedy jest ono przy tzw. schyłku. Chociaż problematyka aktualności zagadnień bioetycznych jest też tu bardzo widoczna.

Wiedza zdobyta na tym polu powinna posłużyć w pracy na rzecz małżeństwa i rodziny, szczególnie w zakresie zdobytych kompetencji, jako świadomości o potrzebie ustawicznego pogłębiania etycznych uzasadnień, co do ingerencji, podejmowanych w zakresie prawa do życia osoby, będącej członkiem rodziny katolickiej.

Full description: (in Polish)

Przedmiot porusza podstawowe zagadnienia, co do etycznej oceny ingerencji cywilizacyjnych (biotechnologicznych) w prawo do życia. Studenci zainteresowani tą problematyką mogą pogłębić swoją wiedzę w zakresie pośrednich ingerencji w życie ludzkie oraz ingerencji w życie będące u swego schyłku, ale nie tylko. W pewnych aspektach tematyka nawiązuje do aktualnych i bardzo ważnych sytuacji w bioetyce.

Pojawiają się tu takie zagadnienia jak problem zła etycznego zabójstwa i samobójstwa w sytuacji: eutanazji, opieki paliatywnej, śpiączki, śmierci klinicznej, narkomanii (dopalacze).

Jest to problematyka, której rozumienie rzutuje na budowanie relacji w małżeństwie i rodzinie.

W istocie chodzi o to, aby student wyspecjalizował się w wiedzy w zakresie ważnych społecznych problemów bioetycznych, zdobył umiejętności co do ich rozwiązywania, szczególnie poprzez znajomość kryteriów etyki katolickiej. Aby miał świadomość (patrz: kompetencje) w zakresie potrzeby ciągłego uzupełniania swojej wiedzy bioetycznej; co jest podstawowym wymogiem bycia przydatnym pracownikiem (lub działaczem społecznym) na rzecz małżeństwa i rodziny.

Bibliography: (in Polish)

1. Bioetyka, W. Chańska - J. Różyńska (red.), Warszawa 2013.

2. D. Tettamanzi, Bioetica. Difendere le frontiere della vita, Casale Monferrato 1996.

3. S. Biały, Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme" 55 (2006).

4. A. Laun, Współczesne zagadnienia teologii moralnej, Kraków 2002.

5. M. Nowacka, Etyka a transplantacje, Warszawa 2003.

6. Żyć godnie w zmieniającym się świecie, red. Z. Sareło, Ząbki 2004.

7. I. Mroczkowski, Rodzina. Gender i nowy feminizm, Płock 2014.

8. T. Ślipko, Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Kraków 1994.

9. W. Bołoz, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007.

10. C. Guerreschi, Nowe uzależnienia, Kraków 2010.

11. M. Grzymkowska, Standardy bioetyczne w prawie europejskim, Warszawa 2009.

12. E. Kowalski, Osoba i bioetyka, Kraków 2009.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

Student posiada pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm bioetycznych w życiu małżeńskim, rodzinnym i społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem zdrowia i ochrony ludzkiego życia, będącego u swego kresu.

Umiejętności:

Student potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.

Kompetencje:

Student posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z swoją pracą i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.

Student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty rodziny.

Punkty ECTS: 3.

Zajęcia - 15 godz. - 1 p.

E-laerning - 15 godz. - 1 p.

Przygotowanie się do kolokwium 15 godz. - 1. p.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody formalne oceniania studenta:

1. Dialog i dyskusja dydaktyczna.

2. Informacja zwrotna.

3. Lektura esejów.

4. Kolokwium ustne (na koniec semestru).

Kryterium merytoryczne w zakresie stopniowania oceny:

Ocena 2: Student nie chodził na wykłady, nie wykazał posiadania adekwatnej (wymaganej efektami kształcenia) wiedzy na kolokwium ustnym, nie posiada (tym samym) oczekiwanych umiejętności i kompetencji (brak esejów).

Ocena 3: Student ma zaliczone obecności, wykazał się konieczną (określoną w efektach kształcenia) wiedzą na końcowym kolokwium ustnym, prezentuje umiejętności i kompetencje (opublikowanie esejów na e-laerningu).

Ocena 4: Jak powyżej, z tym że chodzi już o dużo wyższy poziom wiedzy, kompetencji i umiejętności.

Ocena 5: Jak powyżej, a wykazany przez studenta poziom, jest bardzo dobry. Student potrafi obronić swoje stanowisko w dyskusji.

Kryteria procentowe oceny końcowej:

Do 30% - aktywna obecność na wykładzie.

Do 30% - opublikowanie esejów na e-learningu (poprawność merytoryczna i formalna)

Do 40% - wykazanie się wysokim poziomem merytorycznej wiedzy (kolokwium ustne).

Minimum do zaliczenia przedmiotu - 65% itp.

Metody weryfikacji efektów kształcenia:

1) Efekty wiedzy:

Kolokwium ustne, bieżąca informacja zwrotna, dyskusja dydaktyczna, lektura prac - esejów.

2) Efekty umiejętności

Lektura esejów opublikowanych na e-laerningu, obserwacja aktywności, informacja zwrotna

3). Efekty kompetencji społecznych

Lektura esejów, kolokwium ustne, bieżąca informacja zwrotna: (dyskusja), obserwacja aktywności.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)