(in Polish) Wybrane zagadnienia bioetyczne
General data
Course ID: | WSR-P-BIOM |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wybrane zagadnienia bioetyczne |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Wykłady są z bioetyki. Poruszane są podstawowe zagadnienia z zakresu etycznej oceny biotechnologicznych ingerencji w życie osoby ludzkiej. Studenci zainteresowani tą problematyką mogą pogłębić swoją wiedzę w zakresie pośrednich ingerencji w prawo do życia oraz w życie ludzkie - w szczególności kiedy jest ono przy tzw. schyłku. Chociaż problematyka aktualności zagadnień bioetycznych jest też tu bardzo widoczna. Wiedza zdobyta na tym polu powinna posłużyć w pracy na rzecz małżeństwa i rodziny, szczególnie w zakresie zdobytych kompetencji, jako świadomości o potrzebie ustawicznego pogłębiania etycznych uzasadnień, co do ingerencji, podejmowanych w zakresie prawa do życia osoby, będącej członkiem rodziny katolickiej. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot porusza podstawowe zagadnienia, co do etycznej oceny ingerencji cywilizacyjnych (biotechnologicznych) w prawo do życia. Studenci zainteresowani tą problematyką mogą pogłębić swoją wiedzę w zakresie pośrednich ingerencji w życie ludzkie oraz ingerencji w życie będące u swego schyłku, ale nie tylko. W pewnych aspektach tematyka nawiązuje do aktualnych i bardzo ważnych sytuacji w bioetyce. Pojawiają się tu takie zagadnienia jak problem zła etycznego zabójstwa i samobójstwa w sytuacji: eutanazji, opieki paliatywnej, śpiączki, śmierci klinicznej, narkomanii (dopalacze). Jest to problematyka, której rozumienie rzutuje na budowanie relacji w małżeństwie i rodzinie. W istocie chodzi o to, aby student wyspecjalizował się w wiedzy w zakresie ważnych społecznych problemów bioetycznych, zdobył umiejętności co do ich rozwiązywania, szczególnie poprzez znajomość kryteriów etyki katolickiej. Aby miał świadomość (patrz: kompetencje) w zakresie potrzeby ciągłego uzupełniania swojej wiedzy bioetycznej; co jest podstawowym wymogiem bycia przydatnym pracownikiem (lub działaczem społecznym) na rzecz małżeństwa i rodziny. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Bioetyka, W. Chańska - J. Różyńska (red.), Warszawa 2013. 2. D. Tettamanzi, Bioetica. Difendere le frontiere della vita, Casale Monferrato 1996. 3. S. Biały, Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme" 55 (2006). 4. A. Laun, Współczesne zagadnienia teologii moralnej, Kraków 2002. 5. M. Nowacka, Etyka a transplantacje, Warszawa 2003. 6. Żyć godnie w zmieniającym się świecie, red. Z. Sareło, Ząbki 2004. 7. I. Mroczkowski, Rodzina. Gender i nowy feminizm, Płock 2014. 8. T. Ślipko, Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Kraków 1994. 9. W. Bołoz, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007. 10. C. Guerreschi, Nowe uzależnienia, Kraków 2010. 11. M. Grzymkowska, Standardy bioetyczne w prawie europejskim, Warszawa 2009. 12. E. Kowalski, Osoba i bioetyka, Kraków 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Student posiada pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm bioetycznych w życiu małżeńskim, rodzinnym i społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem zdrowia i ochrony ludzkiego życia, będącego u swego kresu. Umiejętności: Student potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych. Kompetencje: Student posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z swoją pracą i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. Student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty rodziny. Punkty ECTS: 3. Zajęcia - 15 godz. - 1 p. E-laerning - 15 godz. - 1 p. Przygotowanie się do kolokwium 15 godz. - 1. p. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody formalne oceniania studenta: 1. Dialog i dyskusja dydaktyczna. 2. Informacja zwrotna. 3. Lektura esejów. 4. Kolokwium ustne (na koniec semestru). Kryterium merytoryczne w zakresie stopniowania oceny: Ocena 2: Student nie chodził na wykłady, nie wykazał posiadania adekwatnej (wymaganej efektami kształcenia) wiedzy na kolokwium ustnym, nie posiada (tym samym) oczekiwanych umiejętności i kompetencji (brak esejów). Ocena 3: Student ma zaliczone obecności, wykazał się konieczną (określoną w efektach kształcenia) wiedzą na końcowym kolokwium ustnym, prezentuje umiejętności i kompetencje (opublikowanie esejów na e-laerningu). Ocena 4: Jak powyżej, z tym że chodzi już o dużo wyższy poziom wiedzy, kompetencji i umiejętności. Ocena 5: Jak powyżej, a wykazany przez studenta poziom, jest bardzo dobry. Student potrafi obronić swoje stanowisko w dyskusji. Kryteria procentowe oceny końcowej: Do 30% - aktywna obecność na wykładzie. Do 30% - opublikowanie esejów na e-learningu (poprawność merytoryczna i formalna) Do 40% - wykazanie się wysokim poziomem merytorycznej wiedzy (kolokwium ustne). Minimum do zaliczenia przedmiotu - 65% itp. Metody weryfikacji efektów kształcenia: 1) Efekty wiedzy: Kolokwium ustne, bieżąca informacja zwrotna, dyskusja dydaktyczna, lektura prac - esejów. 2) Efekty umiejętności Lektura esejów opublikowanych na e-laerningu, obserwacja aktywności, informacja zwrotna 3). Efekty kompetencji społecznych Lektura esejów, kolokwium ustne, bieżąca informacja zwrotna: (dyskusja), obserwacja aktywności. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.