(in Polish) Mediacje po rozpadzie związku: rozwód, podział majątku, opieka nad dziećmi
General data
Course ID: | WSR-P-MPRZ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Mediacje po rozpadzie związku: rozwód, podział majątku, opieka nad dziećmi |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną oraz praktyczną konieczną do prowadzenia mediacji w konfliktach rodzinnych, w szczególności w odniesieniu do spraw koniecznych do uregulowania po rozwiązaniu małżeństwa przez rozwód (między innymi wykonywanie władzy rodzicielskiej, kontakty rodziców z dziećmi, podział majątku). |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Mediacja rodzinna: zakres spraw poddawanych mediacji, informacje proceduralne, mediator 2. Rozwód - przesłanki powodujące możliwość orzeczenia rozwodu, przesłanki wyłączające rozwód 3. Struktura wyroku rozwodowego - rozstrzygnięcia obligatoryjne oraz fakultatywne 4. Wina rozkładu pożycia 5. Sprawowanie władzy rodzicielskiej po rozwodzie 6. Kontakty rodziców z dzieckiem po rozwodzie 7. Zaspokajanie przez rodziców potrzeb związanych z utrzymaniem i wychowaniem dzieci oraz obowiązek alimentacyjny między byłymi małżonkami 8. Podział majątku wspólnego |
Bibliography: |
(in Polish) A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Wydawnictwo C.H.Beck, 2007. Standardy prowadzenia mediacji rodzinnej Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych – zakładka publikacje A. Gójska, Mediacja w sprawach rodzinnych, Ministerstwo Sprawiedliwości, 2009 T. Sokołowski, Prawo rodzinne - zarys wykładu, wyd. 6, Poznań 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Ek-1 - student charakteryzuje pogłębioną wiedzę dotyczącą mediacji rozwodowych oraz wskazuje przykłady zastosowania mediacji w sprawach okołorozwodowych Ek- 2 - posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń Umiejętności: EK - 3 – potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu mediacji w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań EK- 4 - potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych Kompetencje społecznej: Ek - 5 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) Ek - 6 - docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny ECTS: Liczba ECTS: 2 udział w zajęciach: 10 godz. przygotowanie do kolokwium pisemnego: 20 godz. lektura literatury przedmiotu: 20 godz. Suma godzin: 50 godz. = 2 ECTS [1 ECTS = 30/25 godz.] |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody: Efekty wiedzy (EK 1-2): metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności (EK 3-4): metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6): metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna Kryteria oceniania: Do zaliczenia wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność; 2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne w formie testu. Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Ocena 2 (ndst) Ek-1 - student nie potrafi scharakteryzować pogłębionej wiedzy dotyczycącej mediacji rozwodowych oraz nie potrafi wskazać przykładów zastosowania mediacji w sprawach okołorozwodowych Ek- 2 – nie posiada uszczegółowionej wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, nie posiada pogłębionej wiedzy dotyczącej psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń Umiejętności: EK - 3 – nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu mediacji w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań EK- 4 – nie potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych Kompetencje społecznej: Ek - 5 - nie ma pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego Ek - 6 – nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, nie ma pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny Ocena3 (dst) Ek-1 - student w ograniczonym stopniu potrafi scharakteryzować pogłębioną wiedzę dotyczycącą mediacji rozwodowych oraz w ograniczonym stopniu potrafi wskazać przykłady zastosowania mediacji w sprawach okołorozwodowych Ek- 2 – nie posiada pełnej, uszczegółowionej wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, nie posiada w pełni pogłębionej wiedzy dotyczącej psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń Umiejętności: EK - 3 – nie potrafi w pełni integrować wiedzy teoretycznej z zakresu mediacji w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań EK- 4 – nie potrafi w pełni posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych Kompetencje społecznej: Ek - 5 - nie ma w pełni pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego Ek - 6 – nie docenia w pełni znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, nie ma całkowicie pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny Ocena 4 (db) Ek-1 - student potrafi scharakteryzować pogłębioną wiedzę dotyczycącą mediacji rozwodowych oraz potrafi wskazać przykłady zastosowania mediacji w sprawach okołorozwodowych Ek- 2 – posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń Umiejętności: EK - 3 – potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu mediacji w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań EK- 4 – potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych Kompetencje społecznej: Ek - 5 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego Ek - 6 – docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny Ocena 5 (bdb) Ek-1 – student potrafi w pełni scharakteryzować pogłębioną wiedzę dotyczycącą mediacji rozwodowych oraz potrafi wskazać przykłady zastosowania mediacji w sprawach okołorozwodowych Ek- 2 – posiada pełną, uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pełną pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń Umiejętności: EK - 3 – potrafi w pełni integrować wiedzę teoretyczną z zakresu mediacji w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań EK- 4 – potrafi precyzyjnie posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych Kompetencje społecznej: Ek - 5 - ma w pełni pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego Ek - 6 – całkowicie docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.