Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Nowy Testament - Dzieje Apostolskie i listy Pawłowe

General data

Course ID: WT-CTR-NTD
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Nowy Testament - Dzieje Apostolskie i listy Pawłowe
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description:

Objectives of the course:

to present to the student the principal introductory problems of the discussed books for the better knowledge of Paul’s work and person, Paul’s communities, the date and milieu of the Letters. In this way the student should be able to make the exegesis and theological analysis of the Paul’s doctrine.

Full description: (in Polish)

1. Dzieje Apostolskie - zagadnienia literackie: nazwa, Dz a Łk, gatunek literacki, źródła, język i styl.

2. Dzieje Apostolskie - zagadnienia historyczne: autor, czas i miejsce powstania; cel księgi, chronologia Dz.

3. Dzieje Apostolskie - zagadnienia historyczne: tekst, wartość historyczna, osoba Pawła w Dz i Corpus Paulinum.

4. Dzieje Apostolskie - powstanie wspólnoty Kościoła, kwestia Soboru Jerozolimskiego.

5. Dzieje Apostolskie - Życie wczesnego Kościoła: styl życia i organizacja wspólnoty.

6. Życie i działalność św. Pawła. Charakterystyka Corpus Paulinum.

7. Pierwszy i Drugi List do Tesaloniczan.

8. Pierwszy List do Koryntian (zagadnienia wstępne).

9. List do Galatów (zagadnienia wstępne).

10. List do Rzymian (zagadnienia wstępne).

11. List do Filipian.

12. List do Kolosan.

13. List do Efezjan.

14. List do Hebrajczyków..

15. Listy pasterskie.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. MĘDALA S. (red.), Dzieje Apostolskie i Listy św. Pawła, Warszawa 1997, t. 9 serii: FRANKOWSKI J. (red.), Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych.

2. JÓŹWIAK F. ("Dzieje Apostolskie") i ROSŁON J.W. - RUBINKIEWICZ R. ("Święty Paweł"), w: RUBINKIEWICZ R. (red.), Wstęp do Nowego Testamentu, Poznań 1996 (ss. 275-425).

3. FITZMYER J.A., Teologia św. Pawła, w: BROWN R.E. - FITZMYER J.A. - MURPHY R.E. - CHROSTOWSKI W. (red), Katolicki Komentarz Biblijny, Warszawa 2001 (ss. 2132-2183). [tamże, ss. 1177-1491: komentarz do Dziejów Apostolskich i Listów św. Pawła].

4) RAKOCY W., Paweł Apostoł. Chronologia życia i pism, Częstochowa 2003.

5) ROSIK M. (red.), Teologia Nowego Testamentu. Listy Pawłowe, katolickie i List do Hebrajczyków, (Bibliotheca Biblica), Wrocław 2008.

6) SEREMET B., Dzieje Apostolskie i Listy katolickie, (Academica 54), Wyd. Biblos, Tarnów 2001.

7) SZYMANEK E., Wykład Pisma Świętego Nowego Testamentu, Poznań 1990 (ss. 222-445).

Literatura uzupełniająca:

1. ZAŁĘSKI J., Chrześcijanin wobec władzy świeckiej w Rz 13,1-7 i 1 Pt 2,13-17, Warszawa 1996.

2. ZAŁĘSKI J., Obraz kobiety w listach Nowego Testamentu, Ząbki 2005, Ząbki 2007.

3. ADAMCZEWSKI B., List do Filemona. List do Kolosan (Nowy komentarz biblijny), Częstochowa 2006.

4. PACIOREK A., Paweł Apostoł - Pisma, część pierwsza, Tarnów 1995, część druga, Tarnów 1997.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EK 1 - (por. CTR_W03; CTR_U05; CTR_U10) WIEDZA: student zna tekst Dz oraz listów św. Pawła; definiuje poprawnie gatunki literackie poszczególnych pism; wyjaśnia genezę, adresatów oraz Sitz im Leben poszczególnych listów Pawłowych, prezentuje przesłanie teologiczne oraz etyczne listów Pawłowych. Ponadto ma uporządkowaną, pogłębioną, wiedzę z zakresu przedmiotu.

EK 2 - (por. CTR_W03; CTR_U05; CTR_U10) UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi posługiwać się terminologią z zakresu nauk teologicznych, zwłaszcza z obszaru badań biblijnych, analizuje treść pism NT posługując się metodą używaną podczas wykładów; rozumnie poddaje krytyce niewłaściwe użycie Biblii; tłumaczy kluczowe wątki biblijne w perspektywie tradycji literackiej i kulturowej. Posiada także umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych

EK 3 - (por. CTR_W03; CTR_U05; CTR_U10) KOMPETENCJE: student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe poznanych pism biblijnych; zachowuje zdrowy krytycyzm w odczytywaniu i odnoszeniu się do opinii i poglądów dotyczących Biblii, a w szczególności historiografii biblijnej oraz literatury epistolarnej, co pozwala mu na przedstawienie pełnej panoramy odniesień kulturowych i religijnych w działalności w obszarze turystyki religijnej.

OPIS ECTS:

Aktywny udział w zajęciach: 30 godzin.

Praca własna studenta (w tym zwłaszcza przygotowanie się do systematycznych kolokwiów z treści poszczególnych ksiąg biblijnych): 60 godzin.

Razem: 90 godzin = 3 ECTS.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Odnośnie zaś do oceny uzyskiwanej podczas semestralnego egzaminu ustnego:

- ocena "2": student nie zna treści ksiąg NT wchodzących w zakres tematyczny wykładu, teoretycznych zasad ich interpretacji oraz hipotez historyczno-krytycznych odnośnie do genezy tych utworów;

- ocena "3": student w niewielkim stopniu zna treść ksiąg NT wchodzących w zakres tematyczny wykładu, teoretyczne zasady ich interpretacji oraz hipotezy historyczno-krytyczne odnośnie do genezy tych utworów;

- ocena "4": student dobrze zna treść ksiąg NT wchodzących w zakres tematyczny wykładu, teoretyczne zasady ich interpretacji oraz hipotezy historyczno-krytyczne odnośnie do genezy tych utworów;

- ocena "5": student szczegółowo zna treść ksiąg NT wchodzących w zakres tematyczny wykładu i teoretyczne zasady ich interpretacji. Potrafi też aplikować je do tekstów, które nie były analizowane na zajęciach oraz zna w stopniu bardzo dobrym różnorodne hipotezy odnośnie do genezy tych utworów.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Dariusz Sztuk
Group instructors: Dariusz Sztuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wymagania wstępne:

1) Obecność na wykładach.

2) Znajomość treści omawianych ksiąg NT.

3) Lektura obowiązkowa następujących artykułów:

KRĘCIDŁO J., "Dzieje Apsotolskie na tle starożytnej historiografii", w: Biblica et Patristica Thoruniensia 1 (2008) 17-33;

KOTECKI D., "Droga" jako element jedności literackiej i teologicznej Ewangelii Łukasza i Dziejów Apostolskich", w: Biblica et Patristica Thoruniensia 1 (2008) 55-76.

Powyższe artykuły są dostępne na stronie internetowej czasopisma Biblica et Patristica Thoruniensia.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)