Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DCM-MBS
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań społecznych
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TMA_W23

TMA_W25

TMA_U23

TMA_U24

Skrócony opis:

Wykład ma przygotowywać studiujących dziennikarstwo do korzystania z dostępnych badań, ich krytycznej oceny i właściwej interpretacji. Poza tym ma pokazać, jakie są rodzaje badań i w jaki sposób są projektowane.

Pełny opis:

Wykład podzielony jest na dwie zasadnicze części.

W pierwszej omawiany jest sposób projektowania badań społecznych. Słuchacze najpierw poznają ogólną metodologię badań społecznych i ich charakterystykę. Następnie poznają etapy badań społecznych i ich klasyfikacje. Podczas zajęć zaprezentowane są także techniki i narzędzia badawcze oraz metody doboru próby.

W drugiej części wykładu przybliżone są sposoby prezentacji wyników badań społecznych. Najpierw słuchacze zapoznają się z dostępnymi bazami danych. Uczą się także wizualnych form prezentacji wyników badań oraz podstawowych pojęć z zakresu statystyki. Poznają główne założenia interpretacji wyników badań społecznych.

Literatura:

Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.

Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.

Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Brzeziński Jerzy M. (red.), Poznań 2011.

Creswell John W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013.

Flick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.

Lisek-Michalska Jolanta, Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Łódź 2013.

Lutostański Michał, Łebkowska Agnieszka, Protasiuk Michał, Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?, Warszawa 2021.

Nachmias Ch. David, Metody badawcze w naukach społecznych, Warszawa 2001.

Silverman David, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2010.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: iznsnzd

Efekty kształcenia:

EK 1 DL_W01 - zna terminologię z zakresu badań socjologicznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania w obrębie pracy dziennikarza:

2 (ndst) - nie posiada wiedzy z zakresu badań socjologicznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania w obrębie pracy dziennikarza;

3 (dst) - posiada w stopniu ograniczonym wiedzę z zakresu badań socjologicznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania w obrębie pracy dziennikarza;

4 (db) - potrafi ocenić z zakresu badań socjologicznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania w obrębie pracy dziennikarza

5 (bdb) - potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu badań socjologicznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania w obrębie pracy dziennikarza;

EK 2 (DL_W19) - zna zasady poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań społecznych

2 (ndst) - nie posiada wiedzy o zasadach poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań społecznych;

3 (dst) - posiada w stopniu ograniczonym wiedzę o zasadach poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań społecznych;

4 (db) - potrafi ocenić wiedzę o zasadach poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań społecznych;

5 (bdb) - potrafi wykorzystać wiedzę z o zasadach poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań społecznych;

EK 3 (DL_U01) - posiada umiejętności badawcze w zakresie doboru metod i konstruowania narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów:

2 (ndst) - nie posiada umiejętności badawczych w zakresie doboru metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów;

3 (dst) - posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie doboru metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów;

4 (db) - ocenia przydatność umiejętności badawczych w zakresie doboru metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów;

5 (bdb) - korzysta z umiejętności badawczych w zakresie doboru metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów.

EK 4 (DL_U05) - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów:

2 (ndst) - nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;

3 (dst) - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;

4 (db) - ma świadomość złożoności rzeczywistości i korzysta z interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;

5 (bdb) - ma świadomość złożoności rzeczywistości i korzysta oraz ocenia interdyscyplinarne podejście do rozwiązywanych problemów.

Opis 3 pkt ECTS:

1pkt = 30 godzin - aktywny udział w zajęciach

1pkt =30 godzin - przygotowanie materiałów zaliczających zajęcia

1pkt = 30 godzin - przygotowanie do testów sprawdzających wiedzę

Metody i kryteria oceniania:

Do zaliczenia przedmiotu na ocenę dobrą konieczne jest:

1. Obecność na minimum 80% zajęć

2. Otrzymanie pozytywnej oceny z zadan

3. Przygotowanie narzędzia badawczego

By uzyskać ocenę bardzo dobrą konieczne jest dodatkowo przeprowadzenie badan.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)