Methodology of social research
General data
Course ID: | WT-DCM-MBS |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Methodology of social research |
Name in Polish: | Metodologia badań społecznych |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Wykład ma przygotowywać studiujących dziennikarstwo do korzystania z dostępnych badań, ich krytycznej oceny i właściwej interpretacji. Poza tym ma pokazać, jakie są rodzaje badań i w jaki sposób są projektowane. |
Full description: |
(in Polish) Wykład podzielony jest na dwie zasadnicze części. W pierwszej omawiany jest sposób projektowania badań społecznych. Słuchacze najpierw poznają ogólną metodologię badań społecznych i ich charakterystykę. Następnie poznają etapy badań społecznych i ich klasyfikacje. Podczas zajęć zaprezentowane są także techniki i narzędzia badawcze oraz metody doboru próby. W drugiej części wykładu przybliżone są sposoby prezentacji wyników badań społecznych. Najpierw słuchacze zapoznają się z dostępnymi bazami danych. Uczą się także wizualnych form prezentacji wyników badań oraz podstawowych pojęć z zakresu statystyki. Poznają główne założenia interpretacji wyników badań społecznych. |
Bibliography: |
(in Polish) Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010. Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008. Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Brzeziński Jerzy M. (red.), Poznań 2011. Creswell John W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013. Flick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010. Lisek-Michalska Jolanta, Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Łódź 2013. Lutostański Michał, Łebkowska Agnieszka, Protasiuk Michał, Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?, Warszawa 2021. Nachmias Ch. David, Metody badawcze w naukach społecznych, Warszawa 2001. Silverman David, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: iznsnzd Efekty kształcenia: EK 1 DL_W01 - zna terminologię z zakresu badań socjologicznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania w obrębie pracy dziennikarza: 2 (ndst) - nie posiada wiedzy z zakresu badań socjologicznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania w obrębie pracy dziennikarza; 3 (dst) - posiada w stopniu ograniczonym wiedzę z zakresu badań socjologicznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania w obrębie pracy dziennikarza; 4 (db) - potrafi ocenić z zakresu badań socjologicznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania w obrębie pracy dziennikarza 5 (bdb) - potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu badań socjologicznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania w obrębie pracy dziennikarza; EK 2 (DL_W19) - zna zasady poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań społecznych 2 (ndst) - nie posiada wiedzy o zasadach poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań społecznych; 3 (dst) - posiada w stopniu ograniczonym wiedzę o zasadach poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań społecznych; 4 (db) - potrafi ocenić wiedzę o zasadach poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań społecznych; 5 (bdb) - potrafi wykorzystać wiedzę z o zasadach poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań społecznych; EK 3 (DL_U01) - posiada umiejętności badawcze w zakresie doboru metod i konstruowania narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów: 2 (ndst) - nie posiada umiejętności badawczych w zakresie doboru metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów; 3 (dst) - posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie doboru metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów; 4 (db) - ocenia przydatność umiejętności badawczych w zakresie doboru metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów; 5 (bdb) - korzysta z umiejętności badawczych w zakresie doboru metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów. EK 4 (DL_U05) - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów: 2 (ndst) - nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; 3 (dst) - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; 4 (db) - ma świadomość złożoności rzeczywistości i korzysta z interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; 5 (bdb) - ma świadomość złożoności rzeczywistości i korzysta oraz ocenia interdyscyplinarne podejście do rozwiązywanych problemów. Opis 3 pkt ECTS: 1pkt = 30 godzin - aktywny udział w zajęciach 1pkt =30 godzin - przygotowanie materiałów zaliczających zajęcia 1pkt = 30 godzin - przygotowanie do testów sprawdzających wiedzę |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Do zaliczenia przedmiotu na ocenę dobrą konieczne jest: 1. Obecność na minimum 80% zajęć 2. Otrzymanie pozytywnej oceny z zadan 3. Przygotowanie narzędzia badawczego By uzyskać ocenę bardzo dobrą konieczne jest dodatkowo przeprowadzenie badan. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.