Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of social research

General data

Course ID: WT-DCM-MBS
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Methodology of social research
Name in Polish: Metodologia badań społecznych
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Wykład ma przygotowywać studiujących dziennikarstwo do korzystania z dostępnych badań, ich krytycznej oceny i właściwej interpretacji. Poza tym ma pokazać, jakie są rodzaje badań i w jaki sposób są projektowane.

Full description: (in Polish)

Wykład podzielony jest na dwie zasadnicze części.

W pierwszej omawiany jest sposób projektowania badań społecznych. Słuchacze najpierw poznają ogólną metodologię badań społecznych i ich charakterystykę. Następnie poznają etapy badań społecznych i ich klasyfikacje. Podczas zajęć zaprezentowane są także techniki i narzędzia badawcze oraz metody doboru próby.

W drugiej części wykładu przybliżone są sposoby prezentacji wyników badań społecznych. Najpierw słuchacze zapoznają się z dostępnymi bazami danych. Uczą się także wizualnych form prezentacji wyników badań oraz podstawowych pojęć z zakresu statystyki. Poznają główne założenia interpretacji wyników badań społecznych.

Bibliography: (in Polish)

Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.

Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.

Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Brzeziński Jerzy M. (red.), Poznań 2011.

Creswell John W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013.

Flick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.

Lisek-Michalska Jolanta, Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Łódź 2013.

Lutostański Michał, Łebkowska Agnieszka, Protasiuk Michał, Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?, Warszawa 2021.

Nachmias Ch. David, Metody badawcze w naukach społecznych, Warszawa 2001.

Silverman David, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2010.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: iznsnzd

Efekty kształcenia:

EK 1 DL_W01 - zna terminologię z zakresu badań socjologicznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania w obrębie pracy dziennikarza:

2 (ndst) - nie posiada wiedzy z zakresu badań socjologicznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania w obrębie pracy dziennikarza;

3 (dst) - posiada w stopniu ograniczonym wiedzę z zakresu badań socjologicznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania w obrębie pracy dziennikarza;

4 (db) - potrafi ocenić z zakresu badań socjologicznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania w obrębie pracy dziennikarza

5 (bdb) - potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu badań socjologicznych, rozumie ich źródła, metodologię oraz zastosowania w obrębie pracy dziennikarza;

EK 2 (DL_W19) - zna zasady poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań społecznych

2 (ndst) - nie posiada wiedzy o zasadach poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań społecznych;

3 (dst) - posiada w stopniu ograniczonym wiedzę o zasadach poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań społecznych;

4 (db) - potrafi ocenić wiedzę o zasadach poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań społecznych;

5 (bdb) - potrafi wykorzystać wiedzę z o zasadach poszukiwania, opracowywania i interpretowania materiałów z badań społecznych;

EK 3 (DL_U01) - posiada umiejętności badawcze w zakresie doboru metod i konstruowania narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów:

2 (ndst) - nie posiada umiejętności badawczych w zakresie doboru metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów;

3 (dst) - posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie doboru metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów;

4 (db) - ocenia przydatność umiejętności badawczych w zakresie doboru metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów;

5 (bdb) - korzysta z umiejętności badawczych w zakresie doboru metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów.

EK 4 (DL_U05) - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów:

2 (ndst) - nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;

3 (dst) - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;

4 (db) - ma świadomość złożoności rzeczywistości i korzysta z interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;

5 (bdb) - ma świadomość złożoności rzeczywistości i korzysta oraz ocenia interdyscyplinarne podejście do rozwiązywanych problemów.

Opis 3 pkt ECTS:

1pkt = 30 godzin - aktywny udział w zajęciach

1pkt =30 godzin - przygotowanie materiałów zaliczających zajęcia

1pkt = 30 godzin - przygotowanie do testów sprawdzających wiedzę

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Do zaliczenia przedmiotu na ocenę dobrą konieczne jest:

1. Obecność na minimum 80% zajęć

2. Otrzymanie pozytywnej oceny z zadan

3. Przygotowanie narzędzia badawczego

By uzyskać ocenę bardzo dobrą konieczne jest dodatkowo przeprowadzenie badan.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)