Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Pain and suffering - the sources of light and darkness. The illnesses of old age.

General data

Course ID: WT-DCM-OC
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Pain and suffering - the sources of light and darkness. The illnesses of old age.
Name in Polish: Opieka nad chorymi, niepełnosprawnymi i starszymi członkami rodziny
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
Course homepage: http://iejgcld
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest wszechstronne, uwzględniające podstawy biblijno-teologiczne i psychologiczne, przygotowanie studentów do podjęcia posługi wśród różnych kategorii osób chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny.

Full description: (in Polish)

1. Starzenie się organizmu.

2. Niepełnosprawność widoczna i niewidoczna.

3. Lekarze i duchowni.

4. Postawy wobec bólu i cierpienia człowieka.

5. Sytuacja psychologiczna osób w podeszłym wieku i niepełnosprawnych.

6. Sakramentalne i pozasakramentalne metody i formy duszpasterstwa chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny.

7. Sztuka komunikacji z ciężko chorym i jego bliskimi.

8. Siła społeczna wolontariatu w praktyce opieki nad osobami u kresu

życia.

9. POMOC PO STRACIE I TOWARZYSZENIE W ŻAŁOBIE.

10. Pielęgnacja przewlekle chorego.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Jan Paweł II, List apostolski "Salvifici Doloris" o chrześcijańskim sensie ludzkiego cierpienia, Watykan 1984.

Papieskie Orędzia na Światowy Dzień Chorego 1993-2018.

Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Nowa Karta Pracowników Służby Zdrowia, Katowice 2017.

Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Światowy Dzień Chorego. Dlaczego i jak obchodzić?, Watykan 1992.

Sakramenty chorych. Obrzędy i duszpasterstwo, Katowice 2001.

Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski dotycząca posługiwania chorym i umierającym, Zakopane 2017.

Bartoszek A., Człowiek w obliczu cierpienia i umierania. Moralne aspekty opieki paliatywnej, Katowice 2000.

Krakowiak P., Krzyżanowski D., Modlińska A. (red.), Przewlekle chory w domu, Gdańsk 2011.

Krakowiak P., Strata, osierocenie i żałoba. Poradnik dla osób pomagających i dla osób w żałobie, Gdańsk 2008.

Taylor E., Co powiedzieć? Jak rozmawiać z chorymi o duchowości?, Kraków 2008.

Wielebski T., Duszpasterstwo chorych w Polsce. Między teorią a praktyką, "Teologia Praktyczna" 16:2015, s. 43-77.

Wielebski T., Duszpasterska posługa Kościoła w szpitalach i hospicjach, "Roczniki Teologiczne Warszawsko-Praskie" 3:2003, s. 265-298.

Literatura uzupełniająca:

Kępiński A., Poznanie chorego, Warszawa 2002.

Krakowiak Cz., Namaszczenie chorych. Sakrament uzdrowienia, Sandomierz 2005.

Kubler-Ross E., Rozmowy o śmierci i umieraniu, Poznań 2007.

Muszala A., Binnebesel J., Krakowiak P., Krobicki M. (red.), Dolentium hominum. Duchowni i świeccy wobec ludzkiego cierpienia, Kraków 2011.

Pawlaczyk B., Biblia a medycyna, Poznań 2007.

Wielebski T., Duszpasterstwo chorych w świetle nauczania Kościoła współczesnego, w: Duszpasterstwo chorych, T. Wielebski (red.), Warszawa 2005, s. 31-56.

Wielebski T., Sakrament namaszczenia chorych w duszpasterskiej posłudze Kościoła. "Słowo krzyża. Rocznik poświęcony teologii krzyża oraz duchowości i historii Pasjonistów" 1:2007, s. 129-143.

Pozamedyczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej, (red.) J. Łapińska, Gdańsk 2010.

Seniorzy w społeczeństwie XXI wieku, (red.) M. Krobicki, Z. Szarota, Kraków 2004.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student:

EK 1 w zakresie wiedzy: zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego (TMA_ W08)

EK 2 w zakresie umiejętności: potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego (TMA_U15)

EK 3 w zakresie kompetencji: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (TMA_K03)

Opis ECTS:

Aktywny udział ćwiczeniach: 15 godzin

Praca własna studenta: 15 godzin

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

EK nr 1 określany jako "zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych,niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego"

Na ocenę

ndst (2) - nie zna podstawowych zasad działalność ewangelizacyjnej i pastoralnej wśród chorych,niepełnosprawnych i starszych członków rodziny i personelu medycznego

dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować podstawowe zasady działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wśród chorych,niepełnosprawnych i starszych członków rodziny i personelu medycznego

db (4) - w dobrym stopniu, odwołując się do Magisterium i nauk pozateologicznych, potrafi zdefiniować podstawowe zasady działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wśród chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny i personelu medycznego

bdb (5) - wykazuje się bardzo dużą wiedzą na temat wskazań Magisterium i nauk pozateologicznych dotyczącą zasad działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wśród chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny, personelu medycznego, prezentując je w formie kompleksowego modelu działania

EK nr 2 określany jako "twórcze włączenie się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych,niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego"

ndst (2) - nie potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego

dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego, zachowując bierność działań

db (4) - w dobrym stopniu potrafi włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych,niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego, dokonując weryfikacji tych działań pod kątem zgodności z nauczaniem Magisterium i wskazań nauk pozateologicznych

bdb (5) - bardzo aktywnie włącza się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego, inicjując nowe działania (między innymi funkcjonowanie zespołów opieki duszpasterskiej) oraz weryfikując realizowane praktyki duszpasterskie pod kątem wierności Magisterium i wskazań nauk pozateologicznych

EK nr 3 określany jako "współdziałanie i praca w grupie oraz przyjmowanie w niej różnych ról"

ndst (2) - nie potrafi twórczo współdziałać i pracować z osobami posługującymi chorym i niepełnosprawnym i starszym członkom rodziny.

dst (3) - w ograniczonym stopniu współpracuje z osobami posługującymi chorym niepełnosprawnym i starszym członkom rodziny, zachowując się pasywnie

db (4) - w miarę dobrze współpracuje w zespołach opieki duszpasterskiej posługującym chorym i niepełnosprawnym i starszym członkom rodziny , zachowując w nich aktywną rolę

bdb (5) - twórczo i aktywnie współpracuje w zespołach opieki duszpasterskiej posługującym chorym i niepełnosprawnym i starszym członkom rodziny, zachowując w nich rolę przywódczą i inicjując je do podejmowania nowych form działań

Metoda weryfikacji efektów kształcenia: prezentacja multimedialna.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach oraz prezentacja obejmująca znajomość lektur i treści przedkładanych na ćwiczeniach.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)