Pain and suffering - the sources of light and darkness. The illnesses of old age.
General data
Course ID: | WT-DCM-OC |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Pain and suffering - the sources of light and darkness. The illnesses of old age. |
Name in Polish: | Opieka nad chorymi, niepełnosprawnymi i starszymi członkami rodziny |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
Course homepage: | http://iejgcld |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest wszechstronne, uwzględniające podstawy biblijno-teologiczne i psychologiczne, przygotowanie studentów do podjęcia posługi wśród różnych kategorii osób chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny. |
Full description: |
(in Polish) 1. Starzenie się organizmu. 2. Niepełnosprawność widoczna i niewidoczna. 3. Lekarze i duchowni. 4. Postawy wobec bólu i cierpienia człowieka. 5. Sytuacja psychologiczna osób w podeszłym wieku i niepełnosprawnych. 6. Sakramentalne i pozasakramentalne metody i formy duszpasterstwa chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny. 7. Sztuka komunikacji z ciężko chorym i jego bliskimi. 8. Siła społeczna wolontariatu w praktyce opieki nad osobami u kresu życia. 9. POMOC PO STRACIE I TOWARZYSZENIE W ŻAŁOBIE. 10. Pielęgnacja przewlekle chorego. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Jan Paweł II, List apostolski "Salvifici Doloris" o chrześcijańskim sensie ludzkiego cierpienia, Watykan 1984. Papieskie Orędzia na Światowy Dzień Chorego 1993-2018. Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Nowa Karta Pracowników Służby Zdrowia, Katowice 2017. Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Światowy Dzień Chorego. Dlaczego i jak obchodzić?, Watykan 1992. Sakramenty chorych. Obrzędy i duszpasterstwo, Katowice 2001. Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski dotycząca posługiwania chorym i umierającym, Zakopane 2017. Bartoszek A., Człowiek w obliczu cierpienia i umierania. Moralne aspekty opieki paliatywnej, Katowice 2000. Krakowiak P., Krzyżanowski D., Modlińska A. (red.), Przewlekle chory w domu, Gdańsk 2011. Krakowiak P., Strata, osierocenie i żałoba. Poradnik dla osób pomagających i dla osób w żałobie, Gdańsk 2008. Taylor E., Co powiedzieć? Jak rozmawiać z chorymi o duchowości?, Kraków 2008. Wielebski T., Duszpasterstwo chorych w Polsce. Między teorią a praktyką, "Teologia Praktyczna" 16:2015, s. 43-77. Wielebski T., Duszpasterska posługa Kościoła w szpitalach i hospicjach, "Roczniki Teologiczne Warszawsko-Praskie" 3:2003, s. 265-298. Literatura uzupełniająca: Kępiński A., Poznanie chorego, Warszawa 2002. Krakowiak Cz., Namaszczenie chorych. Sakrament uzdrowienia, Sandomierz 2005. Kubler-Ross E., Rozmowy o śmierci i umieraniu, Poznań 2007. Muszala A., Binnebesel J., Krakowiak P., Krobicki M. (red.), Dolentium hominum. Duchowni i świeccy wobec ludzkiego cierpienia, Kraków 2011. Pawlaczyk B., Biblia a medycyna, Poznań 2007. Wielebski T., Duszpasterstwo chorych w świetle nauczania Kościoła współczesnego, w: Duszpasterstwo chorych, T. Wielebski (red.), Warszawa 2005, s. 31-56. Wielebski T., Sakrament namaszczenia chorych w duszpasterskiej posłudze Kościoła. "Słowo krzyża. Rocznik poświęcony teologii krzyża oraz duchowości i historii Pasjonistów" 1:2007, s. 129-143. Pozamedyczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej, (red.) J. Łapińska, Gdańsk 2010. Seniorzy w społeczeństwie XXI wieku, (red.) M. Krobicki, Z. Szarota, Kraków 2004. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student: EK 1 w zakresie wiedzy: zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego (TMA_ W08) EK 2 w zakresie umiejętności: potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego (TMA_U15) EK 3 w zakresie kompetencji: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (TMA_K03) Opis ECTS: Aktywny udział ćwiczeniach: 15 godzin Praca własna studenta: 15 godzin |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK nr 1 określany jako "zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych,niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego" Na ocenę ndst (2) - nie zna podstawowych zasad działalność ewangelizacyjnej i pastoralnej wśród chorych,niepełnosprawnych i starszych członków rodziny i personelu medycznego dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować podstawowe zasady działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wśród chorych,niepełnosprawnych i starszych członków rodziny i personelu medycznego db (4) - w dobrym stopniu, odwołując się do Magisterium i nauk pozateologicznych, potrafi zdefiniować podstawowe zasady działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wśród chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny i personelu medycznego bdb (5) - wykazuje się bardzo dużą wiedzą na temat wskazań Magisterium i nauk pozateologicznych dotyczącą zasad działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wśród chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny, personelu medycznego, prezentując je w formie kompleksowego modelu działania EK nr 2 określany jako "twórcze włączenie się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych,niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego" ndst (2) - nie potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego, zachowując bierność działań db (4) - w dobrym stopniu potrafi włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych,niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego, dokonując weryfikacji tych działań pod kątem zgodności z nauczaniem Magisterium i wskazań nauk pozateologicznych bdb (5) - bardzo aktywnie włącza się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego, inicjując nowe działania (między innymi funkcjonowanie zespołów opieki duszpasterskiej) oraz weryfikując realizowane praktyki duszpasterskie pod kątem wierności Magisterium i wskazań nauk pozateologicznych EK nr 3 określany jako "współdziałanie i praca w grupie oraz przyjmowanie w niej różnych ról" ndst (2) - nie potrafi twórczo współdziałać i pracować z osobami posługującymi chorym i niepełnosprawnym i starszym członkom rodziny. dst (3) - w ograniczonym stopniu współpracuje z osobami posługującymi chorym niepełnosprawnym i starszym członkom rodziny, zachowując się pasywnie db (4) - w miarę dobrze współpracuje w zespołach opieki duszpasterskiej posługującym chorym i niepełnosprawnym i starszym członkom rodziny , zachowując w nich aktywną rolę bdb (5) - twórczo i aktywnie współpracuje w zespołach opieki duszpasterskiej posługującym chorym i niepełnosprawnym i starszym członkom rodziny, zachowując w nich rolę przywódczą i inicjując je do podejmowania nowych form działań Metoda weryfikacji efektów kształcenia: prezentacja multimedialna. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach oraz prezentacja obejmująca znajomość lektur i treści przedkładanych na ćwiczeniach. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.