Social psychology and theories of communication
General data
Course ID: | WT-DCM-PST |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Social psychology and theories of communication |
Name in Polish: | Psychologia społeczna i teorie komunikowania |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
Course homepage: | http://5pjglex |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zaznajomić słuchaczy ze złożonością i wieloznacznością sytuacji społecznej, w której każdy uczestnik nadaje i odbiera komunikaty społeczne. Komunikowanie jest interakcją społeczną - wymianą znaczeń między ludźmi. Na zajęciach studenci zapoznają się z różnorodnością interakcji społecznych, poznają różne sposoby komunikowania od strony nadawcy i odbiorcy. Celem zajęć jest również uwrażliwienie na umiejętność komunikacji z samym sobą. |
Full description: |
(in Polish) Treści: 1. Komunikacja z samym sobą. 2. Podstawy zaufania społecznego. 3. Grupa i procesy grupowe. 4. Współczesne ujęcia teoretyczne w komunikacji społecznej: konstruktywizm, teoria systemów, teoria skryptów, analiza transakcyjna, ujęcie psychologii humanistycznej. 5. Komunikacja werbalna i niewerbalna. 6. Mechanizmy wpływu społecznego. 7. Negocjacje: pojęcie, znaczenie, fazy. 8. Konflikt społeczny i sposoby rozwiązania konfliktu. 9. Agresja i zachowania antyspołeczne. 10. Stereotypy i uprzedzenia. 11. Manipulacja. 12. Problemy rozwojowe a komunikowanie. 13. Komunikacja a adolescencja. 14. Komunikacja dzieci - rodzice. 15. Aktywne słuchanie. Informacja zwrotna. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: E. Berne, W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: 1. E. Berne, Dzień dobry... i co dalej?, Poznań 2007; 2. M. Argyle, Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999; 3. E. Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003; 4. E. Aronson, T. Wilson, R. Akert, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań 1997; 4. J. Cooper, Sprawne porozumiewanie się: 114 scenariuszy ćwiczeń z mówienia i słuchania, Warszawa 1999; 5. E. Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 1997; 7. W. Stephan, C. Stephan, Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, Gdańsk 2003; 8. R. Brown, Procesy grupowe, Gdańsk 2006; 10. W. Wosińska, Psychologia życia społecznego, Gdańsk 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Kod do MS Teams: 5pjglex WIEDZA: EK nr 1 - student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i grupowego w różnych aspektach (m.in. psychologicznym i socjologicznym) oraz ich prawidłowości i zakłóceń; EK nr 2 - student identyfikuje i charakteryzuje różne mechanizmy psychologiczne i lingwistyczne w procesie komunikowania; UMIEJĘTNOŚCI: EK nr 3 - student ocenia zalety i wady różnych koncepcji teoretycznych dotyczących komunikowania i koncepcji psychologicznych o człowieku EK nr 4 - student kreatywnie wykorzystuje wiedzę o komunikowaniu w praktycznym działaniu, kierowaniu pracą w grupie i rozwiązywaniu konfliktów; EK nr 5 - student nabiera dystansu do interakcji społecznej, próbując zrozumieć jej złożoność; KOMPETENCJE: EK nr 6 - student dąży do uświadomienia sobie złożoności sytuacji społecznej, jest wrażliwy na złożoność procesów komunikacyjnych i posiada zdolność do zwiększania swych kompetencji komunikacyjnych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne: - wykład informacyjny, - wykład konwersatoryjny, - studium przypadku. Metoda oceny: kolokwium ustne. Aktywność studenta: - udział w zajęciach: 30 h; - przygotowanie do zajęć: 5 h; - lektura własna: 15 h; - przygotowanie do kolokwium: 10 h. SUMA: 60 h / 30 h = 2 ECTS Ocena końcowa: na 2 - student nie osiągnął żadnego z EK; na 3 - student osiągnął EK nr 1; na 4 - student osiągnął EK nr 1 i 2; na 5 - student osiągnął co najmniej EK nr 1, 2. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.