Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Social psychology and theories of communication

General data

Course ID: WT-DCM-PST
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Social psychology and theories of communication
Name in Polish: Psychologia społeczna i teorie komunikowania
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
Course homepage: http://5pjglex
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zaznajomić słuchaczy ze złożonością i wieloznacznością sytuacji społecznej, w której każdy uczestnik nadaje i odbiera komunikaty społeczne. Komunikowanie jest interakcją społeczną - wymianą znaczeń między ludźmi. Na zajęciach studenci zapoznają się z różnorodnością interakcji społecznych, poznają różne sposoby komunikowania od strony nadawcy i odbiorcy. Celem zajęć jest również uwrażliwienie na umiejętność komunikacji z samym sobą.

Full description: (in Polish)

Treści:

1. Komunikacja z samym sobą.

2. Podstawy zaufania społecznego.

3. Grupa i procesy grupowe.

4. Współczesne ujęcia teoretyczne w komunikacji społecznej: konstruktywizm, teoria systemów, teoria skryptów, analiza transakcyjna, ujęcie psychologii humanistycznej.

5. Komunikacja werbalna i niewerbalna.

6. Mechanizmy wpływu społecznego.

7. Negocjacje: pojęcie, znaczenie, fazy.

8. Konflikt społeczny i sposoby rozwiązania konfliktu.

9. Agresja i zachowania antyspołeczne.

10. Stereotypy i uprzedzenia.

11. Manipulacja.

12. Problemy rozwojowe a komunikowanie.

13. Komunikacja a adolescencja.

14. Komunikacja dzieci - rodzice.

15. Aktywne słuchanie. Informacja zwrotna.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

E. Berne, W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2012.

Literatura uzupełniająca:

1. E. Berne, Dzień dobry... i co dalej?, Poznań 2007;

2. M. Argyle, Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999;

3. E. Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003;

4. E. Aronson, T. Wilson, R. Akert, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań 1997;

4. J. Cooper, Sprawne porozumiewanie się: 114 scenariuszy ćwiczeń z mówienia i słuchania, Warszawa 1999;

5. E. Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 1997;

7. W. Stephan, C. Stephan, Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, Gdańsk 2003;

8. R. Brown, Procesy grupowe, Gdańsk 2006;

10. W. Wosińska, Psychologia życia społecznego, Gdańsk 2007.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Kod do MS Teams: 5pjglex

WIEDZA:

EK nr 1 - student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i grupowego w różnych aspektach (m.in. psychologicznym i socjologicznym) oraz ich prawidłowości i zakłóceń;

EK nr 2 - student identyfikuje i charakteryzuje różne mechanizmy psychologiczne i lingwistyczne w procesie komunikowania;

UMIEJĘTNOŚCI:

EK nr 3 - student ocenia zalety i wady różnych koncepcji teoretycznych dotyczących komunikowania i koncepcji psychologicznych o człowieku

EK nr 4 - student kreatywnie wykorzystuje wiedzę o komunikowaniu w praktycznym działaniu, kierowaniu pracą w grupie i rozwiązywaniu konfliktów;

EK nr 5 - student nabiera dystansu do interakcji społecznej, próbując zrozumieć jej złożoność;

KOMPETENCJE:

EK nr 6 - student dąży do uświadomienia sobie złożoności sytuacji społecznej, jest wrażliwy na złożoność procesów komunikacyjnych i posiada zdolność do zwiększania swych kompetencji komunikacyjnych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody dydaktyczne:

- wykład informacyjny,

- wykład konwersatoryjny,

- studium przypadku.

Metoda oceny: kolokwium ustne.

Aktywność studenta:

- udział w zajęciach: 30 h;

- przygotowanie do zajęć: 5 h;

- lektura własna: 15 h;

- przygotowanie do kolokwium: 10 h.

SUMA: 60 h / 30 h = 2 ECTS

Ocena końcowa:

na 2 - student nie osiągnął żadnego z EK;

na 3 - student osiągnął EK nr 1;

na 4 - student osiągnął EK nr 1 i 2;

na 5 - student osiągnął co najmniej EK nr 1, 2.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)