Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie kryzysem w pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DCM-ZK
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie kryzysem w pracy
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TMA_W07

TMA_U07

TMA_U13

TMA_K04

TMA_K09

Skrócony opis:

Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studentów z możliwymi sytuacjami kryzysowymi w pracy oraz sposobem przeciwdziałania ich wystąpieniu, ewentualnie ich rozwiązywania. W trakcie zajęć studenci nie tylko uzyskają podstawową wiedzę z zakresu zarządzania kryzysowego (zarządzania w kryzysie), ale także zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania zmianą oraz prawa, komunikacji i psychologii społecznej.

Pełny opis:

Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studentów z możliwymi sytuacjami kryzysowymi w pracy oraz sposobem przeciwdziałania ich wystąpieniu, ewentualnie możliwościami ich rozwiązywania, o ile już zaistnieją. W trakcie zajęć studenci nie tylko uzyskają podstawową wiedzę z zakresu zarządzania kryzysowego (zarządzania w kryzysie), ale także zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania zmianą oraz prawa, komunikacji i psychologii społecznej.

W trakcie zajęć omówione zostaną m.in. takie zjawiska i problemy oraz metody ich zapobiegania/ zwalczania jak: mobbing, molestowanie, anomia pracownicza, dyskryminacja, wypalenie zawodowe i depresja, konflikt między pracownikami, wyuczona bezradność. Podjęty zostanie także temat motywacji i poprawnej komunikacji w organizacji, a także kultury (zaufania; nieufności).

Zajęcia będą miały praktyczny wymiar. W ich trakcie studenci zmierzą się przykładami sytuacji kryzysowych (case-study). Zostaną omówione przyczyny ich zaistnienia, istota, możliwe działania do podjęcia celem przeciwdziałania ich wystąpieniu w przyszłości.

Literatura:

1. S. Wojciechowska-Filipek, Zarządzanie w kryzysie, CEDEWU.PL, Warszawa 2014;

2. Z. Ciekanowski, J. Nowicka, H. Wyrębek, Zarządzanie zasobami ludzkimi w sytuacjach kryzysowych, CEDEWU.PL, Warszawa 2017;

3. O. Rzycka, Menedżer coachem. Jak rozmawiać, by osiągnąć rezultaty, Wolters Kluwer, Warszawa 2015;

4. R. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN;

5. Podręcznik Menedżera, Harvard Business Reviev, Dom Wydawniczy Rebis

6. I. Świątek-Barylska, Relacje w organizacji. Podręcznik menedżera;

7. I. Warwas, A. Rogozińska-Pawełczyk, Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowoczesnej organizacji, Wydawnictwo Uni. Łódzkiego, Łódź 2016;

8. D. Ambroziak, M. Maj, Oszustwa i nieuczciwość, w organizacjach. Problem anomii pracowniczej, Wolters Kluwer, Warszawa 2013.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Opis ECTS:

EK nr 1 rozpoznaje, nazywa i definiuje podstawowe sytuacje kryzysowe w pracy.

EK nr 2 ma uporządkowaną wiedzę z zakresu podstawowym pojęć z obszaru zarządzania kryzysem, zarządzania zmianą, zarządzania zasobami ludzkimi w sytuacjach kryzysowych oraz coachingu i mediacji.

EK nr 3 posiada umiejętności planowania i wdrażania w życie rozwiązań, które mają przeciwdziałać sytuacjom kryzysowym w pracy. Dobiera odpowiednie rozwiązania do kryzysu, który wystąpił w miejscu pracy.

EK nr 4 Wyciąga wnioski na przyszłość dot. możliwości wystąpienia i zapobiegania podobnym kryzysom w pracy.

EK nr 5 Zachowuje ostrożność/krytycyzm w wyrażaniu opinii, potrafi dyskutować i argumentować (zdolności i kompetencje perswazyjne). Wykazuje się umiejętnością pracy w zespole - rozumie istotę pracy w zespole, potrafi kierować pracą zespołu.

Opis ECTS:

Udział w ćwiczeniach 30

Przygotowanie do ćwiczeń 30

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia mają w znacznej mierze charakter praktyczny. Stąd istotny wpływ na końcową ocenę będzie miała bieżąca w ich trakcie praca studenta (wykonywanie ćwiczeń i zadań; aktywność).

Nieobecności:

Dopuszczalne dwie (2) nieobecności nieusprawiedliwione. Przekroczenie powyższych progów w przypadku braku sytuacji nadzwyczajnych (tj. np. pobytu w szpitalu etc.) oraz odrobienia zajęć skutkować będzie brakiem zaliczenia przedmiotu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)