Apology and journalism
General data
Course ID: | WT-DKS-AID |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Apology and journalism |
Name in Polish: | Apologia i dziennikarstwo |
Organizational unit: | Institute of Media Education and Journalism |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Definicja i historia apologii, rozpoznanie kontekstu ideowego cywilizacji euroatlantyckiej, nakreslenie zagrożeń, szkic apologii wobec zagrożeń, związanych z tym kontekstem |
Full description: |
(in Polish) PLAN: I DEFINICJA I CECHY APOLOGII I 1. Etymologia i definicja współczesna I 2. Kontekst I 3. Zadania apologii dzisiaj, jej cechy charakterystyczne I 4. Apologetyka, apologia ad intra i ad extra, świadectwo I 5. Podstawowe pytania II Z DZIEJÓW APOLOGII II 1. „Obrona Sokratesa” II 1.1. Proces Sokratesa II 1.2. Istota, podstawowa metoda apologii Sokratesa II 1.3. Składniki apologii sokratejskiej II 2. Apologia wczesnochrześcijańska II 2.1. Istota II 2.2. Tematy II 2.3. Okresy II 3. Przykład apologii wczesnochrześcijańskiej: Justyn Męczennik i jej rozwój późniejszy II.3.1. Życie II 3.2. Metoda apologii Justyna filozofa II 3.3. Najważniejsze punkty apologii Justyna II 4. Średniowiecze i reformacja II 5. Apologia „racji serca” – Pascal II 5.1. Podstawy antropologii II 5.2. „Zakład” II 5.3. Paradoks krzyża jako rozwiązanie paradoksów III WSPÓŁCZESNA APOLOGIA „DZIENNIKARSKA” III 1. Chesterton III 1.1. Szkic biografii III 1.2. Główne cechy apologii Chestertona (na przykładach): III 1.3. Humor, ironia u Chestertona III 2. Przełom ’68, pokolenie’68 i odrodzenie apologii III 3. André Frossard (1915 – 1995) III 3.1. Życiorys III 3. 2. Frossardowa apologia ad intra III 4. George Weigel III 4.1. Życiorys III 4.4. 2. Weigelowska apologia - spór z zsekularyzowaną współczesnością III 5. Tadeusz Żychiewicz III 6. Tomasz Terlikowski III 7. Paweł Lisicki III 8. Grzegorz Górny, 1969 III 9. Marek Magierowski przykład apologii futrystycznej III 10. Krótkie informacje na temat „wSieci” i „wPolityce” IV DIAGNOZA NOWOŻYTNOŚCI – DLACZEGO POTRZEBA DZISIAJ APOLOGII? (INACZEJ: DZIENNIKARSKI SŁOWNIK HISTORII IDEI) IV 1. Wokół genezy nowożytności IV 2. Nowożytne przemiany w rozumieniu społeczeństwa, państwa IV 3. Deizm IV 5. Przemiany w naukach IV 6. Przemiany w filozofii... – o pewnej interpretacji watykańskich polichromii Michała Anioła IV 7. Rewolucja francuska IV 8. Dwa podejścia do nowożytności IV 9 Wyzwania V MISTRZOWIE PODEJRZENIA W KULTURZE EUROPEJSKIEJ V 1. Ludwig Feuerbach (1804-1872) V 2. Karol Marks (1818-1883) i komunizm V 3. Fryderyk Nietzsche (1844-1900) V 4. Zygmunt Freud (1856-1939) V 5. Próba refleksji podsumowującej VI IDEOLOGIA POLITYCZNEJ POPRAWNOŚCI VI 1. Termin, definicja VI 2. Geneza VI 3. Elementy ideologii VI 4. Polityczna poprawność w praktyce VII POSTMODERNIZM (PONOWOCZESNOŚĆ) VII 1. Geneza VII 2. Próba określenia VII 3. Filozofia postmodernizmu VII 3. 1. Jean-François Lyotard VII 3. 2. Giles Deleuze VII 3. 3. Richard Rorty VII 3. 4. Zygmunt Bauman VII 3. 5. Gianni Vattimo VII 3. 6. Podsumowanie postmoderny filozoficznej VII 4. Socpostmoderna VII 4. 1. Postawy VII 4. 2. Wpływy VII 4. 3. Język VII 5. Ideologia, mentalność, atmosfera postmodernistyczna VII 6. Apologia VIII IDEOLOGIA EWOLUCJONIZMU MATERIALISTYCZNEGO VIII 1. Ewolucja a ewolucjonizm VIII 2. Teorie ewolucji a chrześcijańska nauka o stworzeniu VIII 3. Wizja Pierre’a Teilharda de Chardina IX SEKULARYZACJA, SEKULARYZMU, TEORIA LINIOWEJ SEKULARYZACJI X ROZLEWANIE SIĘ SACRUM, KWESTIA PLURALIZMU RELIGIJNEGO A MULTIKULTURALIZM, DZIHADYZM (ORIANA FALLACI, NEUHAUS, WEIGEL) XI ATEIZM, NOWY ATEIZM XII TEZY O KOŃCU HISTORII, ZDERZENIU CYWILIZACJI (FUKUYAMA, HUNTINGTON, BARBER) XIII OFERTA RELIGII NIECHRZEŚCIAJŃSKICH XIII 1. Judaizm XIII 2 Islam XIII 3 Hinduizm XIII 4 Buddyzm |
Bibliography: |
(in Polish) H. Seweryniak, Apologia i dziennikarstwo (skrypt, cz.1-2), Warszawa 2015. P. Artemiuk, Renesans apologii, Płock 2016. H. Seweryniak, K. Sitkowska, Współczesne konteksty kultury medialnej, w: M. Przybysz, T. Wielebski (red.), Media w duszpasterstwie, Warszawa 2014. ss. 15-41. M. Kacprzak, Pułapki poprawności politycznej, Radzymin 2012. M. Skierkowski (red.), Powracanie apologii, Płock 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student posiada pogłębioną wiedzę na temat pojęć związanych z apologią w kontekście wykorzystania jej w rzeczywistości medialnej i instytucjach kultury; posiada rzetelną wiedzę na temat historii apologii, a zwłaszcza o współczesnej apologii dziennikarskiej; odznacza się znajomością ambiwalencji nowożytności, zna współczesne nurty ideologiczne; umie rozróżniać rozmaite procesy i pojęcia, związane ze współczesnością (sekularyzacja a sekularyzm, postmodernizm w kulturowy i światopoglądowy, polityczna poprawność jako wrażliwość i polityczna poprawność jako ideologia, hipotezy ewolucji i materialistyczny ewolucjonizm, islam i dżihadyzm itp.). Opis ECTS: 30 - udział w wykładzie 30 - przygotowanie egzaminu 20 samodzielne lektury 10 - przygotowanie do zajęć |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metodyi: wykład informacyjny, problemowy. Każdej jednostce towarzyszy pokaz multimedialny. Do przeprowadzenia 2,3 jednostek zapraszam wypromowane przeze mnie panie doktor lub doktorantki, specjalistki w danym zakresie. Student zostaje dopuszczony do egzaminu, jeśli nie miał więcej niż 5 nieusprawiedliwionych nieobecności. W przypadku 4-5 nieobecności - zalicza dodatkową lekturę; 3 nieobecności nie pociągają ze sobą negatywnych konsekwencji. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba punktów, określona przez profesora po sporządzeniu przez niego testu egzaminacyjnego (zwykle: 0-50% - 2, 50-60% - 3; 60-70% - 3,5; 70-80% - 4; 80-90% 4,5; 90-100% - 5). Kryteria: Na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu apologii, nie zna jej historii ani współczesnej apologii dziennikarskiej, nie posiadł wiedzy na temat ambiwalencji nowożytności, nie zna współczesnych nurtów ideologicznych; nie umie rozróżniać pomiędzy przedstawianymi na wykładzie procesami i pojęciami, związanymi ze współczesnością i ich definiować. Dst (3): zna tylko kluczowe pojęcia, potrafi jedynie wymieniać najważniejsze nazwiska z zakresu współczesnej apologii dziennikarskiej, a także ogólnie rozróżniać pomiędzy przedstawianymi na wykładzie procesami i pojęciami, związanymi ze współczesnością Db (4): poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu apologii, zna jej historię i współczesną apologię dziennikarską, „chwyta” ambiwalencje nowożytności, zna wycinkowo współczesne nurty ideologiczne; umie rozróżniać pomiędzy przedstawianymi na wykładzie procesami i pojęciami, związanymi ze współczesnością, definiować je i przedstawiać. Bdb (5): precyzyjnie definiuje pojęcia pojęcia z zakresu apologii, zna biegle jej historię, posiadł świetną orientację we współczesnej apologii dziennikarskiej, rozumie i szeroko omawia ambiwalencje nowożytności, zna współczesne nurty ideologiczne; umie rozróżniać pomiędzy przedstawianymi na wykładzie procesami i pojęciami, związanymi ze współczesnością, definiować je i szeroko przedstawiać, wyciągając ciekawe wnioski ze swojej wiedzy. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.