Journalistic sources of information
General data
Course ID: | WT-DKS-DDO |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Journalistic sources of information |
Name in Polish: | Dziennikarskie źródła informacji |
Organizational unit: | Institute of Media Education and Journalism |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Student nauczy się pracy z dziennikarskimi źródłami informacji; będzie umiał zdobyć informacje, właściwie je zinterpretować oraz wykorzystać w sposób zgodny z ich przeznaczeniem. |
Full description: |
(in Polish) W czasie zajęć student będzie miał okazje do zdobycia wiedzy, która umożliwi mu wymienianie i opisywanie dziennikarskie źródła informacji; wybieranie źródeł potrzebnych mu do przygotowania określonej pracy i klasyfikowania źródeł, z których będzie korzystał realizując dany temat; a także wyliczanie i proponowanie źródeł, z jakich powinno się korzystać zbierając materiały do przygotowania konkretnego tematu. W obszarze ćwiczenia umiejętności praktycznych student będzie miał możliwość opracowania zadanych tematów, przy wykorzystaniu z odpowiednich źródeł; wyprowadzenia wniosków na temat wiarygodności źródeł i ich zgodności z rzeczywistym przebiegiem zdarzeń oraz - w nawiązaniu do rezultatów - weryfikacji zebranych danych. Natomiast w zakresie podnoszenia kompetencji, udział w ćwiczeniach pomoże w zachowaniu ostrożności w wyrażaniu opinii zbudowanych na niewielkiej liczbie źródeł lub na źródłach nieformalnych; pomoże nauczyć się kierowania pracą zespołu, zwłaszcza wykazując odpowiedzialność za wszelkie efekty jego pracy. |
Bibliography: |
(in Polish) K. Wolny-Zmorzyński i in., Źródła informacji dla dziennikarza, Warszawa 2008. W. Pisarek (red.), Słownik terminologii medialnej, Kraków 2007. J. Oledzki, Profesjonalizm w zawodzie dziennikarskim: teoria i praktyka, Warszawa 1994. K. Pokorna- Ignatowicz, Problemy zawodowe dziennikarzy w Polsce u progu nowego wieku na podstawie analizy branżowego miesięcznika "Press", Zeszyty Medioznawcze 3/4 (2001), s. 23-34. W. Sonczyk, Media w Polsce. Zarys problematyki, Warszawa 1999. K. Wolny, Reportaże wojenne Melchiora Wańkowicza (1939-1945), Kielce 1995. A. Magdon, Reporter i jego warsztat, Kraków 1993. M. Palczewski, M. Worsowicz (red.), Dziennikarstwo śledcze. Teoria i praktyka w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych, Łódź 2006. J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EK nr 1: ma wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym EK nr 2: student potrafi tworzyć podstawowe formy dziennikarskie; EK nr 3: zna, rozpoznaje i umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi adekwatnymi do potrzeb; EK nr 4: potrafi dokonywać selekcji zdobytych informacji oraz skonstruować (na ich podstawie) krótkie formy informacyjne (ustne i pisemne), EK nr 5: stosuje adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje oraz właściwie je wykorzystywać uzasadnienie przyznanej ilości ECTS: udział w zajęciach -30 godz. czas poświęcony na prace domowe i przygotowanie do testów- 10 godz. przygotowanie prezentacji akademickiej - 15 godz. konsultacje z prowadzącym zajęcia - 5 godz. razem - 60 godz. = 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK nr 1: ma wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym; realizowany z wykorzystaniem wykładu informacyjnego i pogadanki oraz - na późniejszych etapach pracy - klasyczną metodą problemową; na ocenę 2: nie ma wiedzy dotyczącej procesu komunikowania się osób i instytucji; na ocenę 3: ma podstawową wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji; na ocenę 4: ma wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji, wie jak znaleźć lub zastosować rozwiązania problemów komunikacyjnych ; na ocenę 5: ma wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji, wie jak znaleźć i zastosować rozwiązania problemów komunikacyjnych. EK nr 2: student potrafi tworzyć podstawowe formy dziennikarskie oraz dba o poprawność językową swoich tekstów i wypowiedzi; realizowany przy wykorzystaniu metod praktycznych - samodzielnej pracy z tekstem i na materiale źródłowym; na ocenę 2: student nie potrafi tworzyć podstawowych form dziennikarskich lub nie dba o poprawność językową swoich tekstów na ocenę 3: student potrafi tworzyć podstawowe, najprostsze formy dziennikarskie; dba o poprawność językową swoich tekstów; na ocenę 4: student potrafi poprawnie tworzyć podstawowe formy dziennikarskie; dba o poprawność językową swoich tekstów; na ocenę 5: student potrafi poprawnie tworzyć formy dziennikarskie; dba o poprawność językową swoich tekstów. EK nr 3: zna zasady tworzenia, rozpoznaje i umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi adekwatnymi do potrzeb; realizowany przy wykorzystaniu metody sytuacyjnej oraz metod aktywizujących tj. metoda indywidualnych przypadków; na ocenę 2: student nie zna, nie rozpoznaje lub nie umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi adekwatnymi do potrzeb; na ocenę 3: student zna, rozpoznaje oraz umie posługiwać się podstawowymi, najprostszymi gatunkami dziennikarskimi, dobiera je adekwatnie do swoich potrzeb; na ocenę 4: student zna zasady tworzenia, rozpoznaje oraz umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi, dobiera je adekwatnie do potrzeb; na ocenę 5: student zna zasady tworzenia, rozpoznaje oraz umie posługiwać się wszystkimi gatunkami dziennikarskimi, dobiera je adekwatnie do potrzeb. EK nr 4: potrafi dokonywać selekcji zdobytych informacji oraz skonstruować (na ich podstawie) krótkie formy informacyjne (ustne i pisemne), realizowany z wykorzystaniem metod problemowych (np. burzy mózgów) i praktycznych (samodzielna i grupowa praca z materiałem źródłowym); na ocenę 2: nie potrafi dokonywać selekcji zdobytych informacji lub nie potrafi skonstruować (na ich podstawie) krótkich form informacyjnych; na ocenę 3: potrafi samodzielnie dokonywać selekcji prostych informacji, potrafi skonstruować na ich podstawie krótkie formy informacyjne; na ocenę 4: potrafi samodzielnie dokonywać selekcji informacji oraz konstruować na ich podstawie teksty informacyjne; na ocenę 5: potrafi samodzielnie wyszukiwać informacji i dokonywać ich selekcji oraz biegle konstruować na ich podstawie teksty informacyjne. EK nr 5: stosuje adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje oraz właściwie je wykorzystywać; realizowany przy wykorzystaniu metod praktycznych, np. metody projektu grupowego; na ocenę 2: nie stosuje adekwatnych narzędzi lub wiedzy teoretycznej, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje albo niewłaściwie je wykorzystuje; na ocenę 3: stosuje adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje, ale ich zasób nie jest obszerny - nie posługuje się wszystkimi dostępnymi narzędziami lub nie ma całej niezbędnej wiedzy; zazwyczaj właściwie wykorzystuje zdobyte informacje; na ocenę 4: stosuje adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje - ma wystarczający zasób narzędzi, a także posiadł niezbędną wiedzę; przeważnie właściwie wykorzystuje zdobyte informacje; na ocenę 5: stosuje adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje - ma obszerny zasób narzędzi, a także posiadł niezbędną wiedzę; zawsze właściwie wykorzystuje zdobyte informacje. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.