Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Journalistic sources of information

General data

Course ID: WT-DKS-DDO
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Journalistic sources of information
Name in Polish: Dziennikarskie źródła informacji
Organizational unit: Institute of Media Education and Journalism
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Student nauczy się pracy z dziennikarskimi źródłami informacji; będzie umiał zdobyć informacje, właściwie je zinterpretować oraz wykorzystać w sposób zgodny z ich przeznaczeniem.

Full description: (in Polish)

W czasie zajęć student będzie miał okazje do zdobycia wiedzy, która umożliwi mu wymienianie i opisywanie dziennikarskie źródła informacji; wybieranie źródeł potrzebnych mu do przygotowania określonej pracy i klasyfikowania źródeł, z których będzie korzystał realizując dany temat; a także wyliczanie i proponowanie źródeł, z jakich powinno się korzystać zbierając materiały do przygotowania konkretnego tematu.

W obszarze ćwiczenia umiejętności praktycznych student będzie miał możliwość opracowania zadanych tematów, przy wykorzystaniu z odpowiednich źródeł; wyprowadzenia wniosków na temat wiarygodności źródeł i ich zgodności z rzeczywistym przebiegiem zdarzeń oraz - w nawiązaniu do rezultatów - weryfikacji zebranych danych.

Natomiast w zakresie podnoszenia kompetencji, udział w ćwiczeniach pomoże w zachowaniu ostrożności w wyrażaniu opinii zbudowanych na niewielkiej liczbie źródeł lub na źródłach nieformalnych; pomoże nauczyć się kierowania pracą zespołu, zwłaszcza wykazując odpowiedzialność za wszelkie efekty jego pracy.

Bibliography: (in Polish)

K. Wolny-Zmorzyński i in., Źródła informacji dla dziennikarza, Warszawa 2008.

W. Pisarek (red.), Słownik terminologii medialnej, Kraków 2007.

J. Oledzki, Profesjonalizm w zawodzie dziennikarskim: teoria i praktyka, Warszawa 1994.

K. Pokorna- Ignatowicz, Problemy zawodowe dziennikarzy w Polsce u progu nowego wieku na podstawie analizy branżowego miesięcznika "Press", Zeszyty Medioznawcze 3/4 (2001), s. 23-34.

W. Sonczyk, Media w Polsce. Zarys problematyki, Warszawa 1999.

K. Wolny, Reportaże wojenne Melchiora Wańkowicza (1939-1945), Kielce 1995.

A. Magdon, Reporter i jego warsztat, Kraków 1993.

M. Palczewski, M. Worsowicz (red.), Dziennikarstwo śledcze. Teoria i praktyka w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych, Łódź 2006.

J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EK nr 1: ma wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym

EK nr 2: student potrafi tworzyć podstawowe formy dziennikarskie;

EK nr 3: zna, rozpoznaje i umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi adekwatnymi do potrzeb;

EK nr 4: potrafi dokonywać selekcji zdobytych informacji oraz skonstruować (na ich podstawie) krótkie formy informacyjne (ustne i pisemne),

EK nr 5: stosuje adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje oraz właściwie je wykorzystywać

uzasadnienie przyznanej ilości ECTS:

udział w zajęciach -30 godz.

czas poświęcony na prace domowe i przygotowanie do testów- 10 godz.

przygotowanie prezentacji akademickiej - 15 godz.

konsultacje z prowadzącym zajęcia - 5 godz.

razem - 60 godz. = 2 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

EK nr 1: ma wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym;

realizowany z wykorzystaniem wykładu informacyjnego i pogadanki oraz - na późniejszych etapach pracy - klasyczną metodą problemową;

na ocenę 2: nie ma wiedzy dotyczącej procesu komunikowania się osób i instytucji;

na ocenę 3: ma podstawową wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji;

na ocenę 4: ma wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji, wie jak znaleźć lub zastosować rozwiązania problemów komunikacyjnych ;

na ocenę 5: ma wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji, wie jak znaleźć i zastosować rozwiązania problemów komunikacyjnych.

EK nr 2: student potrafi tworzyć podstawowe formy dziennikarskie oraz dba o poprawność językową swoich tekstów i wypowiedzi;

realizowany przy wykorzystaniu metod praktycznych - samodzielnej pracy z tekstem i na materiale źródłowym;

na ocenę 2: student nie potrafi tworzyć podstawowych form dziennikarskich lub nie dba o poprawność językową swoich tekstów

na ocenę 3: student potrafi tworzyć podstawowe, najprostsze formy dziennikarskie; dba o poprawność językową swoich tekstów;

na ocenę 4: student potrafi poprawnie tworzyć podstawowe formy dziennikarskie; dba o poprawność językową swoich tekstów;

na ocenę 5: student potrafi poprawnie tworzyć formy dziennikarskie; dba o poprawność językową swoich tekstów.

EK nr 3: zna zasady tworzenia, rozpoznaje i umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi adekwatnymi do potrzeb;

realizowany przy wykorzystaniu metody sytuacyjnej oraz metod aktywizujących tj. metoda indywidualnych przypadków;

na ocenę 2: student nie zna, nie rozpoznaje lub nie umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi adekwatnymi do potrzeb;

na ocenę 3: student zna, rozpoznaje oraz umie posługiwać się podstawowymi, najprostszymi gatunkami dziennikarskimi, dobiera je adekwatnie do swoich potrzeb;

na ocenę 4: student zna zasady tworzenia, rozpoznaje oraz umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi, dobiera je adekwatnie do potrzeb;

na ocenę 5: student zna zasady tworzenia, rozpoznaje oraz umie posługiwać się wszystkimi gatunkami dziennikarskimi, dobiera je adekwatnie do potrzeb.

EK nr 4: potrafi dokonywać selekcji zdobytych informacji oraz skonstruować (na ich podstawie) krótkie formy informacyjne (ustne i pisemne),

realizowany z wykorzystaniem metod problemowych (np. burzy mózgów) i praktycznych (samodzielna i grupowa praca z materiałem źródłowym);

na ocenę 2: nie potrafi dokonywać selekcji zdobytych informacji lub nie potrafi skonstruować (na ich podstawie) krótkich form informacyjnych;

na ocenę 3: potrafi samodzielnie dokonywać selekcji prostych informacji, potrafi skonstruować na ich podstawie krótkie formy informacyjne;

na ocenę 4: potrafi samodzielnie dokonywać selekcji informacji oraz konstruować na ich podstawie teksty informacyjne;

na ocenę 5: potrafi samodzielnie wyszukiwać informacji i dokonywać ich selekcji oraz biegle konstruować na ich podstawie teksty informacyjne.

EK nr 5: stosuje adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje oraz właściwie je wykorzystywać;

realizowany przy wykorzystaniu metod praktycznych, np. metody projektu grupowego;

na ocenę 2: nie stosuje adekwatnych narzędzi lub wiedzy teoretycznej, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje albo niewłaściwie je wykorzystuje;

na ocenę 3: stosuje adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje, ale ich zasób nie jest obszerny - nie posługuje się wszystkimi dostępnymi narzędziami lub nie ma całej niezbędnej wiedzy; zazwyczaj właściwie wykorzystuje zdobyte informacje;

na ocenę 4: stosuje adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje - ma wystarczający zasób narzędzi, a także posiadł niezbędną wiedzę; przeważnie właściwie wykorzystuje zdobyte informacje;

na ocenę 5: stosuje adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje - ma obszerny zasób narzędzi, a także posiadł niezbędną wiedzę; zawsze właściwie wykorzystuje zdobyte informacje.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)