Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Bioetyczne dylematy w komunikacji

General data

Course ID: WT-DKS-DMBD
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Bioetyczne dylematy w komunikacji
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

DK2_W13, DK2_U13, DK2_K05,

DK2_K07, DK2_K08

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia są prowadzone w formie tematycznej debaty - jeden lub dwoje prowadzących, dwoje rozmówców "ekspertów". Przed każdymi ćwiczeniami prowadzący i rozmówcy otrzymują roboczy scenariusz "minimum" problematyki, którą należy poruszyć. Grupa przygotowuje 30-minutowy program telewizyjny, w którym muszą wystąpić elementy odwołania się do głosu innych specjalistów (łącze), sonda uliczna, czy też inna forma przebitki. Rozmówcy muszą reprezentować dwie strony medialnego sporu. Prowadzący jest oceniany za jakość przeprowadzonej rozmowy, jej merytoryczną wartość, sposób zastosowania zasad etyki mediów.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekt 1: ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych, szczególnie w zakresie bioetyki we wskazanej obszarowo tematyce.

Efekt 2: biegle stosuje zasady etyczne i prawne z zakresu bioetyki, ze szczególnym uwzględnieniem etyki zawodowej dziennikarza (zasada prawdy, uczciwości, pierwszeństwa dobra odbiorcy) i prawa mediów (w dyskursie bioetycznym zachowanie obiektywizmu i nie przeciąganie debaty według opcji światopoglądowych oraz własności intelektualnej - dobiera rozmówców z klucza kompetencji, gotowych ponieść odpowiedzialność za wypowiadane teorie bioetyczne i odpowiedzialność za implikacje swoich wypowiedzi w świecie odbiorcy.

Efekt 3: ma głębokie i utrwalone przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne bioetyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej (podstawowych zasad Karty Etyki Mediów) w odniesieniu do prowadzonej debaty w ramach ćwiczeń.

Efekt 4: jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w działaniach instytucji medialnych oraz pracy w mediach i na rzecz mediów - szczególnie ta odpowiedzialność zostaje uświadomiona w głosach z sali w dyskusji. Wtedy prowadzący ma pełną świadomość odpowiedzialności za słowo i przekaz.

Efekt 5: jest dobrze przygotowany do prowadzenia programu z zakresu szeroko pojętej tematyki bioetycznej i aktywnego uczestnictwa w dyskusji, w ramach ćwiczeń nabywa też zdolności do biegłego porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w dziedzinie bioetyki, jak również potrafi zrozumieć i jasno skonfrontować swoje stanowisko ze stanowiskami odmiennymi. Przygotowany do merytorycznego i racjonalnego ważenia argumentów.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metoda ćwiczeń polega na przygotowaniu dwóch debat eksperckich, w których każdy student występuje raz w roli prowadzącego, raz w roli eksperta.

Przygotowanie własnego materiału:

merytoryczne (bioetyczne)- 10 godzin, medialne - 5 godzin.

pośrednie - analiza materiałów medialnych i naukowych - 15 godzin.

Przygotowanie do udziału w debatach - łącznie - 25 godzin.

Udział bezpośredni w ćwiczeniach 30 godzin.

Łącznie 85 godzin - 3 ECTS

Dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze.

• Rozmowa/debata ok. 40 minut, w tym materiał reporterski (łącznie) maksymalnie 10 minut

• Po zaprezentowanym materiale następuje ocena materiału – przed debatą zostają poproszone 3 osoby, by śledzić debatę w poniższym kluczu oceniającym. Ocenie podlegają poszczególne kryteria w skali 0-10.

Ocena prowadzących (oceniamy łącznie) - maksymalna ocena 100 punktów

• umiejętność współprowadzenia

• strukturę debaty

• dobór ekspertów

• komunikację werbalną

• komunikację niewerbalną

• trafność pytań - zdefiniowanie dylematu na poziomie pytań

• zdolność do modyfikacji pytań w zależności od rozwoju debaty

• dobór materiału reporterskiego

• obiektywizm prowadzących

• wykorzystanie czasu antenowego

Ocena ekspertów (ocena każdego z ekspertów) - maksymalnie 100 punktów

• struktura wypowiedzi

• komunikację werbalną

• komunikację niewerbalną

• linia argumentacyjna eksperta

• kontrargumentacja eksperta

• sposób odniesienia do materiału reporterskiego

• częstość reakcji „ad personam”

• obiektywizm i kompetencja eksperta

• wypowiedź ekspercka a warstwa osobistych poglądów

• wykorzystanie czasu antenowego

Na zakończenie każdej jednostki ćwiczeniowej uwagi i podsumowanie przez prowadzącego.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Jarosław Sobkowiak
Group instructors: Jarosław Sobkowiak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Metoda ćwiczeń polega na przygotowaniu dwóch debat eksperckich, w których każdy student występuje raz w roli prowadzącego, raz w roli eksperta.


Przygotowanie własnego materiału:

merytoryczne (bioetyczne)- 10 godzin, medialne - 5 godzin.

pośrednie - analiza materiałów medialnych i naukowych - 15 godzin.


Przygotowanie do udziału w debatach - łącznie - 25 godzin.

Udział bezpośredni w ćwiczeniach 30 godzin.


Łącznie 85 godzin - 3 ECTS

Dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze.


• Rozmowa/debata ok. 40 minut, w tym materiał reporterski (łącznie) maksymalnie 10 minut


• Po zaprezentowanym materiale następuje ocena materiału – przed debatą zostają poproszone 3 osoby, by śledzić debatę w poniższym kluczu oceniającym. Ocenie podlegają poszczególne kryteria w skali 0-10.


Ocena prowadzących (oceniamy łącznie) - maksymalna ocena 100 punktów

• umiejętność współprowadzenia

• strukturę debaty

• dobór ekspertów

• komunikację werbalną

• komunikację niewerbalną

• trafność pytań - zdefiniowanie dylematu na poziomie pytań

• zdolność do modyfikacji pytań w zależności od rozwoju debaty

• dobór materiału reporterskiego

• obiektywizm prowadzących

• wykorzystanie czasu antenowego


Ocena ekspertów (ocena każdego z ekspertów) - maksymalnie 100 punktów

• struktura wypowiedzi

• komunikację werbalną

• komunikację niewerbalną

• linia argumentacyjna eksperta

• kontrargumentacja eksperta

• sposób odniesienia do materiału reporterskiego

• częstość reakcji „ad personam”

• obiektywizm i kompetencja eksperta

• wypowiedź ekspercka a warstwa osobistych poglądów

• wykorzystanie czasu antenowego


Na zakończenie każdej jednostki ćwiczeniowej uwagi i podsumowanie przez prowadzącego.


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Bibliography: (in Polish)

Konwencja o ochronie praw człowieka i godności istoty ludzkiej wobec zastosowań biologii i medycyny: Konwencja o prawach człowieka i biomedycynie, Oviedo, 4 .04.1997.

Kodeks etyki lekarskiej, 2003 (nowelizacja).

Kazimierz Szewczyk, Bioetyka. Medycyna na granicach życia, tom 1, PWN, Warszawa 2009.

Kazimierz Szewczyk, Bioetyka. Pacjent w systemie opieki zdrowotnej, tom 2, PWN, Warszawa 2009.

Joanna Różyńska, Weronika Chańska (red.), Bioetyka, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2013.

Michael J. Sandel, Przeciwko udoskonalaniu człowieka. Etyka w czasach inżynierii genetycznej, Warszawa 2014.

Paweł Łuków, Tomasz Pasierski, Etyka medyczna z elementami filozofii, PZWL, Warszawa 2014.

Grzegorz Hołub, Osoba w labiryncie decyzji moralnych, Kraków 2014.

Barbara Chyrowicz, Bioetyka. Anatomia sporu, Znak, Kraków 2015.

Prawo medyczne. Bioetyka, Lesław Niebrój, Paweł Pampuszko, red. Dominik Sieroń, Wrocław 2017.

Wyzwania i zagrożenia bioetyczne XXI wieku, red. Władysław Sinkiewicz i Rafał Grabowski, Bydgoska Izba Lekarska, Bydgoszcz 2018.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Jarosław Sobkowiak
Group instructors: Jarosław Sobkowiak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)