Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Marketing of health services

General data

Course ID: WT-DKS-DMMU
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Marketing of health services
Name in Polish: Marketing usług zdrowotnych
Organizational unit: Institute of Media Education and Journalism
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z istotą marketingu usług zdrowotnych w Polsce (rynek usług medycznych (publicznych oraz niepublicznych), a także z systemem informacji marketingowej w placówkach zdrowia, segmentacją rynku usług zdrowotnych, promocją usług zdrowotnych w Polsce, znaczeniem komunikacji personelu medycznego i administracyjnego z pacjentami/klientami w kształtowaniu strategii marketingowej i PR placówki zdrowia. Poza wprowadzeniem teoretycznym, studenci otrzymają praktyczne wskazówki do doboru metod analizy warunków dziąłania placówki zdrowia na rynku usług medycznych. Analizie zostaną poddane czynniki wpływające na skuteczność i poprawność budowania strategii marketingowej placówki zdrowia (publicznej i niepublicznej) oraz planu marketingowego.

Full description: (in Polish)

Omawiana na zajęciach problematyka koncentrować się będzie się wokół kilku zagadnień kluczowych, tzn.:

- Specyfika marketingu usług zdrowotnych w Polsce

- Usługa zdrowotna jako produkt marketingowy

- Teksty marketingowe, PR, handlowe a promocja zdrowia

- Typologia instytucji medycznych w Polsce (placówki zdrowia jako organizacje formalne oraz instytucje społeczne, dysfunkcjonalność instytucji medycznych a działania marketingowe)

- Metody analizy warunków działania placówek zdrowia na polskim rynku usług medycznych (analiza SWOT, formułowanie strategii marketingowej usług zdrowotnych, badania satysfakcji pacjentów)

- Systemy informacji marketingowej w placówkach zdrowia (informacja jako podstawa działania marketingowego, badania marketingowe)

- Marketing społeczny w kształtowaniu postaw zdrowotnych

- Pojęcie marketingu-mix w placówkach zdrowia

- Działania marketingowe a uwarunkowania relacji lekarz-pacjent

- Wpływ mediów na oczekiwania pacjentów/klientów względem polskich placówek zdrowia

Bibliography: (in Polish)

1. Nowotarska-Romaniak B, Marketing usług zdrowotnych, Kraków 2002

2. Dobska M, Dobski P, Marketing usług medycznych, Warszawa 1999

3. Kramer T, Marketing. Strategia, promocja, systemy informacyjne, Katowice 1992

4. Krot K, Jakość i marketing usług medycznych, Warszawa 2008,

5. Czerw A, Marketing w ochronie zdrowia, Warszawa 2010

6. Detyna B, Detyna J, Jakość usług medycznych. Ocena statystyczna, podstawy metodyczne, Warszawa 2011

7. Bukowska-Piestrzyńska A, Finansowanie marketinguwochronie zdrowia, Warszawa 2010

8. Rudawska I, Opieka zdrowotna. Aspekty rynkowe i marketingowe, Warszawa 2007

9. Głowacka M, Mojs E, Prawo i psychologia w ochronie zdrowia, Warszawa 2012

10. Kotler P, Shalowitz S, Marketing strategiczny w opiece zdrowotnej, Warszawa 2011

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student posiądzie wiedzę na temat problematyki związanej z wykorzystaniem mechanizmów rynkowych i reguł marketingowych w polskiej opiece zdrowotnej. Zapozna się z różnymi metodami tworzenia strategii marketingowej w publicznej i niepublicznej placówce zdrowia, a także z problematyką możliwości, ograniczeń konsekwencji wprowadzenia określonych działań marketingowych w polskiej opiece zdrowotnej w kontekście zachodzących zmian a także marketingu relacji pomiędzy pacjentem a personelem placówki zdrowia.

WIEDZA

student zna i rozumie podstawową terminologię nauk medycznych dotyczących publicznych i komercyjnych usług medycznych

student posiada podstawową wiedzę o tworzeniu planów marketingowych, strategii, a także o metodach ich wdrażania. Dodatkow wykazuje się wiedzą na temat najnowszych badań z zakresu m.in.: promocji zdrowia, marketingu usług medycznych

student wykazje się świadomością złożoności problematyki marketingu i reklamy usług medycznych oraz istnienia norm językowych, a także norm prawnych i ich roli w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej związanej z promocją zdrowia i marketingowymi działaniami na rynku medycznym

UMIEJĘTNOŚCI

student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu marketingu, reklamy, potrafi przeprowadzić krytyczną analizę zjawisk marketingowych

student potrafi posługiwać się podstawowymi metodami tworzenia strategii marketingowych, potrafi przeprowadzić analizę SWOT, określić cele rozwoju marketingowego placówki zdrowia

student potrafi na podstawie wyszukanych informacji i badań napisać spełniający warunki formalne plan marketingowy. Posiada umiejetność przekazywania na piśmie informacji oraz wyrażania swojego zdania podając argumenty za i przeciw.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

student ma świadomość poziomu swej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi do tego inspirować inne osoby

student uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym odpowiednio korzystając z mediów tradycyjnych i elektronicznych, ze świadomością wartości tradycji literackiej jako dobra wspólnego

student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi ze zrozumieniem czytać teksty ogólne i specjalistyczne oraz oceniać je krytycznie pod względem przydatnosci do swojej pracy akademickiej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Efekty w obszarze wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych osiągnięte zostaną takimi metodami jak: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, ćwiczeniami praktycznymi: grupowa realizacja projektu, studium przypadku, a weryfikowane zostaną podczas publicznej (przed innymi studentami uczęszczającymi na zajęcia) prezentacji projektu pracy grupy. Wyniki pracy grupy przedstawione podczas prezentacji poddane zostaną analizie i dyskusji seminaryjnej.

Warunki zaliczenia:

Oprócz obecności na zajęciach (dozwolone są 2 nieusprawiedliwione nieobecności) i zapoznania się z zalecaną, ustaloną na zajęciach literaturą - ocena końcowa jest wypadkową dwóch ocen cząstkowych: prezentacji publicznej grupowego projektu oraz kolokwium. Dodatkowo każdy uczestnik grupy może poprawić swoją ocenę (lub zaliczyć nadprogramową nieobecność) poprzez trzecią ocenę cząstkową – przygotowanie analizy językowej wybranego przez prowadzącego zagadnienia dotyczącego tekstu marketingowego.

Nakład pracy studenta:

30 godz. - aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach

15 godz. – przygotowanie do ćwiczeń (napisanie, redagowanie kilku tekstów marketingowych)

10 godz. – przygotowanie marketingowych projektów/strategii własnych do konkretnych zagadnień i prezentacji

15 godz. – przygotowanie się w grupie do publicznej prezentacji projektu marketingowego na zajęciach

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)