Marketing of health services
General data
Course ID: | WT-DKS-DMMU |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Marketing of health services |
Name in Polish: | Marketing usług zdrowotnych |
Organizational unit: | Institute of Media Education and Journalism |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z istotą marketingu usług zdrowotnych w Polsce (rynek usług medycznych (publicznych oraz niepublicznych), a także z systemem informacji marketingowej w placówkach zdrowia, segmentacją rynku usług zdrowotnych, promocją usług zdrowotnych w Polsce, znaczeniem komunikacji personelu medycznego i administracyjnego z pacjentami/klientami w kształtowaniu strategii marketingowej i PR placówki zdrowia. Poza wprowadzeniem teoretycznym, studenci otrzymają praktyczne wskazówki do doboru metod analizy warunków dziąłania placówki zdrowia na rynku usług medycznych. Analizie zostaną poddane czynniki wpływające na skuteczność i poprawność budowania strategii marketingowej placówki zdrowia (publicznej i niepublicznej) oraz planu marketingowego. |
Full description: |
(in Polish) Omawiana na zajęciach problematyka koncentrować się będzie się wokół kilku zagadnień kluczowych, tzn.: - Specyfika marketingu usług zdrowotnych w Polsce - Usługa zdrowotna jako produkt marketingowy - Teksty marketingowe, PR, handlowe a promocja zdrowia - Typologia instytucji medycznych w Polsce (placówki zdrowia jako organizacje formalne oraz instytucje społeczne, dysfunkcjonalność instytucji medycznych a działania marketingowe) - Metody analizy warunków działania placówek zdrowia na polskim rynku usług medycznych (analiza SWOT, formułowanie strategii marketingowej usług zdrowotnych, badania satysfakcji pacjentów) - Systemy informacji marketingowej w placówkach zdrowia (informacja jako podstawa działania marketingowego, badania marketingowe) - Marketing społeczny w kształtowaniu postaw zdrowotnych - Pojęcie marketingu-mix w placówkach zdrowia - Działania marketingowe a uwarunkowania relacji lekarz-pacjent - Wpływ mediów na oczekiwania pacjentów/klientów względem polskich placówek zdrowia |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Nowotarska-Romaniak B, Marketing usług zdrowotnych, Kraków 2002 2. Dobska M, Dobski P, Marketing usług medycznych, Warszawa 1999 3. Kramer T, Marketing. Strategia, promocja, systemy informacyjne, Katowice 1992 4. Krot K, Jakość i marketing usług medycznych, Warszawa 2008, 5. Czerw A, Marketing w ochronie zdrowia, Warszawa 2010 6. Detyna B, Detyna J, Jakość usług medycznych. Ocena statystyczna, podstawy metodyczne, Warszawa 2011 7. Bukowska-Piestrzyńska A, Finansowanie marketinguwochronie zdrowia, Warszawa 2010 8. Rudawska I, Opieka zdrowotna. Aspekty rynkowe i marketingowe, Warszawa 2007 9. Głowacka M, Mojs E, Prawo i psychologia w ochronie zdrowia, Warszawa 2012 10. Kotler P, Shalowitz S, Marketing strategiczny w opiece zdrowotnej, Warszawa 2011 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student posiądzie wiedzę na temat problematyki związanej z wykorzystaniem mechanizmów rynkowych i reguł marketingowych w polskiej opiece zdrowotnej. Zapozna się z różnymi metodami tworzenia strategii marketingowej w publicznej i niepublicznej placówce zdrowia, a także z problematyką możliwości, ograniczeń konsekwencji wprowadzenia określonych działań marketingowych w polskiej opiece zdrowotnej w kontekście zachodzących zmian a także marketingu relacji pomiędzy pacjentem a personelem placówki zdrowia. WIEDZA student zna i rozumie podstawową terminologię nauk medycznych dotyczących publicznych i komercyjnych usług medycznych student posiada podstawową wiedzę o tworzeniu planów marketingowych, strategii, a także o metodach ich wdrażania. Dodatkow wykazuje się wiedzą na temat najnowszych badań z zakresu m.in.: promocji zdrowia, marketingu usług medycznych student wykazje się świadomością złożoności problematyki marketingu i reklamy usług medycznych oraz istnienia norm językowych, a także norm prawnych i ich roli w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej związanej z promocją zdrowia i marketingowymi działaniami na rynku medycznym UMIEJĘTNOŚCI student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu marketingu, reklamy, potrafi przeprowadzić krytyczną analizę zjawisk marketingowych student potrafi posługiwać się podstawowymi metodami tworzenia strategii marketingowych, potrafi przeprowadzić analizę SWOT, określić cele rozwoju marketingowego placówki zdrowia student potrafi na podstawie wyszukanych informacji i badań napisać spełniający warunki formalne plan marketingowy. Posiada umiejetność przekazywania na piśmie informacji oraz wyrażania swojego zdania podając argumenty za i przeciw. KOMPETENCJE SPOŁECZNE student ma świadomość poziomu swej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi do tego inspirować inne osoby student uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym odpowiednio korzystając z mediów tradycyjnych i elektronicznych, ze świadomością wartości tradycji literackiej jako dobra wspólnego student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi ze zrozumieniem czytać teksty ogólne i specjalistyczne oraz oceniać je krytycznie pod względem przydatnosci do swojej pracy akademickiej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Efekty w obszarze wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych osiągnięte zostaną takimi metodami jak: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, ćwiczeniami praktycznymi: grupowa realizacja projektu, studium przypadku, a weryfikowane zostaną podczas publicznej (przed innymi studentami uczęszczającymi na zajęcia) prezentacji projektu pracy grupy. Wyniki pracy grupy przedstawione podczas prezentacji poddane zostaną analizie i dyskusji seminaryjnej. Warunki zaliczenia: Oprócz obecności na zajęciach (dozwolone są 2 nieusprawiedliwione nieobecności) i zapoznania się z zalecaną, ustaloną na zajęciach literaturą - ocena końcowa jest wypadkową dwóch ocen cząstkowych: prezentacji publicznej grupowego projektu oraz kolokwium. Dodatkowo każdy uczestnik grupy może poprawić swoją ocenę (lub zaliczyć nadprogramową nieobecność) poprzez trzecią ocenę cząstkową – przygotowanie analizy językowej wybranego przez prowadzącego zagadnienia dotyczącego tekstu marketingowego. Nakład pracy studenta: 30 godz. - aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach 15 godz. – przygotowanie do ćwiczeń (napisanie, redagowanie kilku tekstów marketingowych) 10 godz. – przygotowanie marketingowych projektów/strategii własnych do konkretnych zagadnień i prezentacji 15 godz. – przygotowanie się w grupie do publicznej prezentacji projektu marketingowego na zajęciach |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.