(in Polish) Psychologia mediów
General data
Course ID: | WT-DKS-DMPME |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Psychologia mediów |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | DK2_W04, DK2_W06, DK2_W07, DK2_U14, DK2_K03 |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć z psychologii mediów jest analiza ludzkich zachowań, myśli i przeżyć powstających w kontakcie z mediami oraz nowymi technologiami w kontekstach indywidualnym, grupowym, społecznym i kulturowym. Przedmiot wprowadza podstawowe zagadnienia z historii dziedziny wraz z odniesieniami do studiów przypadku. Główny obszar analizy podczas zajęć dotyczy komunikacji między ludźmi oraz komunikacji zapośredniczonej przez technikę. |
Full description: |
(in Polish) "Nie potrzebujemy już tylko dostępu do informacji i wiedzy, nowe media i technologie przestały nam służyć jedynie do komunikowania się z innymi, lecz stały się ważnym elementem naszego życiowego doświadczenia, którego istotą jest stworzenie silnej, emocjonalnej więzi człowieka z różnymi produktami kultury masowej, w tym przekazami medialnymi czy urządzeniami" - pisze Agnieszka Ogonowska. Zajęcia z psychologii mediów mają na celu uświadomić słuchaczom, że procesy komunikacji oraz zdobywania informacji są bardzo złożone i napotkają na wielorakie przeszkody, a także wiążą się z konkretnymi umiejętnościami, jakie człowiek współczesny rzadko posiada. Na zajęciach zmierzymy się z następującymi zagadnieniami: 1. Komunikacja - informacja - psychologia. 2. Perspektywa psychologiczna życia codziennego. 3. Medialny obraz rzeczywistości. 4. Przeciążenie informacyjne -przyczyny i skutki zjawiska. 5. Media i emocje. 6. Media i poznanie. 7. Media a stres. 8. Edukacyjny i rozwojowy kontekst psychologii mediów. 9. Media w promocji zdrowia psychicznego. 10. Kryzys psychiczny w nowoczesnym świecie. 11. Uzależnienia behawioralne. 12. Media i osobowość. |
Bibliography: |
(in Polish) P. Francuz, Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, Lublin 2004. A. Ogonowska; G. Ptaszek (red), Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze, Kraków 2017. A. Ogonowska, Psychologia mediów i komunikowania; Warszawa 2018. A. Ogonowska, Cyberpsychologia. Media – użytkownicy – zastosowania, Warszawa 2002. R. Cialdini; Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk 2004. P. Winterhoff-Spurk, Psychologia mediów, Kraków 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EW 1 - student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii mediów EW 2 - student zna podstawowe mechanizmy funkcjonowania mechanizmów percepcji (zwłaszcza uwagi), procesów afektywnych oraz kognitywnych związanych z odbiorem mediów. EW 3 - student potrafi scharakteryzować rodzaj manipulacji stosowany w mediach Umiejętności EU 4 - student potrafi rozpoznać wpływ sytuacji społecznej na jednostkę, EU 5 - student stosuje zasady aktywnego słuchania w rozmowie z innymi Kompetencje EK 6 - student posługuje się terminami z zakresu psychologii mediów w rozmowie z innymi lub w prezentowanym monologu |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 5 - student zna podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii mediów (realizacja EW 1-3) oraz biegle posługuje się nimi w dłuższej wypowiedzi opisującej rzeczywistość społeczną (EU 4-5 + EK 6). 4 - student zna podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii mediów (realizacja EW 1-3) oraz potrafi wykorzystać je w dłuższej wypowiedzi opisującej rzeczywistość społeczną (EU 4 + EK 6) 3 - student pobieżnie zna podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii mediów (realizacja EW 1-3) oraz podejmuje próbę wykorzystania ich w swobodnej wypowiedzi na temat obserwowanej rzeczywistości społecznej (realizacja EU 4 + EK 6) |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dariusz Kurzydło | |
Group instructors: | Dariusz Kurzydło | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3 ECTS = + participation in classes - 30 h + preparation of the presentation - 20 h + reading - 20 h + preparation for classes and for the exam - 20 h |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Bibliography: |
A. Ogonowska; G. Ptaszek (red), Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze, Kraków 2017. A. Ogonowska, Psychologia mediów i komunikowania; Warszawa 2018. R. Cialdini; Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. P. Winterhoff-Spurk, Psychologia mediów, Kraków 2007. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Aleksandra Gralczyk | |
Group instructors: | Aleksandra Gralczyk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3 ECTS = + participation in classes - 30 h + preparation of the presentation - 20 h + reading - 20 h + preparation for classes and for the exam - 20 h |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Bibliography: |
A. Ogonowska; G. Ptaszek (red), Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze, Kraków 2017. A. Ogonowska, Psychologia mediów i komunikowania; Warszawa 2018. R. Cialdini; Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. P. Winterhoff-Spurk, Psychologia mediów, Kraków 2007. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.