Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Psychologia mediów

General data

Course ID: WT-DKS-DMPME
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Psychologia mediów
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

DK2_W04, DK2_W06, DK2_W07,

DK2_U14, DK2_K03

Short description: (in Polish)

Celem zajęć z psychologii mediów jest analiza ludzkich zachowań, myśli i przeżyć powstających w kontakcie z mediami oraz nowymi technologiami w kontekstach indywidualnym, grupowym, społecznym i kulturowym. Przedmiot wprowadza podstawowe zagadnienia z historii dziedziny wraz z odniesieniami do studiów przypadku. Główny obszar analizy podczas zajęć dotyczy komunikacji między ludźmi oraz komunikacji zapośredniczonej przez technikę.

Full description: (in Polish)

"Nie potrzebujemy już tylko dostępu do informacji i wiedzy, nowe media i technologie przestały nam służyć jedynie do komunikowania się z innymi, lecz stały się ważnym elementem naszego życiowego doświadczenia, którego istotą jest stworzenie silnej, emocjonalnej więzi człowieka z różnymi produktami kultury masowej, w tym przekazami medialnymi czy urządzeniami" - pisze Agnieszka Ogonowska. Zajęcia z psychologii mediów mają na celu uświadomić słuchaczom, że procesy komunikacji oraz zdobywania informacji są bardzo złożone i napotkają na wielorakie przeszkody, a także wiążą się z konkretnymi umiejętnościami, jakie człowiek współczesny rzadko posiada.

Na zajęciach zmierzymy się z następującymi zagadnieniami:

1. Komunikacja - informacja - psychologia.

2. Perspektywa psychologiczna życia codziennego.

3. Medialny obraz rzeczywistości.

4. Przeciążenie informacyjne -przyczyny i skutki zjawiska.

5. Media i emocje.

6. Media i poznanie.

7. Media a stres.

8. Edukacyjny i rozwojowy kontekst psychologii mediów.

9. Media w promocji zdrowia psychicznego.

10. Kryzys psychiczny w nowoczesnym świecie.

11. Uzależnienia behawioralne.

12. Media i osobowość.

Bibliography: (in Polish)

P. Francuz, Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, Lublin 2004.

A. Ogonowska; G. Ptaszek (red), Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze, Kraków 2017.

A. Ogonowska, Psychologia mediów i komunikowania; Warszawa 2018.

A. Ogonowska, Cyberpsychologia. Media – użytkownicy – zastosowania, Warszawa 2002.

R. Cialdini; Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk 2004.

P. Winterhoff-Spurk, Psychologia mediów, Kraków 2007.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

EW 1 - student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii mediów

EW 2 - student zna podstawowe mechanizmy funkcjonowania mechanizmów percepcji (zwłaszcza uwagi), procesów afektywnych oraz kognitywnych związanych z odbiorem mediów.

EW 3 - student potrafi scharakteryzować rodzaj manipulacji stosowany w mediach

Umiejętności

EU 4 - student potrafi rozpoznać wpływ sytuacji społecznej na jednostkę,

EU 5 - student stosuje zasady aktywnego słuchania w rozmowie z innymi

Kompetencje

EK 6 - student posługuje się terminami z zakresu psychologii mediów w rozmowie z innymi lub w prezentowanym monologu

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

5 - student zna podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii mediów (realizacja EW 1-3) oraz biegle posługuje się nimi w dłuższej wypowiedzi opisującej rzeczywistość społeczną (EU 4-5 + EK 6).

4 - student zna podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii mediów (realizacja EW 1-3) oraz potrafi wykorzystać je w dłuższej wypowiedzi opisującej rzeczywistość społeczną (EU 4 + EK 6)

3 - student pobieżnie zna podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii mediów (realizacja EW 1-3) oraz podejmuje próbę wykorzystania ich w swobodnej wypowiedzi na temat obserwowanej rzeczywistości społecznej (realizacja EU 4 + EK 6)

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Dariusz Kurzydło
Group instructors: Dariusz Kurzydło
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

3 ECTS =

+ participation in classes - 30 h

+ preparation of the presentation - 20 h

+ reading - 20 h

+ preparation for classes and for the exam - 20 h

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Bibliography:

A. Ogonowska; G. Ptaszek (red), Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze, Kraków 2017.

A. Ogonowska, Psychologia mediów i komunikowania; Warszawa 2018.

R. Cialdini; Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka.

P. Winterhoff-Spurk, Psychologia mediów, Kraków 2007.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Aleksandra Gralczyk
Group instructors: Aleksandra Gralczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

3 ECTS =

+ participation in classes - 30 h

+ preparation of the presentation - 20 h

+ reading - 20 h

+ preparation for classes and for the exam - 20 h

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Bibliography:

A. Ogonowska; G. Ptaszek (red), Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze, Kraków 2017.

A. Ogonowska, Psychologia mediów i komunikowania; Warszawa 2018.

R. Cialdini; Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka.

P. Winterhoff-Spurk, Psychologia mediów, Kraków 2007.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)