Public relations
General data
Course ID: | WT-DKS-DMPR |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Public relations |
Name in Polish: | Public relations |
Organizational unit: | Institute of Media Education and Journalism |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | advanced |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest teoretyczne poznanie i praktyczne zastosowanie zasad funkcjonowania Public Relations w różnych kontekstach społecznych i różnego typu instytucjach. Uczestnicy wykładu zdobędą pogłębioną wiedzę nt. teorii i praktyki Public Relations jako cyklicznego procesu odpowiadania instytucji na potrzeby otoczenia i budowania zaufania społecznego oraz profesjonalnego zarządzania informacją w różnego typu instytucjach. |
Full description: |
(in Polish) Osiągnięte efekty kształcenia dla studiów I stopnia na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna określone jako „Potrafi wskazać podstawowe różnice między dziennikarstwem a public relations, określa i opisuje podstawowe wzajemne relacje i zależności między nimi" weryfikowany rozmową sprawdzającą na podstawie tez i materiału problemowego przedstawionego studentom przez prowadzącego do samodzielnego opracowania. W wypadku nieposiadania przez studenta ww. kompetencji wykładowca ustali indywidualnie (adekwatnie do stopnia braku kompetencji) listę lektur oraz sposób i termin osiągnięcia kompetencji przez studenta. K_W01 Zna poszerzoną terminologię z zakresu nauk o mediach i nauk o zarządzaniu, rozumie ich źródła oraz wszechstronne zastosowania w obrębie zbliżonych dyscyplin naukowych K_W05 Potrafi precyzyjnie wskazać i dokładnie wyjaśnić różnice między dziennikarstwem a public relations, precyzyjnie określa i opisuje ich wzajemne relacje i zależności, dobrze zna historię, cel i zadania public relations oraz zasady i metody działań z zakresu public relations K_W09 Głęboko rozumie potrzebę komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, zna w stopniu zaawansowanym wszystkie obowiązki i zadania rzecznika prasowego instytucji K_W10 Posiada pogłębioną wiedzę na temat pojęć związanych z marketingiem i public relations w kontekście wykorzystania jej w rzeczywistości medialnej i instytucjach kultury (lub sektora medycznego, w zależności od wybranej specjalności), rozszerzoną wiedzę o reklamie i branży reklamowej, również w mediach społecznościowych K_W15 Ma pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania grup i instytucji oraz zarządzania nimi K_U 15 Posiada rozszerzone umiejętności w dziedzinie komunikacji, marketingu i public relations w kontekście zarządzania wizerunkiem instytucji, projektami, marką, produktami, zarządzaniu kryzysowym, informacją, wizerunkiem i identyfikacją wizualną firmy. K_K02 Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza niepowtarzalne kierunki własnego rozwoju i kształcenia, potrafi także inspirować i organizować proces uczenia innych osób |
Bibliography: |
(in Polish) Wymagana podstawowa literatura do testu końcowego: M. Przybysz, Rzecznictwo prasowe w instytucjach kościelnych w Polsce w kontekście mediów społecznościowych, Kielce 2013. Literatura uzupełniająca: Andrzejewski P., Kot W., Media relations. Budowanie reputacji firmy, Warszawa 2002. Binder E., Binder B., Reprezentuję firmę. Jestem rzecznikiem prasowym, PR, asystentem szefa, Warszawa 2001. Black S., Public relations, Kraków 2001. Budzyński W., Public relations. Zarządzanie reputacją firmy, Warszawa 2003. Cenker E.M., Public relations, Poznań 2002, wyd. II. Davis A., Wszystko co powinieneś wiedzieć o PR, Poznań 2005. Furman W., Dziennikarstwo i public relations jako dwa typy komunikowania, Rzeszów 2006. Gawroński S., Media relations. Współpraca dziennikarzy i specjalistów PR, Rzeszów 2006. Goban-Klas T., Public relations czyli promocja reputacji. Pojęcia, definicje, uwarunkowania, Warszawa 1997. Gregory A. (red.), Public relations w praktyce, Kraków 2000. Grzegorczyk A.M., Public relations, Warszawa 1997. Hope E. (red.), Public relations użyteczności publicznej, Gdańsk 2005. Kadragič A., Czarnowski P., Public relations, czyli promocja reputacji. Praktyka działania, Warszawa 1997. Knecht Z., Racjonalne public relations. Budowa działu, instrumenty, studia przypadków, Warszawa 2005. Krawulski J., Public relations (wybrane zagadnienia), Poznań 2002, wyd. II. Laermer R., Prichinello M., Public relations, Gdańsk 2004. Murdoch A., Język public relations, Warszawa 1998. Ociepka B. (red.), Public relations w teorii i praktyce, Wrocław 2003, wyd. II. Olędzki J., Tworzydło D. (red.), Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, Warszawa 2006. Piasta Ł., Public relations. Istota, techniki, Warszawa 1996. Pluta E., Public relations. Moda czy konieczność? Teoria i praktyka, Warszawa 2001. Rozwadowska B., Public relations – teoria, praktyka, perspektywy, Warszawa 2002. Seitel F.P., Public relations w praktyce, Warszawa 2003. Smektała T., Public relations w Internecie, Wrocław 2006. Szymańska A., Public relations w systemie zintegrowanej komunikacji marketingowej, Wrocław 2005. Tworzydło D., Soliński T. (red.), Public relations w zarządzaniu firmą, Rzeszów 2004. Tworzydło D., Soliński T., Public relations w teorii i praktyce, Rzeszów 2006. Tworzydło D., Public relations. Teoria i studia przypadków, Rzeszów 2005. Wojcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa 2005. Zemler Z., Public relations. Zarządzanie reputacją firmy, Warszawa 1992. Żbikowska A., Public relations. Strategie firm międzynarodowych w Polsce, Warszawa 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Aktywny udział w wykładzie i prace na zajęciach - 30 godz. Przygotowanie strategii komunikacyjnej w zespole - 30 godz. Przygotowanie do zajęć i indywidualne prace w domu - 10 godz. Razem - 70 godz. 2 ECTS WIEDZA EK nr 1 - zna cel i zadania public relations oraz zasady i metody działań z zakresu public relations a także budowania strategii komunikacyjnej (poszczególne etapy) EK nr 2 - rozumie potrzebę komunikacji PR (proaktywnej i reaktywnej) i zna w stopniu zaawansowanym obowiązki i zadania rzecznika prasowego instytucji, także w sytuacji kryzyzowej UMIEJĘTNOŚCI EK nr 3 - posiada rozszerzone umiejętności w dziedzinie komunikacji, marketingu i public relations w kontekście zarządzania wizerunkiem instytucji, projektami i w zarządzaniu kryzysowym. EK nr 4 - potrafi metodycznie zaplanować i przygotować strategię (i kampanię) public relations dla określonej instytucji społecznej KOMPETENCJE EK nr 5 rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w zakresie kompetencji komunikacyjnych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) WERYFIKACJA: EK nr 1 zna cel i zadania public relations oraz zasady i metody działań z zakresu public relations - osiągnięty przez metody podająco-informacyjne z samodzielną lekturą publikacji, a weryfikowany przygotowaniem projektu zaliczeniowego. EK nr 2 rozumie potrzebę komunikacji PR i zna w stopniu zaawansowanym obowiązki i zadania rzecznika prasowego instytucji - osiągnięty przez metody ćwiczeniowo-praktyczne w połączeniu ze studium przypadków, a weryfikowany przygotowaniem projektu zaliczeniowego. EK nr 3 posiada rozszerzone umiejętności w dziedzinie komunikacji, marketingu i public relations w kontekście zarządzania wizerunkiem instytucji, projektami i w zarządzaniu kryzysowym - osiągnięty przez metody praktyczne i pracę zespołową dla realizacji projektu, a weryfikowany przygotowaniem projektu zaliczeniowego. EK nr 4 potrafi metodycznie zaplanować i przygotować strategię (i kampanię) Public Relations dla określonej instytucji społecznej -osiągnięty przez metody ćwiczeniowo-praktyczne oraz samodzielną i zespołową pracę w poszukiwaniu informacji i rozwiązań problemów, a weryfikowany przygotowaniem projektu zaliczeniowego. EK nr 5 rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w zakresie kompetencji komunikacyjnych -osiągnięty przez metody problemowe z wykorzystaniem technik kreatywnych, a weryfikowany przygotowaniem projektu zaliczeniowego. KRYTERIA OCENIANIA EK nr 1 zna cel i zadania public relations oraz zasady i metody działań z zakresu public relations na ocenę 2: nie posiada podstawowej wiedzy o celach i zadaniach public relations na ocenę 3: potrafi w podstawowym zakresie opisać cele, zadania i metody public relations na ocenę 4: zna historię, cel i zadania public relations oraz zasady i metody działań z zakresu public relations na ocenę 5: zna i krytycznie ocenia historię, cel i zadania public relations oraz zasady i metody działań z zakresu public relations EK nr 2 rozumie potrzebę komunikacji PR i zna w stopniu zaawansowanym obowiązki i zadania rzecznika prasowego instytucji. na ocenę 2: nie zna podstawowych obowiązków i zadań rzecznika prasowego instytucji na ocenę 3: potrafi uzasadnić potrzebę komunikacji PR i zna podstawowe obowiązki i zadania rzecznika prasowego instytucji. na ocenę 4: zna specyfikę komunikacji PR i zna w stopniu zaawansowanym obowiązki i zadania rzecznika prasowego instytucji. na ocenę 5: identyfikuje i krytycznie ocenia różne systemy komunikacji PR oraz zna szczegółowo obowiązki i zadania rzecznika prasowego instytucji. EK nr 3 posiada rozszerzone umiejętności w dziedzinie komunikacji, marketingu i public relations w kontekście zarządzania wizerunkiem instytucji, projektami i w zarządzaniu kryzysowym. na ocenę 2: nie zna koncepcji komunikacji, marketingu i public relations na ocenę 3: zna podstawowe zasady komunikacji marketingowej i public relations w kontekście zarządzania wizerunkiem instytucji, projektami i w zarządzaniu kryzysowym. na ocenę 4: posiada rozszerzone umiejętności w dziedzinie komunikacji, marketingu i public relations w kontekście zarządzania wizerunkiem instytucji, projektami i w zarządzaniu kryzysowym. na ocenę 5: zna szczegółowe zasady komunikacji marketingowej i public relations w kontekście zarządzania wizerunkiem instytucji, projektami i w zarządzaniu kryzysowym i potrafi przewidzieć ich konsekwencje. EK nr 4 potrafi metodycznie zaplanować i przygotować strategię (i kampanię) public relations dla określonej instytucji społecznej na ocenę 2: nie potrafi wymienić etapów przygotowania strategii (i kampanii) public relations na ocenę 3: zna podstawowe etapy przygotowania strategii (i kampanii) public relations i posiada podstawową wiedzę nt. czynników wpływających na to przygotowanie na ocenę 4: potrafi metodycznie zaplanować i przygotować strategię (i kampanię) public relations dla określonej instytucji społecznej na ocenę 5: potrafi metodycznie zaplanować i krytycznie ocenić strategię (i kampanię) public relations dla określonej instytucji społecznej EK nr 5 rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w zakresie kompetencji komunikacyjnych na ocenę 2: nie wykazuje woli do kształtowania kompetencji komunikacyjnych na ocenę 3: chce kształtować kompetencje komunikacyjne i rozumie ich potrzebę na ocenę 4: rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w zakresie kompetencji komunikacyj nych na ocenę 5: podejmuje dodatkowe starania o dokształcanie zawodowego i osobistego rozwoju w zakresie kompetencji komunikacyjnych |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.