Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Presentations and public speaking - journalistic rhetoric and eristic

General data

Course ID: WT-DKS-DMPWR
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Presentations and public speaking - journalistic rhetoric and eristic
Name in Polish: Prezentacje i wypowiedzi publiczne - retoryka i erystyka dziennikarska
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

communication and media studies

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

K_W06

K_W11

K_U03

K_U05

K_K04

Preliminary Requirements:

Knowledge of basic communication theories.

Short description:

The aim of the classes is to acquire the necessary knowledge, skills, and motivation in the field of preparing and delivering presentations and public speeches. Participants will develop their communicative competence in the areas of presentation and public speaking, audience engagement, and interaction with listeners. In other words, the goal of the classes is to prepare students for presentations and public speaking.

Full description:

The specific aim of the classes is:

- to prepare students for creating and delivering presentations on a chosen topic in a professional manner, taking into account the principles of public speaking,

- to deepen students' skills in self-presentation, public speaking, and active participation in discussions,

- to prepare students for presenting their own beliefs and work in a brilliant, verbally and non-verbally attractive way.

Bibliography:

Required literature:

Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.

Williams R., Prezentacja, która robi wrażenie. Projekty z klasą, Gliwice 2011.

Donovan J., TED Jak wygłosić mowę życia, Gliwice 2016.

Rzędowscy, Mistrzowskie prezentacje. Slajdowy poradnik mówcy doskonałego, Gliwice 2018.

Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017.

Supplementary literature:

Arystoteles, Retoryka-Poetyka, Warszawa 1988.

Marcyński K., Klasyczna retoryka na współczesne czasy. Wybrane elementy kanonu retorycznego, w: Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations oraz zastosowania Web 2.0 w Kościele w Polsce, red. Przybysz M., Kloch J., Katowice 2012, s. 127-160. 11.

Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2001.

Hogan K., Psychologia perswazji, Warszawa 2001.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

After completing the classes, the student:

In terms of knowledge:

EK1 - has an in-depth knowledge of interpersonal and social communication processes in various aspects, their regularities, and disturbances (K_W06)

EK 2 - is proficient in the principles of the Polish language (spelling and pronunciation), stylistic, rhetorical, and eristic means, body language, as well as the principles of conducting debates and public disputes in speech and writing, and the principles of working with audiovisual media, computer, and the Internet, as well as contemporary multimedia tools (K_W11)

In terms of skills:

EK 3 - constructs all forms of information (written and oral) fluently, flawlessly selects acquired information, notices and indicates dependencies between them, and their impact on social processes and individual attitudes of recipients (K_U03)

EK 4 - has a fluent practical skill in preparing oral statements in the Polish language, following the rules and principles of rhetoric, pronunciation, grammar, and stylistics of the Polish language, as well as the requirements of media communication (K_U05)

In terms of skills:

EK 5 - has a deep conviction about the meaning, value, and necessity of undertaking communicative actions in the social environment; is ready to take on professional challenges; demonstrates activity, takes on difficulties, and stands out with a high level of perseverance in the implementation of individual and team professional activities in the field of social communication (K_K04).

Assessment methods and assessment criteria:

EK No. 1:

To obtain a grade three (3): Student has basic knowledge of interpersonal and social communication processes.

To obtain a grade four (4): Knows well the processes of interpersonal and social communication in various aspects.

To obtain a grade five (5): Possesses in-depth and organized knowledge of interpersonal and social communication processes.

EK No. 2:

To obtain a grade three (3): Can mention basic concepts in the field of linguistic pragmatics and speech act theory but cannot explain them thoroughly; can superficially present the principles of building intentional language expressions.

To obtain a grade four (4): Knows basic concepts and contents in the field of linguistic pragmatics and the principles of building purposeful language expressions but does so not fluently; the definitions provided are incomplete.

To obtain a grade five (5): Perfectly knows concepts and contents in the field of linguistic pragmatics and can fully define them; confidently indicates and describes the principles of building intentional language expressions.

EK No. 3:

To obtain a grade three (3): Can recognize only selected aspects of speech acts as elements of communicative action.

To obtain a grade four (4): Can recognize most aspects of speech acts as elements of communicative action.

To obtain a grade five (5): Can recognize all aspects of speech acts as elements of communicative action

EK No. 4:

To obtain a grade three (3): Can organize work but does not adhere to imposed conditions, e.g., time constraints, and selectively considers contextual variables affecting the communication situation.

To obtain a grade four (4): Efficiently navigates the role of the author in speeches and public presentations, taking into account imposed conditions, but the effectiveness of their work is variable, and their efficiency is not consistently high.

To obtain a grade five (5): The effectiveness of the author's actions, considering contextual variables, is consistently very high.

EK No. 5:

To obtain a grade three (3): Appreciates the differentiation of acts as an essential element of communication but does not see the connection between them and social behaviors; only briefly lists the non-informative functions of language.

To obtain a grade four (4): Appreciates the differentiation of speech acts as one of the essential elements of communication and recognizes the impact of messages on social behaviors; is aware of non-informative functions of language but cannot support them with practical examples.

To obtain a grade five (5): Anticipates and describes the impact of a given message on social behaviors; smoothly lists and supports non-informative functions of language with examples.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Krzysztof Marcyński
Group instructors: Krzysztof Marcyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zdobycie potrzebnej wiedzy, umiejętności i motywacji w zakresie przygotowania i wygłaszania prezentacji i wystąpień publicznych. Uczestnicy rozwiną swoją kompetencję komunikacyjną w zakresie prezentacji i wystąpień publicznych, kontaktu z publicznością oraz interakcji ze słuchaczami. Innymi słowy, celem zajęć jest przygotowanie studentów do prezentacji oraz wypowiedzi publicznych.

Full description: (in Polish)

Celem szczegółowym zajęć jest:

- przygotowanie studentów do tworzenia i przedstawiania prezentacji na wybrany temat, w sposób profesjonalny i uwzględniający zasady wystąpień publicznych,

- pogłębienie u studentów umiejętności autoprezentacji, wygłaszania mowy publicznej i czynnego udziału w dyskusjach,

- przygotowanie studentów do prezentowania swoich przekonań i prac w sposób błyskotliwy, atrakcyjny werbalnie i niewerbalnie.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.

Williams R., Prezentacja, która robi wrażenie. Projekty z klasą, Gliwice 2011.

Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017.

Literatura uzupełniająca:

Arystoteles, Retoryka-Poetyka, Warszawa 1988.

Marcyński K., Klasyczna retoryka na współczesne czasy. Wybrane elementy kanonu retorycznego, w: Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations oraz zastosowania Web 2.0 w Kościele w Polsce, red. Przybysz M., Kloch J., Katowice 2012, s. 127-160. 11.

Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2001.

Hogan K., Psychologia perswazji, Warszawa 2001.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Krzysztof Marcyński
Group instructors: Krzysztof Marcyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis ECTS:

Aktywny udział w zajęciach: 30 godz.

Praca własna studenta: 30 godz.

Razem: 60 godz. = 2 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zdobycie potrzebnej wiedzy, umiejętności i motywacji w zakresie przygotowania i wygłaszania prezentacji i wystąpień publicznych. Uczestnicy rozwiną swoją kompetencję komunikacyjną w zakresie prezentacji i wystąpień publicznych, kontaktu z publicznością oraz interakcji ze słuchaczami. Innymi słowy, celem zajęć jest przygotowanie studentów do prezentacji oraz wypowiedzi publicznych.

Full description: (in Polish)

Celem szczegółowym zajęć jest:

- przygotowanie studentów do tworzenia i przedstawiania prezentacji na wybrany temat, w sposób profesjonalny i uwzględniający zasady wystąpień publicznych,

- pogłębienie u studentów umiejętności autoprezentacji, wygłaszania mowy publicznej i czynnego udziału w dyskusjach,

- przygotowanie studentów do prezentowania swoich przekonań i prac w sposób błyskotliwy, atrakcyjny werbalnie i niewerbalnie.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.

Williams R., Prezentacja, która robi wrażenie. Projekty z klasą, Gliwice 2011.

Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017.

Literatura uzupełniająca:

Arystoteles, Retoryka-Poetyka, Warszawa 1988.

Marcyński K., Klasyczna retoryka na współczesne czasy. Wybrane elementy kanonu retorycznego, w: Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations oraz zastosowania Web 2.0 w Kościele w Polsce, red. Przybysz M., Kloch J., Katowice 2012, s. 127-160. 11.

Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2001.

Hogan K., Psychologia perswazji, Warszawa 2001.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Krzysztof Marcyński
Group instructors: Krzysztof Marcyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Description of ECTS:

Active participation in classes: 30 hours

Student's individual work: 30 hours

Total: 60 hours = 2 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description:

The specific aim of the classes is:

- to prepare students for creating and delivering presentations on a chosen topic in a professional manner, taking into account the principles of public speaking,

- to deepen students' skills in self-presentation, public speaking, and active participation in discussions,

- to prepare students for presenting their beliefs and work in a brilliant, verbally and non-verbally attractive way.

Full description:

1. Introduction to the course, principles, and establishment of the exercise contract

2. Presentation, Speech, Public speaking

3. Self-presentation with one slide in the background

4. Self-presentation with one slide in the background

5. Structure of presentation and public speaking

6. Storytelling in public presentations

7. Storytelling in public presentations

8. Presentation about my favorite presentation or a highly interesting solution in presentations

9. Presentation about my favorite presentation or a highly interesting solution in presentations

10. Dealing with stress before public presentations

11. Listening skills as a crucial tool for speakers and presenters

12. Presentation in a crisis situation - spontaneous speeches

13. Presentations and evaluations of the final presentation

14. Presentations and evaluations of the final presentation

15. Presentations and evaluations of the final presentation

Bibliography:

Required literature:

Schwabish J., Better Presentations: A Guide for Scholars, Researchers, and Wonks, New York City 2016.

Biesenbach R., Unleash the Power of Storytelling: Win Hearts, Change Minds, Get Results, Evanston, IL 2018.

Denovan J., How to Deliver a TED Talk: Secrets go the World's Most Inspiring Presentations, New York City 2013.

Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.

Williams R., Prezentacja, która robi wrażenie. Projekty z klasą, Gliwice 2011.

Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017.

Supplementary literature:

Arystoteles, Retoryka-Poetyka, Warszawa 1988.

Marcyński K., Klasyczna retoryka na współczesne czasy. Wybrane elementy kanonu retorycznego, w: Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations oraz zastosowania Web 2.0 w Kościele w Polsce, red. Przybysz M., Kloch J., Katowice 2012, s. 127-160. 11.

Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2001.

Hogan K., Psychologia perswazji, Warszawa 2001.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)