Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Information society in legal aspect

General data

Course ID: WT-DKS-DMSIP
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Information society in legal aspect
Name in Polish: Społeczeństwo informacyjne w aspekcie prawnym
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

communication and media studies

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania państwa i prawa.

Short description: (in Polish)

1. Poznanie teorii, narzędzi i analiz z zakresu problematyki społeczeństwa informacyjnego.

2. Analiza społeczeństwa informacyjnego w praktyce na poziomie narodowym, w prawie międzynarodowym i unijnym.

3. Omówienie szans i zagrożeń płynących z funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego.

Full description: (in Polish)

1. Społeczeństwo informacyjne i administracja publiczna – pojęcie, ewolucja społeczeństwa informacyjnego, usługa społeczeństwa informacyjnego, implementacja społeczeństwa informacyjnego.

2. Elektroniczna administracja publiczna – pojęcie, rola w budowaniu społeczeństwa informacyjnego, źródła prawa, informatyzacja postępowania administracyjnego.

3. Usługi elektronicznej administracji publicznej – rys historyczny, e-PUAP, elektroniczna skrzynka podawcza, platformy świadczące e – usługi dla obywateli i przedsiębiorców, dokument elektroniczny, usługi uwierzytelnienia, elektroniczne zarządzanie dokumentacją, archiwum elektroniczne i rejestry publiczne.

4. Dostęp do informacji – pojęcie i zasady będące u podstaw prawa dostępu do informacji.

5. Dostęp do informacji w prawie międzynarodowym – zasady i uregulowania.

6. Dostęp do informacji publicznej w instytucjach UE : Europejski Kodeks Dobrej Administracji, regulamin urzędniczy instytucji UE, sprawozdania Ombudsmana odnośnie prawa do dobrej administracji, dostęp do dokumentów instytucji UE.

7. Gwarancja dostępu do informacji w prawie polskim – geneza, konstytucyjne podstawy, zakres podmiotowy i przedmiotowy, realizacja prawa, Biuletyn Informacji Publicznej, Centralne Repozytorium.

8. Ograniczenia dostępu do informacji – ochrona informacji niejawnych i innych tajemnic ustawowo chronionych, ochrona danych osobowych, tajemnica przedsiębiorcy.

9. Niektóre aspekty prawne usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego UE. Wprowadzenie do problematyki rynku wewnętrznego UE, rola procedur komitologicznych w ramach rynku wewnętrznego wraz z prawnymi regulacjami usług społeczeństwa informacyjnego, zwłaszcza w zakresie handlu elektronicznego.

10. Zaliczenie: Test

Bibliography: (in Polish)

Obowiązkowa:

1. Ganczar M., Sytek A., Informatyzacja administracji publicznej. Skuteczność regulacji, wyd. CeDeWu, Warszawa 2021.

2. Świątkiewicz J., Europejski Kodeks Dobrej Administracji, RPO, wydanie VI, Warszawa 2007.

3. E. Jurga – Wosik, Polityka informacyjna i dostęp do dokumentów instytucji Unii Europejskiej, w: Przegląd Politologiczny, nr 4, Poznań 2012, s. 153 - 170;

4. Jaskulski, A. Prawo dostępu do dokumentów Unii Europejskiej i propozycja jego reformy z perspektywy praktycznej dostępności dla obywateli UE. Rocznik Integracji Europejskiej, 2014 (8), 225-236. https://doi.org/10.14746/rie.2014.8.16

5. Ustawa o dostępie do informacji publicznej z 6 września 2001 r. ze zmianami - ttps://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/dostep-do-informacji-publicznej-16913107

6. DYREKTYWA 2000/31/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego (dyrektywa o handlu elektronicznym), (Dz.U.UE L z dnia 17 lipca 2000 r.) - https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzienniki-UE/dyrektywa-2000-31-we-w-sprawie-niektorych-aspektow-prawnych-uslug-67427585

Uzupełniająca:

1. Banasiński C., Rojszczak M., Cyberbezpieczeństwo, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2020.

2. Brodecki Z. (red.), Europa Urzędników, LexisNexis, Warszawa 2009.

3. Gardocka T. (red.), Obywatelskie prawo do informacji, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2008.

4. E. Jurga – Wosik, Służba cywilna w Polsce. Kierunki zmian, w: Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, T. 2, Poznań 2010, s. 93 – 108;

5. E. Jurga – Wosik, Analiza porównawcza służby cywilnej w Polsce i w instytucjach Unii Europejskiej (stan prawny – grudzień 2008 rok), w: Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, Poznań 2008, T.2, s. 315 – 336.

7. Papińska – Kacperek J. (red.), Społeczeństwo informacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

8. Rydlewski G., Modernizacja administracji. Studium polityk administracyjnych w Polsce, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2015.

9. Sadomski J., Konflikt zasad – ochrona dóbr osobistych a wolność prasy, wyd. Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2008.

10. Szewczyk A. (red.), Społeczeństwo informacyjne – problemy rozwoju, Difin, Warszawa 2007.

11. Sobczak J., Dostęp do informacji publicznej – zagadka i parawan, Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, Poznań 2008 (1), s. 5-48.

12. Taczkowska – Olszewska J. , Dostęp do informacji publicznej w polskim systemie prawnym, Warszawa 2014.

13. Tosiek P. (red.) Unia Europejska po Traktacie z Lizbony. Pierwsze doświadczenia i nowe wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, Lublin 2012.

14. Witkowska M., Cholawo – Sosnowska (red.), Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

1. Student zna najnowsze teorie, interpretacje i narzędzia w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego.

2.Student rozpoznaje i analizuje przesłanki społeczeństwa informacyjnego.

3. Student umiejętnie identyfikuje szanse i zagrożenia z zakresu funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na podstawie testu i obecności.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Ewa Jurga-Wosik
Group instructors: Ewa Jurga-Wosik
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Full description: (in Polish)

1. Społeczeństwo informacyjne i administracja publiczna – pojęcie, ewolucja społeczeństwa informacyjnego, usługa społeczeństwa informacyjnego, implementacja społeczeństwa informacyjnego (2 h)

2. Elektroniczna administracja publiczna – pojęcie, rola w budowaniu społeczeństwa informacyjnego, źródła prawa, informatyzacja postępowania administracyjnego (2 h).

3. Usługi elektronicznej administracji publicznej – rys historyczny, e-PUAP, elektroniczna skrzynka podawcza, platformy świadczące e – usługi dla obywateli i przedsiębiorców, dokument elektroniczny, usługi uwierzytelnienia, elektroniczne zarządzanie dokumentacją, archiwum elektroniczne i rejestry publiczne, (4 h)

4. Dostęp do informacji – pojęcie i zasady będące u podstaw prawa dostępu do informacji (2 h)

5. Dostęp do informacji w prawie międzynarodowym – zasady i uregulowania (2 h)

6. Dostęp do informacji publicznej w instytucjach UE : Europejski Kodeks Dobrej Administracji, regulamin urzędniczy instytucji UE, sprawozdania Ombudsmana odnośnie prawa do dobrej administracji, dostęp do dokumentów instytucji UE (6 h)

7. Gwarancja dostępu do informacji w prawie polskim – geneza, konstytucyjne podstawy, zakres podmiotowy i przedmiotowy, realizacja prawa, Biuletyn Informacji Publicznej, Centralne Repozytorium ( 6 h)

8. Ograniczenia dostępu do informacji – ochrona informacji niejawnych i innych tajemnic ustawowo chronionych, ochrona danych osobowych, tajemnica przedsiębiorcy (3 h)

9. Niektóre aspekty prawne usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego UE. Wprowadzenie do problematyki rynku wewnętrznego UE, rola procedur komitologicznych w ramach rynku wewnętrznego wraz z prawnymi regulacjami usług społeczeństwa informacyjnego, zwłaszcza w zakresie handlu elektronicznego (1 h)

10. Zaliczenie: Test (2 h)

Bibliography: (in Polish)

Obowiązkowa:

1. Ganczar M., Sytek A., Informatyzacja administracji publicznej. Skuteczność regulacji, wyd. CeDeWu, Warszawa 2021.

2. Świątkiewicz J., Europejski Kodeks Dobrej Administracji, RPO, wydanie VI, Warszawa 2007.

3. E. Jurga – Wosik, Polityka informacyjna i dostęp do dokumentów instytucji Unii Europejskiej, w: Przegląd Politologiczny, nr 4, Poznań 2012, s. 153 - 170;

4. Jaskulski, A. Prawo dostępu do dokumentów Unii Europejskiej i propozycja jego reformy z perspektywy praktycznej dostępności dla obywateli UE. Rocznik Integracji Europejskiej, 2014 (8), 225-236. https://doi.org/10.14746/rie.2014.8.16

5. Ustawa o dostępie do informacji publicznej z 6 września 2001 r. ze zmianami - ttps://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/dostep-do-informacji-publicznej-16913107

6. DYREKTYWA 2000/31/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego (dyrektywa o handlu elektronicznym), (Dz.U.UE L z dnia 17 lipca 2000 r.) - https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzienniki-UE/dyrektywa-2000-31-we-w-sprawie-niektorych-aspektow-prawnych-uslug-67427585

Uzupełniająca:

1. Banasiński C., Rojszczak M., Cyberbezpieczeństwo, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2020.

2. Brodecki Z. (red.), Europa Urzędników, LexisNexis, Warszawa 2009.

3. Gardocka T. (red.), Obywatelskie prawo do informacji, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2008.

4. E. Jurga – Wosik, Służba cywilna w Polsce. Kierunki zmian, w: Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, T. 2, Poznań 2010, s. 93 – 108;

5. E. Jurga – Wosik, Analiza porównawcza służby cywilnej w Polsce i w instytucjach Unii Europejskiej (stan prawny – grudzień 2008 rok), w: Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, Poznań 2008, T.2, s. 315 – 336.

7. Papińska – Kacperek J. (red.), Społeczeństwo informacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

8. Rydlewski G., Modernizacja administracji. Studium polityk administracyjnych w Polsce, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2015.

9. Sadomski J., Konflikt zasad – ochrona dóbr osobistych a wolność prasy, wyd. Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2008.

10. Szewczyk A. (red.), Społeczeństwo informacyjne – problemy rozwoju, Difin, Warszawa 2007.

11. Sobczak J., Dostęp do informacji publicznej – zagadka i parawan, Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, Poznań 2008 (1), s. 5-48.

12. Taczkowska – Olszewska J. , Dostęp do informacji publicznej w polskim systemie prawnym, Warszawa 2014.

13. Tosiek P. (red.) Unia Europejska po Traktacie z Lizbony. Pierwsze doświadczenia i nowe wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, Lublin 2012.

14. Witkowska M., Cholawo – Sosnowska (red.), Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Brak

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Ewa Jurga-Wosik
Group instructors: Ewa Jurga-Wosik
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Ewa Jurga-Wosik
Group instructors: Ewa Jurga-Wosik
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)