Contemporary media and economy
General data
Course ID: | WT-DKS-DMW |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Contemporary media and economy |
Name in Polish: | Współczesne media a ekonomia |
Organizational unit: | Institute of Media Education and Journalism |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | advanced |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu dogłębne zapoznanie studenta z pojęciami ekonomii, źródłami informacji, charakterystyką gospodarowania, rynkami pieniężnymi i kapitałowymi, narzędziami analizy ekonomicznej i interpretacji zjawisk, przewidywania ich skutków gospodarczych - w wymiarze globalnym i lokalnym oraz społeczno-ekonomicznym. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu dogłębne zapoznanie studenta z pojęciami ekonomii, źródłami informacji, charakterystyką gospodarowania, rynkami pieniężnymi i kapitałowymi, narzędziami analizy ekonomicznej i interpretacji zjawisk, przewidywania ich skutków gospodarczych - w wymiarze globalnym i lokalnym oraz społeczno-ekonomicznym. Zadaniem studenta jest zrozumienie najważniejszych kategorii opisujących funkcjonowanie gospodarki i uwarunkowań równowagi makroekonomicznej rynku. Ponadto student pozna zagadnienia z zakresu ekonomiki mediów i zarządzania mediami, a także zdobędzie praktyczne umiejętności projektowania działań zawodowych, przewidując wielokierunkowe skutki społeczne i ekonomiczne swojej działalności. Przedmiotem zajęć będzie system gospodarczy i procesy ekonomiczne, problematyka wzrostu gospodarczego, gospodarki rynkowej, narzędzia polityki gospodarczej państwa. |
Bibliography: |
(in Polish) L. J. Jasiński, Podstawy makroekonomii, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2008; M. Nasiłowski, System rynkowy, Podstawy mikro i makroekonomii, Key Text, Warszawa 2002; R. Milewski (red) Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa 2002, B. Mróz, Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2013, Wybrane fragmenty: Z. Fedorowicz, Rynek pieniądza i rynek kapitału, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 1998; K. Łaski, Mity i rzeczywistość w polityce gospodarczej i w nauczaniu ekonomii, Instytut Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2009; K. Jajuga, T. Jajuga, Inwestycje, instrumenty finansowe, ryzyko finansowe, inżynieria finansowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998; A. Elder, Zawód inwestor giełdowy, Psychologia rynków, taktyka inwestycyjna, zarządzanie portfelem, Oficyna ekonomiczna, Kraków 2006; Ekonomia dla prawników i nie tylko, red. M. Bednarskiego i Jerzego Wilkina, Lexis Nexis, Warszawa 2005; W. Morawski, Socjologia ekonomiczna, Problemy, teoria, empiria. PWN Warszawa 2001; W. Balicki, Makroekonomia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 2006; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Kod MS TEAMS - gr. A: woauf06 gr. B: 6f01ebi (W) Student dogłębnie zna pojęcia z zakresu ekonomii, prawa rządzące rynkami kapitałowymi, jak również z ekonomiki mediów i zarządzania mediami, dobrze potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk ekonomicznych, w tym na rynku medialnym. (U) Dogłębnie analizuje ich genezę, powiązania oraz przewiduje skutki. Potrafi biegle klasyfikować i wskazać procesy wpływające na globalne i lokalne przemiany społeczno-ekonomiczne, rozumie w stopniu zaawansowanym zasady funkcjonowania rynku finansowo-bankowego. (K) Docenia znaczenie nauk o mediach i komunikowaniu oraz nauk o zarządzaniu dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych, przewidując wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceny: Nr 1. Student zna pojęcia ekonomiczne, potrafi wykorzystywać źródła informacji dotyczące zjawisk gospodarczych, rozumie prawa rządzące rynkami pieniężnymi i kapitałowymi, identyfikuje problemy ekonomiki mediów i zarządzania mediami, ilustruje i interpretuje zjawiska ekonomiczne, w tym na rynku medialnym; - na ocenę 2 (ndst.): nie umie nazwać i wyjaśnić podstawowych pojęć ekonomicznych, - na ocenę 3 (dst.): poprawnie wskazuje zaledwie kilka pojęć ekonomicznych i częściowo ilustruje ich znaczenie w gospodarce, - na ocenę 4 (db.): poprawnie wskazuje pojęcia ekonomiczne, potrafi je wyjaśnić i porównać, - na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystywać zaproponowane w trakcie zajęć źródła informacji ekonomicznych, potrafi porównać ich efektywność na rynku pieniężnym i kapitałowym, a także samodzielnie identyfikować narzędzie potrzebne do rozwiązania problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Nr 2 - Student potrafi efektywnie prezentować i dyskutować na temat ekonomiki mediów, gospodarki rynkowej. - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników zebranych lub otrzymanych informacji ekonomicznych, - na ocenę 3 (dst.): poprawnie prezentuje podstawowe informacje lub dane bez umiejętności ich analizy, - na ocenę 4 (db.): efektywnie prezentuje otrzymane lub zebrane dane ekonomiczne, dokonuje ich analizy, potrafi prowadzić dyskusje dotyczące preferowanych działań zmierzających do stymulowania rozwoju gospodarczego, - na ocenę 5 (bdb.): potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować na temat otrzymanych lub zebranych danych ekonomicznych, prowadzić dyskusje, a także proponować modyfikacje rozwiązań zmierzających do stymulowania rozwoju gospodarczego. Zrozumiałe są dla niego warunki dotyczące ekonomiki mediów. Potrafi dyskutować o procesach wpływających na globalne i lokalne przemiany społeczno ekonomiczne. Zajęcia mają w znacznej mierze charakter praktyczny. Stąd istotny wpływ na końcową ocenę będzie miała bieżąca w ich trakcie praca studenta (wykonywanie ćwiczeń i zadań; aktywność) - 50% oceny końcowej. Podsumowaniem nabytej w trakcie wiedzy i wykorzystaniem jej w praktyce będzie przygotowanie przez studentów analizy rynku oraz strategii/ biznes planu dla wybranego przez siebie przedsiębiorstwa medialnego - 50% oceny końcowej. Nieobecności: Dopuszczalne dwie (2) nieobecności nieusprawiedliwione i jedna (1) nieobecność usprawiedliwiona. Przekroczenie powyższych progów w przypadku braku sytuacji nadzwyczajnych (tj. np. pobytu w szpitalu etc.) skutkować będzie brakiem zaliczenia przedmiotu. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie wymagane. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.