Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty z mikrofonem i kamerą

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DKS-DMWM
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Warsztaty z mikrofonem i kamerą
Jednostka: Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa
Grupy:
Strona przedmiotu: http://ded1ro4
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

DK2_W06

DK2_W09

DK2_W12

DK2_U01

DK2_U05

DK2_U10

DK2_K08

Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest przełamanie strachu przed współpracą z mikrofonem i kamerą. Zajęcia praktyczne mają przygotować przyszłych rzeczników prasowych do zawodu, a także ułatwić poruszanie się w gatunkach dziennikarskich czy też wskazać podstawowe zasady współpracy z mediami.

Pełny opis:

Zakres tematyczny obejmuje:

1. Poznanie terminologii używanej przez dziennikarzy telewizyjnych a także zapoznanie się z gatunkami dziennikarskimi

2. Mikrofon – mój sprzymierzeniec, czyli jak mówić, by mnie zrozumiano i bym nie stracił głosu – czyli technika mówienia do mikrofonu.

3. Kamera – jak patrzeć, jak do niej mówić, jak oswoić z myślą, że szklane oko patrzy. Techniki radzenia sobie ze stresem przed kamerą.

4. Trening wystąpień publicznych – rzecznik prasowy musi występować nie tylko w programach i materiałach dziennikarskich ale także na żywo np. podczas konferencji prasowych

5. Podstawy retoryki, erystyki i etyki

6. Zasady ubierania się do wystąpień publicznych jak i przed kamerę – wg zasady jak Cię widzą tak Cię piszą

7. Wystąpienia przed kamerą i z mikrofonem w sytuacjach nagłych, kryzysowych i stresujących także ze względu na otoczenie

Ćwiczenia poświęcone są praktycznym zadaniom związanym z pracą przed kamerą i z mikrofonem. Liczba wszystkich godzin to 30 zajęć na uczelni. Rekomenduję uczestnictwo w minimum 28 godzinach. Po zajęciach warto śledzić telewizję i internet, by podglądać rzeczników prasowych, w jaki sposób się prezentują. Korzystając z ich pracy student także nabywa niezbędnej wiedzy. Nie da się jednoznacznie ocenić liczby godzin, jaką student powinien poświęcić na samodzielną pracę by uzyskać satysfakcjonujące efekty. Każdy student ma inne predyspozycje i inne umiejętności. Z pewnością im więcej czasu poświęci na pracę nad sobą, tym efekty pojawią się szybciej i będą bardziej zadowalające.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Rzecznik Prasowy. Teoria i praktyka Joanna Barbara Hałaj, Henryk Pietrzak, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, 2003

2. Rzecznik Prasowy w otoczeniu mediów. Teoria i praktyka Krzysztof Gajdka, Wydawnictwo TAiWPN Universitas Kraków 2013

3. Marketing medialny Anna Jupowicz – Ginalska, Wydanictwo Difin S.A., Warszawa 2010

4. Język w mediach. Atropologia pod red. nauk. M. Kity i I. Loewe, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2012

5. Media i Ty. Jak zarządzać kontaktem osobistym z dziennikarzem Adam Łaszyn, Wydawnictwo Message House, Warszawa 2015

6. Autoprezentacja w zakresie pracy głosem Katarzyna Łabuś, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011

7. Jak występować publicznie… nie tylko w telewizji Tomasz Kammel, Wydawnictwo Burda Ksiązki, Warszawa 2011

8. Sztuka budowania wizerunku w mediach. Podręcznik menedżera, polityka i trenera public relations Hanna Bednarek, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Kupieckiej, Łódź 2005

Literatura pomocnicza:

1. Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach Maciej Iłowiecki Lublin 2003, Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium”

2. Jak występować i zabłysnąć Maciej Orłoś, Wydawnictwo RM, Warszawa 2015

3. Jak zostać zwierzem telewizyjnym? Dorota Wellman, Wydawnictwo Pascal, Warszawa 2015

Strony internetowe:

wirtualnemedia.pl

proto.pl

press.pl

Efekty kształcenia i opis ECTS:

ZESPÓŁ W MS TEAMS: WARSZTAT_Z_MIKROF_I_KAMERA_20/21_R.ROMANOWSKI

KOD DOSTĘPU: ded1ro4

LINK:https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0280977c679143d5b2e0b6eeb26515a7%40thread.tacv2/conversations?groupId=90cfeaca-5728-456d-9a8b-b987c72c3fcf&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

WIEDZA

EK nr 1 - posiada poszerzoną wiedzę z zakresu form telewizyjnych, radiowych, prasowych oraz internetowych Rozróżnia wywiad od wypowiedzi, reportaż od materiału reporterskiego, vblog od bloga.

EK nr 2 – zna elementarne zasady wypowiadania się w mediach każdego rodzaju, potrafi konstruować informacje prasowe dla każdego rodzaju mediów

EK nr 3 zna podstawowe zasady prezencji przed kamerą, zarówno w przekazach telewizyjnych jak i internetowych

UMIEJĘTNOŚCI

EK nr 4 – potrafi zastosować wiedzę merytoryczną w praktyce. Wypracowuje metody zmniejszające stres wypowiadania się przed kamerą i mówienia do mikrofonu, dzięki temu mówi płynnie i swobodnie

EK nr 5 – potrafi przedstawiać interes reprezentowanej firmy, w tym swój w sposób zamierzony i przemyślany, zgodnie z zasadami dziennikarstwa ale i marketingu

EK nr 6 – przyszły rzecznik prasowy potrafi dobrać odpowiednio do sytuacji strój, barwę głosu, wyraz twarzy , jest świadomy mowy ciała i stosuje ją w praktyce

KOMPETENCJE

EK nr 7 - potrafi dyskutować na temat wszystkich form dziennikarskich niezbędnych rzecznikowi prasowemu i potrafi je odpowiednio stosować

EK nr 8 - potrafi określić wpływ informacji prasowych na wizerunek firmy, na relacje zachodzące między widzem a danym przekazem

EK nr 9 – potrafi zainteresować media działalnością firmy, potrafi sprawnie tworzyć informacje prasowe, potrafi wpływać na działania dziennikarskie, które przekładają się na liczbę materiałów dziennikarskich w mediach

Metody i kryteria oceniania:

EK nr 1 - posiada poszerzoną wiedzę z zakresu następującej terminologii: setka, wywiad, reportaż, dokument, blog, vblog, informacja prasowa

- na ocenę 2 - nie potrafi operować podstawową terminologią związaną z formami dziennikarskimi, w tym blogów i vblogów

- na ocenę 3 - w stopniu podstawowym potrafi operować terminologią związaną z formami dziennikarskimi , w tym blogiem i vblogiem

- na ocenę 4 - w stopniu rozbudowanym potrafi operować terminologią związaną z formami dziennikarskimi oraz blogiem i vblogiem

- na ocenę 5 - w stopniu bardzo rozbudowanym potrafi operować terminologią związaną z formami dziennikarskimi oaz blogiem i vblogiem

EK nr 2 - potrafi konstruować wypowiedzi pisemne adresowane do dziennikarzy – informacja prasowa, notka, oświadczenie; potrafi przygotować konferencję prasową a także briefing.

- na ocenę 2 - nie potrafi konstruować wypowiedzi pisemnych adresowanych do dziennikarzy – informacja prasowa, notka, oświadczenie; nie potrafi przygotować konferencji prasowej ani briefingu.

- na ocenę 3 - w stopniu podstawowym potrafi konstruować wypowiedzi pisemne adresowane do dziennikarzy – informacja prasowa, notka, oświadczenie; potrafi przygotować konferencję prasową a także briefing;

- na ocenę 4 - w stopniu rozbudowanym potrafi konstruować wypowiedzi pisemne adresowane do dziennikarzy – informacja prasowa, notka, oświadczenie; potrafi przygotować konferencję prasową a także briefing.

- na ocenę 5 - w stopniu bardzo rozbudowanym potrafi konstruować wypowiedzi pisemne adresowane do dziennikarzy – informacja prasowa, notka, oświadczenie; potrafi przygotować konferencję prasową a także briefing.

EK nr 3 – posiada umiejętności płynnego i swobodnego wypowiadania się przed kamerą i do mikrofonu

- na ocenę 2 - nie potrafi płynnie i swobodnie wypowiadać się przed kamerą i do mikrofonu

- na ocenę 3 - w stopniu podstawowym potrafi płynnie

i swobodnie wypowiadać się przed kamerą i do mikrofonu

- na ocenę 4 - w stopniu rozbudowanym potrafi płynnie

i swobodnie wypowiadać się przed kamerą i do mikrofonu

- na ocenę 5 - w stopniu bardzo rozbudowanym, w sposób wyróżniający, potrafi płynnie i swobodnie, wypowiadać się przed kamerą i do mikrofonu

EK nr 4 - posiada wiedzę erystyczną i retoryczną, rozróżnia oba pojęcia, wie jak wykorzystywać wiedzę w pracy przed kamerą

- na ocenę 2 - nie posiada wiedzy erystycznej i retoryczną, nie rozróżnia obu pojęć i nie wie jak wykorzystywać wiedzę w pracy przed kamerą

- na ocenę 3 - w stopniu podstawowym posiada wiedzę erystyczną i retoryczną, w stopniu podstawowym potrafi odróżnić obie formy, na podstawowym poziomie potrafi wykorzystać wiedzę w pracy przed kamerą

- na ocenę 4 - w stopniu rozbudowanym posiada wiedzę erystyczną i retoryczną, potrafi odróżnić obie formy, a także w stopniu rozbudowanym potrafi wykorzystać wiedzę w pracy przed kamerą

- na ocenę 5 - w stopniu bardzo rozbudowanym posiada wiedzę erystyczną i retoryczną, potrafi odróżnić obie formy, a także w sposób wyróżniający potrafi wykorzystać wiedzę w pracy przed kamerą

.

EK nr 5 - posiada wiedzę na temat PR i marketingu mediów, potrafi korzystać z narzędzi marketingowych i stosuje je w praktyce;

- na ocenę 2 - nie posiada wiedzy na temat PR i marketingu mediów i nie potrafi korzystać z narzędzi marketingowych w praktyce;

- na ocenę 3 - posiada podstawową wiedzę na temat PR i marketingu mediów, potrafi w podstawowym zakresie korzystać z narzędzi marketingowych w praktyce.

- na ocenę 4 – posiada rozbudowaną wiedzę na temat PR i marketingu mediów, potrafi korzystać z narzędzi marketingowych i stosuje je w praktyce.

- na ocenę 5 – posiada bardzo rozbudowaną wiedzę na temat PR i marketingu mediów i potrafi bez problemu korzystać z narzędzi marketingowych i stosuje je w praktyce

Ocena końcowa:

Na 1/4 oceny końcowej składają się zadania praktyczne na zajęciach

Na 2/4 oceny końcowej składa się złożony i obroniony teoretyczno – praktyczny projekt końcowy

Na 1/4 oceny końcowej składa się obecność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Romanowski
Prowadzący grup: Ryszard Romanowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Romanowski
Prowadzący grup: Ryszard Romanowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Romanowski
Prowadzący grup: Ryszard Romanowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)