Contemporary challenges of media ethics
General data
Course ID: | WT-DKS-DMWWE |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Contemporary challenges of media ethics |
Name in Polish: | Współczesne wyzwania etyki mediów |
Organizational unit: | Institute of Media Education and Journalism |
Course groups: | |
Course homepage: | http://706zenl |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | K_W03; K_U07; K_K01 |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie ze współczesnymi wyzwaniami etyki mediów. |
Full description: |
(in Polish) 1. Etyka mediów, etyka dziennikarska, etyka nowych mediów, etyka social media – wyjaśnienie pojęć 2. Dziennikarskie kodeksy etyczne, regulacje prawne w odniesieniu do mediów. Weryfikacja ich treści w odniesieniu do Internetu, mediów sieciowych, społecznościowych 3. Etyka jako fundament zawodowego profesjonalizmu (w odniesieniu do pracy w mediach) 4. Etyka w Internecie (3 godz.) 5. Etyka cyberspołeczności 6. Zawód dziennikarza w dobie nowych mediów (dziennikarstwo internetowe, obywatelskie). Ujęcie etyczne 7. Serwisy społecznościowe w zawodzie dziennikarza. Ujęcie etyczne 8. Źródła informacji dziennikarskiej (w tym przede wszystkim internetowe źródła, w tym Facebook, Twitter) – ujęcie etyczne (2 godz.) 9. Informacja i komentarz w dobie nowych mediów 10. Manipulacje we współczesnych mediach (2 godz.) 11. Wolność słowa, wolność wypowiedzi 12. Etyka komunikacji |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Bertrand C., Deontologia mediów, przekł. T. Szymanski, Warszawa 2007. Dobosz I., Prawo i etyka w zawodzie dziennikarza, Warszawa 2008. Pleszczynski J., Etyka dziennikarska, Warszawa 2007. Lister M., Dovey J., Giddings, Nowe media. Wprowadzenie, tł. M. Lorek, A. Sadza, K. Sawicka, Kraków 2009. Literatura uzupełniająca: Bralczyk J., Język na sprzedaż, Warszawa 1996. Eicher J., Sztuka komunikowania się, Łódź 1995. Etyka międzyludzkiej komunikacji, red. J. Puzynina, Warszawa 1993. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy: EK nr 1 - ma poszerzoną i specjalistyczną wiedzę o normach i regulacjach prawnych (w tym dotyczących ochrony własności intelektualnej i aktualnej kodyfikacji prawa autorskiego, prawa mediów oraz aktów prawnych regulujących dostęp do informacji publicznej), a także o zasadach i branżowych kodeksach etycznych, ze szczególnym uwzględnieniem nowych mediów, normach oraz zasadach i przepisach dotyczących struktur społecznych, a szczególnie instytucji medialnych oraz instytucji kultury, rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania (K_W03); EK nr 2 - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych (K_W13) w zakresie umiejętności: EK nr 3 - biegle stosuje zasady etyczne i prawne, ze szczególnym uwzględnieniem etyki zawodowej i prawa mediów oraz własności intelektualnej (K_U13); kompetencji społecznych: EK nr 4 - jasno dostrzega i precyzyjnie formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej (K_K06) EK nr 5 - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w działaniach instytucji medialnych oraz pracy w mediach i na rzecz mediów (K_K07) Opis ECTS: - udział w wykładzie - 30 godz. - udział w dyskusji - 10 godz. - przygotowanie do egzaminu - 20 godz. W sumie - 60 godz. = 2 pkt. ECTS. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK nr 1 określany jako "ma poszerzoną i specjalistyczną wiedzę o normach i regulacjach prawnych (w tym dotyczących ochrony własności intelektualnej i aktualnej kodyfikacji prawa autorskiego, prawa mediów oraz aktów prawnych regulujących dostęp do informacji publicznej), a także o zasadach i branżowych kodeksach etycznych, ze szczególnym uwzględnieniem nowych mediów, normach oraz zasadach i przepisach dotyczących struktur społecznych, a szczególnie instytucji medialnych oraz instytucji kultury, rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania" na 2 - nie zna żadnych uregulowań prawnych, kodeksów etycznych dotyczących mediów na 3 - zna w stopniu dostatecznym uregulowania prawne na temat mediów na 4 - zna dobrze uregulowania prawne na temat mediów na 5 - bardzo dobrze zna uregulowania prawne na temat mediów EK nr 2 określany jako "ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych" na 2 - nie zna żadnych zasad i norm etycznych na 3 - dostatecznie zna normy etyczne na 4 - zna dobrze normy etyczne na 5 - zna bardzo dobrze normy etyczne EK nr 3 określany jako "biegle stosuje zasady etyczne i prawne, ze szczególnym uwzględnieniem etyki zawodowej i prawa mediów oraz własności intelektualnej" na 2 - nie stosuje żadnych zasad etycznych w przestrzeni zawodowej na 3 - stosuje dostatecznie zasady etyczne w przestrzeni zawodowej na 4 - wystarczająco, dobrze stosuje dostatecznie zasady etyczne w przestrzeni zawodowej na 5 - zna i bardzo dobrze stosuje dostatecznie zasady etyczne w przestrzeni zawodowej EK nr 4 - jasno dostrzega i precyzyjnie formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej na 2 - nie rozumie problematyki moralnej we własnej pracy na 3 - dostatecznie dostrzega i precyzyjnie formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą na 4 - poprawnie dostrzega i precyzyjnie formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań na 5 - biegle, poprawnie dostrzega i precyzyjnie formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej EK nr 5 - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w działaniach instytucji medialnych oraz pracy w mediach i na rzecz mediów na 2 - nie ma świadomości etycznego wymiaru w działaniach instytucji medialnych na 3 - posiada dostateczną świadomość etycznego wymiaru w działalności instytucji medialnych na 4 - dobrze zna, rozumie, czym jest etyczny wymiar działalności instytucji medialnych na 5 - posiada bardzo świadomość etycznego wymiaru w działalności instytucji medialnych |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.