Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Contemporary challenges of media ethics

General data

Course ID: WT-DKS-DMWWE
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Contemporary challenges of media ethics
Name in Polish: Współczesne wyzwania etyki mediów
Organizational unit: Institute of Media Education and Journalism
Course groups:
Course homepage: http://706zenl
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

K_W03; K_U07; K_K01

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie ze współczesnymi wyzwaniami etyki mediów.

Full description: (in Polish)

1. Etyka mediów, etyka dziennikarska, etyka nowych mediów, etyka social media – wyjaśnienie pojęć

2. Dziennikarskie kodeksy etyczne, regulacje prawne w odniesieniu do mediów. Weryfikacja ich treści w odniesieniu do Internetu, mediów sieciowych, społecznościowych

3. Etyka jako fundament zawodowego profesjonalizmu

(w odniesieniu do pracy w mediach)

4. Etyka w Internecie (3 godz.)

5. Etyka cyberspołeczności

6. Zawód dziennikarza w dobie nowych mediów (dziennikarstwo internetowe, obywatelskie). Ujęcie etyczne

7. Serwisy społecznościowe w zawodzie dziennikarza. Ujęcie etyczne

8. Źródła informacji dziennikarskiej (w tym przede wszystkim internetowe źródła, w tym Facebook, Twitter) – ujęcie etyczne (2 godz.)

9. Informacja i komentarz w dobie nowych mediów

10. Manipulacje we współczesnych mediach (2 godz.)

11. Wolność słowa, wolność wypowiedzi

12. Etyka komunikacji

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Bertrand C., Deontologia mediów, przekł. T. Szymanski, Warszawa 2007.

Dobosz I., Prawo i etyka w zawodzie dziennikarza, Warszawa 2008.

Pleszczynski J., Etyka dziennikarska, Warszawa 2007.

Lister M., Dovey J., Giddings, Nowe media. Wprowadzenie, tł. M. Lorek, A. Sadza, K. Sawicka, Kraków 2009.

Literatura uzupełniająca:

Bralczyk J., Język na sprzedaż, Warszawa 1996.

Eicher J., Sztuka komunikowania się, Łódź 1995.

Etyka międzyludzkiej komunikacji, red. J. Puzynina, Warszawa 1993.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student

w zakresie wiedzy:

EK nr 1 - ma poszerzoną i specjalistyczną wiedzę o normach i regulacjach prawnych (w tym dotyczących ochrony własności intelektualnej i aktualnej kodyfikacji prawa autorskiego, prawa mediów oraz aktów prawnych regulujących dostęp do informacji publicznej), a także o zasadach i branżowych kodeksach etycznych, ze szczególnym uwzględnieniem nowych mediów, normach oraz zasadach i przepisach dotyczących struktur społecznych, a szczególnie instytucji medialnych oraz instytucji kultury, rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania (K_W03);

EK nr 2 - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych (K_W13)

w zakresie umiejętności:

EK nr 3 - biegle stosuje zasady etyczne i prawne, ze szczególnym uwzględnieniem etyki zawodowej i prawa mediów oraz własności intelektualnej (K_U13);

kompetencji społecznych:

EK nr 4 - jasno dostrzega i precyzyjnie formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej (K_K06)

EK nr 5 - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w działaniach instytucji medialnych oraz pracy w mediach i na rzecz mediów (K_K07)

Opis ECTS:

- udział w wykładzie - 30 godz.

- udział w dyskusji - 10 godz.

- przygotowanie do egzaminu - 20 godz.

W sumie - 60 godz. = 2 pkt. ECTS.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

EK nr 1 określany jako "ma poszerzoną i specjalistyczną wiedzę o normach i regulacjach prawnych (w tym dotyczących ochrony własności intelektualnej i aktualnej kodyfikacji prawa autorskiego, prawa mediów oraz aktów prawnych regulujących dostęp do informacji publicznej), a także o zasadach i branżowych kodeksach etycznych, ze szczególnym uwzględnieniem nowych mediów, normach oraz zasadach i przepisach dotyczących struktur społecznych, a szczególnie instytucji medialnych oraz instytucji kultury, rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania"

na 2 - nie zna żadnych uregulowań prawnych, kodeksów etycznych dotyczących mediów

na 3 - zna w stopniu dostatecznym uregulowania prawne na temat mediów

na 4 - zna dobrze uregulowania prawne na temat mediów

na 5 - bardzo dobrze zna uregulowania prawne na temat mediów

EK nr 2 określany jako "ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych"

na 2 - nie zna żadnych zasad i norm etycznych

na 3 - dostatecznie zna normy etyczne

na 4 - zna dobrze normy etyczne

na 5 - zna bardzo dobrze normy etyczne

EK nr 3 określany jako "biegle stosuje zasady etyczne i prawne, ze szczególnym uwzględnieniem etyki zawodowej i prawa mediów oraz własności intelektualnej"

na 2 - nie stosuje żadnych zasad etycznych w przestrzeni zawodowej

na 3 - stosuje dostatecznie zasady etyczne w przestrzeni zawodowej

na 4 - wystarczająco, dobrze stosuje dostatecznie zasady etyczne w przestrzeni zawodowej

na 5 - zna i bardzo dobrze stosuje dostatecznie zasady etyczne w przestrzeni zawodowej

EK nr 4 - jasno dostrzega i precyzyjnie formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej

na 2 - nie rozumie problematyki moralnej we własnej pracy

na 3 - dostatecznie dostrzega i precyzyjnie formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą

na 4 - poprawnie dostrzega i precyzyjnie formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań

na 5 - biegle, poprawnie dostrzega i precyzyjnie formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej

EK nr 5 - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w działaniach instytucji medialnych oraz pracy w mediach i na rzecz mediów

na 2 - nie ma świadomości etycznego wymiaru w działaniach instytucji medialnych

na 3 - posiada dostateczną świadomość etycznego wymiaru w działalności instytucji medialnych

na 4 - dobrze zna, rozumie, czym jest etyczny wymiar działalności instytucji medialnych

na 5 - posiada bardzo świadomość etycznego wymiaru w działalności instytucji medialnych

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)