Crisis management
General data
Course ID: | WT-DKS-DMZK |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Crisis management |
Name in Polish: | Zarządzanie kryzysowe |
Organizational unit: | Institute of Media Education and Journalism |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają przygotować studenta do profesjonalnego zarządzania sytuacjami kryzysowymi w firmach i instytucjach, ze szczególnym uwzględnieniem kryzysów w mediach społecznościowych. |
Full description: |
(in Polish) Tworzenie strategii komunikacyjnej proaktywnej i przygotowanie scenariuszy kryzysowych, oświadczeń kryzysowych, książki kryzysowej, zasady kryzysowego zarządzania komunikacją reaktywną i proaktywną, etyka w komunikacji kryzysowej, narzędzia i techniki komunikacji w social media, organizacja i zarządzanie zespołem kryzysowym, współpraca z agencją PR, media relations kryzysowe, organizacja konferencji prasowej w sytuacji kryzysowej i problemowej, fazy zarządzania kryzysowego, issue management, nowoczesny monitoring mediów (w tym społecznościowych) |
Bibliography: |
(in Polish) Adamus-Matuszyńska A., Współczesny kryzys wizerunku, w: D. Tworzydło, T. Soliński (red.), Public relations w teorii i praktyce, Rzeszów 2006, s. 11-20. Batko A., Zarządzanie sytuacją kryzysową na przykładzie przedsiębiorstwa turystycznego, w: D. Tworzydło (red.), Public relations. Materiały z II Kongresu PR, Rzeszów 2003, s. 365-368. Flatter S., Lovett D., Restrukturyzacja firmy. Zarządzanie przedsiębiorstwem w sytuacjach kryzysowych, Warszawa 2001. Hartley R.F., Zarządzanie i marketing. Spektakularne sukcesy i porażki, Gliwice 2004. Iwankiewicz-Rak B., Problemy sytuacji kryzysowych w organizacjach non profit, w: D. Tworzydło, T. Soliński (red.), Public relations – wyzwania współczesności, Rzeszów 2004, s. 25-34. Kaczmarek T.T., Ryzyko i zarządzanie ryzykiem. Ujęcie interdyscyplinarne, Warszawa 2005. Kiełdanowicz M., Public relations w sytuacjach kryzysowych, w: B. Ociepka (red.), Public relations w teorii i praktyce, Wrocław 2003, wyd. II, s. 39-71. Kozera B., Zelek A., Praktyka zarządzania kryzysem w przedsiębiorstwie, Szczecin 2002. Leczykiewicz T., Kampania komunikacyjna organizacji w sytuacji kryzysu medialnego, w: D. Tworzydło, T. Soliński (red.), Public relations – wyzwania współczesności, Rzeszów 2004, s. 35-45. Łaszyn A., Komunikacja kryzysowa, w: Sztuka public relations. Z doświadczeń polskich praktyków, Warszawa 2006, s. 139-164. Macierzyński W., Zarządzanie sytuacją kryzysową w bankowości, w: D. Tworzydło, T. Soliński, Public relations – wyzwania współczesności, Rzeszów 2004, s. 47-55. Maćkowska R., Uwarunkowania działań public relations w sytuacji kryzysowej organizacji politycznej, w: D. Tworzydło, T. Soliński (red.), Public relations – wyzwania współczesności, Rzeszów 2004, s. 57-71. Mitroff I.I., Pearson Ch.M., Zarządzanie sytuacją kryzysową, czyli jak ochronić firmę przed najgorszym. Podręcznik usprawniający zdolność do reagowania w sytuacjach kryzysowych, Warszawa 1998. Mittelstaedt R.E., Jak uniknąć pomyłek, które mogą zniszczyć Twoją organizację. Katastrofy lotnicze, spektakularne porażki finansowe, awarie w elektrowniach jądrowych – drobne błędy, które przeoczono..., Gliwice 2006. Murdoch A., Komunikowanie w kryzysie. Jak ratować wizerunek firmy, Warszawa 2003. Nogalski B., Marcinkiewicz H., Zarządzanie antykryzysowe przedsiębiorstwem. Pokonać kryzys i wygrać, Warszawa 2004. Nogalski B., Szpitter A., Wizerunek organizacji jako płaszczyzna zarządzania antykryzysowego, w: D. Tworzydło, T. Soliński, Public relations – wyzwania współczesności, Rzeszów 2004, s.73-92. Nowakowski M.K., Rzemieniak M.L., Kryzys i przetrwanie w marketingu, Warszawa 2003. Płóciennik M., Wybrane aspekty zarządzania sytuacją kryzysową na przykładzie Wyższej Szkoły Finansów i Bankowości w Radomiu, w: D. Tworzydło, T. Soliński, Public relations – wyzwania współczesności, Rzeszów 2004, s. 93-104. Przybysz M., Kościół w kryzysie? Crisis management w Kościele w Polsce, Tarnów 2008. Regester M., Larkin J., Zarządzanie kryzysem, Warszawa 2005. Rydzak W., Zarządzanie informacją w sytuacjach kryzysowych, w: J. Olędzki, D. Tworzydło (red.), Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, Warszawa 2006, s. 276-293. Rydzak W., Zarządzanie kryzysami, Poznań 1999. Smektała T., Public relations w sytuacjach kryzysowych przedsiębiorstw, Wrocław 2001. Sull D.N., Firma przetrwania. Rekonstrukcja przedsiębiorstwa w obliczu kryzysu, Gliwice 2006. Szymańska A., Efektywna komunikacja w zarządzaniu kryzysami i problemami, w: D. Tworzydło, T. Soliński (red.), Public relations – wyzwania współczesności, Rzeszów 2004, s. 127-141. Śnieżek E., Zarządzanie komunikacją wewnętrzną w sytuacjach kryzysowych, w: D. Tworzydło, T. Soliński (red.), Public relations – wyzwania współczesności, Rzeszów 2004, s. 105-117. Świda J., Tworzydło D., Uwarunkowania i konsekwencje kryzysu w organizacji, w: J. Świda, D. Tworzydło (red.), Public relations, Rzeszów 2003, s. 195-203. Tyrała P., Zarządzanie kryzysowe. Ryzyko – bezpieczeństwo – obronność. Dla menedżerów administracji, polityki, wojska, policji, gospodarki i edukacji, Toruń 2003, wyd. II. Zelek A., Zarządzanie kryzysem w przedsiębiorstwie – perspektywa strategiczna, Warszawa 2003. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) nakład pracy studenta: 30 h aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz prezentacja case study 45 h przygotowanie projektu strategii komunikacyjnej w zespole 15 h research informacji i przygotowanie materiałów na zajęcia Razem: 90 h Punkty ECTS: 3 K_W06 Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w różnych aspektach (m.in. psychologicznym i socjologicznym), ich prawidłowości i zakłóceń K_W09 Głęboko rozumie potrzebę komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, zna w stopniu zaawansowanym wszystkie obowiązki i zadania rzecznika prasowego instytucji K_W15 Ma pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania grup i instytucji oraz zarządzania nimi K_W16 Posiada pogłębioną wiedzę na temat pojęć związanych z komunikacją, marketingiem i public relations w kontekście wykorzystania jej w rzeczywistości medialnej i świata kultury (lub sektora medycznego – w zależności od wybranej specjalności), rozszerzoną wiedzę o zarządzaniu wizerunkiem instytucji, projektami, marką, produktami, zarządzaniu kryzysowym, informacją, wizerunkiem i identyfikacją wizualną firmy. K_U07 Potrafi w stopniu zaawansowanym prawidłowo interpretować przekazy medialne, badać różne rodzaje mediów i interpretować wyniki tych badań, analizować dyskurs medialny, dokonywać monitoringu mediów oraz badać i kształtować opinię publiczną, rozpoznawać próby manipulacji i propagandy i bronić się przed nimi, a także mechanizmy psychologiczne występujące w procesach komunikacyjnych i społecznych K_U15 Posiada rozszerzone umiejętności w dziedzinie komunikacji, marketingu i public relations w kontekście zarządzania wizerunkiem instytucji, projektami, marką, produktami, zarządzaniu kryzysowym, informacją, wizerunkiem i identyfikacją wizualną firmy. K_U16 Biegle wykorzystuje techniki komunikowania właściwe dla Internetu, nowych mediów i mediów społecznościowych K_K06 Jasno dostrzega i precyzyjnie formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK W_1 określony jako: rozróżnia zarządzanie kryzysowe (crisis management) od zarządzania problemowego (issue management) oraz identyfikuje ich odpowiednie narzędzia. na ocenę 5: nazywa i definiuje działania z zakresu crisis management i issue management na ocenę 4: zna zasady zarządzania kryzysowego na ocenę 3: charakteryzuje elementarne zasady crisis management na ocenę 2: zna podstawowe case study kilku sytuacji kryzysowych w Polsce. WERYFIKACJA: EK W_1 określony jako: rozróżnia zarządzanie kryzysowe (crisis management) od zarządzania problemowego (issue management) oraz identyfikuje ich odpowiednie narzędzia - weryfikacja przez metodę: symulacyjną. EK W_2 określony jako: wybiera techniki i narzędzia efektywnej komunikacji kryzysowej - weryfikacja przez metodę: studium przypadku. EK U_3 określony jako: umie zastosować narzędzia PR antycypujące kryzys, oszacować szanse i zagrożenia oraz silne i słabe strony (SWOT) w komunikacji kryzysowej - weryfikacja przez metodę: SWOT. EK U_4 określony jako: potrafi tworzyć teksty i komunikaty kryzysowe, planować i prowadzić działania w sztabie kryzysowym, także przy współpracy zewnętrznej agencji PR - weryfikacja przez metodę: ćwiczeniową EK K_5 określony jako: pracuje w zespole, kieruje zespołem kryzysowym, tworzy strategię komunikacyjną firmy, stosuje odpowiednie narzędzia w komunikacji w social media - weryfikacja przez metodę: projektu. EK W_2 określony jako: wybiera techniki i narzędzia efektywnej komunikacji kryzysowej. na ocenę 5: zna techniki i narzędzia efektywnej komunikacji kryzysowej w mediach tradycyjnych i społecznościowych na ocenę 4: zna podstawowe techniki i narzędzia efektywnej komunikacji kryzysowej w mediach tradycyjnych na ocenę 3: zna kilka technik i narzędzi efektywnej komunikacji kryzysowej na ocenę 2: zna mity zarządzania kryzysowego U_3 określony jako: umie zastosować narzędzia antycypujące kryzys, oszacować szanse i zagrożenia oraz silne i słabe strony (SWOT) w komunikacji kryzysowej. na ocenę 5: umie stosować metodę analizy SWOT do wybranego podmiotu, umie oszacować szanse i zagrożenia oraz silne i słabe strony (SWOT) w komunikacji kryzysowej, umie wybrać odpowiednie narzędzia w komunikacji kryzysowej na ocenę 4: umie oszacować szanse i zagrożenia oraz silne i słabe strony (SWOT) w komunikacji kryzysowej, umie wybrać odpowiednie narzędzia w komunikacji kryzysowej na ocenę 3: umie wybrać odpowiednie narzędzia w komunikacji kryzysowej na ocenę 2: umie wybrać prawidłowo niektóre narzędzia w komunikacji kryzysowej U_4 określony jako: potrafi tworzyć teksty i komunikaty kryzysowe, planować i prowadzić działania w sztabie kryzysowym, także przy współpracy zewnętrznej agencji PR. na ocenę 5: potrafi zredagować oświadczenie dla mediów, sprostowanie w rozumieniu prawa prasowego, stworzyć i zarządzać zespołem kryzysowym, potrafi wybrać odpowiednie narzędzia w komunikacji kryzysowej w mediach społecznościowych na ocenę 4: potrafi zredagować oświadczenie dla mediów, sprostowanie w rozumieniu prawa prasowego, pracować w zespole kryzysowym, potrafi wybrać podstawowe narzędzia w komunikacji kryzysowej w mediach społecznościowych na ocenę 3: potrafi zredagować oświadczenie dla mediów, sprostowanie w rozumieniu prawa prasowego, potrafi wybrać podstawowe narzędzia w komunikacji kryzysowej na ocenę 2: potrafi wybrać podstawowe narzędzia w komunikacji kryzysowej K_5 określony jako: pracuje w zespole, kieruje zespołem kryzysowym, tworzy strategię komunikacyjną organizacji, stosuje odpowiednie narzędzia w komunikacji w social media. na ocenę 5: umie stworzyć i zarządzać zespołem kryzysowym, wykazuje samodzielność w tworzeniu strategii komunikacyjnej organizacji, kreatywnie stosuje odpowiednie narzędzia w komunikacji w social media na ocenę 4: potrafi pracować w zespole kryzysowym oraz współpracować przy tworzeniu strategii komunikacyjnej organizacji, stosuje podstawowe narzędzia w komunikacji w social media na ocenę 3: potrafi pracować w zespole kryzysowym, stosuje podstawowe narzędzia w komunikacji w social media na ocenę 2: stosuje elementarne narzędzia w komunikacji w social media. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.