Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The phenomenon of religious advertising

General data

Course ID: WT-DKS-FRR
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The phenomenon of religious advertising
Name in Polish: Fenomen reklamy religijnej
Organizational unit: Institute of Media Education and Journalism
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Learning outcome code/codes:

DL_W01- zna terminologie z zakresu komunikacji reklamowej. Rozumie potrzebę wykorzystania reklamy w komunikacji Kościoła z szeroko rozumianym odbiorcą. Potrafi w zdefiniować reklamę religijna, jej typy i cele.


DL_K03- posiada rozszerzone umiejętności w dziedzinie komunikacji reklamowej w kontekście wykorzystania i interpretacji reklamy religijnej


DL_K10 - ma świadomość znaczenia reklamy religijnej jako medium

prowadzącego do pogłębionej refleksji o charakterze uniwersalnym a także medium wykorzystywanym przez współczesny Kościół.


Short description:

The aim of the course is the theoretical knowledge and practical application of religious advertising as a tool of persuasive communication of a religious nature.

The participants of the lecture will gain in-depth knowledge of religious advertising as a separate type of advertising next to such advertising as social, political or commercial advertising.

During the course, students will be prepared to create and present their own religious advertisement (advertising spot or poster)

Full description:

Main issues

1. Religious advertising as a kind of visual communication

2. Religious advertising as a separate type of advertising next to commercial, social and political advertising

3. The Church and religious advertising

4. Definition, goals and types of religious advertising.

5. The role and significance of the sacred in religious advertising

6. Rhetoric of religious advertising

7. The poetics of religious advertising

8. Religious advertising and shockvertising

9. Religious advertising - strengths and weaknesses

10. Religious advertising in a consumer society - the context of advertising culture

11. Presentation of advertisements prepared by students and their discussion

Bibliography:

Literatura podstawowa:

K. Stępniak, Fenomen reklamy religijnej, Warszawa- Pułtusk 2017.

Etyka w reklamie, Watykan 1997

P. H. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław 2008

E. Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2001

Literatura uzupełniająca:

W. Griswold, Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie

R. Zimny, Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych , Warszawa 2008

Efekty kształcenia i opis ECTS:

DL_W01- zna terminologie z zakresu komunikacji reklamowej. Rozumie potrzebę wykorzystania reklamy w komunikacji Kościoła z szeroko rozumianym odbiorcą. Potrafi w zdefiniować reklamę religijna, jej typy i cele.

DL_K03- posiada rozszerzone umiejętności w dziedzinie komunikacji reklamowej w kontekście wykorzystania i interpretacji reklamy religijnej

DL_K10 - ma świadomość znaczenia reklamy religijnej jako medium prowadzącego do pogłębionej refleksji o charakterze uniwersalnym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na oceną 2: nie posiada znajomości terminologii z zakresu komunikacji reklamowej, nie wie jak Kościół może wykorzystywać reklamę do komunikacji z szeroko rozumianym odbiorcą. Nie zna definicji reklamy religijnej, nie potrafi określić jej celów i wymienić jej typów.

na ocenę 3: posiada w stopniu wystarczającym znajomość terminologii z zakresu komunikacji reklamowej rozróżnia typy reklam, w tym także potrafi zdefiniować reklamę religijną, określić jej cele i typy

na ocenę 4: dobrze posługuje się terminologią z zakresu komunikacji reklamowej, rozróżnia typy reklam, w tym także potrafi zdefiniować reklamę religijną, określić jej cele i typy oraz znaczenie reklamy religijnej we współczesnej komunikacji Kościoła z heterogenicznym odbiorcą.

na ocenę 5:doskonale rozumie znaczenie reklamy religijnej we współczesnej komunikacji Kościoła z heterogenicznym odbiorcą. Posługuje się biegle terminologią z zakresu komunikacji reklamowej, rozróżnia typy reklam, w tym także potrafi zdefiniować reklamę religijną, określić jej cele i typy i zaprezentować własny spot reklamowy lub billboard. Potrafi swobodnie dyskutować na temat reklamy religijnej w kontekście zagadnienia reklamy jako komunikacji wizualnej

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Krzysztof Stępniak
Group instructors: Krzysztof Stępniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description:

During the lecture, students will learn about a new issue and research on religious advertising.

Full description:

Main issues

1. Religious advertising as a kind of visual communication - theoretical issues and focus research on religious advertising

2. Religious advertising as a separate type of advertising next to commercial, social and political advertising

3. The Church and advertising in the age of new media

4. Definition, goals and types of religious advertising.

5. The role and significance of the sacred in religious advertising

6. Rhetoric of religious advertising

7. The poetics of religious advertising

8. Religious advertising and shockvertising

9. Religious advertising - strengths and weaknesses

10. Religious advertising in a consumer society - the context of advertising culture

11. Presentation of advertisements prepared by students and their discussion

Bibliography:

Literatura podstawowa:

K. Stępniak, Fenomen reklamy religijnej, Warszawa- Pułtusk 2017.

K. Stępniak, Motywy religijne w komercyjnym przekazie reklamowym a sacrum w reklamie religijnej, „Studia Medioznawcze” 2018, nr 2, s. 85–98.

K. Stępniak, Reklama religijna jako odrębny typ reklamy, „Zeszyty Prasoznawcze” 2018, nr 2, s. 327–341, http://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2018/2-234/art/12857/

K. Stępniak, Advertising in communication of the Catholic Church. Poland’s case, “Central European Journal of Communication” Fall 2020, No. 3, s. 409–425, https://journals.ptks.pl/cejc/article/view/211/144

K. Stępniak, Shockvertising versus reklama religijna, [w:] Media – Biznes – Kultura. Medialne kreacje wizerunkowe – obraz i słowo, Red. B. Czechowska-Derkacz, D. Chomik, J. Wojsław, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2018, s. 153–171.

P. H. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław 2008.

E. Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2001.

Etyka w reklamie, Watykan 1997

Literatura uzupełniająca:

W. Griswold, Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie

R. Zimny, Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych , Warszawa 2008

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Krzysztof Stępniak
Group instructors: Krzysztof Stępniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description:

In the theory of the mediatization of religion and in the area of digital research on religion, the visibility of religion in the social (public) space and the media is emphasized. One of the forms of visibility of religion is religious advertising, which is a form of visual communication of a persuasive nature.

Students will learn about issues related to this type of communication on the basis of research on religious advertising in Poland.

Full description:

Main issues:

1. Religious advertising as a type of visual communication

2. Religious advertising as a separate type of advertising next to commercial, social and political advertising

3. The Church and religious advertising

4. Definition, goals and types of religious advertising.

5. The role and meaning of the sacred in religious advertising

6. The rhetoric of religious advertising

7. Poetics of religious advertising

8. Religious advertising and shockvertising

9. Religious advertising - strengths and weaknesses

10. Religious advertising in the consumer society - the context of advertising culture

11. Presentation of advertisements prepared by students and their discussion

Bibliography:

Basic literature:

K. Stępniak, Fenomen reklamy religijnej, Warszawa- Pułtusk 2017.

K. Stępniak, Advertising in communication of the Catholic Church. Poland’s case, “Central European Journal of Communication” Fall 2020, No. 3, s. 409–425, https://journals.ptks.pl/cejc/article/view/211/144

K. Stępniak, Motywy religijne w komercyjnym przekazie reklamowym a sacrum w reklamie religijnej, „Studia Medioznawcze” 2018, nr 2, s. 85–98, https://studiamedioznawcze.eu/index.php/studiamedioznawcze/article/view/264/134

K. Stępniak, Reklama religijna jako odrębny typ reklamy, „Zeszyty Prasoznawcze” 2018, nr 2, s. 327–341, http://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2018/2-234/art/12857

K. Stępniak, Reklama religijna w działaniach Kościoła katolickiego na rzecz uchodźców ukraińskich, „Studia Medioznawcze” 2022, nr 2, s. 1181–1201, https://studiamedioznawcze.eu/index.php/studiamedioznawcze/article/view/702/563

P. H. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław 2008

E. Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2001

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)