Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Critical reception of media transmission

General data

Course ID: WT-DKS-KOP
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Critical reception of media transmission
Name in Polish: Krytyczny odbiór przekazów medialnych
Organizational unit: Institute of Media Education and Journalism
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description:

The course level: Basic.

The course objectives: the main objective of the course is education in media competence. As a result of course, the student understands the specifics of the media and read in their specific code.

Prerequisites: None.

Full description:

Media literacy - skills training and media (making choices, critical and creative thinking). The medium is the message. Logosphere and iconosphere. Reading and its determinants. The specificity of the comics as a form of communication. Basics of film language. The specificity of television as a medium. In the world of sounds - the language of the radio. Computer games and their influence on the human psyche. Global network and our way of thinking. Language and ways of expression in advertising.

The specificity of the various techniques of manipulation by the media receiver. Manipulation of leads and titles, the red herring method, silence of uncomfortable information, publicizing unverified information, deliberate insinuations, insults and determination-fixing, the method of apparent authority, promotion of historical amnesia, handling fear, aggression and sex, the simulation of objectivity and neutrality, mixing political demands of the objectification of reality, technique of flattery.

Assessment methods: activity during exercise - analyzing the texts, broadcast journalism, reports (media files), exercise at home - search and analysis of current journalistic materials that illustrate issues discussed in class, source: press, radio, television, Internet, written individual work.

Bibliography:

Albin K., Reklama. Przekaz, odbiór, interpretacja, Warszawa-Wrocław 2002.

Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2007.

Dajan D., Katz E., Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Warszawa 2008.

Doliński D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk 2003.

Falkowski A., Praktyczna psychologia poznawcza: marketing i reklama, Gdańsk 2002.

Francuz P. (red.), Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, Lublin 1999.

Grand Press 2007. Dziennikarskie hity, Poznań 2008.

Grand Press 2008. Dziennikarskie hity, Poznań 2009.

Grand Press 2009. Dziennikarskie hity, Poznań 2010.

Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 20092.

Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 2000.

Legutko P., Rodziewicz D., Gra w media. Między informacją a deformacją, Warszawa 2007.

Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2000.

Lepa A., Świat manipulacji, Częstochowa 1997.

Lepa A., Świat propagandy, Czestochowa 2006.

Manipulacja, zło stosowane, Fronda nr 57/2010

Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka, biznes. Warszawa 2001

Najfeld J., Terlikowski T. P., Agata. Anatomia manipulacji, Warszawa – Karków 2008.

Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 1997.

Siemieniecki B. (red.), Manipulacja, media, edukacja, Toruń 2007.

Taylor L., Willis A., Medioznawstwo. Teksty, instytucje i odbiorcy, Kraków 2006.

Toffler A., Trzecia fala, Poznań 2006.

Zielińska-Pękal D., Iluzje, interpretacje, iluminacje. O przekazie telewizyjnym badacze i gimnazjaliści, Kraków 2007.

Zwoliński A., Dźwięk w relacjach społecznych, Kraków 2004.

Zwoliński A., Obraz w relacjach społecznych, Kraków 2004.

Zwoliński A., Słowo w relacjach społecznych, Kraków 2003.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

- rozpoznaje podstawowe techniki manipulacji oraz ich przyczyny

- analizuje przykłady zmanipulowanego przekazu w poszczególnych rodzajach mediów

EK nr 1 :

- na ocenę 2 – nie ma elementarnej wiedzy dotyczącej procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń

- na ocenę 3 – posiada elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń

- na ocenę 4 – umie dobrze interpretować procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz wskazywać ich prawidłowości i zakłócenia

- na ocenę 5 - umie bardzo dobrze interpretować procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz wskazywać ich prawidłowości i zakłócenia, a także skutecznie przeciwdziałać manipulacji

EK nr 2:

- na ocenę 2 – nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie zasad i norm etycznych. Jest podatny na działanie manipulacji

- na ocenę 3 – ma podstawową wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych oraz świadomość mechanizmów manipulacji.

- na ocenę 4 – ma dobrze uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych oraz dobre rozeznanie w mechanizmach manipulacji oraz metodach zapobiegania ich działaniu

- na ocenę 5 – ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych oraz bardzo dobre rozeznanie w mechanizmach manipulacji oraz metodach zapobiegania ich działaniu.

EK nr 3:

- na ocenę 2 – nie potrafi prawidłowo interpretować przekazów medialnych, ani rozpoznawać prób manipulacji i propagandy oraz bronić się przed nimi

- na ocenę 3 – umie interpretować przekazy medialne, ale potrafi rozpoznawać jedynie podstawowe próby manipulacji i propagandy

- na ocenę 4 – umie dobrze interpretować przekazy medialne oraz potrafi rozpoznawać próby manipulacji i propagandy, a także bronić się przed większością z nich

- na ocenę 5 – umie bardzo dobrze interpretować przekazy medialne oraz potrafi rozpoznawać wszelkie próby manipulacji i propagandy, a także skutecznie się przed nimi bronić

EK nr 4:

- na ocenę 2 – nie potrafi przygotować typowych tekstów dziennikarskich i publicystycznych z zachowaniem podstawowych zasad obiektywizmu

- na ocenę 3 – potrafi przygotować typowe teksty dziennikarskie i publicystyczne z zachowaniem podstawowych zasad obiektywizmu

- na ocenę 4 – potrafi dobrze przygotować typowe teksty dziennikarskie i publicystyczne z zachowaniem zasad obiektywizmu, unikając sięgania po podstawowe metody manipulacji i propagandy

- na ocenę 5 – potrafi bardzo dobrze przygotować typowe teksty dziennikarskie i publicystyczne z zachowaniem wszelkich zasad obiektywizmu, unikając zarazem sięgania po metody manipulacji i propagandy

EK nr 5:

- na ocenę 2 – nie potrafi określić i wykorzystywać podstawowych źródeł informacji dziennikarskich

- na ocenę 3 – potrafi określić i wykorzystać jedynie podstawowe źródła informacji dziennikarskich

- na ocenę 4 – potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła informacji dziennikarskich i posługiwać się nimi w pracy, w celu weryfikacji i unikania podstawowych metod manipulacji

- na ocenę 5 – potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła informacji dziennikarskich i swobodnie posługiwać się nimi w pracy w celu weryfikacji i unikania wszelkich metod manipulacji i propagandy

EK nr 6:

- na ocenę 2 – nie stosuje poznanych zasad i przyswojonych norm prawnych w zakresie etyki ogólnej i zawodowej; w pracy stosuje metody manipulacji

- na ocenę 3 – często stosuje się do poznanych zasad i przyswojonych norm prawnych w zakresie etyki ogólnej i zawodowej, jednak w pracy czasem stosuje typowe metody manipulacji i propagandy

- na ocenę 4 - stosuje się do poznanych zasad i przyswojonych norm prawnych w zakresie etyki ogólnej i zawodowej, a w pracy nie posługuje się metodami manipulacji i propagandy

- na ocenę 5 – zawsze stosuje się do poznanych zasad i przyswojonych norm prawnych w zakresie etyki ogólnej i zawodowej, a w pracy nigdy nie posługuje się metodami manipulacji i propagandy posiadając umiejętności ich skutecznego zwalczania

EK nr 7:

- na ocenę 2 – nie dostrzega problemów moralnych i dylematów etycznych; jest podatny na metody manipulacji i jest skłonny samemu je stosować dla osiągnięcia korzyści

- na ocenę 3 – dostrzega problemy moralne i dylematy etyczne; jest podatny na metody manipulacji, lecz nie sam używa ich w swojej pracy

- na ocenę 4 – dostrzega problemy moralne i dylemat etyczne; jest w stanie dostrzegać metody manipulacji i postępować zgodnie z zasadami etyki zawodowej

- na ocenę 5 – zawsze dostrzega problemy moralne i dylemat etyczne; jest w stanie skutecznie eliminować przykłady manipulacji i propagandy w swojej pracy i środowisku, a także zawsze kierować się zasadami etyki zawodowej.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

30 godz. aktywne uczestnictwo w zajęciach

30 godz. research i opracowanie w domu krótkich materiałów na zajęcia

30 godz. przygotowanie się do egzaminu

RAZEM: 90 godz.

ECTS: 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceny: aktywność w czasie ćwiczeń - analizowanie tekstów, audycji publicystycznych, reportaży (pliki multimedialne), ćwiczenia w domu - wyszukiwanie i analiza bieżących materiałów dziennikarskich ilustrujących zagadnienia omawiane na zajęciach, źródła:prasa, radio, tv, Internet; praca indywidualna lub grupowa w formie projektu.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

- prace pisemne

- prezentacje

- ćwiczenia praktyczne - w grupach

- ocenianie ciągle

Metody kształcenia

1. Wykład informacyjny (ok. 10-15 min. wprowadzający do zagadnień poruszanych na ćwiczeniach)

2. Klasyczna metoda problemowa, sytuacyjna

3. Burza mózgów

4. Metoda ćwiczeniowa (z wykorzystaniem filmu, prasy codziennej, Internetu)

5. Studium przypadku

6. Dyskusja Okrągłego stołu, Oxfordzka

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)