Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The Media in Poland

General data

Course ID: WT-DKS-MWP
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The Media in Poland
Name in Polish: Media w Polsce
Organizational unit: Institute of Media Education and Journalism
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description:

Level: basic

objectives of the course: To familiarize students with the structure of media in Poland - the basic legislation, institutions and companies on the Polish media market.

No prerequisites

Full description:

1. Normative doctrine of the media.

2. Press system

  act of 26 January 1984 press law

  the national council of radio and television (NCRT) in the constitution of the republic of Poland

  NCRT's history

  NCRT's powers

  NCRT's members

  the office of the electronic communication (OEC)

3. Transformations in the polish media after 1989

  press system transformation

  liquidation of the RSW

4. Press concerns in Poland

5. Press market segmentation

6. Polish newspapers

  national dailies

  economy press (dailies)

  regional press

  free dailies

7. Weekly reviews

  general situation - circulation and sales

  particular titles

8. Other segments of the press (color, specialized, women's weeklies, for children, youth).

9. The local and sublocal press

10. Catholic press and CNS (Catholic News Agency)

  catholic newspaper or rather lack of it

  weekly magazines

  catholic news agency

11. Public media - mission and subscription

12. Radio market overview

  public radio in Poland

  licensed broadcasting

  ownership structure

13. Television market in Poland

  Public Television

  Licensed broadcasting

  Other

  Network cable TV

  Satellite digital platforms

 digitization

14. Polish Internet

15. The Press Printers in Poland

16. The Press Distribution Companies in Poland

17. The research media organizations and the media research methodology

18. Press agencies

19. The economics of the media - the source of funding media. The media and advertising. Advertising packages.

20. Journalism and PR.

assessment methods:

Single choice test

Duration: 45 min.

Student can write the test after getting credits in classes.

Students can choose between two equal terms of the test or write both of them. The better of two grades is put into student's registration book

Bibliography:

 W. Sonczyk, Media w Polsce, Warszawa 1999.

 Prawo prasowe, art. 7, 8, 20, 21.

 Barta J., Markiewicz R., Matlak A. (red.), Prawo mediów, Warszawa 2008.

 Klimkiewicz B. (red.), Własność medialna i jej wpływ na pluralizm oraz niezależność mediów, Kraków 2005.

 Sokołowski M., Media w Polsce. Pierwsza władza IV RP?, Warszawa 2007.

 Kowalski T., Jung B., Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006.

 Mielczarek T., Monopol pluralizm koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989-2006, Warszawa 2007.

 Pokrzycka L., Romiszewska B., Oblicza polskich mediów po 1989 roku, Lublin 2008.

 R. Filas, Dziesięć lat przemian mediów masowych w Polsce (1989-1999), Zeszyty Prasoznawcze 1-2(1999), s. 31-54.

 Z. Bajka, Prasa codzienna w latach 1989-1999, w: Gluza R. (red.), Media w Polsce w XX wieku, Poznań 1999.

 E. Ciborska, Transformacja prasy byłej PZPR, ZPr 1-2(1992), s. 88-101.

 K. Hadamik, Transformacje w mediach Europy Środkowo-Wschodniej (1989-2004), ZPr 1-2(2004), s. 32-45.

 D. Grzelewska, Transformacja pism popołudniowych, ZPr 1-2(1992), s. 112-120.

 Z. Bajka, Kapitał zagraniczny w polskiej prasie – lata 90., ZPr 1-2(1998), s. 21-36.

 J. Mikułowski Pomorski, Media po 45 latach, ZPr 1-2(2006), s. 12-26.

 D. Gdańska, Transformacja dzienników poczytelnikowskich (1989-1992), ZPr 1-2(1992), s. 102-111.

 Ranking wydawców – największe koncerny prasowe w Polsce. Dodatek specjalny do „Pressa” 9(2006).

 R. Filas, Rośnie dominacja mediów elektronicznych – nowa faza przemian polskiego rynku, ZPr 3-4(2003), s. 7-34 (a zwłaszcza 31-34).

 K. Rosiński, Orkla Media 10 lat w Polsce, Warszawa 2002.

 E. Ciborska, Polska Agencja Prasowa – tradycje i współczesność, Roczniki Historii Prasy Polskiej 1-2(1998), s. 171-190.

 R. Gluza, Rada ministrów, „Press” 3(2003), s. 32-37.

 K. Głowiński, Wyszło jak zwykle, „Press” 2(2006), s. 20-21.

 G. Kopacz, Quo vadis, Agoro?, Press 10(2004), s. 30-33.

 R. Zygmunt i in., Straszny Monty, Press 7(2006), s. 28-29 (o sprzedaży Orkli Mecomowi)

 M. Wyszyńska, Poza racjonalnością, Press 7(2006), s. 43-45 (o konflikcie między Agorą a Springerem)

 M. Lemańska, Razem, choć osobno, Press 11(2005), s. 74-77 (o współpracy między Polskapresse i Orkla Media).

Ponadto bieżące informacje i newsy ze świata mediów na łamach miesięcznika „Press” oraz w serwisach internetowych (wirtualnemedia.pl; mediarun.pl).

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK1. Student zna podstawy i funkcjonowanie polskiego systemu medialnego w przeszłości i obecnie, rozróżnia najważniejsze podmioty na polskim rynku medialnym, instytucje kształtujące i nadzorujące rynek mediów.

EK 2. Posiada wiedzę na temat procesów konwergencji mediów, cyfryzacji, przemian zachodzących na polskim rynku mediów.

Umiejętności:

EK 3. Potrafi wskazać zależności i powiązania między najważniejszymi podmiotami na polskim rynku medialnym oraz linie programowe najważniejszych polskich mediów.

EK 4. Potrafi wyjaśnić zasady funkcjonowania polskiego systemu medialnego, omówić najważniejsze instytucje i akty prawne kształtujące ten rynek.

EK 5. Umie wyjaśnić na czym polega konwergencja mediów i dokonująca się aktualnie cyfryzacja i stosuje posiadaną wiedzę w pracy dziennikarskiej.

30 godz. uczestnictwo w wykładzie

5 godz. konsultacje z prowadzącym

20 godz. przygotowanie do egzaminu

30 godz. - samodzielna lektura podanej literatury

30 godz. - bieżące śledzenie przemian na polskim rynku mediów

Razem 115 godz. = 4 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metoda oceniania:

60% oceny to wynik kolokwium końcowego (składanego w formie pisemnej)

40% oceny to liczba punktów uzyskana podczas ćwiczeń

Łączna liczba punktów z kolokwium i ćwiczeń daje ocenę końcową wg przelicznika:

dst – 51-60%,

dst plus – 61-70%

db – 71-80%

db plus 81-90%,

bdb – 91-100%

Wiedza:

EK1. Student zna podstawy i funkcjonowanie polskiego systemu medialnego w przeszłości i obecnie, rozróżnia najważniejsze podmioty na polskim rynku medialnym, instytucje kształtujące i nadzorujące rynek mediów.

Na ocenę:

2 nie zna podstaw i funkcjonowania polskiego systemu medialnego w przeszłości i obecnie, nie rozróżnia najważniejszych podmiotów na polskim rynku medialnym,

3 dostatecznie zna podstawy i funkcjonowanie polskiego systemu medialnego w przeszłości i obecnie, rozróżnia najważniejsze podmioty na polskim rynku medialnym, instytucje kształtujące i nadzorujące rynek mediów

4 dobrze zna podstawy i funkcjonowanie polskiego systemu medialnego w przeszłości i obecnie, rozróżnia najważniejsze podmioty na polskim rynku medialnym, instytucje kształtujące i nadzorujące rynek mediów

5 bardzo dobrze zna podstawy i funkcjonowanie polskiego systemu medialnego w przeszłości i obecnie, rozróżnia najważniejsze podmioty na polskim rynku medialnym, instytucje kształtujące i nadzorujące rynek mediów

EK 2. Posiada wiedzę na temat procesów konwergencji mediów, cyfryzacji, przemian zachodzących na polskim rynku mediów.

Na ocenę:

2 nie ma wiedzy na temat procesów konwergencji mediów, cyfryzacji, przemian zachodzących na polskim rynku mediów

3 dostatecznie posiada wiedzę na temat procesów konwergencji mediów, cyfryzacji, przemian zachodzących na polskim rynku mediów

4 wie sporo na temat procesów konwergencji mediów, cyfryzacji, przemian zachodzących na polskim rynku mediów

5 Wie bardzo dużo na temat procesów konwergencji mediów, cyfryzacji, przemian zachodzących na polskim rynku mediów

Umiejętności:

EK 3. Potrafi wskazać zależności i powiązania między najważniejszymi podmiotami na polskim rynku medialnym oraz linie programowe najważniejszych polskich mediów.

Na ocenę:

2 nie potrafi wskazać zależności i powiązań między najważniejszymi podmiotami na polskim rynku medialnym oraz linii programowych najważniejszych polskich mediów.

3 dostatecznie potrafi wskazać zależności i powiązania między najważniejszymi podmiotami na polskim rynku medialnym oraz linie programowe najważniejszych polskich mediów.

4 dobrze potrafi wskazać zależności i powiązania między najważniejszymi podmiotami na polskim rynku medialnym oraz linie programowe najważniejszych polskich mediów.

5 bardzo dobrze potrafi wskazać zależności i powiązania między najważniejszymi podmiotami na polskim rynku medialnym oraz linie programowe najważniejszych polskich mediów.

EK 4. Potrafi wyjaśnić zasady funkcjonowania polskiego systemu medialnego, omówić najważniejsze instytucje i akty prawne kształtujące ten rynek.

Na ocenę:

2 nie potrafi wyjaśnić zasad funkcjonowania polskiego systemu medialnego, omówić najważniejszych instytucji i aktów prawnych kształtujących ten rynek.

3 dostatecznie potrafi wyjaśnić zasady funkcjonowania polskiego systemu medialnego, omówić najważniejsze instytucje i akty prawne kształtujące ten rynek.

4 dobrze potrafi wyjaśnić zasady funkcjonowania polskiego systemu medialnego, omówić najważniejsze instytucje i akty prawne kształtujące ten rynek.

5 bardzo dobrze potrafi wyjaśnić zasady funkcjonowania polskiego systemu medialnego, omówić najważniejsze instytucje i akty prawne kształtujące ten rynek.

EK 5. Umie wyjaśnić na czym polega konwergencja mediów i dokonująca się aktualnie cyfryzacja i stosuje posiadaną wiedzę w pracy dziennikarskiej.

Na ocenę:

2 nie umie wyjaśnić na czym polega konwergencja mediów i dokonująca się aktualnie cyfryzacja i nie stosuje posiadanej wiedzy w pracy dziennikarskiej.

3 dostatecznie umie wyjaśnić na czym polega konwergencja mediów i dokonująca się aktualnie cyfryzacja i stosuje posiadaną wiedzę w pracy dziennikarskiej.

4 dobrze umie wyjaśnić na czym polega konwergencja mediów i dokonująca się aktualnie cyfryzacja i stosuje posiadaną wiedzę w pracy dziennikarskiej.

5 bardzo dobrze umie wyjaśnić na czym polega konwergencja mediów i dokonująca się aktualnie cyfryzacja i stosuje posiadaną wiedzę w pracy dziennikarskiej.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)