Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Christianity - reality and media image

General data

Course ID: WT-DKS-P-CH
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Christianity - reality and media image
Name in Polish: Chrześcijaństwo - rzeczywistość i obraz medialny
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description:

Preliminary issues:

 media image of the world

 media manipulation techniques

 the recipient to the transmission of the media

 mediatization processes

 mediatization of religion

Image and media image / media image:

 the concept and factors influencing the image

 media image research methods

 image creation techniques in the media

Contemporary Christianity and its fractions:

 geography and demography,

 persecution of Christians

The position of the Christian churches on the most important problems of Christianity and the world - its reflection in the media (analysis of media reports - case studies)

 ecumenism

 secularization / privatization of religion

 pentecostellization

 migration crisis

 ecology

 religion on the internet

 sanitation of the image of a religious institution in a crisis situation

Full description:

1. To acquaint students with the geographic distribution and demographic characteristics of individual factions of Christianity and their non-Christian "neighbors"

2. To sensitize students to the manipulative side of the media world

3. Acquisition of skills by students:

 recognizing and analyzing the mechanisms of media depiction of reality

 critical use of media and identification of manipulative techniques used in media practice

 understanding the concept and consequences of mediatising religion

 understanding the principles of building the image of religion / Christianity / the Catholic Church in the media

 making a comparative analysis of media texts concerning the contemporary world and Christianity

 diagnosing discrepancies between the desired and actual image of Christian Churches

 assessing the possibility of changes in relations with the environment of a religious institution in times of crisis

Bibliography:

Adamski A., Refleksja teologiczna nad naturą Kościoła rzymskokatolickiego a jego wizerunek medialny, [w:] B. Bogołębska, M. Worsowicz (red.), Dialog wiary z nauką i kulturą, Łódź 2013, s. 41–60.

Bełkot A., „Model kodowania i dekodowania” Stuarta Halla w teoriach komunikacji, „Sensus Historiae” 2016, nr 3, s. 57–79.

Bertrand C.-J., Deontologia mediów, przeł. T. Szymański, Warszawa 2007.

Guzek D., Mediatyzacja religii: analiza pojęcia, [w:] E. Borkowska, A. Pogorzelska-Kliks, B. Wojewoda (red.), Przestrzenie komunikacji. Technika, język, kultura, Gliwice 2015, s. 69–78.

Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2003.

Iwanicki J., Mediatyzacja treści religijnych w kulturze internetowej i popularnej, „Humaniora. Czasopismo Internetowe” 2017, nr 2, s. 17–28.

Kościelniak K., Chrześcijaństwo w spotkaniu z religiami świata. Podstawy religiologii, prezentacja najważniejszych religii świata, wyraźnie ukazane różnice, uniwersalizm i wyjątkowy charakter chrześcijaństwa, problem sekt, wybór tekstów źródłowych z komentarzami, Kraków 2002.

Leśniczak R., Mediatyzacja komunikacji instytucjonalnej Kościoła katolickiego. Refleksje na marginesie kryzysu migracyjnego, „Studia Medioznawcze” 2019, nr 3, s. 237–246.

Łódzki B., Medialny obraz rzeczywistości, „Studia Socialia Cracoviensia” 2017, nr 1, s. 121–136.

Michalczyk S., Pojęcie mediatyzacji w nauce o komunikowaniu, [w:] Mediatyzacja kampanii politycznych, red. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Katowice 2009, s. 17–33.

Noelle-Neumann E., Spirala milczenia. Opinia publiczna – nasza skóra społeczna, przeł. J. Gilewicz, Poznań 2004.

Przybysz M., Kreowanie wizerunku Kościoła w mediach za pomocą public relations i reklamy, [w:] M. Przybysz, J. Kloch (red.), Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations z zastosowaniem technologii Web 2.0 w Kościele w Polsce, Katowice 2012, s. 11–50.

Przywara P., News a fakt – wokół relacji między medialnym obrazem świata a rzeczywistością, „Komunikacja Społeczna” 2012, nr 1, www.komunikacjaspoleczna.edu.pl.

Religie świata, „Polityka” 2019, dod. „Niezbędnik Inteligenta” nr 3, s. 1–130.

Skreczko A., Rola Kościoła w przeciwdziałaniu manipulacji w mediach, „Studia Teologiczne” 28 (2010), s. 237–254.

Stachowska E., Mediatyzacja religii w Polsce. Wybrane aspekty w kontekście koncepcji S. Hjarvarda, „Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne” 2017, nr 4, s. 41–55.

Szulich-Kałuża J., Kreowanie wizerunku Kościoła katolickiego w dyskursie polskiej prasy, „Biuletyn Edukacji Medialnej” 2018, nr 2, s. 69–81.

Toeplitz K.T., Dokąd prowadzą nas media, Warszawa 2006.

Uniwersalizm chrześcijaństwa wobec alternatywnych propozycji współczesności, red. R.T. Ptaszek, M. Piwowarczyk, Lublin 2012.

Weiler J.H.H., Chrześcijańska Europa. Konstytucyjny imperializm czy wielokulturowość?, przeł. W. Michera, Poznań 2003.

Zakrzewski D., Medialny obraz świata i środki go tworzące, „Człowiek w Kulturze” Nr 25 (2015), s. 357–379.

Assessment methods and assessment criteria:

Attendance at class and an essay will be the basis for passing the course

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Magdalena Butkiewicz
Group instructors: Magdalena Butkiewicz
Course homepage: http://122zucu
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

kod zespołu: 122zucu

Zajęcia poprowadzone będą przede wszystkim metodami wykładu informacyjnego oraz podającego, ale także w formie debaty.

Studenci będą aktywizowani poprzez:

- konieczność przygotowania się do zajęć (zapoznanie się ze wskazanymi przez prowadzącą materiałami dziennikarskimi)

- konieczność włączenia się do dyskusji prowadzonej w czasie zajęć (często będzie miała ona charakter case study)

- wykonanie zleconych prac w kilkuosobowych grupach (wyłącznie w czasie zajęć)

Full description: (in Polish)

1. Zagadnienia wstępne. Prezentacja celu zajęć, sposobu pracy w trakcie wykładu, omówienie literatury i materiałów audiowizualnych, z którymi studenci muszą się zapoznać

2. Jezus - historia biblijna, rzeczywistość Kościoła i obraz medialny

3. Rozprzestrzenianie się chrześcijaństwa w świecie starożytnym i współczesnym

4. Prześladowania chrześcijan w historii i dziś. Rzeczywistość i obraz medialny

5. Kościół w czasach PRL-u. Rzeczywistość a obraz medialny

6. Znaczenie świąt Zmartwychwstania Pańskiego a medialny obraz Wielkanocy.

7. Chrześcijanie a ekumenizm. Najważniejsze schizmy w Kościele europejskim

8. Chrześcijanie a polityka. Rzeczywistość a obraz medialny

9. Chrześcijanie a globalne problemy migracyjne. Rzeczywistość a obraz medialny

10. Chrześcijanie wobec aborcji. Rzeczywistość a obraz medialny

11. Nauczanie religii rzymskokatolickiej oraz innych religii chrześcijańskich w polskich szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Rzeczywistość i obraz medialny

12. Kościoły chrześcijańskie a problem nadużyć seksualnych wobec osób dorosłych oraz osób nieletnich. Rzeczywistość a obraz medialny

13. Problemy dzisiejszego Kościoła - apostazja, wyzwania czasu pandemii koronawirusa itd. Rzeczywistość a obraz medialny

14. Przedstawiciele kościołów chrześcijańskich wobec filmów nawiązujących do tematyki religijnej (egzorcyzmów, cudów, objawień)

15. Podsumowanie zajęć

Bibliography: (in Polish)

Publikacje książkowe i w czasopismach

Adamski A., Refleksja teologiczna nad naturą Kościoła rzymskokatolickiego a jego wizerunek medialny, [w:] B. Bogołębska, M. Worsowicz (red.), Dialog wiary z nauką i kulturą, Łódź 2013, s. 41–60.

Chrześcijaństwo, praca zbiorowa, Poczdam 2011.

Dowley T., Historia chrześcijaństwa, (Vocatio) Warszawa 2000.

Flis A., Chrzescijaństwo i Europa, Kraków 2003.

Guzek D., Mediatyzacja religii: analiza pojęcia, [w:] E. Borkowska, A. Pogorzelska-Kliks, B. Wojewoda (red.), Przestrzenie komunikacji. Technika, język, kultura, Gliwice 2015, s. 69–78.

Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2003.

Iwanicki J., Mediatyzacja treści religijnych w kulturze internetowej i popularnej, „Humaniora. Czasopismo Internetowe” 2017, nr 2, s. 17–28.

Jabłoński J., Bronowski J., Religie świata. Chrześcijaństwo, Bielsko-Biała 2011.

Jarmusiewicz A., Chrześcijaństwo i kultura w XXI wieku, Kraków 2002.

Kościelniak K., Chrześcijaństwo w spotkaniu z religiami świata. Podstawy religiologii, prezentacja najważniejszych religii świata, wyraźnie ukazane różnice, uniwersalizm i wyjątkowy charakter chrześcijaństwa, problem sekt, wybór tekstów źródłowych z komentarzami, Kraków 2002.

Leśniczak R., Mediatyzacja komunikacji instytucjonalnej Kościoła katolickiego. Refleksje na marginesie kryzysu migracyjnego, „Studia Medioznawcze” 2019, nr 3, s. 237–246.

Noelle-Neumann E., Spirala milczenia. Opinia publiczna – nasza skóra społeczna, przeł. J. Gilewicz, Poznań 2004.

Przybysz M., Kreowanie wizerunku Kościoła w mediach za pomocą public relations i reklamy, [w:] M. Przybysz, J. Kloch (red.), Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations z zastosowaniem technologii Web 2.0 w Kościele w Polsce, Katowice 2012, s. 11–50.

Przywara P., News a fakt – wokół relacji między medialnym obrazem świata a rzeczywistością, „Komunikacja Społeczna” 2012, nr 1, www.komunikacjaspoleczna.edu.pl.

Skreczko A., Rola Kościoła w przeciwdziałaniu manipulacji w mediach, „Studia Teologiczne” 28 (2010), s. 237–254.

Stachowska E., Mediatyzacja religii w Polsce. Wybrane aspekty w kontekście koncepcji S. Hjarvarda, „Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne” 2017, nr 4, s. 41–55.

Szulich-Kałuża J., Kreowanie wizerunku Kościoła katolickiego w dyskursie polskiej prasy, „Biuletyn Edukacji Medialnej” 2018, nr 2, s. 69–81.

Uniwersalizm chrześcijaństwa wobec alternatywnych propozycji współczesności, red. R.T. Ptaszek, M. Piwowarczyk, Lublin 2012.

Weiler J.H.H., Chrześcijańska Europa. Konstytucyjny imperializm czy wielokulturowość?, przeł. W. Michera, Poznań 2003.

--> Aktualne oraz archiwalne wydania gazet oraz czasopism, w których znajdują się materiały dziennikarskie - artykuły, wywiady itd. - związane tematycznie z poruszanymi zagadnieniami. Lista artykułów będzie podsyłana na bieżąco, z tygodniowym wyprzedzeniam, aby studenci mieli czas dotrzeć do wskazanych pozycji oraz się z nimi zapoznać. Jeśli będzie taka możliwość, teksty będą udostępniane w zakładce z materiałami z zajęć.

Filmy:

Kod da Vinci, reż. R. Howard, 2006.

Królestwo niebieskie, reż. R. Scott, 2005.

Narodzenie, reż. C. Hadwicke, 2006.

Pasja, reż. M. Gibson, 2004.

Spotlight, reż. T. McCarthy, 2015.

Tylko nie mów nikomu, reż. T. Sekielski, 2019.

Wymagania wstępne: (in Polish)

kod do zespołu: 122zucu

Na ostatnich zajęciach w semestrze zostanie przeprowadzony test (wielokrotnego wyboru). Aktywność w czasie zajęć będzie nagradzana dodatkowymi punktami, które później zostaną doliczone do punktacji uzyskanej z testu – suma punktów za test oraz aktywność w czasie zajęć będzie decydować o ocenie końcowej.

Wymagana jest obecność na zajęciach, dopuszcza się 3 nieobecności w ciągu semestru.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)