Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium dla dziennikarzy - Cyberkultura

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DKS-P-CK
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium dla dziennikarzy - Cyberkultura
Jednostka: Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa
Grupy:
Strona przedmiotu: http://w1lc0yk
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

DL_W23

DL_U15

DL_K04

Skrócony opis:

UWAGA [informacje o zajęciach w trybie online w roku akademickim 2020/2021]

KOD ZESPOŁU w MS TEAMS w semestrze letnim 2020/2021: w1lc0yk

Zajęcia dotyczą przygotowania do kompetentnego funkcjonowania w świecie nowych mediów i wypowiadania się o nim.

Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany

Cele przedmiotu: poznanie nowych mediów

- uzyskanie informacji w jaki sposób nowe media kształtują kulturą

- jak wpływają na mentalność człowieka współczesnego,

-ukazanie Internetu jako ważnego wyraziciela zmian kulturowych,

- umiejętność posługiwania się językiem nowych mediów

Wymagania wstępne:

- znajomość podstawowych zagadnień z zakresu Internetu i

komunikacji społecznej

- zainteresowanie cyberprzestrzenią i nowymi mediami

Pełny opis:

Cele przedmiotu: praktyczne możliwości korzystania z nowych mediów w działalności edukacyjnej i medialnej; wiąże się z tym poznanie nowych mediów - uzyskanie informacji w jaki sposób nowe media kształtują kulturę - jak wpływają na mentalność człowieka współczesnego, -ukazanie Internetu jako ważnego wyraziciela zmian kulturowych, - umiejętność posługiwania się językiem nowych mediów;

Zakres tematów:

1. Społeczeństwo przyszłości?

2. Internet jako fenomen socjologiczny

3. Teoria globalnej wioski i komunikacja elektroniczna według Marshalla Mc Luhana

4. cyberkultura i jej związki z kulturą popularną

5. Nowe cechy przekazywania informacji: a) hipertekstualność, b) interaktywność, c) wirtualność, d) aktywizm (teoria Lva Manovicha)

6. społeczeństwo ekranów,

7. Funkcja słowa w cyberkulturze

8. cechy Ery Web 1.0, 2.0, 3.0

9. nowe cyber formy literackie

10. net art. - nowy sposób komunikacji i odbioru sztuki (Ryszard Kluszczyński)

11. Wirtualna rzeczywistość i jej zastosowanie w innych dziedzinach wiedzy

12. Sieć komputerowa a etyka i przestępstwa komputerowe.

13. Bezpieczeństwo a nowe technologie informacyjne

14. Człowiek 2.0 - transhumanizm i bioniczne ciała

15. Cyberkultura jako nowy paradygmat kultury medialnej

Literatura:

Baudrillard J., "Symulakry i symulacja", Warszawa 2005.

"Humanista w ceberprzestrzeni", red. W. Godzic, Kraków 2001.

"Intermedialność w kulturze końca XX wieku", red. A. Gwóźdź, Białystok 1998.

Kluszczyński R., "Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów",

Kraków 2001.

"Liternet.pl", red. P. Marecki, Kraków 2003.

Mc Luhan M., "Wybór tekstów", Poznań 2001.

Wójtowicz E., "Net art", Kraków 2008.

Manovich L., "Język nowych mediów", Warszawa 2006.

Bober W. J., "Powinność w świecie cyfrowym", Warszawa 2008.

Benkler Y., "Bogactwo sieci", Warszawa 2008.

Lessig L., Remiks. "Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce", Warszawa 2009.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

EK 1 - zna i rozumie podstawowe zasady i metody analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury ujawniających się w świecie nowych mediów

EK 2 - umie rozpoznać, a następnie przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury ujawniających się w świecie nowych mediów w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym

EK 3 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań dziennikarskich w cyber środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie dziennikarstwa w świecie nowych mediów.

nakład pracy studenta

Nakład pracy studenta/studentki:

30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie

15 godz. – przygotowanie do wykładu i wykonanie zaleconych lektur domowych

10 godz. – przygotowanie analizy wybranego zagadnienia z cyberkultury

5 godz. – konsultacje z prowadzącym zajęcia

60 godz. – razem

[AKTUALIZACJA - NAUCZANIE ZDALNE]

W związku z decyzją prorektora (7_2020) w sprawie w sprawie zaliczania zajęć i przeprowadzania egzaminów z wykorzystaniem technologii informatycznych oraz zgodnie z informacją przekazaną do dziekanatu – zaliczenie przedmiotu odbywa się w formie zdalnej (to test online) za pośrednictwem platformy MS Teams.

Metody i kryteria oceniania:

Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium końcowe.

[AKTUALIZACJA - NAUCZANIE ZDALNE]

Zmiana formy zaliczenia: Test zaliczeniowy 3 czerwca 2020 r. Formularz z testem dostępny w godzinach przewidzianych w planie zajęć (9:45-11:15). Po upływie tego czasu, brak możliwości przesyłania odpowiedzi.

Brak podejścia do testu w wyznaczonych godzinach będzie równoznaczny z niezaliczeniem testu końcowego, a w konsekwencji brakiem podstaw do zaliczenia przedmiotu.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założonych efektów kształcenia.

O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:

EK nr 1 realizowany metodami podającą i problemową (wykład informacyjny i problemowy), elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna

EK nr 2 realizowany metodami podającą i problemową (wykład informacyjny i problemowy), elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna

EK nr 3 realizowany metodami podającą i problemową (wykład informacyjny i problemowy), elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna wykład problemowy i konwersatoryjny, elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Łuczuk
Prowadzący grup: Piotr Łuczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Żukowska-Gardzińska
Prowadzący grup: Dominika Żukowska-Gardzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Nakład pracy studenta/studentki:

30 godz. – aktywne uczestnictwo w konwersatorium

15 godz. – przygotowanie do wykładu i wykonanie zaleconych lektur domowych 10 godz. – przygotowanie analizy wybranego zagadnienia z cyberkultury

5 godz. – konsultacje z prowadzącym zajęcia 60 godz. – razem


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą analizy i krytyki tekstów związanych z problematyką cyberkultury, co miałoby służyć przygotowaniu do kompetentnego funkcjonowania w świecie nowych mediów i wypowiadania się o nim. Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany

Cele przedmiotu: poznanie nowych mediów

- uzyskanie informacji w jaki sposób nowe media kształtują kulturą

- jak wpływają na mentalność człowieka współczesnego,

-ukazanie Internetu jako ważnego wyraziciela zmian kulturowych,

- umiejętność posługiwania się językiem nowych mediów Wymagania wstępne:

- znajomość podstawowych zagadnień z zakresu Internetu i komunikacji społecznej

- zainteresowanie cyberprzestrzenią i nowymi mediami

Pełny opis:

Zakres tematów:

1. Społeczeństwo przyszłości?

2. Internet jako fenomen socjologiczny

3. Teoria globalnej wioski i komunikacja elektroniczna według Marshalla Mc Luhanna

4. cyberkultura i jej związki z kulturą popularną

5. Nowe cechy przekazywania informacji: a) hipertekstualność, b) interaktywność, c) wirtualność, d) aktywizm (teoria Lva Manovicha)

6. społeczeństwo ekranów,

7. Funkcja słowa w cyberkulturze

8. cechy Ery Web 1.0, 2.0, 3.0

9. nowe cyber formy literackie

10. net art. - nowy sposób komunikacji i odbioru sztuki (Ryszard Kluszczyński)

11. wirtualna rzeczywistość i jej zastosowanie w innych dziedzinach wiedzy

12. transhumanizm

13. etyka, nowe media i przestępstwa komputerowe.

14. Bezpieczeństwo a nowe technologie informacyjne

15. Cyberkultura jako nowy paradygmat kultury medialnej - podsumowanie

Literatura:

Jorge Luis Borges Biblioteka Babel Wszechświat.

Umberto Eco, O bibliotece, przeł. A. Szymanowski, Wrocław 1990

Krystyna Kwapisiewicz Hudzik, Biblioteka – cyfrowa wieża Babel

Lev Manowich, Nowe media.

Rurh Benedict, Wzory kultury.

W. Issacson, S. Jobs. Biografia.

K. Schwab, Czwarta rewolucja przemysłowa.

T. de Chardin, Noosfera.

Howard Rheingold, Virtual community.

M. Auge, Nie-miejsca.

P. Zawojski, Cyberkultura.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)