Konwersatorium dla dziennikarzy - Cyberkultura
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-P-CK |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium dla dziennikarzy - Cyberkultura |
Jednostka: | Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://w1lc0yk |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DL_W23 DL_U15 DL_K04 |
Skrócony opis: |
UWAGA [informacje o zajęciach w trybie online w roku akademickim 2020/2021] KOD ZESPOŁU w MS TEAMS w semestrze letnim 2020/2021: w1lc0yk Zajęcia dotyczą przygotowania do kompetentnego funkcjonowania w świecie nowych mediów i wypowiadania się o nim. Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: poznanie nowych mediów - uzyskanie informacji w jaki sposób nowe media kształtują kulturą - jak wpływają na mentalność człowieka współczesnego, -ukazanie Internetu jako ważnego wyraziciela zmian kulturowych, - umiejętność posługiwania się językiem nowych mediów Wymagania wstępne: - znajomość podstawowych zagadnień z zakresu Internetu i komunikacji społecznej - zainteresowanie cyberprzestrzenią i nowymi mediami |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: praktyczne możliwości korzystania z nowych mediów w działalności edukacyjnej i medialnej; wiąże się z tym poznanie nowych mediów - uzyskanie informacji w jaki sposób nowe media kształtują kulturę - jak wpływają na mentalność człowieka współczesnego, -ukazanie Internetu jako ważnego wyraziciela zmian kulturowych, - umiejętność posługiwania się językiem nowych mediów; Zakres tematów: 1. Społeczeństwo przyszłości? 2. Internet jako fenomen socjologiczny 3. Teoria globalnej wioski i komunikacja elektroniczna według Marshalla Mc Luhana 4. cyberkultura i jej związki z kulturą popularną 5. Nowe cechy przekazywania informacji: a) hipertekstualność, b) interaktywność, c) wirtualność, d) aktywizm (teoria Lva Manovicha) 6. społeczeństwo ekranów, 7. Funkcja słowa w cyberkulturze 8. cechy Ery Web 1.0, 2.0, 3.0 9. nowe cyber formy literackie 10. net art. - nowy sposób komunikacji i odbioru sztuki (Ryszard Kluszczyński) 11. Wirtualna rzeczywistość i jej zastosowanie w innych dziedzinach wiedzy 12. Sieć komputerowa a etyka i przestępstwa komputerowe. 13. Bezpieczeństwo a nowe technologie informacyjne 14. Człowiek 2.0 - transhumanizm i bioniczne ciała 15. Cyberkultura jako nowy paradygmat kultury medialnej |
Literatura: |
Baudrillard J., "Symulakry i symulacja", Warszawa 2005. "Humanista w ceberprzestrzeni", red. W. Godzic, Kraków 2001. "Intermedialność w kulturze końca XX wieku", red. A. Gwóźdź, Białystok 1998. Kluszczyński R., "Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów", Kraków 2001. "Liternet.pl", red. P. Marecki, Kraków 2003. Mc Luhan M., "Wybór tekstów", Poznań 2001. Wójtowicz E., "Net art", Kraków 2008. Manovich L., "Język nowych mediów", Warszawa 2006. Bober W. J., "Powinność w świecie cyfrowym", Warszawa 2008. Benkler Y., "Bogactwo sieci", Warszawa 2008. Lessig L., Remiks. "Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce", Warszawa 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK 1 - zna i rozumie podstawowe zasady i metody analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury ujawniających się w świecie nowych mediów EK 2 - umie rozpoznać, a następnie przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury ujawniających się w świecie nowych mediów w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym EK 3 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań dziennikarskich w cyber środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie dziennikarstwa w świecie nowych mediów. nakład pracy studenta Nakład pracy studenta/studentki: 30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie 15 godz. – przygotowanie do wykładu i wykonanie zaleconych lektur domowych 10 godz. – przygotowanie analizy wybranego zagadnienia z cyberkultury 5 godz. – konsultacje z prowadzącym zajęcia 60 godz. – razem [AKTUALIZACJA - NAUCZANIE ZDALNE] W związku z decyzją prorektora (7_2020) w sprawie w sprawie zaliczania zajęć i przeprowadzania egzaminów z wykorzystaniem technologii informatycznych oraz zgodnie z informacją przekazaną do dziekanatu – zaliczenie przedmiotu odbywa się w formie zdalnej (to test online) za pośrednictwem platformy MS Teams. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium końcowe. [AKTUALIZACJA - NAUCZANIE ZDALNE] Zmiana formy zaliczenia: Test zaliczeniowy 3 czerwca 2020 r. Formularz z testem dostępny w godzinach przewidzianych w planie zajęć (9:45-11:15). Po upływie tego czasu, brak możliwości przesyłania odpowiedzi. Brak podejścia do testu w wyznaczonych godzinach będzie równoznaczny z niezaliczeniem testu końcowego, a w konsekwencji brakiem podstaw do zaliczenia przedmiotu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: EK nr 1 realizowany metodami podającą i problemową (wykład informacyjny i problemowy), elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna EK nr 2 realizowany metodami podającą i problemową (wykład informacyjny i problemowy), elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna EK nr 3 realizowany metodami podającą i problemową (wykład informacyjny i problemowy), elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna wykład problemowy i konwersatoryjny, elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Łuczuk | |
Prowadzący grup: | Piotr Łuczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Żukowska-Gardzińska | |
Prowadzący grup: | Dominika Żukowska-Gardzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Nakład pracy studenta/studentki: 30 godz. – aktywne uczestnictwo w konwersatorium 15 godz. – przygotowanie do wykładu i wykonanie zaleconych lektur domowych 10 godz. – przygotowanie analizy wybranego zagadnienia z cyberkultury 5 godz. – konsultacje z prowadzącym zajęcia 60 godz. – razem |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą analizy i krytyki tekstów związanych z problematyką cyberkultury, co miałoby służyć przygotowaniu do kompetentnego funkcjonowania w świecie nowych mediów i wypowiadania się o nim. Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: poznanie nowych mediów - uzyskanie informacji w jaki sposób nowe media kształtują kulturą - jak wpływają na mentalność człowieka współczesnego, -ukazanie Internetu jako ważnego wyraziciela zmian kulturowych, - umiejętność posługiwania się językiem nowych mediów Wymagania wstępne: - znajomość podstawowych zagadnień z zakresu Internetu i komunikacji społecznej - zainteresowanie cyberprzestrzenią i nowymi mediami |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Społeczeństwo przyszłości? 2. Internet jako fenomen socjologiczny 3. Teoria globalnej wioski i komunikacja elektroniczna według Marshalla Mc Luhanna 4. cyberkultura i jej związki z kulturą popularną 5. Nowe cechy przekazywania informacji: a) hipertekstualność, b) interaktywność, c) wirtualność, d) aktywizm (teoria Lva Manovicha) 6. społeczeństwo ekranów, 7. Funkcja słowa w cyberkulturze 8. cechy Ery Web 1.0, 2.0, 3.0 9. nowe cyber formy literackie 10. net art. - nowy sposób komunikacji i odbioru sztuki (Ryszard Kluszczyński) 11. wirtualna rzeczywistość i jej zastosowanie w innych dziedzinach wiedzy 12. transhumanizm 13. etyka, nowe media i przestępstwa komputerowe. 14. Bezpieczeństwo a nowe technologie informacyjne 15. Cyberkultura jako nowy paradygmat kultury medialnej - podsumowanie |
|
Literatura: |
Jorge Luis Borges Biblioteka Babel Wszechświat. Umberto Eco, O bibliotece, przeł. A. Szymanowski, Wrocław 1990 Krystyna Kwapisiewicz Hudzik, Biblioteka – cyfrowa wieża Babel Lev Manowich, Nowe media. Rurh Benedict, Wzory kultury. W. Issacson, S. Jobs. Biografia. K. Schwab, Czwarta rewolucja przemysłowa. T. de Chardin, Noosfera. Howard Rheingold, Virtual community. M. Auge, Nie-miejsca. P. Zawojski, Cyberkultura. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.