Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Seminar for journalists - Cyberculture

General data

Course ID: WT-DKS-P-CK
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Seminar for journalists - Cyberculture
Name in Polish: Konwersatorium dla dziennikarzy - Cyberkultura
Organizational unit: Institute of Media Education and Journalism
Course groups:
Course homepage: http://w1lc0yk
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

DL_W23

DL_U15

DL_K04

Short description: (in Polish)

UWAGA [informacje o zajęciach w trybie online w roku akademickim 2020/2021]

KOD ZESPOŁU w MS TEAMS w semestrze letnim 2020/2021: w1lc0yk

Zajęcia dotyczą przygotowania do kompetentnego funkcjonowania w świecie nowych mediów i wypowiadania się o nim.

Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany

Cele przedmiotu: poznanie nowych mediów

- uzyskanie informacji w jaki sposób nowe media kształtują kulturą

- jak wpływają na mentalność człowieka współczesnego,

-ukazanie Internetu jako ważnego wyraziciela zmian kulturowych,

- umiejętność posługiwania się językiem nowych mediów

Wymagania wstępne:

- znajomość podstawowych zagadnień z zakresu Internetu i

komunikacji społecznej

- zainteresowanie cyberprzestrzenią i nowymi mediami

Full description: (in Polish)

Cele przedmiotu: praktyczne możliwości korzystania z nowych mediów w działalności edukacyjnej i medialnej; wiąże się z tym poznanie nowych mediów - uzyskanie informacji w jaki sposób nowe media kształtują kulturę - jak wpływają na mentalność człowieka współczesnego, -ukazanie Internetu jako ważnego wyraziciela zmian kulturowych, - umiejętność posługiwania się językiem nowych mediów;

Zakres tematów:

1. Społeczeństwo przyszłości?

2. Internet jako fenomen socjologiczny

3. Teoria globalnej wioski i komunikacja elektroniczna według Marshalla Mc Luhana

4. cyberkultura i jej związki z kulturą popularną

5. Nowe cechy przekazywania informacji: a) hipertekstualność, b) interaktywność, c) wirtualność, d) aktywizm (teoria Lva Manovicha)

6. społeczeństwo ekranów,

7. Funkcja słowa w cyberkulturze

8. cechy Ery Web 1.0, 2.0, 3.0

9. nowe cyber formy literackie

10. net art. - nowy sposób komunikacji i odbioru sztuki (Ryszard Kluszczyński)

11. Wirtualna rzeczywistość i jej zastosowanie w innych dziedzinach wiedzy

12. Sieć komputerowa a etyka i przestępstwa komputerowe.

13. Bezpieczeństwo a nowe technologie informacyjne

14. Człowiek 2.0 - transhumanizm i bioniczne ciała

15. Cyberkultura jako nowy paradygmat kultury medialnej

Bibliography: (in Polish)

Baudrillard J., "Symulakry i symulacja", Warszawa 2005.

"Humanista w ceberprzestrzeni", red. W. Godzic, Kraków 2001.

"Intermedialność w kulturze końca XX wieku", red. A. Gwóźdź, Białystok 1998.

Kluszczyński R., "Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów",

Kraków 2001.

"Liternet.pl", red. P. Marecki, Kraków 2003.

Mc Luhan M., "Wybór tekstów", Poznań 2001.

Wójtowicz E., "Net art", Kraków 2008.

Manovich L., "Język nowych mediów", Warszawa 2006.

Bober W. J., "Powinność w świecie cyfrowym", Warszawa 2008.

Benkler Y., "Bogactwo sieci", Warszawa 2008.

Lessig L., Remiks. "Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce", Warszawa 2009.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EK 1 - zna i rozumie podstawowe zasady i metody analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury ujawniających się w świecie nowych mediów

EK 2 - umie rozpoznać, a następnie przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury ujawniających się w świecie nowych mediów w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym

EK 3 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań dziennikarskich w cyber środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie dziennikarstwa w świecie nowych mediów.

nakład pracy studenta

Nakład pracy studenta/studentki:

30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie

15 godz. – przygotowanie do wykładu i wykonanie zaleconych lektur domowych

10 godz. – przygotowanie analizy wybranego zagadnienia z cyberkultury

5 godz. – konsultacje z prowadzącym zajęcia

60 godz. – razem

[AKTUALIZACJA - NAUCZANIE ZDALNE]

W związku z decyzją prorektora (7_2020) w sprawie w sprawie zaliczania zajęć i przeprowadzania egzaminów z wykorzystaniem technologii informatycznych oraz zgodnie z informacją przekazaną do dziekanatu – zaliczenie przedmiotu odbywa się w formie zdalnej (to test online) za pośrednictwem platformy MS Teams.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium końcowe.

[AKTUALIZACJA - NAUCZANIE ZDALNE]

Zmiana formy zaliczenia: Test zaliczeniowy 3 czerwca 2020 r. Formularz z testem dostępny w godzinach przewidzianych w planie zajęć (9:45-11:15). Po upływie tego czasu, brak możliwości przesyłania odpowiedzi.

Brak podejścia do testu w wyznaczonych godzinach będzie równoznaczny z niezaliczeniem testu końcowego, a w konsekwencji brakiem podstaw do zaliczenia przedmiotu.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założonych efektów kształcenia.

O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:

EK nr 1 realizowany metodami podającą i problemową (wykład informacyjny i problemowy), elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna

EK nr 2 realizowany metodami podającą i problemową (wykład informacyjny i problemowy), elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna

EK nr 3 realizowany metodami podającą i problemową (wykład informacyjny i problemowy), elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna wykład problemowy i konwersatoryjny, elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Piotr Łuczuk
Group instructors: Piotr Łuczuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Dominika Żukowska-Gardzińska
Group instructors: Dominika Żukowska-Gardzińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Lectures - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Nakład pracy studenta/studentki:

30 godz. – aktywne uczestnictwo w konwersatorium

15 godz. – przygotowanie do wykładu i wykonanie zaleconych lektur domowych 10 godz. – przygotowanie analizy wybranego zagadnienia z cyberkultury

5 godz. – konsultacje z prowadzącym zajęcia 60 godz. – razem


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zajęcia dotyczą analizy i krytyki tekstów związanych z problematyką cyberkultury, co miałoby służyć przygotowaniu do kompetentnego funkcjonowania w świecie nowych mediów i wypowiadania się o nim. Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany

Cele przedmiotu: poznanie nowych mediów

- uzyskanie informacji w jaki sposób nowe media kształtują kulturą

- jak wpływają na mentalność człowieka współczesnego,

-ukazanie Internetu jako ważnego wyraziciela zmian kulturowych,

- umiejętność posługiwania się językiem nowych mediów Wymagania wstępne:

- znajomość podstawowych zagadnień z zakresu Internetu i komunikacji społecznej

- zainteresowanie cyberprzestrzenią i nowymi mediami

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

1. Społeczeństwo przyszłości?

2. Internet jako fenomen socjologiczny

3. Teoria globalnej wioski i komunikacja elektroniczna według Marshalla Mc Luhanna

4. cyberkultura i jej związki z kulturą popularną

5. Nowe cechy przekazywania informacji: a) hipertekstualność, b) interaktywność, c) wirtualność, d) aktywizm (teoria Lva Manovicha)

6. społeczeństwo ekranów,

7. Funkcja słowa w cyberkulturze

8. cechy Ery Web 1.0, 2.0, 3.0

9. nowe cyber formy literackie

10. net art. - nowy sposób komunikacji i odbioru sztuki (Ryszard Kluszczyński)

11. wirtualna rzeczywistość i jej zastosowanie w innych dziedzinach wiedzy

12. transhumanizm

13. etyka, nowe media i przestępstwa komputerowe.

14. Bezpieczeństwo a nowe technologie informacyjne

15. Cyberkultura jako nowy paradygmat kultury medialnej - podsumowanie

Bibliography: (in Polish)

Jorge Luis Borges Biblioteka Babel Wszechświat.

Umberto Eco, O bibliotece, przeł. A. Szymanowski, Wrocław 1990

Krystyna Kwapisiewicz Hudzik, Biblioteka – cyfrowa wieża Babel

Lev Manowich, Nowe media.

Rurh Benedict, Wzory kultury.

W. Issacson, S. Jobs. Biografia.

K. Schwab, Czwarta rewolucja przemysłowa.

T. de Chardin, Noosfera.

Howard Rheingold, Virtual community.

M. Auge, Nie-miejsca.

P. Zawojski, Cyberkultura.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)