Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dziennikarstwo internetowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DKS-P-DI
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dziennikarstwo internetowe
Jednostka: Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa
Grupy: Grupa przedmiotów - oferta Erasmus
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 0.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o komunikacji społecznej i mediach

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

DL_W09, DL_W12, DL_W17, DL_U08,

DL_U19

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczące tworzenia i redagowania publikacji internetowych z wykorzystaniem podstawowych narzędzi internetowych i gatunków dziennikarskich.

Pełny opis:

Dziennikarstwo internetowe jako umiejętność przygotowywania przekazu dotyczącego faktów i wydarzeń, zgodnie ze specyfiką internetu (i jego rozpowszechnienie za pośrednictwem internetu) dla współczesnego dziennikarza jest umiejętność obowiązkowa. Znajomość mediów internetowych, narzędzi, gatunków dziennikarskich to wiedza, którą adept studiów dziennikarskich powinien umieć w swojej pracy wykorzystywać.

Zakres tematów:

1. Dziennikarstwo internetowe - definicje.

2. Elementy historii Internetu (w Polsce i na świecie).

3. Proces kształtowania się dziennikarstwa internetowego w Polsce i na świecie.

4. Portale internetowe - od katalogu do informacyjnego potentata.

5. Odbiór tekstu internetowego przez czytelnika.

6. Elementy wyróżniające dziennikarstwo internetowe.

7. Zasady tworzenia tekstów internetowych.

8. Elementy redakcji tekstów internetowych, zasady poprawności językowej. Korekta i redakcja tekstów.

9. Gatunki dziennikarstwa internetowego. Wspólne dla dziennikarstwa internetowego, jak i te charakterystyczne tylko dla online journalism.

10. Różnice w powstawaniu i organizacji pracy redakcji online i redakcji mediów tradycyjnych (np. pracy).

11. Blogosfera (specyfika, katalog najważniejszych blogerów i blogów w Polsce) a dziennikarstwo internetowe. Media społecznościowe a dziennikarstwo internetowe.

12. Tekst, grafika, elementy interaktywne. Badania funkcjonalności stron internetowych.

13. Tekst do internetu. "Złote zasady" tworzenia tekstów. Gdzie szukać inspiracji. Co robić, kiedy brak pomysłu na tekst?

Literatura:

J. Billingham, Redagowanie tekstów, przeł. A. Dąbrowska, WN PWN, Warszawa 2006.

L. Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.

M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa 2007.

M. Lisowska-Magdziarz, Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2004.

M. Karciarz, M. Dutko, Informacja w internecie, PWN, 2010.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

1. Student zna specyfikę dziennikarstwa internetowego, jego cechy charakterystyczne, wyróżniające je spośród innych rodzajów dziennikarstwa.

2. Student zna specyfikę poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej.

3. Posiada praktyczną umiejętność przygotowania typowych

informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego.

4. Student dobrze zna środowisko Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i potrafi je wykorzystać w swojej pracy.

Nakład pracy studenta/studentki:

30 godz. - udział w zajęciach

10 godz. - przygotowanie do zajęć

15 godz. - przygotowanie i prezentowanie prac domowych, przygotowanie prezentacji

5 godz. - konsultacje z prowadzącym zajęcia

60 godz. - razem

2 punkty ECTS

Metody i kryteria oceniania:

EK 1.: "Student zna specyfikę dziennikarstwa internetowego, jego cechy charakterystyczne, wyróżniające je spośród innych rodzajów dziennikarstwa".

5 - student bardzo dobrze zna specyfikę dziennikarstwa internetowego, jego cechy charakterystyczne, wyróżniające je spośród innych rodzajów dziennikarstwa.

4 - student dobrze zna specyfikę dziennikarstwa internetowego, jego cechy charakterystyczne, wyróżniające je spośród innych rodzajów dziennikarstwa.

3 - student dostatecznie dobrze zna specyfikę dziennikarstwa internetowego, jego cechy charakterystyczne, wyróżniające je spośród innych rodzajów dziennikarstwa.

2 - student nie zna specyfiki dziennikarstwa internetowego, jego cech charakterystycznych, wyróżniających je spośród innych rodzajów dziennikarstwa.

EK 2.: "Student zna specyfikę poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej".

5 - student bardzo dobrze zna specyfikę poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej.

4 - student dobrze zna specyfikę poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej.

3 - student dostatecznie dobrze zna specyfikę poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej.

2 - student nie zna specyfiki poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej.

EK 3.: "Posiada praktyczną umiejętność przygotowania typowych

informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego".

5 - posiada (na bardzo dobrym poziomie) praktyczną umiejętność przygotowania typowych informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego.

4 - posiada (na dobrym poziomie) praktyczną umiejętność przygotowania typowych informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego.

3 - posiada dostateczną praktyczną umiejętność przygotowania typowych informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego.

2 - nie posiada nawet dostateczną praktycznej umiejętności przygotowania typowych informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego.

EK 4.: "Student dobrze zna środowisko Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i potrafi je wykorzystać w swojej pracy".

5 - student bardzo dobrze zna środowisko Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i potrafi je wykorzystać w swojej pracy.

4 - student dobrze zna środowisko Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i potrafi je wykorzystać w swojej pracy.

3 - student dostatecznie dobrze zna środowisko Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i potrafi je wykorzystać w swojej pracy.

2 - student nie zna środowiska Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i nie potrafi ich wykorzystać w swojej pracy.

Studenci przez semestr regularnie prowadzą projekt internetowy, na którym umieszczają swoje autorskie materiały przez cały semestr trwania projektu.

Dodatkowo stan wiedzy studentów regularnie sprawdzany jest w toku zajęć poprzez praktyczne ćwiczenia oraz interaktywne quizy/testy. Ocena końcowa z zajęć jest oceną wypadkową (z projektu internetowego, zaangażowania w realizację ćwiczeń i obezności na zajęciach).

Student może mieć 3 nieobecności na ćwiczeniach.

Metody zajęciowe: wkład, case study, praca w grupach, burza mózgów, ćwiczenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Łuczuk
Prowadzący grup: Piotr Łuczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczące tworzenia i redagowania publikacji internetowych z wykorzystaniem podstawowych narzędzi internetowych i gatunków dziennikarskich.

UWAGA [informacje o zajęciach w trybie online w roku akademickim 2020/2021]

do2 grupa 1B [2021/2022] czw., 13:15-14:45

KOD ZESPOŁU w MS TEAMS: a5bjs60

do2 grupa 1A [2021/2022] czw., 15:00-16:30

KOD ZESPOŁU w MS TEAMS: a5bjs60

Pełny opis:

Dziennikarstwo internetowe jako umiejętność przygotowywania przekazu dotyczącego faktów i wydarzeń, zgodnie ze specyfiką internetu (i jego rozpowszechnienie za pośrednictwem internetu) dla współczesnego dziennikarza jest umiejętność obowiązkowa. Znajomość mediów internetowych, narzędzi, gatunków dziennikarskich to wiedza, którą adept studiów dziennikarskich powinien umieć w swojej pracy wykorzystywać.

Zakres tematów:

1. Dziennikarstwo internetowe - definicje.

2. Elementy historii Internetu (w Polsce i na świecie).

3. Proces kształtowania się dziennikarstwa internetowego w Polsce i na świecie.

4. Portale internetowe - od katalogu do informacyjnego potentata.

5. Odbiór tekstu internetowego przez czytelnika.

6. Elementy wyróżniające dziennikarstwo internetowe.

7. Zasady tworzenia tekstów internetowych.

8. Elementy redakcji tekstów internetowych, zasady poprawności językowej. Korekta i redakcja tekstów.

9. Gatunki dziennikarstwa internetowego. Wspólne dla dziennikarstwa internetowego, jak i te charakterystyczne tylko dla online journalism.

10. Różnice w powstawaniu i organizacji pracy redakcji online i redakcji mediów tradycyjnych (np. pracy).

11. Blogosfera (specyfika, katalog najważniejszych blogerów i blogów w Polsce) a dziennikarstwo internetowe. Media społecznościowe a dziennikarstwo internetowe.

12. Tekst, grafika, elementy interaktywne. Badania funkcjonalności stron internetowych.

13. Tekst do internetu. "Złote zasady" tworzenia tekstów. Gdzie szukać inspiracji. Co robić, kiedy brak pomysłu na tekst?

Literatura:

J. Billingham, Redagowanie tekstów, przeł. A. Dąbrowska, WN PWN, Warszawa 2006.

L. Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.

M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa 2007.

M. Lisowska-Magdziarz, Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2004.

M. Karciarz, M. Dutko, Informacja w internecie, PWN, 2010.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Łuczuk
Prowadzący grup: Piotr Łuczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczące tworzenia i redagowania publikacji internetowych z wykorzystaniem podstawowych narzędzi internetowych i gatunków dziennikarskich.

Pełny opis:

Dziennikarstwo internetowe jako umiejętność przygotowywania przekazu dotyczącego faktów i wydarzeń, zgodnie ze specyfiką internetu (i jego rozpowszechnienie za pośrednictwem internetu) dla współczesnego dziennikarza jest umiejętność obowiązkowa. Znajomość mediów internetowych, narzędzi, gatunków dziennikarskich to wiedza, którą adept studiów dziennikarskich powinien umieć w swojej pracy wykorzystywać.

Zakres tematów:

1. Dziennikarstwo internetowe - definicje.

2. Elementy historii Internetu (w Polsce i na świecie).

3. Proces kształtowania się dziennikarstwa internetowego w Polsce i na świecie.

4. Portale internetowe - od katalogu do informacyjnego potentata.

5. Odbiór tekstu internetowego przez czytelnika.

6. Elementy wyróżniające dziennikarstwo internetowe.

7. Zasady tworzenia tekstów internetowych.

8. Elementy redakcji tekstów internetowych, zasady poprawności językowej. Korekta i redakcja tekstów.

9. Gatunki dziennikarstwa internetowego. Wspólne dla dziennikarstwa internetowego, jak i te charakterystyczne tylko dla online journalism.

10. Różnice w powstawaniu i organizacji pracy redakcji online i redakcji mediów tradycyjnych (np. pracy).

11. Blogosfera (specyfika, katalog najważniejszych blogerów i blogów w Polsce) a dziennikarstwo internetowe. Media społecznościowe a dziennikarstwo internetowe.

12. Tekst, grafika, elementy interaktywne. Badania funkcjonalności stron internetowych.

13. Tekst do internetu. "Złote zasady" tworzenia tekstów. Gdzie szukać inspiracji. Co robić, kiedy brak pomysłu na tekst?

Literatura:

J. Billingham, Redagowanie tekstów, przeł. A. Dąbrowska, WN PWN, Warszawa 2006.

L. Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.

M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa 2007.

M. Lisowska-Magdziarz, Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2004.

M. Karciarz, M. Dutko, Informacja w internecie, PWN, 2010.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Łuczuk
Prowadzący grup: Piotr Łuczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczące tworzenia i redagowania publikacji internetowych z wykorzystaniem podstawowych narzędzi internetowych i gatunków dziennikarskich.

Pełny opis:

Dziennikarstwo internetowe jako umiejętność przygotowywania przekazu dotyczącego faktów i wydarzeń, zgodnie ze specyfiką internetu (i jego rozpowszechnienie za pośrednictwem internetu) dla współczesnego dziennikarza jest umiejętność obowiązkowa. Znajomość mediów internetowych, narzędzi, gatunków dziennikarskich to wiedza, którą adept studiów dziennikarskich powinien umieć w swojej pracy wykorzystywać.

Zakres tematów:

1. Dziennikarstwo internetowe - definicje.

2. Elementy historii Internetu (w Polsce i na świecie).

3. Proces kształtowania się dziennikarstwa internetowego w Polsce i na świecie.

4. Portale internetowe - od katalogu do informacyjnego potentata.

5. Odbiór tekstu internetowego przez czytelnika.

6. Elementy wyróżniające dziennikarstwo internetowe.

7. Zasady tworzenia tekstów internetowych.

8. Elementy redakcji tekstów internetowych, zasady poprawności językowej. Korekta i redakcja tekstów.

9. Gatunki dziennikarstwa internetowego. Wspólne dla dziennikarstwa internetowego, jak i te charakterystyczne tylko dla online journalism.

10. Różnice w powstawaniu i organizacji pracy redakcji online i redakcji mediów tradycyjnych (np. pracy).

11. Blogosfera (specyfika, katalog najważniejszych blogerów i blogów w Polsce) a dziennikarstwo internetowe. Media społecznościowe a dziennikarstwo internetowe.

12. Tekst, grafika, elementy interaktywne. Badania funkcjonalności stron internetowych.

13. Tekst do internetu. "Złote zasady" tworzenia tekstów. Gdzie szukać inspiracji. Co robić, kiedy brak pomysłu na tekst?

Literatura:

J. Billingham, Redagowanie tekstów, przeł. A. Dąbrowska, WN PWN, Warszawa 2006.

L. Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.

M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa 2007.

M. Lisowska-Magdziarz, Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2004.

M. Karciarz, M. Dutko, Informacja w internecie, PWN, 2010.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Łuczuk
Prowadzący grup: Piotr Łuczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)