Dziennikarstwo internetowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-P-DI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Dziennikarstwo internetowe |
Jednostka: | Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa |
Grupy: |
Grupa przedmiotów - oferta Erasmus |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
0.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o komunikacji społecznej i mediach |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DL_W09, DL_W12, DL_W17, DL_U08, DL_U19 |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczące tworzenia i redagowania publikacji internetowych z wykorzystaniem podstawowych narzędzi internetowych i gatunków dziennikarskich. |
Pełny opis: |
Dziennikarstwo internetowe jako umiejętność przygotowywania przekazu dotyczącego faktów i wydarzeń, zgodnie ze specyfiką internetu (i jego rozpowszechnienie za pośrednictwem internetu) dla współczesnego dziennikarza jest umiejętność obowiązkowa. Znajomość mediów internetowych, narzędzi, gatunków dziennikarskich to wiedza, którą adept studiów dziennikarskich powinien umieć w swojej pracy wykorzystywać. Zakres tematów: 1. Dziennikarstwo internetowe - definicje. 2. Elementy historii Internetu (w Polsce i na świecie). 3. Proces kształtowania się dziennikarstwa internetowego w Polsce i na świecie. 4. Portale internetowe - od katalogu do informacyjnego potentata. 5. Odbiór tekstu internetowego przez czytelnika. 6. Elementy wyróżniające dziennikarstwo internetowe. 7. Zasady tworzenia tekstów internetowych. 8. Elementy redakcji tekstów internetowych, zasady poprawności językowej. Korekta i redakcja tekstów. 9. Gatunki dziennikarstwa internetowego. Wspólne dla dziennikarstwa internetowego, jak i te charakterystyczne tylko dla online journalism. 10. Różnice w powstawaniu i organizacji pracy redakcji online i redakcji mediów tradycyjnych (np. pracy). 11. Blogosfera (specyfika, katalog najważniejszych blogerów i blogów w Polsce) a dziennikarstwo internetowe. Media społecznościowe a dziennikarstwo internetowe. 12. Tekst, grafika, elementy interaktywne. Badania funkcjonalności stron internetowych. 13. Tekst do internetu. "Złote zasady" tworzenia tekstów. Gdzie szukać inspiracji. Co robić, kiedy brak pomysłu na tekst? |
Literatura: |
J. Billingham, Redagowanie tekstów, przeł. A. Dąbrowska, WN PWN, Warszawa 2006. L. Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006. M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa 2007. M. Lisowska-Magdziarz, Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2004. M. Karciarz, M. Dutko, Informacja w internecie, PWN, 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. Student zna specyfikę dziennikarstwa internetowego, jego cechy charakterystyczne, wyróżniające je spośród innych rodzajów dziennikarstwa. 2. Student zna specyfikę poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej. 3. Posiada praktyczną umiejętność przygotowania typowych informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego. 4. Student dobrze zna środowisko Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i potrafi je wykorzystać w swojej pracy. Nakład pracy studenta/studentki: 30 godz. - udział w zajęciach 10 godz. - przygotowanie do zajęć 15 godz. - przygotowanie i prezentowanie prac domowych, przygotowanie prezentacji 5 godz. - konsultacje z prowadzącym zajęcia 60 godz. - razem 2 punkty ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
EK 1.: "Student zna specyfikę dziennikarstwa internetowego, jego cechy charakterystyczne, wyróżniające je spośród innych rodzajów dziennikarstwa". 5 - student bardzo dobrze zna specyfikę dziennikarstwa internetowego, jego cechy charakterystyczne, wyróżniające je spośród innych rodzajów dziennikarstwa. 4 - student dobrze zna specyfikę dziennikarstwa internetowego, jego cechy charakterystyczne, wyróżniające je spośród innych rodzajów dziennikarstwa. 3 - student dostatecznie dobrze zna specyfikę dziennikarstwa internetowego, jego cechy charakterystyczne, wyróżniające je spośród innych rodzajów dziennikarstwa. 2 - student nie zna specyfiki dziennikarstwa internetowego, jego cech charakterystycznych, wyróżniających je spośród innych rodzajów dziennikarstwa. EK 2.: "Student zna specyfikę poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej". 5 - student bardzo dobrze zna specyfikę poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej. 4 - student dobrze zna specyfikę poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej. 3 - student dostatecznie dobrze zna specyfikę poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej. 2 - student nie zna specyfiki poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej. EK 3.: "Posiada praktyczną umiejętność przygotowania typowych informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego". 5 - posiada (na bardzo dobrym poziomie) praktyczną umiejętność przygotowania typowych informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego. 4 - posiada (na dobrym poziomie) praktyczną umiejętność przygotowania typowych informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego. 3 - posiada dostateczną praktyczną umiejętność przygotowania typowych informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego. 2 - nie posiada nawet dostateczną praktycznej umiejętności przygotowania typowych informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego. EK 4.: "Student dobrze zna środowisko Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i potrafi je wykorzystać w swojej pracy". 5 - student bardzo dobrze zna środowisko Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i potrafi je wykorzystać w swojej pracy. 4 - student dobrze zna środowisko Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i potrafi je wykorzystać w swojej pracy. 3 - student dostatecznie dobrze zna środowisko Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i potrafi je wykorzystać w swojej pracy. 2 - student nie zna środowiska Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i nie potrafi ich wykorzystać w swojej pracy. Studenci przez semestr regularnie prowadzą projekt internetowy, na którym umieszczają swoje autorskie materiały przez cały semestr trwania projektu. Dodatkowo stan wiedzy studentów regularnie sprawdzany jest w toku zajęć poprzez praktyczne ćwiczenia oraz interaktywne quizy/testy. Ocena końcowa z zajęć jest oceną wypadkową (z projektu internetowego, zaangażowania w realizację ćwiczeń i obezności na zajęciach). Student może mieć 3 nieobecności na ćwiczeniach. Metody zajęciowe: wkład, case study, praca w grupach, burza mózgów, ćwiczenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Łuczuk | |
Prowadzący grup: | Piotr Łuczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczące tworzenia i redagowania publikacji internetowych z wykorzystaniem podstawowych narzędzi internetowych i gatunków dziennikarskich. UWAGA [informacje o zajęciach w trybie online w roku akademickim 2020/2021] do2 grupa 1B [2021/2022] czw., 13:15-14:45 KOD ZESPOŁU w MS TEAMS: a5bjs60 do2 grupa 1A [2021/2022] czw., 15:00-16:30 KOD ZESPOŁU w MS TEAMS: a5bjs60 |
|
Pełny opis: |
Dziennikarstwo internetowe jako umiejętność przygotowywania przekazu dotyczącego faktów i wydarzeń, zgodnie ze specyfiką internetu (i jego rozpowszechnienie za pośrednictwem internetu) dla współczesnego dziennikarza jest umiejętność obowiązkowa. Znajomość mediów internetowych, narzędzi, gatunków dziennikarskich to wiedza, którą adept studiów dziennikarskich powinien umieć w swojej pracy wykorzystywać. Zakres tematów: 1. Dziennikarstwo internetowe - definicje. 2. Elementy historii Internetu (w Polsce i na świecie). 3. Proces kształtowania się dziennikarstwa internetowego w Polsce i na świecie. 4. Portale internetowe - od katalogu do informacyjnego potentata. 5. Odbiór tekstu internetowego przez czytelnika. 6. Elementy wyróżniające dziennikarstwo internetowe. 7. Zasady tworzenia tekstów internetowych. 8. Elementy redakcji tekstów internetowych, zasady poprawności językowej. Korekta i redakcja tekstów. 9. Gatunki dziennikarstwa internetowego. Wspólne dla dziennikarstwa internetowego, jak i te charakterystyczne tylko dla online journalism. 10. Różnice w powstawaniu i organizacji pracy redakcji online i redakcji mediów tradycyjnych (np. pracy). 11. Blogosfera (specyfika, katalog najważniejszych blogerów i blogów w Polsce) a dziennikarstwo internetowe. Media społecznościowe a dziennikarstwo internetowe. 12. Tekst, grafika, elementy interaktywne. Badania funkcjonalności stron internetowych. 13. Tekst do internetu. "Złote zasady" tworzenia tekstów. Gdzie szukać inspiracji. Co robić, kiedy brak pomysłu na tekst? |
|
Literatura: |
J. Billingham, Redagowanie tekstów, przeł. A. Dąbrowska, WN PWN, Warszawa 2006. L. Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006. M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa 2007. M. Lisowska-Magdziarz, Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2004. M. Karciarz, M. Dutko, Informacja w internecie, PWN, 2010. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Łuczuk | |
Prowadzący grup: | Piotr Łuczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczące tworzenia i redagowania publikacji internetowych z wykorzystaniem podstawowych narzędzi internetowych i gatunków dziennikarskich. |
|
Pełny opis: |
Dziennikarstwo internetowe jako umiejętność przygotowywania przekazu dotyczącego faktów i wydarzeń, zgodnie ze specyfiką internetu (i jego rozpowszechnienie za pośrednictwem internetu) dla współczesnego dziennikarza jest umiejętność obowiązkowa. Znajomość mediów internetowych, narzędzi, gatunków dziennikarskich to wiedza, którą adept studiów dziennikarskich powinien umieć w swojej pracy wykorzystywać. Zakres tematów: 1. Dziennikarstwo internetowe - definicje. 2. Elementy historii Internetu (w Polsce i na świecie). 3. Proces kształtowania się dziennikarstwa internetowego w Polsce i na świecie. 4. Portale internetowe - od katalogu do informacyjnego potentata. 5. Odbiór tekstu internetowego przez czytelnika. 6. Elementy wyróżniające dziennikarstwo internetowe. 7. Zasady tworzenia tekstów internetowych. 8. Elementy redakcji tekstów internetowych, zasady poprawności językowej. Korekta i redakcja tekstów. 9. Gatunki dziennikarstwa internetowego. Wspólne dla dziennikarstwa internetowego, jak i te charakterystyczne tylko dla online journalism. 10. Różnice w powstawaniu i organizacji pracy redakcji online i redakcji mediów tradycyjnych (np. pracy). 11. Blogosfera (specyfika, katalog najważniejszych blogerów i blogów w Polsce) a dziennikarstwo internetowe. Media społecznościowe a dziennikarstwo internetowe. 12. Tekst, grafika, elementy interaktywne. Badania funkcjonalności stron internetowych. 13. Tekst do internetu. "Złote zasady" tworzenia tekstów. Gdzie szukać inspiracji. Co robić, kiedy brak pomysłu na tekst? |
|
Literatura: |
J. Billingham, Redagowanie tekstów, przeł. A. Dąbrowska, WN PWN, Warszawa 2006. L. Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006. M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa 2007. M. Lisowska-Magdziarz, Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2004. M. Karciarz, M. Dutko, Informacja w internecie, PWN, 2010. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Łuczuk | |
Prowadzący grup: | Piotr Łuczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczące tworzenia i redagowania publikacji internetowych z wykorzystaniem podstawowych narzędzi internetowych i gatunków dziennikarskich. |
|
Pełny opis: |
Dziennikarstwo internetowe jako umiejętność przygotowywania przekazu dotyczącego faktów i wydarzeń, zgodnie ze specyfiką internetu (i jego rozpowszechnienie za pośrednictwem internetu) dla współczesnego dziennikarza jest umiejętność obowiązkowa. Znajomość mediów internetowych, narzędzi, gatunków dziennikarskich to wiedza, którą adept studiów dziennikarskich powinien umieć w swojej pracy wykorzystywać. Zakres tematów: 1. Dziennikarstwo internetowe - definicje. 2. Elementy historii Internetu (w Polsce i na świecie). 3. Proces kształtowania się dziennikarstwa internetowego w Polsce i na świecie. 4. Portale internetowe - od katalogu do informacyjnego potentata. 5. Odbiór tekstu internetowego przez czytelnika. 6. Elementy wyróżniające dziennikarstwo internetowe. 7. Zasady tworzenia tekstów internetowych. 8. Elementy redakcji tekstów internetowych, zasady poprawności językowej. Korekta i redakcja tekstów. 9. Gatunki dziennikarstwa internetowego. Wspólne dla dziennikarstwa internetowego, jak i te charakterystyczne tylko dla online journalism. 10. Różnice w powstawaniu i organizacji pracy redakcji online i redakcji mediów tradycyjnych (np. pracy). 11. Blogosfera (specyfika, katalog najważniejszych blogerów i blogów w Polsce) a dziennikarstwo internetowe. Media społecznościowe a dziennikarstwo internetowe. 12. Tekst, grafika, elementy interaktywne. Badania funkcjonalności stron internetowych. 13. Tekst do internetu. "Złote zasady" tworzenia tekstów. Gdzie szukać inspiracji. Co robić, kiedy brak pomysłu na tekst? |
|
Literatura: |
J. Billingham, Redagowanie tekstów, przeł. A. Dąbrowska, WN PWN, Warszawa 2006. L. Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006. M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa 2007. M. Lisowska-Magdziarz, Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2004. M. Karciarz, M. Dutko, Informacja w internecie, PWN, 2010. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Łuczuk | |
Prowadzący grup: | Piotr Łuczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.