Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Press and news agency journalism - basic competences

General data

Course ID: WT-DKS-P-DP
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Press and news agency journalism - basic competences
Name in Polish: Dziennikarstwo prasowe i agencyjne - podstawy warsztatu dziennikarskiego
Organizational unit: Institute of Media Education and Journalism
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

DL_W10

DL_W14

DL_U06

DL_U08

DL_U13

Short description: (in Polish)

Cel zajęć stanowi nabycie umiejętności pisania tekstów w poszczególnych gatunkach dziennikarskich oraz pisania depeszy agencyjnej. Uczestnictwo w zajęciach pozwoli również studentowi nabyć praktyczne umiejętności konstrukcji, redagowania i skracania tekstów, a także poznać zasady obróbki dziennikarskiej (chodzi o tzw. opakowanie tekstu: poetyka tytułów, rodzaje lidów, śródtytuły, wyimki, rodzaje otwarć i zakończeń). Celem zajęć jest też wykształcenie umiejętności szukania ciekawych tematów artykułów, zainteresowania czytelnika tekstem, stosowania precyzji językowej i lapidarnego stylu, adekwatnego do danego gatunku dziennikarskiego. Część ćwiczeń jest poświęcona omówieniu rynku prasy w Polsce, a także omówieniu zasad działania głównych agencji informacyjnych (PAP, KAI).

Full description: (in Polish)

1. Rynek prasy w Polsce. Podstawowe pojęcia (kolumna, rozkładówka, szpalta itp.).

2. Największe agencje prasowe w Polsce (PAP, KAI). Prezentacja i zasady funkcjonowania.

3. Analiza wybranych depesz; konstruowanie informacji agencyjnych.

4. Praktyczne zastosowanie serwisu Katolickiej Agencji Informacyjnej w tekstach prasowych, internetowych oraz w mediach społecznościowych.

5. Prezentacja newsa i tematu tekstu - wydobycie różnic. Zastosowanie praktyczne.

6. Kolegium redakcyjne: prowadzenie i uczestnictwo. Organizacja konferencji prasowej.

7. Konstrukcja tekstu informacyjnego i depeszy agencyjnej. Podobieństwa i różnice.

8. Aluzyjne, z grepsem, wartościujące, reporterskie, banalne - czyli rodzaje tytułów. Zastosowanie w reportażach i wywiadach.

9. Rodzaje lidów w tekstach informacyjnych i publicystycznych. Rola zakończenia tekstu.

10. Wypowiedź i cytat w tekście dziennikarskim. Jak operować przykładami.

11. Obróbka dziennikarska tekstu informacyjnego.

12. Opiniotwórczy komunikat na twitterze i facebooku - zasady pisania.

13. Od newsa do bohatera egzemplifikującego problem - rodzaje otwarć tekstu dziennikarskiego.

14. "Opakowanie" reportażu, wywiadu, tekstu publicystycznego.

15. Pytanie retoryczne, wykrzyknik, wielokropek i przecinek w tekście dziennikarskim.

Bibliography: (in Polish)

Biblia dziennikarstwa (pod redakcją A. Sklorza i A. Niziołka), Kraków 2010.

Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język (Wolny- Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W.), Warszawa 2009.

Kożdoń-Dębecka M., Łuka W., Sułek-Kowalska B., Tumiłowicz B., Zawiślański S., Podstawy warsztatu dziennikarskiego, Warszawa 2012.

Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T. Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001.

Wielki słownik ortograficzny, pod red. E. Polańskiego, Warszawa 2006.

Wielki słownik poprawnej polszczyzny, pod red. A. Markowskiego, Warszawa 2006.

Wielki słownik wyrazów bliskoznacznych, pod red. M. Bańki, Warszawa 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Nakład pracy studenta

30 godz. - aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach

15 godz. - przygotowanie do ćwiczeń

10 godz. - czas na napisanie tekstów

5 godz. - przygotowanie do kolokwium końcowego

Razem 60 godz.

ECTS: 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metoda podająca - mini wykład

Metody aktywizujące: praca indywidualna, praca w grupach; twórcze rozwiązywanie problemów, tzw. "burza mózgów", prowokacja myślowa; metoda inscenizacji: wcielanie się w role dziennikarzy i przeprowadzanie wywiadów, organizacja konferencji prasowych.

Kryteria oceniania realizowane metodą podawczą oraz metodami aktywizującymi, weryfikowane uczestnictwem w zajęciach, pracami pisemnymi oraz kolokwium końcowym.

Na ocenę pracy studenta składają się:

1. praca i aktywność na zajęciach

2. obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione)

3. systematycznie odrabiane prace domowe

4. prezentacja multimedialna przedstawiona na zajęciach

5. pisemna praca zaliczeniowa na koniec semestru (muszą być spełnione powyższe 4 warunki, aby zostać dopuszczonym do jej napisania).

Na ocenę 2 - student nie ma wiedzy na temat przedmiotu, nie zaliczył pracy końcowej, ma więcej niż 2 nieusprawiedliwione nieobecności.

Na ocenę 3 - student ma cząstkową wiedzę na temat; oddał wszystkie prace, zaliczył pracę końcową na ocenę dostateczną.

Na ocenę 4 - student ma wiedzę na temat , oddał wszystkie prace, zaliczył pracę końcową na ocenę dobrą.

Na ocenę 5 - ma pełną wiedzę na ten temat, oddał wszystkie prace, zaliczył pracę końcową na ocenę bardzo dobrą.

Zajęcia są obowiązkowe. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z końcowej pracy pisemnej.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)