Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Seminar lecture for Journalists - History of Art and Visual Communication

General data

Course ID: WT-DKS-P-KHS
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Seminar lecture for Journalists - History of Art and Visual Communication
Name in Polish: Konwersatorium dla dziennikarzy - Historia sztuki i komunikacji wizualnej
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

communication and media studies

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Zajęcia obejmują wprowadzenie, zarys ogólny, węzłowe zagadnienia komunikacji wizualnej i artystycznej ze szczególnym uwzględnieniem warsztatu dziennikarza kulturalnego, kompetencji w zakresie historii mediów komunikacyjnych, fotografii, fotografiki, popkultury, graffiti i street artu.

Full description: (in Polish)

Zajęcia prowadzone w formie problemowo-konwersatoryjnej połączonej z aktywnym uczestnictwem studentów (referat w postaci prezentacji, dyskusja dotycząca przedstawianej problematyki na podstawie wskazanej literatury przedmiotowej).

W pierwszej części zajęć student zostanie zapoznany z podstawowymi pojęciami, metodologią z zakresu komunikacji wizualnej i artystycznej, następnie z węzłowymi zagadnieniami historii sztuki i komunikacji wizualnej. Zasadniczą część zajęć stanowić będzie prezentacja zarysu współczesnej sztuki masowej, popularnej praz historii fotografii i gatunków fotografii prasowej, designu w komunikacji wizualnej, identyfikacji wizualnej i brandingu wizualnego.

Tematy zajęć (podane w jednostkach 2-godzinnych):

1. Zakres pojęciowy historii sztuki i komunikacji wizualnej. Metodologia

2. Kompetencje dziennikarza kulturalnego w zakresie sztuki

3. Warsztat dziennikarza kulturalnego w zakresie sztuki

4. Narzędzia i środki komunikacji wizualnej

5. Zarys historii sztuki i komunikacji w starożytności

6. Zarys historii sztuki i komunikacji w średniowieczu

7. Zarys historii sztuki i komunikacji w czasach nowożytnych

8. Zarys historii sztuki i komunikacji współcześnie

9. Zarys historii fotografii

10. Fotografika prasowa

11. Wykorzystanie fotografii w mediach i reklamie

12. Komunikacja wizualno-marketingowa (Identyfikacja wizualna, logotyp)

14. Sztuka masowa i popularna w komunikacji społecznej

15. Graffiti i street art jako formy komunikacji społecznej

Bibliography: (in Polish)

Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa 2009

Boguni-Borowska M., Sztompka P. (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012,

Burzyński R., Fotografia reportażowa, Olsztyn 1960

Kampka A. (red.), Retoryka wizualna. Obraz jako narzędzie perswazji, Warszawa 2014 (internet)

Kluszczyński R. W., Estetyka sztuki nowych mediów (internet).

Kosidowski J., Zawód fotoreporterzy, Warszawa 1984.

Manovich L., Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006

Michałowska M., Wołyński P., Społeczne dyskursy sztuki fotografii, Poznań 2010 (internet)

Pitrus A., Znaki na sprzedaż. W stronę integracyjnej teorii reklamy, Kraków 2005 (internet)

Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, PWN, Warszawa 2010

Rosenblum N., Historia fotografii światowej, 2005.

Sztuka polska, t. 1-4, wydawnictwo Arkady, Warszawa 2005-2012.

Sztuka świata, t. 1-10, wydawnictwo Arkady, Warszawa 1989-1996.

Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć: sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycia estetyczne, Warszawa 1976.

Zawojski P. (red.), Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów, (internet).

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

- Student identyfikuje i charakteryzuje węzłowe zagadnienia komunikacji wizualnej, artystycznej

- Student wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i teorii komunikacji i sztuki na funkcjonowanie instytucji związanych z mediami, komunikacją

i dziennikarstwem

- Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie komunikacji wizualnej, artystycznej i historii sztuki w praktyce funkcjonowania instytucji związanych z mediami, komunikacją i dziennikarstwem

- Student prezentuje własne poglądy i tworzy własne programy w zakresie komunikacji wizualnej, artystycznej i historii sztuki

-Student potrafi przewidzieć skutki i wpływ swoich działań w ramach instytucji związanych z mediami, komunikacją i dziennikarstwem na jakość ich funkcjonowania oraz na percepcję społeczną.

2 ECTS - udział w zajęciach - 60 godz.

2 ECTS - przygotowanie do zajęć - 60 godz.

2 ECTS - lektury obowiązkowe - 60 godz.

6x30 godz.= 180 godzin = 6 punkty ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Stosuje się ocenianie ciągłe (śródsemestralne) : brana jest pod uwagę praca systematyczna studenta w ciągu semestru (zadania na platformie Moodle ), wykonywanie poleconych zadań (zwłaszcza referatów/prezentacji) oraz aktywność podczas zajęć (udział w dyskusji, w omawianiu konkretnych problemów związanych z historią sztuki i komunikacji wizualnej) . Ocenianie ma charakter etapowy w postaci trójstopniowego pisemnego zaliczania podanego materiału.

Efekty kształcenia w obszarze wiedzy są osiągane na drodze wykładu informacyjno-problemowego, a weryfikowane przez ocenianie okresowe podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco zadań i lektur.

Efekty kształcenia w obszarze umiejętności są osiągane metodami dyskusji a weryfikowane przez ocenianie aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur, oraz przez wartościowanie przygotowanych opracowań z pełnym aparatem badawczym.

Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych są osiągane metodami dyskusji a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur, oraz przez ocenę przygotowanych przez studenta opracowań (jak wyżej) .

KRYTERIA

ocena BDB - Student identyfikuje i charakteryzuje wszystkie pola komunikacji wizualnej, artystycznej i historii sztuki. Student wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i teorii komunikacji wizualnej, artystycznej i historii sztuki na rozwój i kształtowanie mediów, komunikacji społecznej i dziennikarstwa. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w ww. zakresie funkcjonowania komunikacji wizualnej, artystycznej i historii sztuki.

Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat komunikacji wizualnej i sztuki. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych student zachowuje ostrożność w formułowaniu wniosków. Zdobytą wiedzę i umiejętności prezentuje w postaci kolokwiów śródsemestralnych.

ocena DB - Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w komunikacji wizualnej, artystycznej i historii sztuki. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w ww. zakresie funkcjonowania instytucji i narzędzi komunikacji społecznej.

Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat komunikacji społecznej. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych w komunikacji wizualnej, artystycznej i historii sztuki student nie zachowuje dostatecznej ostrożności w formułowaniu wniosków. Zdobytą wiedzę i umiejętności prezentuje w postaci zleconych referatów i zadań na Moodle oraz kolokwiów śródsemestralnych.

ocena DST - Student identyfikuje metody badawcze stosowane w komunikacji wizualnej, artystycznej i historii sztuki. Student podejmuje próby wyciągania wniosków dotyczące oddziaływania nurtów i teorii komunikacji wizualnej, artystycznej i historii sztuki na rozwój i kształtowanie komunikacji społecznej. Zdobytą wiedzę i umiejętności prezentuje w postaci zleconych referatów i zadań na Moodle oraz kolokwiów śródsemestralnych.

ocena NDST - Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 60 hours more information
Coordinators: Norbert Mojżyn
Group instructors: Norbert Mojżyn
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Conversatorium - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)