Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja kulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DKS-P-KKU
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komunikacja kulturowa
Jednostka: Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

DL_W15

DL_W16

DL_U07

DL_U16

DK_K03

CTR_W12

CTR_U04

CTR_U02

CTR_K02

Wymagania wstępne:

zainteresowanie komunikacją międzykulturową i wstępna wiedza na temat komunikacji i kultury

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: średniozaawansowany

Cele przedmiotu: Oprócz podstawowych wiadomości na temat teorii komunikacji i teorii mediów, zajęcia koncentrują się na roli komunikacji dla tworzenia, podtrzymywania i zmiany kultury, zwłaszcza w jej społecznym, a także znakowym, semiotycznym aspekcie. Celem zajęć jest nauczenie podstawowych teorii, koncepcji i modeli komunikowania, ponadto ukazanie potrzeby znajomości komunikacji kulturowej we współczesnym świecie (komunikacja międzykulturowa).

Pełny opis:

Cele przedmiotu: Komunikacja jest podstawowym wymiarem kultury i powinna być omawiana w jej kontekście. Oprócz podstawowych wiadomości na temat teorii komunikacji i teorii mediów, zajęcia koncentrują się na roli komunikacji dla tworzenia, podtrzymywania i zmiany kultury, zwłaszcza w jej społecznym, a także znakowym, semiotycznym aspekcie. Teorie komunikacji będą też omawiane w kontekście filozofii dialogu i spotkania, a także w aspekcie praktycznym, jako teoria i praktyka dobrej komunikacji.

Celem zajęć jest nauczenie podstawowych teorii, koncepcji i modeli komunikowania, ponadto ukazanie potrzeby znajomości komunikacji kulturowej we współczesnym świecie (komunikacja międzykulturowa). W trakcie konwersatorium studenci poznają historię i metody badań nad komunikacją.

Literatura:

Fiske John, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, tłum. Aleksandra Gierczak, Wrocław 1999.

Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2000.

Hall E. T., Ukryty wymiar, Warszawa 1976.

Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005.

McLuhan M., Wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.

Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków 2006.

Thompson J. B., Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Wrocław 2001.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student:

EK nr 1 – opisuje i charakteryzuje nowe pola komunikacji, przedstawia różne aspekty wpływu nowych mediów na społeczeństwo;

EK nr 2 - interpretuje teksty kultury wizualnej (film, reklama wizualna, wizerunki ciała w kulturze), wykorzystując podstawową wiedzę z zakresu semiotyki;

EK nr 3 - przedstawia teorię i krytykę mediów masowych, wskazuje na społeczne i kulturowe mechanizmy funkcjonowania komunikacji masowej;

EK nr 4 - analizuje tekst reklamowy wykorzystując wiedzę z teorii komunikacji, odczytuje w nim różnorodne kody kulturowe;

EK nr 5 - zna etyczne problemy związane z komunikacją międzykulturową, zwłaszcza w zakresie pozyskiwania i wykorzystywania informacji o obcych kulturach;

Nakład pracy studenta

30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie

15 godz. – przygotowanie do wykładu i lektura zaleconych publikacji

10 godz. – analiza omawianych zagadnień i ich przyswojenie

5 godz. – prace zaliczeniowe i konsultacje z prowadzącym zajęcia

60 godz. – razem 2 punkty ECTS

Metody i kryteria oceniania:

EK nr 1 realizowany metodą podającą i problemową (wykład informacyjny, konwersatoryjny i problemowy, opis, wyjaśnienie, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem objaśnienie i wyjaśnienie)

EK nr 2 realizowany metodą problemową (wykład problemowy, metoda przypadków, burza mózgów) i praktyczną (ćwiczenia przedmiotowe)

EK nr 3 realizowany metodą podającą i problemową (wykład informacyjny, konwersatoryjny i problemowy, opis, wyjaśnienie, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem objaśnienie i wyjaśnienie)

EK nr 4 realizowany metodą podającą i problemową (wykład informacyjny, konwersatoryjny i problemowy, opis, wyjaśnienie, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem objaśnienie i wyjaśnienie)

EK nr 5 realizowany metodą podającą i problemową (wykład informacyjny, konwersatoryjny i problemowy, opis, wyjaśnienie, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem objaśnienie i wyjaśnienie)

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność - warunek dopuszczenia do kolokwium

(ponad 3 nieobecności - konieczność zaliczenia na dyżurze)

2. Kolokwium ustne (ostatnie lub przedostatnie zajęcia)

3. Aktywność - oceniana na bieżąco

- podnosi/obniża ocenę o 0,5 lub nawet 1 stopień

a) udział w dyskusji na zajęciach (lektury!)

c) krótkie wypowiedzi pisemne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Żukowska-Gardzińska
Prowadzący grup: Dominika Żukowska-Gardzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: średniozaawansowany

Cele przedmiotu: Oprócz podstawowych wiadomości na temat teorii komunikacji i teorii mediów, zajęcia koncentrują się na roli komunikacji dla tworzenia, podtrzymywania i zmiany kultury, zwłaszcza w jej społecznym, a także znakowym, semiotycznym aspekcie. Celem zajęć jest nauczenie podstawowych teorii, koncepcji i modeli komunikowania, ponadto ukazanie potrzeby znajomości komunikacji kulturowej we współczesnym świecie (komunikacja międzykulturowa).

Pełny opis:

Cele przedmiotu: Komunikacja jest podstawowym wymiarem kultury i powinna być omawiana w jej kontekście. Oprócz podstawowych wiadomości na temat teorii komunikacji i teorii mediów, zajęcia koncentrują się na roli komunikacji dla tworzenia, podtrzymywania i zmiany kultury, zwłaszcza w jej społecznym, a także znakowym, semiotycznym aspekcie. Teorie komunikacji będą też omawiane w kontekście filozofii dialogu i spotkania, a także w aspekcie praktycznym, jako teoria i praktyka dobrej komunikacji.

Celem zajęć jest nauczenie podstawowych teorii, koncepcji i modeli komunikowania, ponadto ukazanie potrzeby znajomości komunikacji kulturowej we współczesnym świecie (komunikacja międzykulturowa). W trakcie konwersatorium studenci poznają historię i metody badań nad komunikacją.

1. Etapy komunikacji w dziejach kultury i ich skutki.

2. Teoria środków zimnych i gorących.

3. Koncepcja góry lodowej i związki z multikulturowością.

4. Bariery komunikacyjne.

5. Potrzeby a komunikacja

6. Czym różni się debata od dialogu?

7. Metody dialogu w tym Nansen Dialog?

8. Model Lasswella w komunikacji

9. Model Shannona w komunikacji

10. Cztery formy przepływu informacji.

11. Filozofia komunikacji (przykładowe teorie badaczy)

12. Cechy 7 tradycji w teorii komunikacji R.T. Craiga.

13. Kultura jako system

14. Koncepcja wielokulturowości a komunikowanie

15. Warunki komunikacyjne dla prowadzenia dialogu międzykulturowego

Literatura:

Fiske John, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, tłum. Aleksandra Gierczak, Wrocław 1999.

Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2000.

Hall E. T., Ukryty wymiar, Warszawa 1976.

Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005.

McLuhan M., Wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.

Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków 2006.

Thompson J. B., Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Wrocław 2001.

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza na temat komunikacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Żukowska-Gardzińska
Prowadzący grup: Dominika Żukowska-Gardzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: średniozaawansowany

Cele przedmiotu: Oprócz podstawowych wiadomości na temat teorii komunikacji i teorii mediów, zajęcia koncentrują się na roli komunikacji dla tworzenia, podtrzymywania i zmiany kultury, zwłaszcza w jej społecznym, a także znakowym, semiotycznym aspekcie. Celem zajęć jest nauczenie podstawowych teorii, koncepcji i modeli komunikowania, ponadto ukazanie potrzeby znajomości komunikacji kulturowej we współczesnym świecie (komunikacja międzykulturowa).

Pełny opis:

Cele przedmiotu: Komunikacja jest podstawowym wymiarem kultury i powinna być omawiana w jej kontekście. Oprócz podstawowych wiadomości na temat teorii komunikacji i teorii mediów, zajęcia koncentrują się na roli komunikacji dla tworzenia, podtrzymywania i zmiany kultury, zwłaszcza w jej społecznym, a także znakowym, semiotycznym aspekcie. Teorie komunikacji będą też omawiane w kontekście filozofii dialogu i spotkania, a także w aspekcie praktycznym, jako teoria i praktyka dobrej komunikacji.

Celem zajęć jest nauczenie podstawowych teorii, koncepcji i modeli komunikowania, ponadto ukazanie potrzeby znajomości komunikacji kulturowej we współczesnym świecie (komunikacja międzykulturowa). W trakcie konwersatorium studenci poznają historię i metody badań nad komunikacją.

1. Etapy komunikacji w dziejach kultury i ich skutki.

2. Teoria środków zimnych i gorących.

3. Koncepcja góry lodowej i związki z multikulturowością.

4. Bariery komunikacyjne.

5. Potrzeby a komunikacja

6. Czym różni się debata od dialogu?

7. Metody dialogu w tym Nansen Dialog?

8. Model Lasswella w komunikacji

9. Model Shannona w komunikacji

10. Cztery formy przepływu informacji.

11. Filozofia komunikacji (przykładowe teorie badaczy)

12. Cechy 7 tradycji w teorii komunikacji R.T. Craiga.

13. Kultura jako system

14. Koncepcja wielokulturowości a komunikowanie

15. Warunki komunikacyjne dla prowadzenia dialogu międzykulturowego

Literatura:

Fiske John, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, tłum. Aleksandra Gierczak, Wrocław 1999.

Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2000.

Hall E. T., Ukryty wymiar, Warszawa 1976.

Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005.

McLuhan M., Wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.

Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków 2006.

Thompson J. B., Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Wrocław 2001.

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza na temat komunikacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dagmara Jaszewska
Prowadzący grup: Dagmara Jaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)