Komunikacja kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-P-KKU |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja kulturowa |
Jednostka: | Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DL_W15 DL_W16 DL_U07 DL_U16 DK_K03 CTR_W12 CTR_U04 CTR_U02 CTR_K02 |
Wymagania wstępne: | zainteresowanie komunikacją międzykulturową i wstępna wiedza na temat komunikacji i kultury |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średniozaawansowany Cele przedmiotu: Oprócz podstawowych wiadomości na temat teorii komunikacji i teorii mediów, zajęcia koncentrują się na roli komunikacji dla tworzenia, podtrzymywania i zmiany kultury, zwłaszcza w jej społecznym, a także znakowym, semiotycznym aspekcie. Celem zajęć jest nauczenie podstawowych teorii, koncepcji i modeli komunikowania, ponadto ukazanie potrzeby znajomości komunikacji kulturowej we współczesnym świecie (komunikacja międzykulturowa). |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: Komunikacja jest podstawowym wymiarem kultury i powinna być omawiana w jej kontekście. Oprócz podstawowych wiadomości na temat teorii komunikacji i teorii mediów, zajęcia koncentrują się na roli komunikacji dla tworzenia, podtrzymywania i zmiany kultury, zwłaszcza w jej społecznym, a także znakowym, semiotycznym aspekcie. Teorie komunikacji będą też omawiane w kontekście filozofii dialogu i spotkania, a także w aspekcie praktycznym, jako teoria i praktyka dobrej komunikacji. Celem zajęć jest nauczenie podstawowych teorii, koncepcji i modeli komunikowania, ponadto ukazanie potrzeby znajomości komunikacji kulturowej we współczesnym świecie (komunikacja międzykulturowa). W trakcie konwersatorium studenci poznają historię i metody badań nad komunikacją. |
Literatura: |
Fiske John, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, tłum. Aleksandra Gierczak, Wrocław 1999. Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2000. Hall E. T., Ukryty wymiar, Warszawa 1976. Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005. McLuhan M., Wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001. Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków 2006. Thompson J. B., Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Wrocław 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student: EK nr 1 – opisuje i charakteryzuje nowe pola komunikacji, przedstawia różne aspekty wpływu nowych mediów na społeczeństwo; EK nr 2 - interpretuje teksty kultury wizualnej (film, reklama wizualna, wizerunki ciała w kulturze), wykorzystując podstawową wiedzę z zakresu semiotyki; EK nr 3 - przedstawia teorię i krytykę mediów masowych, wskazuje na społeczne i kulturowe mechanizmy funkcjonowania komunikacji masowej; EK nr 4 - analizuje tekst reklamowy wykorzystując wiedzę z teorii komunikacji, odczytuje w nim różnorodne kody kulturowe; EK nr 5 - zna etyczne problemy związane z komunikacją międzykulturową, zwłaszcza w zakresie pozyskiwania i wykorzystywania informacji o obcych kulturach; Nakład pracy studenta 30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie 15 godz. – przygotowanie do wykładu i lektura zaleconych publikacji 10 godz. – analiza omawianych zagadnień i ich przyswojenie 5 godz. – prace zaliczeniowe i konsultacje z prowadzącym zajęcia 60 godz. – razem 2 punkty ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
EK nr 1 realizowany metodą podającą i problemową (wykład informacyjny, konwersatoryjny i problemowy, opis, wyjaśnienie, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem objaśnienie i wyjaśnienie) EK nr 2 realizowany metodą problemową (wykład problemowy, metoda przypadków, burza mózgów) i praktyczną (ćwiczenia przedmiotowe) EK nr 3 realizowany metodą podającą i problemową (wykład informacyjny, konwersatoryjny i problemowy, opis, wyjaśnienie, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem objaśnienie i wyjaśnienie) EK nr 4 realizowany metodą podającą i problemową (wykład informacyjny, konwersatoryjny i problemowy, opis, wyjaśnienie, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem objaśnienie i wyjaśnienie) EK nr 5 realizowany metodą podającą i problemową (wykład informacyjny, konwersatoryjny i problemowy, opis, wyjaśnienie, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem objaśnienie i wyjaśnienie) Metody i kryteria oceniania: 1. Obecność - warunek dopuszczenia do kolokwium (ponad 3 nieobecności - konieczność zaliczenia na dyżurze) 2. Kolokwium ustne (ostatnie lub przedostatnie zajęcia) 3. Aktywność - oceniana na bieżąco - podnosi/obniża ocenę o 0,5 lub nawet 1 stopień a) udział w dyskusji na zajęciach (lektury!) c) krótkie wypowiedzi pisemne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Żukowska-Gardzińska | |
Prowadzący grup: | Dominika Żukowska-Gardzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średniozaawansowany Cele przedmiotu: Oprócz podstawowych wiadomości na temat teorii komunikacji i teorii mediów, zajęcia koncentrują się na roli komunikacji dla tworzenia, podtrzymywania i zmiany kultury, zwłaszcza w jej społecznym, a także znakowym, semiotycznym aspekcie. Celem zajęć jest nauczenie podstawowych teorii, koncepcji i modeli komunikowania, ponadto ukazanie potrzeby znajomości komunikacji kulturowej we współczesnym świecie (komunikacja międzykulturowa). |
|
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: Komunikacja jest podstawowym wymiarem kultury i powinna być omawiana w jej kontekście. Oprócz podstawowych wiadomości na temat teorii komunikacji i teorii mediów, zajęcia koncentrują się na roli komunikacji dla tworzenia, podtrzymywania i zmiany kultury, zwłaszcza w jej społecznym, a także znakowym, semiotycznym aspekcie. Teorie komunikacji będą też omawiane w kontekście filozofii dialogu i spotkania, a także w aspekcie praktycznym, jako teoria i praktyka dobrej komunikacji. Celem zajęć jest nauczenie podstawowych teorii, koncepcji i modeli komunikowania, ponadto ukazanie potrzeby znajomości komunikacji kulturowej we współczesnym świecie (komunikacja międzykulturowa). W trakcie konwersatorium studenci poznają historię i metody badań nad komunikacją. 1. Etapy komunikacji w dziejach kultury i ich skutki. 2. Teoria środków zimnych i gorących. 3. Koncepcja góry lodowej i związki z multikulturowością. 4. Bariery komunikacyjne. 5. Potrzeby a komunikacja 6. Czym różni się debata od dialogu? 7. Metody dialogu w tym Nansen Dialog? 8. Model Lasswella w komunikacji 9. Model Shannona w komunikacji 10. Cztery formy przepływu informacji. 11. Filozofia komunikacji (przykładowe teorie badaczy) 12. Cechy 7 tradycji w teorii komunikacji R.T. Craiga. 13. Kultura jako system 14. Koncepcja wielokulturowości a komunikowanie 15. Warunki komunikacyjne dla prowadzenia dialogu międzykulturowego |
|
Literatura: |
Fiske John, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, tłum. Aleksandra Gierczak, Wrocław 1999. Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2000. Hall E. T., Ukryty wymiar, Warszawa 1976. Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005. McLuhan M., Wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001. Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków 2006. Thompson J. B., Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Wrocław 2001. |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa wiedza na temat komunikacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Żukowska-Gardzińska | |
Prowadzący grup: | Dominika Żukowska-Gardzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średniozaawansowany Cele przedmiotu: Oprócz podstawowych wiadomości na temat teorii komunikacji i teorii mediów, zajęcia koncentrują się na roli komunikacji dla tworzenia, podtrzymywania i zmiany kultury, zwłaszcza w jej społecznym, a także znakowym, semiotycznym aspekcie. Celem zajęć jest nauczenie podstawowych teorii, koncepcji i modeli komunikowania, ponadto ukazanie potrzeby znajomości komunikacji kulturowej we współczesnym świecie (komunikacja międzykulturowa). |
|
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: Komunikacja jest podstawowym wymiarem kultury i powinna być omawiana w jej kontekście. Oprócz podstawowych wiadomości na temat teorii komunikacji i teorii mediów, zajęcia koncentrują się na roli komunikacji dla tworzenia, podtrzymywania i zmiany kultury, zwłaszcza w jej społecznym, a także znakowym, semiotycznym aspekcie. Teorie komunikacji będą też omawiane w kontekście filozofii dialogu i spotkania, a także w aspekcie praktycznym, jako teoria i praktyka dobrej komunikacji. Celem zajęć jest nauczenie podstawowych teorii, koncepcji i modeli komunikowania, ponadto ukazanie potrzeby znajomości komunikacji kulturowej we współczesnym świecie (komunikacja międzykulturowa). W trakcie konwersatorium studenci poznają historię i metody badań nad komunikacją. 1. Etapy komunikacji w dziejach kultury i ich skutki. 2. Teoria środków zimnych i gorących. 3. Koncepcja góry lodowej i związki z multikulturowością. 4. Bariery komunikacyjne. 5. Potrzeby a komunikacja 6. Czym różni się debata od dialogu? 7. Metody dialogu w tym Nansen Dialog? 8. Model Lasswella w komunikacji 9. Model Shannona w komunikacji 10. Cztery formy przepływu informacji. 11. Filozofia komunikacji (przykładowe teorie badaczy) 12. Cechy 7 tradycji w teorii komunikacji R.T. Craiga. 13. Kultura jako system 14. Koncepcja wielokulturowości a komunikowanie 15. Warunki komunikacyjne dla prowadzenia dialogu międzykulturowego |
|
Literatura: |
Fiske John, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, tłum. Aleksandra Gierczak, Wrocław 1999. Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2000. Hall E. T., Ukryty wymiar, Warszawa 1976. Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005. McLuhan M., Wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001. Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków 2006. Thompson J. B., Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Wrocław 2001. |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa wiedza na temat komunikacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dagmara Jaszewska | |
Prowadzący grup: | Dagmara Jaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.